شرکت‌های هوش‌مصنوعی در ایران: مطالعه کیفی موانع و مسائل کسب و کاری

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 گرو مطالعات علم و فناوری- پژوهشکده مطالعات فناوری- پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدی- تهران - ایران

2 دانشجوی دکتری، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 پژوهشکده مطالعات فناوری، تهران، ایران.

چکیده

هوش‌مصنوعی، اکنون به یکی از اولویت‌های سیاست علم و فناوری ایران تبدیل شده است. سند ملی هوش‌مصنوعی جمهوری اسلامی ایران، بازتاب دهنده اهمیت این فناوری در سطح ملی است. یکی از ارکان اصلی توسعه هوش‌مصنوعی که در این سند نیز مورد تأکید قرار گرفته است، توسعه شرکت‌های این حوزه است. شناخت مسائل پیش‌روی این شرکت‌ها، اولین قدم برای تدوین سیاست‌هایی به منظور توسعه آنها خواهد بود. پژوهش پیش‌رو با هدف شناسایی مسائل پیش‌روی توسعه شرکت‌های هوش‌مصنوعی در ایران صورت گرفته است. روش‌شناسی این پژوهش براساس رویکرد تفسیری است. برای جمع‌آوری داده‌ها، با ۲۸ نفر از مدیران کسب و کارهای هوش‌مصنوعی مصاحبه نیمه‌ساختار یافته انجام شده است. همچنین، مستندات و گزارش‌هایی که ۱۳۵ شرکت‌حوزه هوش‌مصنوعی ارائه داده‌اند مورد استفاده قرار گرفته است. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. براین‌اساس، هفت مضمون فراگیرِ توانمندی مدیریتی بنگاه، محیط نهادی شرکت‌داری، نیروی انسانی، اقتصاد سیاسی، تأمین مالی و هزینه‌ها، صادرات و اعتباربخشی به‌عنوانِ زمینه‌های علّیِ مرتبط با وضعیت و توسعه شرکت‌های هوش‌مصنوعی شناسایی شده‌اند. یافته‌های پژوهش بیانگر این است که زمینه‌هایِ علّیِ مرتبط با اقتصادسیاسی، توانمندی مدیریتی بنگاه‌، صادرات و اعتباربخشی به محصولات هوش‌مصنوعی، در ادبیات داخلی مورد توجه قرار نگرفته‌اند. در اقتصاد سیاسی، ارزان بودن انرژی و نیروی‌انسانی، از دلایل اصلی مقاومت در برابر استفاده از هوش‌مصنوعی به منظور افزایش بهره‌وری است. توانمند کردن مدیریتی بنگاه‌های هوش‌مصنوعی مورد توجه سیاستگذاران قرار نگرفته است و مدیران این شرکت‌ها، توانایی پایینی در مدیریت کسب و کار خود دارند. در صادرت، شرکت‌های داخلی مزیت رقابتی چندانی ندارند. رقبای خارجی، شرکت‌های بزرگی هستند که طیف وسیعی از محصولات را با قیمتی رقابتی ارائه می‌دهند. در اعتباربخشی، هنوز سازوکارهای مشخصی شکل‌نگرفته است و اعتباربخشی توسط کارفرما صورت می‌گیرد. به‌رغم این، چون بازار این محصولات گسترش پیدا نکرده است، هنوز این مسئله به یک مانع جدی تبدیل نشده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Artificial Intelligence firms in Iran: a qualitative study of their Business Impediments and problems

نویسندگان [English]

  • Hamid Heydari 1
  • vahid mirshafiee 2
  • Arman Khaledi 3
1 member of the science and technology studies department- Institute for Cultcher, Social and Civilization Studies- Tehran- Iran
2 Department of Management and Accounting, Faculty of Humanities, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Assistant professor, Innovation Policy and foresight, Technology Studies Institute, Tehran. Iran.
چکیده [English]

AI is now one of the science and technology policy priorities. Iran’s national document on AI reflects the importance of this technology at the national level. One of the main pillars of AI development, which is also emphasized in the national document, is the development of AI enterprises. Comprehension of the problems that these enterprises face is the first step in formulating policies to develop them. This study is conducted to comprehend the problems that AI enterprises in Iran face. The methodology of this research is based on an interpretive approach. 28 semi-structured interviews with AI enterprise managers were conducted to collect data. Also, documents and reports from 135 AI enterprises were analyzed. The thematic analysis method was used to analyze the data. The findings indicate that AI enterprise development is under the influence of seven overarching themes. These themes are the management capability of the enterprise, institutional environment, human resources, political economy, funding, exporting, and assessment. The conclusions show that the problems of political economy, management capability of the enterprise, exporting, and assessment are not addressed in the literature. Political economy indicates that the low price of energy and human capital in the country is one of the main reasons for resistance to using AI to maximize productivity. Enabling the managers of these enterprises has also been neglected by public policy makers and managers of these enterprises are poorly qualified for handling their businesses. Domestic enterprises, don’t have any competitive advantage in exporting their products. Their global competitors are big corporations that offer a variety of products at competitive prices. There isn’t any standard mechanism for assessing the quality of AI products and assessment usually is conducted by the buyer. But, since the markets of AI products are not big, this problem isn’t a serious impediment yet.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Artificial Intelligence
  • AI Firms
  • management Capacities of Firms
  • Assessment of Products
  • Political Economy

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 17 بهمن 1403
  • تاریخ دریافت: 17 آذر 1403
  • تاریخ بازنگری: 08 دی 1403
  • تاریخ پذیرش: 02 بهمن 1403