فرآیند ایجاد کسب‌وکار جدید: مرور سیستماتیک ادبیات و ارائه مسیرهای پژوهشی آتی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 گروه کارآفرینی فناورانه، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

هدف این پژوهش بررسی فرآیند ایجاد کسب‌وکار جدید است که در قلب کارآفرینی و نظریه‌های مدیریتی قرار دارد. این فرآیند، علاوه بر اهمیت برای پژوهشگران کارآفرینی، به محققان مدیریت نیز امکان بازنگری مفروضات و توسعه نظریه‌های موجود را می‌دهد. مطالعه حاضر با مرور تحقیقات گذشته در حوزه ایجاد کسب‌وکار جدید، بینش‌هایی ارزشمند برای درک بهتر این فرآیند ارائه می‌کند. روش پژوهش شامل تحلیل محتوای کیفی مقالات مرتبط با "ایجاد کسب‌وکار جدید" است. پس از جستجوی جامع در پایگاه داده معتبر و انتخاب مقالات، مقالات منتخب برای تحلیل نهایی مورد بررسی قرار گرفتند. بر اساس تحلیل محتوا و کدگذاری، مقالات به دسته‌های موضوعی کلیدی تقسیم شدند که ابعاد مختلف این فرآیند را پوشش می‌دهند. یافته‌ها شامل دسته‌های «محرک‌ها»، «شناسایی و توسعه فرصت»، «تیم و سرمایه اجتماعی»، «توانمندسازهای خارجی» و «عملکرد، رشد و بقا» را شناسایی کردند. این دسته‌ها در قالب یک پیوستار، از محرک‌ها آغاز شده و در ادامه با شناسایی فرصت‌ها و با بهره‌گیری از سرمایه اجتماعی و توانمندسازهای خارجی به عملکرد و بقای کسب‌وکار جدید ختم می‌شوند. این پژوهش با ارائه یک چارچوب جامع از ادبیات ایجاد کسب‌وکار جدید، مسیر روشنی برای تحقیقات آینده ترسیم می‌کند. همچنین، نقاط عطف کلیدی در این حوزه را شناسایی کرده و دیدگاه‌های تازه‌ای برای پژوهشگران فراهم می‌سازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Process of New Venture Creation: A Systematic Literature Review and Future Research Agenda

نویسندگان [English]

  • Mozhgan Danesh 1
  • kamal sakhdari 2
  • Seyed Reza Hejazi 1
1 Department of Technological Entrepreneurship, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Department of Corporate Entrepreneurship. Faculty of Entrepreneurship , university of Tehran, Tehran. Iran
چکیده [English]

The aim of this study is to examine the process of new venture creation, which lies at the heart of entrepreneurship and management theories. This process, while crucial for entrepreneurship researchers, also provides management scholars with an opportunity to reassess assumptions and expand existing theories. By reviewing past research on new venture creation, this study offers valuable insights for a deeper understanding of this process. The research methodology involves a qualitative content analysis of articles related to "new venture creation." Following a comprehensive search in a reputable database and selecting relevant articles, the final set of articles was analyzed. Based on content analysis and coding, the articles were categorized into key thematic clusters, covering various dimensions of the process. The findings identified categories such as "drivers," "opportunity identification and development," "team and social capital," "external enablers," and "performance, growth, and survival." These categories are presented as a continuum, beginning with opportunity recognition and progressing through leveraging social capital and external enablers to the performance and survival of new ventures. This study provides a comprehensive framework of the literature on new venture creation, offering a clear pathway for future research. It also identifies key milestones in the field and introduces new perspectives for researchers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship
  • New Venture Creation
  • Opportunity Identification
  • Qualitative Content Analysis
  • Thematic Clusters

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 22 اردیبهشت 1404
  • تاریخ دریافت: 13 آذر 1403
  • تاریخ بازنگری: 06 دی 1403
  • تاریخ پذیرش: 02 بهمن 1403