اولویت بندی و ارزیابی اثرات متقابل عوامل موثر بر پذیرش تجارت همراه توسط بنگاه های تجاری

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات

2 دانشگاه آزاد الکترونیک/واحد الکترونیکی

چکیده

با افزایش نفوذ وسایل ارتباطی در جامعه ضرورت استفاده از تجارت همراه بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است. با توجه به جدید بودن این حوزه پذیرش استفاده از آن توسط افراد با چالش‌های مختلفی روبرو بوده است. بنابراین لازم است تا عوامل تاثیر گذار بر پذیرش تجارت همراه شناسایی و اثرات آنها بر یکدیگر به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد. برای انجام پژوهش حاضر ابتدا عوامل موثر بر پذیرش با مطالعات کتابخانه‌ای شناسایی و با بررسی خبرگانی بومی سازی شده است و سپس با استفاده از روش نگاشت ادارکی فازی مورد تحلیل قرار گرفت. داده‌های مورد استفاده برای تحلیل توسط 15 نفر از کارشناسان حوزه تجارت همراه که 7 نفر از آنها در حوزه دانشگاهی و 8 نفر فعال در این صنعت بودن از طریق پرسشنامه آنلاین جمع‌آوری شد. نتایج نشان داد، شاخص های رضایتمندی مشتریان از عملکرد تجارت همراه، وفاداری مشتریان به استفاده از این فناوری، گسترش پوشش شبکه ای بی سیم توسط اپراتورهای تلفن همراه، افزایش اعتماد مشتریان به فروشندگان آنلاین، افزایش مهارت های مدیریتی در بکارگیری تجارت همراه، از اولویت بالاتری نسبت به دیگر مولفه ها در پذیرش تجارت همراه دارند. در نهایت، با توجه به نتایج بدست آمده توصیه‌های سیاستی جهت توسعه تجارت همراه به سازمان‌ها، دولت، اپراتورهای مخابراتی، ارایه دهنده خدمات مالی و توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های تجارت همراه ارایه شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation of Indicators for Measuring and Accepting Mobile Commerce

نویسندگان [English]

  • Ehram Safari 1
  • mohammad Kazem Sayadi 1
  • leila sarikhani 2
1 ICT Research Institute, Tehran, Iran
2 Azad islamic university, Electronic department
چکیده [English]

With the increasing influence of the media in society, the need to use mobile commerce has become more important than ever. Due to the novelty of this field, the adoption of its use by individuals has faced various challenges. Therefore, it is necessary to identify the factors affecting the adoption of mobile commerce and their effects on each other to be carefully examined. To conduct the study, the factors affecting adoption were first identified through the literature and localized by expert review, and then analyzed using fuzzy cognitive mapping method. The data used for the analysis were collected by 15 experts in the field of mobile business, 7 of whom were in the field of academia and 8 of whom were active in the industry through an online questionnaire. The results showed that Customer satisfaction with the performance of mobile commerce, customer loyalty to the use of this technology, expanding wireless network coverage by mobile operators, increasing customer trust in online vendors, increasing management skills in using mobile commerce have a higher priority than other factors. Finally, according to the results, policy recommendations for the development of mobile commerce are provided to organizations, government, telecom operators, financial service providers, and mobile application developers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • mobile commerce
  • e-commerce
  • fuzzy cognitive map
  • internal factors
  • external factors
منابع
‌موسی‌خانی، محمد، علیدوستی، سیروس، و شاه بوداغیان، مصطفی (1391). بررسی و تعیین موانع گسترش تجارت سیار در ایران. مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات، 1(1)، ص 61-74.
غلامزاده، داریوش، و جلالی، سونیا (1391). تدوین استراتژی منابع انسانی با استفاده از تئوری نقاط مرجع استراتژیک (مطالعۀ موردی: شرکت رنگین پروفیل کویر). فصلنامۀ علمی-پژوهشی مدیریت دولتی، 4(10)، ص 137-152.
مشبّکی، اصغر، و موسوی مجد، سیدمحمد (1391). رابطۀ هماهنگی استراتژیک بین استراتژی‌های تجاری، استراتژی‌های منابع انسانی و ساختار سازمانی. مدیریت فرهنگ سازمانی، 10(25)، ص 33-60.
 Aghaunor, L. A. V. I. N., and Fotoh, X. (2006). Factors affecting ecommerce adoption in Nigerian banks. Available in:  https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:4190/fulltext01.
Bhatti, T. (2007). Exploring factors influencing the adoption of mobile commerce. Journal of internet banking and commerce, 12(3), pp. 1-13.
Chong, S., and Bauer, C. (2000). A model of factor influences on Electronic Commerce adoption and diffusion in small-and medium-sized enterprises. PACIS 2000 Proceedings, 23, pp. 290-301.
Chong, A. Y. L., Lin, B., Ooi, K. B., and Raman, M. (2009). Factors affecting the adoption level of c-commerce: An empirical study. Journal of Computer Information Systems, 50(2), pp. 13-22.
Daniel, E. M., and Grimshaw, D. J. (2002). An exploratory comparison of electronic commerce adoption in large and small enterprises. Journal of Information Technology, 17(3), pp. 133-147.
Del Aguila‐Obra, A. R., and Padilla‐Meléndez, A. (2006). Organizational factors affecting Internet technology adoption. Internet research. Available in: Geocities.ws/neelam21582,"M-Commerce," 2014.
Gibbs, J. L., and Kraemer, K. L. (2004). A cross‐country investigation of the determinants of scope of e‐commerce use: an institutional approach. Electronic markets, 14(2), pp. 124-137.
Hsieh, C. T. (2007). Mobile commerce: Assessing new business opportunities. Communications of the IIMA, 7(1), p. 9.
Islam, M. A., Khan, M. A., and Ramayah, T. (2011). The adoption of mobile commerce service among employed mobile phone users in Bangladesh: self-efficacy as a moderator. International Business Research, vol. 4, pp. 8-20.
                                                    
Kosko, B. (1986). Fuzzy cognitive maps. International journal of man-machine studies, 24(1), pp. 65-75.
Kimberly, J. R. (1976). Organizational size and the structuralist perspective: A review, critique, and proposal. Administrative science quarterly, pp. 571-597.
 
Li, P., and Xie, W. (2012). A strategic framework for determining e‐commerce adoption. Journal of Technology Management in China, 7(1), p. 14.
Lin, H. H., amd Wang, Y. S. (2006). An examination of the determinants of customer loyalty in mobile commerce contexts. Information & management, 43(3), pp. 271-282.
 
Looi, H. C. (2005). E-commerce adoption in Brunei Darussalam: A quantitative analysis of factors influencing its adoption. Communications of the association for information Systems, 15(1), p. 3.
Mirarab, A., and Kenari, A. R. (2014). Study of secure m-commerce, challenges and solutions. Advances in Computer Science: An International Journal, 3(2), pp. 124-132.
Molla, A., and Licker, P. S. (2005). eCommerce adoption in developing countries: a model and instrument. Information & management, 42(6), pp. 877-899.
Mousakhani, M., Alidousti, S., and Shahboodaghian, M. (2012). Study and identification of mobile commerce expansion obstacles in Iran. IT Management Studies, 1(1), pp. 61-74.
Ngai, E. W., and Gunasekaran, A. (2007). A review for mobile commerce research and applications. Decision support systems, 43(1), pp. 3-15.
Rashid, M. A. (2001). E-commerce technology adoption framework by New Zealand small to medium size enterprises.
Rodriguez-Repiso, L., Setchi, R., and Salmeron, J. L. (2007). Modelling IT projects success with fuzzy cognitive maps. Expert Systems with Applications, 32(2), pp. 543-559.
Schneider, M., Shnaider, E., Kandel, A., and Chew, G. (1998). Automatic construction of FCMs. Fuzzy sets and systems, 93(2), pp. 161-172.
Siau, K., Lim, E. P., and Shen, Z. (2003). Mobile commerce: Current states and future trends. In Advances in mobile commerce technologies, pp. 1-17. IGI Global.
Wijewardena, H., and De Zoysa, A. (2005). A factor analytic study of the determinants of success in manufacturing SMEs.
Zhang, L., Zhu, J., and Liu, Q. (2012). A meta-analysis of mobile commerce adoption and the moderating effect of culture. Computers in human behavior, 28(5), pp. 1902-1911.
Zhu, K., Kraemer, K., and Xu, S. (2002). A cross-country study of electronic business adoption using the technology-organization-environment framework. ICIS 2002 Proceedings, p. 31.