بازاندیشی آینده نگرانۀ آیین‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر با افزودن شاخص‌های فناورانه و نوآورانه

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسنده

دانشیار آینده پژوهی، ،موسسه تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران

چکیده

با توجه به اهمیت اساسی اعضای هیئت علمی در پیشرفت علم، فناوری و نوآوری، نیاز به بازنگری در مقررات مربوط به ارتقای مرتبه علمی به‌ویژه در زمینه‌های علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر بیش از پیش احساس می‌شود. در حالی که مصداق‌های فعالیت‌های فناورانه برای رشته‌های فنی و مهندسی به‌طور واضح مشخص شده‌اند، در حوزه‌های علوم انسانی و هنر، هیچ چارچوب معین و مشخصی وجود ندارد. این پژوهش با هدف تبیین مفاهیم و مصادیق فعالیت‌های فناورانه اعضای هیئت علمی در این حوزه‌ها در طیف عدم‌قطعیت‌های کلیدی آیین‌نامه ارتقا و به‌منظور ارائه چارچوبی کاربردی برای گنجاندن این فعالیت‌ها در آیین‌نامه‌های ارتقاء، انجام شده است. با استفاده ازچارچوب انتگرال آینده‌ها و با بهره‌گیری از مثلث‌بندی منابع شامل تحلیل اسناد ملی و بین‌المللی، برگزاری نشست‌های تخصصی در قالب گروه کانونی و استفاده از نظر خبرگان، فعالیت‌های فناورانه در حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی بازتعریف شد. یافته‌ها نشان دادند که امکان تبیین مصادیق فناورانه در این رشته‌ها بر اساس شاخص‌های اثرگذاری اقتصادی، اجتماعی، حاکمیتی، دستاوردهای فناورانه نوآورانه و سرآمدی و بروندادهای برجسته وجود دارد. در نهایت، پنج بند اصلی و ۱۹ ردیف به‌عنوان پیشنهاداتی برای درج در آیین‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی این حوزه‌ها پیشنهاد شد. این نتایج می‌تواند گامی مهم در جهت تحقق عدالت ارزیابی، افزایش انگیزش و شناسایی اثرگذاری واقعی فعالیت‌های فناورانه در حوزه علوم انسانی و هنر باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Future-Oriented Revision of Faculty Promotion Policies in Humanities, Social Sciences, and Arts Integrating Innovation and Technology Indicators

نویسنده [English]

  • sahar Kousari
AssosiateProfessor of Futures Studies, National Research Institute for Science Policy (NRISP),Tehran,Iran
چکیده [English]

Given the vital role of faculty members in advancing science, technology, and innovation, there is a growing need to revise promotion regulations—particularly in the fields of humanities, social sciences, and the arts. While clear examples of technological activities have been defined for engineering and technical disciplines, no specific framework currently exists for such activities in these fields.

This study aims to define and clarify the concepts and instances of technological and innovative activities by faculty members within the spectrum of uncertainties embedded in current promotion regulations. The research seeks to offer a practical framework for incorporating these activities into promotion criteria for the mentioned disciplines.

Using the Integral Futures framework and a triangulation method—combining analysis of national and international policy documents, expert focus group discussions, and interviews with key stakeholders—technological activities in the humanities and social sciences were redefined.

The findings reveal that it is possible to articulate technological contributions in these fields based on five key indicators: economic impact, social impact, governance relevance, innovation and excellence in outcomes, and outstanding achievements. Based on these indicators, five core clauses and nineteen specific items are proposed for inclusion in faculty promotion guidelines.

These results offer a significant step toward equitable evaluation, increased motivation, and better recognition of the real impact of technological and innovative activities in the humanities, social sciences, and the arts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Promotion Policies
  • Uncertainty
  • Technological Components
  • Humanities Social Sciences
  • Arts

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 14 آبان 1404
  • تاریخ دریافت: 21 مرداد 1404
  • تاریخ بازنگری: 10 آبان 1404
  • تاریخ پذیرش: 12 آبان 1404