شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر در انتخاب راهبرد اکتساب نوآوری

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد MBA دانشگاه تهران

2 استادیار دانشکدۀ مدیریت دانشگاه صنعتی شریف

3 استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، پردیس فارابی

چکیده

نوآوری در بخش‏های گوناگون شرکت‏ها و سازمان‏ها به یکی از عوامل اصلی موفقیت تبدیل شده است. طی دهه‏های اخیر، با توجه به رشد نوآوری در دنیا و صنایع گوناگون، همچنین گسترش همه‏جانبۀ علوم، مدیران شرکت‏ها و سازمان‏ها دیگر قادر نیستند، چه ازلحاظ منابع انسانی و چه ازلحاظ منابع مالی و غیرمالی، صرفاً در مراکز تحقیق و توسعۀ داخلی به همه یا بخش زیادی از پیشرفت‏های نوآورانۀ روز در صنعت دست یابند؛ بنابراین، ناگزیرند برای بقا، حفظ سودآوری و عقب‏نماندن از روندهای نوآوری، با راهبرد‏های گوناگون، نوآوری‏های موردنظرشان را ازطریق منابع خارجی کسب کنند.
مدیران شرکت‏هایی که قصد اکتساب نوآوری دارند از راهبرد‏های گوناگونی اعم از مالکیت، همکاری مشترک، برون‏سپاری، اخذ مجوز و نوآوری باز استفاده می‏کنند و هریک از این راهبرد‏ها را به تأثیر از دسته‏های متعددی از عواملی انتخاب می‏کنند همچون عوامل سازمانی، منبع نوآوری، فرایند اکتساب، عوامل مربوط به نوآوری، و عوامل محیطی. هریک از این دسته‏ها خود مجموعه‏ای از عوامل را دربر دارند.
در این پژوهش، با مطالعۀ پژوهش‏های پیشین، به بررسی راهبرد‏های اکتساب نوآوری، شناسایی عوامل مؤثر در اکتساب نوآوری و تحلیل این عوامل پرداخته شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

What factors impact strategy of innovation acquisition?

نویسندگان [English]

  • Mohammad Mehdi Saeedian 1
  • Mehdi Kiamehr 2
  • Meysam Shahbazi 3
1 Faculty of Management, University of Tehran
2 Graduate School of Management and Economics, Sharif University of Technology
3
چکیده [English]

Firms are increasingly moving towards acquiring innovations from external sources in order to remain innovative and make economic profits. These firms use a variety of strategies in sourcing innovation from outside, including outsourcing, joint ventures, licensing and open innovation. This paper investigates the factors that influence the decision of firms in selecting among various available strategies for acquiring innovation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Innovation
  • Acquisition of innovation
  • Open innovation
  • Strategy
منابع 
Bessant, J. and Davies, A. (2007). “Managing Service Innovation”. Innovation in Services, p. 61.
Beugelsdijk, S. and Jindra, B. (2018). “Product Innovation and Decision-Making Autonomy in Subsidiaries of Multinational Companies”. Journal of World Business, 53(4), pp. 529-539, in https://doi.org/10.1016/j.jwb.2018.02.007.
Cassiman, B. and Veugelers, R. (2002). “Complementarity in the Innovation Strategy: Internal R & D, External Technology Acquisition, and Cooperation in R & D”. Innovation, pp. 1-41.
Cassiman, B. and Veugelers, R. (2002). “In Search of Complementarity in Innovation Strategy: Internal R & D and External Knowledge Acquisition”. Management Science, 52(1), pp. 68-82.
Chesbrough, H. W. (2006). Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology. Boston, Massachusette: Harvard Business School Press.
Chesbrough, H. W. and Crowther, A. K. (2006). “Beyond High-Tech: Early Adopters of Open Innovation in Other Industries”. R & D Management, 36(3), pp. 229-236, in https://doi.org/10.1111/j.1467-9310.2006.00428.x.
Clausen, T. H., Korneliussen, T. and Madsen, E. L. (2013). “Modes of Innovation, Resources and Their Influence on Product Innovation: Empirical Evidence from R & D Active Firms in Norway”. Technovation, 33(6-7), pp. 225-233, in https://doi.org/10.1016/j.technovation.2013.02.002.
Cuervo-Cazurra, A., Nieto, M. J. and Rodríguez, A. (2017). “The Impact of R & D Sources on New Product Development: Sources of Funds and the Diversity Versus Control of Knowledge Debate”. Long Range Planning, in https://doi.org/10.1016/j.lrp.2017.06.004.
Cui, Z. and Loch, C. (2011). “A Strategic Decision Framework for Innovation Outsourcing”. International Journal of Innovation Management, 15(5), pp. 899-930, in https://doi.org/10.1142/S1363919611003337.
Dahlander, L. and Gann, D. M. (2012). “How Open Is Innovation?”. Research Policy, 39(6), pp. 699-709, in https://doi.org/10.1016/j.respol.2010.01.013.
Freeman, C. and Soete, Luc (2013). The Economics of Industrial Innovation. Routledge.
Hobday, M. (1995). “East Asian Latecomer Firms: Learning the Technology of Electronics”. World Development, 23(7), pp. 1171-1193, in https://doi.org/10.1016/0305-750X(95)00035-B.
Hudson, B. T. (1994). “Innovation through Acquisition”, pp. 82-87, in https://doi.org/10.1177/001088049403500318.
Kahn, K. B. (2012). The PDMA Handbook of New Product Development. John Wiley & Sons.
Lanctot, A. and Swan, K. S. (2000). “Technology Acquisition Strategy in an Internationally Competitive Environment”. Journal of International Management, 6(3), pp. 187-215, in https://doi.org/10.1016/S1075-4253(00)00024-7.
Monteiro, F., Mol, M. and Birkinshaw, J. (2017). “Ready to Be Open? Explaining the Firm Level Barriers to Benefiting from Openness to External Knowledge”. Long Range Planning, 50(2), pp. 282-295, in https://doi.org/10.1016/j.lrp.2015.12.008.
Roper, S., Du, J., and Love, J. H. (2008). “Modelling the Innovation Value Chain”, 37, pp. 961-977, in https://doi.org/10.1016/j.respol.2008.04.005.
Terwiesch, C. and Ulrich, K. (2008). Innovation Tournaments: Creating, Selecting, and Developing Exceptional Opportunities. Philadelphia, PA: The Wharton School.
Tidd, J., Bessant, J. and Pavitt, K. (2005). Managing Innovation: Integrating Technological, Market and Organizational Change. John Wiley and Sons Ltd.
Vanhaverbeke, W., Vermeersch, I. and De Zutter, S. (2012). Open Innovation in SMEs: How Can Small Companies and Start-ups Benefit from Open Iinnovation Strategies?. Leuven: Flanders District of Creativity.
Freeman, C. (1995). The ‘National System of Innovation’in historical perspective. Cambridge Journal of economics, 19(1), 5-24.
Von Hippel, E. (2005). “Democratizing Innovation: The Evolving Phenomenon of User Innovation”. Journal für Betriebswirtschaft, 55(1), pp. 63-78.
Werniuk, J. (2006). “Innovation Practice and Its Performance Implications in Small and Medium Enterprises (SMEs) in the Manufacturing Sector/ a Resource-Based View”. Canadian Mining Journal, 127(1), pp. 12-13, in https://doi.org/10.1002/smj.
West, J., and Bogers, M. (2014). “Leveraging External Sources of Innovation: A Review of Research on Open Innovation”. Journal of Product Innovation Management, 31(4), pp. 814-831, in https://doi.org/10.1111/jpim.12125.
Zizlavsky, O. (2014). The balanced scorecard: Innovative performance measurement and management control system. Journal of technology management & innovation, 9(3), 210-222.
Porter, M. E. (2011). Competitive advantage of nations: creating and sustaining superior performance. Simon and Schuster.
Croitoru, A. (2012). “Schumpeter, JA, 1934 (2008), The theory of economic development: An inquiry into profits, capital, credit, interest and the business cycle”. Journal of comparative research in anthropology and sociology, 3(02), 137-148.