مقایسه رتبه دانشگاه ‏های صنعتی امیرکبیر و صنعتی شریف بر اساس نظام ‏های رتبه‏ بندی جهانی منتخب

نوع مقاله : مطالعه موردی

نویسندگان

1 گروه مهندسی محیط زیست، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر

2 دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست- دانشگاه صنعتی امیرکبیر

چکیده

هدف اصلی این مقاله مقایسۀ رتبۀ جهانی دو دانشگاه فنی منتخب کشور (دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه صنعتی شریف) است. در این تحقیق، به منظور مقایسۀ رتبۀ این دانشگاه ها، از چهار نظام رتبه بندی جهانی، شامل پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، تایمز، کیو اس و لیدن به همراه معیارها، زیرمعیارها و وزن های مربوطه استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان داد که دانشگاه صنعتی شریف به علت کسب امتیاز بیشتر در معیارهای ارجاع به مقاله ها، اعتبار بین المللی و پژوهش در سه نظام رتبه بندی جهانی منتخب (از میان چهار نظام رتبه بندی بررسی شده،) رتبۀ بهتری کسب کرده است؛ هرچند که امتیاز بالاتر در معیارهای تعداد مقاله ها و تعداد دانشجویان بین المللی بیانگر فعالیت بهتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر و درنتیجه کسب رتبۀ برتر در نظام رتبه بندی لیدن است. بیشترین اختلاف رتبۀ دو دانشگاه فنی منتخب در نظام رتبه بندی تایمز، نشان دهندۀ برتری نسبی دانشگاه صنعتی شریف است. پیشنهاد می شود برای دستیابی به رتبۀ جهانی بهتر برای دانشگاه های کشور، به کمیت و کیفیت مقاله ها، تعداد ارجاع ها و همچنین حضور اعضای هیئت علمی و دانشجویان در عرصه های بین المللی توجه بیشتری شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Rank Comparison between Amirkabir and Sharif Universities of Technology Based on Selected Global Ranking Systems

نویسندگان [English]

  • mahsa shahi 1
  • Mohammad Reza Alavi Moghaddam 2
1 Civil and environmental engineering, Amirkabir University of Technology
2 Civil and Environmental Engineering Faculty, Amirkabir University of Technology
چکیده [English]

The main aim of the present study is to compare rank between two selected universities in Iran including Amirkabir University of Technology (AUT) and Sharif Univer‌sity of Technology (SUT). For this purpose, four global ranking systems including ISC, THE, QS and Leiden are explained to determine their major criteria along with related weight and sub-criteria. It is found that SUT achieved better rank especially in “citations”, “academic reputation” and “research” among three out of four selected ranking systems. However, “scientific production” and “International students” have an important role in AUT rank along with Leiden ranking system. The maximum difference between the selected universities rank was related to THE ranking system. It is suggested that actions should be taken towards more attention to quality and quantity of papers, citations and academic stuff/students attendance at international activities in order to achieve better rank.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Universities rank
  • Amirkabir University of technology (AUT)
  • Sharif University of technology (SUT)
  • Global ranking systems
منابع
ابولقاسم گرجی، حسن، روستا آزاد، لیلا، محمدحسن‌زاده، حافظ، اصغری، لیلا، اطلسی، رشا، شکرانه، فرهاد و بذرافشان، اعظم (1389). «رتبه‌بندی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی ایران براساس شاخص‌های هرش، g و پارامتر m تا پایان سال 2008». مجلة مدیریت سلامت، 13(42)، 17ـ24.
آزادی احمدآبادی، قاسم و نورمحمدی، حمزه‌علی (1395). «تولیدات فناورانه و علمی ایران و مقایسۀ آن با برخی از کشورهای منطقه و جهان در فاصلۀ سال‏های 2006-2015». فصلنامة سیاست‌نامة علم و فناوری، 6(3)، 61-74.
اوکاتی صادق محمد و وزیری، اسماعیل (1392). «علوم مهندسی ایران در سطح بین‌الملل مطالعه‌ای در پایگاه‌های استنادی». فصلنامۀ سیاستنامۀ علم و فناوری. 2(2)، 19-32، 41، 24-34.
اقبالی، علیرضا، گسکری، ریحانه و رستمی، احمد (1384). «رتبه‏بندی دانشکده‏های اقتصاد دانشگاه‏های ایران». نشریة تحقیقات اقتصادی، 1(70)، 69-89.
اوحدی، وحیدرضا (1386). «علم و پژوهش: معیارهای رتبه‏بندی دانشگاه‏ها». فصلنامة رهیافت، 41، 24-34.
پورفرزانه، امین. و اطرج، زهرا (1389). «رتبه‌بندی وب‌سایت‌های دانشگاه‏های علوم پزشکی تیپ یک ایران». نشریة مدیریت اطلاعات سلامت، 7(1)، 29-36.
زارع بنادکوکی، محمدرضا، وحدت‌زاده، محمدعلی، اولیاء، محمدصالح و لطفی، محمدمهدی (1395). «بررسی و استخراج معیارهای مؤثر بر رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایران از منظر اسناد فرادستی». فصلنامة سیاست‌نامۀ علم و فناوری، 8(3)، 55–70.
زارع بنادکوکی، محمدرضا، وحدت‌زاده، محمدعلی، اولیاء، محمدصالح و لطفی، محمدمهدی (1395). «رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایران براساس بروندادهای علمی موضوعات مهندسی». فصلنامة آموزش مهندسی ایران، 18(72)، 95-118.
سهرابی، زهره، یوسفی، مهدی، فضایلی، سمیه، محبی‌فر، رفعت، مرادی، غلامرضا و عظیمی، عباس (1390). «رتبه‌بندی دانشگاه‏های علوم پزشکی ایران در حوزة آموزش براساس شاخص کارایی». مجلة ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 11(4)، 408-417.
شجاع، نقی و درویش متولی محمدحسین (1394). «ارزیابی کارایی فعالیت‏های پژوهشی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی: رویکرد تحلیل پوششی داده‏ها». فصلنامة مدل‌سازی اقتصادی، 4(32)، 123-141.
شرفی، محمد (1388). «رتبه‌بندی‌های دانشگاهی در جهان». نشریة تدبیر، 206، 63-68.
شفیعی، مرضیه، امینی، میثم و ابویی اردکان، محمد (1395). «تدوین مدلی برای ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور با استفاده از شاخص ترکیبی و براساس عملکرد بودجه‏ای آن‏ها». فصلنامة سیاست‌های راهبردی و کلان، 4(14)، 1-25.
علوی مقدم، سید محمدرضا.، مکنون، رضا. و طاهر شمسی، احمد (1386). «ارتقای آموزش و پژوهش مهندسی در راستای توسعة پایدار ـ راهبردها». مجلة فناوری و آموزش، 2(3)، 167-173.
قلی‌نژاد، حمید (1395). «مقایسة استنادهای مقاله‌های رشتة مهندسی دانشگاه صنعتی شریف در پایگاه‏های استنادیGoogle Scholar، Scopus و Google books». مجلة علم‌سنجی کاسپین، 3(1)، 30-35.
مهدوی مزده، محمد، بانک، مائده.، زاهدی، محمدرضا و پورمسگری، مجید (1392). «تعیین شاخص‏های تأثیرگذار در کارآفرین‌بودن دانشگاه‏های دولتی ایران و رتبه‌بندی دانشگاه‏ها از این منظر». فصلنامة علمی ـ پژوهشی سیاست علم و فناوری، (1)6، 81-98.
ملکی، علی و یزدی، نجم‌الدین (1394). «معیارهایی برای مقایسه و دسته‌بندی مدل‏های پایش و ارزیابی نظام‏های علم، فناوری و نوآوری». فصلنامة سیاست‌نامة علم و فناوری، (1)5، 51-61.
وحدت‌زاد، محمدعلی، زارع بنادکوکی، محمدرضا، اولیاء، محمدصالح و لطفی، محمدمهدی (1395). «تحلیلی بر رتبه‏بندی دانشگاه‏های ایران با استفاده از شاخص‏های علم‌سنجی». پژوهشنامة پردازش و مدیریت، (2)1، 1-36.
یزدی، نجم‌الدین (1393). «روش‏شناسی رتبه‌بندی‌های بین‌المللی دانشگاه‏ها». فصلنامة سیاست‌نامة علم و فناوری، (4)4، 77-108.
Academic Ranking of World Universities. Retrieved July 20, 2017. http://www. shanghairanking. com
Altbach, P. G. (2012). “The globalization of college and university rankings”. The Magazine of Higher Learning, 44(1), 26-31.
Alma, B., Coşkun, E. and Övendireli, E. (2016). “University ranking systems and proposal of a theoretical framework for ranking of Turkish universities: a case of management departments”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 235, 128-138.
Amirkabir University of Technology. Retrieved July 20, 2017, http://www.aut.ac.ir/
Islamic World Science Citation Center, Retrieved July 20, 2017. http://isc.gov.ir/
Jarocka, M. (2015). “Transparency of university rankings in the effective management of university”. Business, Management and Education, 13(1), 64.
Leiden Ranking (CWTS). Retrieved October 30, 2017.   https://en.wikipedia.org/wiki/CWTS_Leiden_Ranking
Leiden Ranking (CWTS). Retrieved October 30, 2017.    http://www.leidenranking.com/information/indicators#stability-intervals
Leydesdorff, L. and Milojević, S. (2015). “The citation impact of German sociology journals: Some problems with the use of scientometric indicators in journal and research evaluations”. SSRN´s eLibrary, 1-20. Available at: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2541908 
Ministry of Health and Medical Education. Retrieved July 20, 2017. http: // www. behdasht. gov.ir/
Ministry of Science, Research and Technology, Retrieved July 20, 2017, https:// www.msrt.ir/
QS World University Ranking, Retrieved July 20, 2017. https://www.topuniversities.com/
 
Sharif University of Technology. Retrieved July 20, 2017, http://www.sharif.ir/
 
Shin, J. C., Toutkoushian, R. K., and Teichler, U. (2011). “University rankings: theoretical basis, methodology and impacts on global higher education”. Springer Science & Business Media.
The world's largest abstract and citation database of peer-reviewed research literature”. Retrieved July 20, 2017. https://www.scopus. com/
Waltman, L., Calero-Medina, C., Kosten, J., Noyons, E., Tijssen, R.J., Eck, N.J., Leeuwen, T.N., Raan, A.F., Visser, M.S. and Wouters, P. (2012). “The Leiden ranking 2011/2012: data collection, indicators, and interpretation”. Journal of the Association for Information Science and Technology, 63(12), 2419-2432.
World University Ranking, Retrieved July 20, 2017. https://www.timeshighereducation.com/