تحلیل واقع‌گرایانه انتقادی مقاومت پلتفرم‌ها در برابر مداخلات تنظیم‌گری (مطالعه موردی حذف گزینه "عجله دارم" از پلتفرم‌های حمل‌ونقل هوشمند)

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران

چکیده

چکیده: با گسترش پلتفرم‌های دیجیتال، سیاست‌گذاران با چالش‌های جدیدی در تنظیم‌گری مواجه شده‌اند که چارچوب‌های سنتی قادر به مواجهه مؤثر با آنها نیستند. این پژوهش با تحلیل ماجرای حذف و بازگشت گزینه «عجله دارم» در پلتفرم‌های تاکسی اینترنتی ایران، مکانیزم‌های مقاومت سیستم‌های پلتفرمی در برابر مداخلات تنظیم‌گری را کشف می‌کند. چارچوب نظری پژوهش بر تلفیق نظریه مورفوژنتیک آرچر و رویکرد ارزیابی واقع‌گرایانه CMO در قالب رئالیسم انتقادی استوار است. با استفاده از تحلیل محتوای کیفی هدایت‌شده بر روی 360 خبر رسانه‌ای، 3000 پیام تلگرامی رانندگان و 1138 توییت کاربران در دوره 1401-1404، داده‌ها بر اساس چرخه چهارمرحله‌ای مورفوژنتیک تحلیل شدند. یافته‌ها نشان می‌دهد که علی‌رغم مداخله قاطع سیاست‌گذار، پیامدهای نامطلوب اولیه (افزایش قیمت‌ها، استثمار رانندگان، وابستگی عمومی) با شدت بیشتری بازتولید شدند. سه مکانیزم کلیدی شناسایی گردید: قیمت‌گذاری پویا و کنترل الگوریتمی که فعالانه مقاومت تولید می‌کند، وابستگی چندبُعدی کاربران که مانع مقاومت مؤثر می‌شود، و عاملیت «غایب» الگوریتم‌ها که قدرتمندترین عامل تصمیم‌گیری محسوب می‌شوند اما در هیچ فرآیند پاسخگویی حضور ندارند. پژوهش مفهوم «مورفواستاسیس الگوریتمی» را معرفی می‌کند که برخلاف مورفواستاسیس سنتی، فعال، یادگیرنده و تولیدکننده است. یافته‌ها ضرورت تغییر پارادایم از تنظیم‌گری دستوری به تنظیم‌گری تطبیقی را آشکار می‌سازند و نشان می‌دهند که نظام‌های خودتطبیق‌یافته دارای قابلیت یادگیری، ذاتاً در برابر تنظیم‌گری سنتی مقاوم هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Critical Realist Analysis of Platform Systems' Resistance to Regulatory Interventions: A Case Study of the "I'm in a Hurry" Feature in Iranian Ride-hailing Platforms

نویسندگان [English]

  • Mahmoud Naghavi
  • Mohammad Taghi Pirbabaei
  • Morteza Mirgholami
Faculty of Architecture and Urbanism, Tabriz Islamic Art University, Tabriz, Iran
چکیده [English]

With the rapid expansion of digital platforms, policymakers face new regulatory challenges that traditional frameworks cannot effectively address. This study analyzes the removal and return of the "rush mode" feature in Iranian ride-hailing platforms to explore the mechanisms of platform system resistance against regulatory interventions. The theoretical framework integrates Archer's morphogenetic theory with the realist evaluation CMO approach within a critical realist paradigm. Using directed qualitative content analysis of 360 news articles, 3,000 Telegram messages from drivers, and 1,138 user tweets during 2022-2025, data were analyzed through a four-phase morphogenetic cycle. Findings reveal that despite decisive regulatory intervention, initial adverse outcomes (price increases, driver exploitation, public dependency) were reproduced with greater intensity. Three key mechanisms were identified: dynamic pricing and algorithmic control that actively generate resistance, multidimensional user dependency that prevents effective resistance, and the "absent" agency of algorithms that constitute the most powerful decision-making agent yet remain absent from any accountability processes. The study introduces the concept of "algorithmic morphostasis," which, unlike traditional morphostasis, is active, learning, and generative. The findings reveal the necessity of shifting from command-style regulation to adaptive regulation, demonstrating that self-adapting systems with learning capabilities are inherently resistant to traditional regulatory approaches.

کلیدواژه‌ها [English]

  • platform economy
  • algorithmic morphostasis
  • digital regulation
  • morphogenetic theory
  • critical realism

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 26 شهریور 1404
  • تاریخ دریافت: 03 خرداد 1404
  • تاریخ بازنگری: 21 شهریور 1404
  • تاریخ پذیرش: 26 شهریور 1404