شناسایی ابعاد درونی سازی دانش در انتقال فناوری مبتنی بر نظام نوآوری بخشی بر مبنای روش داده بنیاد چندگانه

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت تولید و عملیات، دانشکدۀ مدیریت صنعتی و فناوری، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری گروه مدیریت صنعتی، دانشکدۀ مدیریت صنعتی و فناوری، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 دانشیار گروه مدیریت تکنولوژی و نوآوری، دانشکدۀ مدیریت صنعتی و فناوری، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

4 استادیار گروه توسعه کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

چکیده

امروزه، دست‌یابی به فناوری‌های نوین در بخش‌های گوناگون به توسعه دانش آن فناوری وابسته است. مرزشکنی‌های علمی می‌توانند مسیرهای جدیدی را به دنیای پیچیده و وسیع علوم باز کنند و از طریق دستیابی به دانشی که برای انسان قابل دسترس است، سطوح پیشرفته‌ای از فناوری را در صنایع مختلف تحقق بخشند. هدف این پژوهش دستیابی به الگوی درونی سازی دانش در انتقال فناوری مبتنی نظام نوآوری بخشی است. بدین منظور با روش‌شناسی پژوهش مبتنی بر رویکرد داده بنیاد چندگانه، در دو فاز فراترکیب و نظریۀ داده‌بنیاد به استخراج ابعاد و سنجه های مدل می پردازد. ابتدا پس از جمع آوری ادبیات موضوعی پژوهش و مرور پژوهش‌های موجود، پژوهش‌های مرتبط شناسایی و تحلیل شدند و سپس، با انجام مصاحبه‌هایی با ۱۸ نفر از خبرگان حوزه مورد بررسی، مقوله‌ها، طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تجزیه و تحلیل شدند و در پایان مدل مورد نظر استخراج گردید. مدل نهایی پژوهش با 93 شاخص با محوریت مقوله های علّی، شرایط زمینه ای، شرایط واسطه ای، راهبردها و پیامدها استخراج گردید. به منظور بررسی اعتبار مدل، مدل توسط سه تن از نخبگان و اساتید دانشگاه مورد بررسی دوباره قرار گرفت و پس از حذف و اضافه شدن برخی کدهای اولیه و تأیید سایر مولفه‌های استخراجی، در پایان مدل با 74 شاخص (کد باز) تدوین گردید. به منظور درونی‌سازی دانش در انتقال فناوری در نظام نوآوری بخشی ایجاد پلتفرم‌های همکاری مشترک به همراه بهره‌مندی از شایستگی‌ها و قابلیت های کلیدی پیشنهاد می‌شود. ایجاد ظرفیت‌های فناورانه جدید، شکل گیری نهادهای حمایتی و شبکه های ارتباطی و همچنین تخصیص منابع بهینه به ظرفیت‌ها از راه برنامه‌های ملّی و خط‌مشی‌های پشتیانی از جمله عوامل کلیدی در ارتقاء موضوع درونی سازی دانش در انتقال فناوری است که می تواند توسعۀ فناوری در کشور را به شکل قابل‌ملاحظه‌ای ارتقاء دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identification of Dimensions of Knowledge Internalization in Technology Transfer Based on Sectoral Innovation System Using a Multiple Grounded Theory Approach

نویسندگان [English]

  • Ali Mohaghar 1
  • َAlireza Ahmadpour mobarakeh 2
  • Mahdi Mohammadi 3
  • Ayatollah Momayez 4
1 Department of Production and Operations Management, Faculty of Industrial and Technology Management, College of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Department of Industrial Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
3 Department of Industrial Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
4 : Department of Entrepreneurship Development, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Today, access to new technologies in various sectors depends on the development of knowledge in those technologies. Scientific breakthroughs can open new pathways to the complex and vast world of science, and by achieving knowledge that is accessible to humans, they can realize advanced levels of technology in different industries. The aim of this research is to establish a model for the internalization of knowledge in technology transfer based on sectoral innovation systems. To this end, the research methodology is based on a multiple grounded theory approach, employing two phases: meta-synthesis and grounded theory to extract the dimensions and indicators of the model. Initially, after collecting the relevant literature and reviewing existing studies, related research was identified and analyzed. Subsequently, interviews were conducted with 18 experts in the field, and the categories were analyzed through three stages of open, axial, and selective coding, ultimately leading to the extraction of the desired model. The final model of the research was derived with 93 indicators focused on causal categories, contextual conditions, intervening conditions, strategies, and outcomes. To assess the validity of the model, it was reviewed again by three experts and university professors. Following the addition and removal of some initial codes and the confirmation of other extracted components, the final model was established with 74 indicators (open codes). To facilitate the internalization of knowledge in technology transfer within the sectoral innovation system, it is recommended to create collaborative platforms alongside utilizing key competencies and capabilities. The establishment of new technological capacities, the formation of supportive institutions and communication networks, and the optimal allocation of resources to these capacities through national programs and supportive policies are among the key factors for enhancing the internalization of knowledge in technology transfer, which can significantly promote technology development in the country.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: knowledge transfer
  • technology transfer
  • knowledge internalization
  • innovation
  • sectoral innovation system

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 20 آبان 1403
  • تاریخ دریافت: 10 مهر 1403
  • تاریخ بازنگری: 15 آبان 1403
  • تاریخ پذیرش: 20 آبان 1403