هم‌آفرینی تجربه مشتری در زیست‌بوم‌های خدمت‌گرای دیجیتال: ترکیب عوامل موثر بر تجربه مشتری با اصول منطق چیرگی خدمت

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 مدیریت عملیات و فناوری اطلاعات/ دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی

2 دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی. تهران. ایران

3 مدیریت فناوری و کارآفرینی/ دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

هدف این مطالعه، ارائه چارچوبی‌است که تجربه مشتری را در زیست‌بوم‌های خدمت‌گرای دیجیتال ارتقاء ‌دهد. در این خصوص مرور نظام‌مند ادبیات پژوهشی صورت گرفت و نتایج روش‌های تحلیل مضمون (کیفی) با نتایج حاصل از مدل‌سازی موضوعی (کمی) ادغام گردید و عواملی که در بهبود تجربه مشتری در زیست‌بوم‌های خدمت‌گرای دیجیتال اثرگذار هستند، در قالب ۱۱ عامل اصلی و ۳3 عامل فرعی شناسایی و دسته‌بندی شد. سپس این عوامل از دریچه نگاه منطق چیرگی خدمت (منطق SD) مورد تحلیل قرار گرفته و نحوه مدیریت آنها از منظر پنج اصل محوری منطق SD مشخص شده است. نتایج بدست‌آمده روشن می‌سازد که چه رویکرد و نگرشی باید اتخاذ شود تا راه برای ایجاد تجربه‌های مشتری عمیق‌تر، پایدارتر و معنادارتر هموار شود.

این پژوهش با ارائه چارچوبی جهت درک ماهیت چندوجهی تجربه مشتری در زیست‌بوم‌های دیجیتال، به مجموعه رو به رشد ادبیات در حوزه زیست‌بوم‌های دیجیتال کمک می‌کند. همچنین، این پژوهش یک چارچوب نوآورانه و جامع را توسعه می‌دهد که هم از نظر تجربی (برگرفته از ۱۱ عامل) مستدل و هم از لحاظ نظری (دریچه نگاه منطق SD) غنی است و علاوه‌بر فهرست کردن عوامل موثر، بینش‌ها و رویکردهایی را تبیین می‌کند که بواسطه آن می‌توان تجربه مشتری را در زیست‌بوم خدمت‌گرای دیجیتال بهبود بخشید. این مطالعه با برجسته ساختن نقش دوگانه عوامل در هم‌آفرینی و هم‌تخریبی تجربه مشتری، بینش‌ علمی و عملی عمیقی جهت معماران زیست‌بوم‌های دیجیتال ایجاد می‌نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Customer Experience Co-Creation in Service-Oriented Digital Ecosystems: Integrating Customer Experience Drivers with Service-Dominant Logic Principles

نویسندگان [English]

  • Iman Raeesi Vanani 1
  • Mohammad Shahbazi 2
  • Mohammad Taghi Taghavifard 1
  • Mohammad Naghizadeh 3
1 Department of Industrial Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba’I University
2 Accounting and Management Department, Allame Tabataba'i University, Tehran, Iran
3 Department of Technology Management and Entrepreneurship, School of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University
چکیده [English]

This study aims to propose a framework for enhancing customer experience within service-oriented digital ecosystems. To this end, a systematic literature review was conducted, and the results of thematic analysis (qualitative) were integrated with those obtained from topic modeling (quantitative). Factors influencing the improvement of customer experience in service-oriented digital ecosystems were identified and categorized into 11 main factors and 33 sub-factors. These factors were then analyzed through the lens of service-dominant logic (SDL), and their management was delineated according to the five core principles of SDL.

The findings clarify the approaches and perspectives that should be adopted to pave the way for creating deeper, more sustained, and more meaningful customer experiences. By offering a framework for understanding the multifaceted nature of customer experience in digital ecosystems, this research contributes to the growing body of literature on digital ecosystems. Furthermore, it develops an innovative and comprehensive framework that is both empirically grounded (derived from 11 factors) and theoretically enriched (viewed through the lens of SDL). Beyond listing influential factors, it elucidates insights and approaches through which customer experience can be enhanced in service-oriented digital ecosystems. By highlighting the dual role of factors in both co-creating and co-destructing customer experience, this study provides profound theoretical and practical insights for architects of digital ecosystems.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Customer Experience (CX)
  • Service-Oriented Digital Platform Ecosystem
  • Service-Dominant Logic (SD Logic)
  • Topic Modeling
  • Thematic Analysis

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 12 مهر 1404
  • تاریخ دریافت: 08 مرداد 1404
  • تاریخ بازنگری: 07 مهر 1404
  • تاریخ پذیرش: 12 مهر 1404