شناسایی ویژگی‌های مدل کسب‌وکار مؤثر بر مقیاس‌پذیری کسب‌وکارها در ایران

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

چکیده

موضوع کسب‌وکارهای مقیاس‌پذیر به عنوان یکی از انواع کسب‌وکارهای با رشد بالا در سال‌های اخیر مورد توجه محققان بوده است. اگرچه پژوهش‌های پیشین تا حدودی به درک بهتر این پدیده کمک کرده‌اند، اما دانش ما در خصوص شناخت پیشایند‌های موثر بر ظهور این کسب و کارها اندک است. بر این اساس، به‌منظور کمک به فهم بهتر این پدیده، پژوهش حاضر با تمرکز بر زمینه ایران، به دنبال شناسایی ویژگی‌های مدل کسب‌وکار است که بر مقیاس‌پذیری کسب‌وکارها اثرگذار هستند. با اتخاذ یک رویکرد مطالعه موردی چندگانه و بر پایه 20 مصاحبه از کسب‌وکارهای مقیاس‌پذیر ایرانی، این مطالعه، تحلیلی عمیق از ویژگی‌های مدل‌های کسب‌وکار که بر مقیاس‌پذیری کسب‌وکارهای ایرانی تأثیر می‌گذارند، ارائه می‌کند. یافته‌های پژوهش در قالب 4 مضمون کلی ویژگی‌های ارزش پیشنهادی، ویژگی‌های خلق ارزش، ویژگی‌های تصاحب ارزش و ویژگی‌های صیانت پذیری از ارزش ارائه شده‌اند که به مقیاس‌پذیری کسب‌وکارهای ایرانی کمک می‌کنند. چارچوب استقرایی ما رهنمودهای ارزشمندی برای پژوهشگران، کارآفرینان، سرمایه گذاران و سیاست‌گذاران به منظور درک بهتر پدیده مقیاس‌پذیری در زمینه کسب‌وکارهای ایرانی ارائه می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying Business Model Features Affecting Scalability of businesses in Iran

نویسندگان [English]

  • behzad sadeghi
  • Kamal Sakhdari
چکیده [English]

Scalable ventures, as a type of high-growth firms, have gained significant attention from researchers in recent years. While previous studies have contributed to a better understanding of this phenomenon, our knowledge of the antecedents that influence the emergence of these ventures remains limited. To address this gap, this research aims to identify business model features that impact venture scalability in the context of Iran. Employing a multiple case study approach and drawing upon 20 interviews with Iranian scale-ups, this study provides an in-depth analysis of the business model characteristics that contribute to the scalability of Iranian ventures. The research findings are presented in the form of four overarching dimensions, including: value proposition characteristics, value creation characteristics, value capture characteristics, and value protection characteristics that contribute to the scalability of Iranian ventures. Our inductive framework offers valuable insights for researchers, entrepreneurs, investors, and policymakers to better understand the phenomenon of scalability in the context of Iranian businesses.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Scalability
  • venture Growth
  • Multiple Case Study
  • Business Model
  • scale-up

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 28 شهریور 1403
  • تاریخ دریافت: 27 اردیبهشت 1403
  • تاریخ بازنگری: 04 تیر 1403
  • تاریخ پذیرش: 04 تیر 1403