معرفی و ارزشیابی رویداد علمی «تو مغزت چه خبره؟»

نوع مقاله : گزارش

نویسنده

عضو هیات علمی گروه آینده پژوهی موزه ملی علوم و فناوری

چکیده

معرفی و ارزشیابی رویداد علمی «تو مغزت چه خبره؟»

چکیده:
ترویج علم با هدف درگیری و مشارکت عموم مردم با علم، از طریق ابزارها و روش‌های متفاوتی انجام می‌شود. یکی از این روش‌ها برگزاری رویدادهای علمی است. این پژوهش با هدف بررسی میزان دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده و همچنین میزان انطباق رویداد «تو مغزت چه خبره؟» با ویژگی‌های آموزش غیر رسمی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل افراد بالای 20 سال و دانش‌آموزان بازدیدکننده از رویداد در طول برگزاری آن بودکه از والدین تعداد 46 نفر و دانش‌آموزان تعداد 205 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه‌ای بود که در سه بخش ویژگی‌های جمعیت‌شناختی، محتوای رویداد، ویژگی‌های آموزش غیر رسمی و پیشنهادات تنظیم شده بود. نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها نشان‌دهنده رضایت و استقبال بازدیدکنندگان (والدین و دانش‌آموزان)از رویداد و دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده بود(بیش از 70 درصد) و اکثر ایستگاه‌ها از ویژگی‌های آموزش غیر رسمی برخوردار بودند. این نتایج استقبال و علاقه‌مندی عموم مردم به شرکت در رویدادهای علمی را نشان می‌دهد ولزوم توجه سازمان‌ها و متولیان امر به برگزاری هرچه بیشتر این رویدادها را می‌طلبد و توجه به نیازها و علایق علمی بازدیدکنندگان هنگام طراحی رویدادها از عوامل موفقیت آن‌هااست.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Introducing and Evaluating the Scientific Event " what is going on in the brain?"

نویسنده [English]

  • bakhtyar mahmoudpour
چکیده [English]

Abstract
The aims of sciencedisseminationis engaging and engaging the general public with science through various means and methods. One of these methods is holding scientific events. The purpose of this study was to examine the extent to which the goals of the “what is going on in the brain” event have been achieved and the characteristics of informal education. The statistical population of the study consisted of people over 20 years old and students attending the event during the event. 46 parents and 205 students were selected by random sampling method. Data were collected using a three-part researcher-made questionnaire
: Demographic characteristics, event content, non-formal education features and suggestions. The results of the data analysis showed that the visitors satisfaction of from the (parents and students) event and the achievement of the goals was predetermined (more than 70%). Furthermoremost of the stations had informal training features. These results show the public's interest in participating in science events, and the need for more attention from organizations and trustees to organize these events, and to address the scientific needs and interests of visitors when designing events.

کلیدواژه‌ها [English]

  • science dissemination
  • science event
  • brain
  • informal education
  • evaluation
 
Bernal, J. D. (1954). Science in History, Translated by HosseinAsadpourPiranfar, 1977. Tehran: Amirkabir. {In Persian}
Beck, P. (1394). Science center knowhow: exhibits, demonstrations, discovery carts, special events, workshops, marketing, Translated by Hussein Kazemi Yazdi. Tehran: Museum of Science and Technology. {In Persian}
Kennedy, J. (1997). User friendly: hands-on exhibits that work, Translated by Saba Rastegar Karimi, 2015. Tehran, Museum of Science and Technology.  {In Persian}
Mahmoudpour, b. (1398). Evaluating the Scientific Event “What Is Going On in Your Brain?”, Unpublished, Tehran, Library and Documentation Center of the National Museum of Science and Technology.  {In Persian}
Cornelis, G. C. (1998). “Is Popularization of SciencePossible?” .In Paper Presentadoen el Twentieth World Congress of Philosophy. Boston: Massachuetts, pp. 10-15.
Frechtling, J. and Westat, L. S. (1997). User-Friendly Handbook for Mixed Method Evaluations. Division of Research, Evaluation and CommunicationNational Science Foundation (NSF) USA.
 Levin Miri, Rozalis (2003). “Evaluation And Research: Differences And Similarities”.Canadian Journal of Program Evaluation, 18(2), p. 1
Levin Miri, R. (2003). “Evaluation And Research: Differences And Similarities”. Canadian Journal of Program Evaluation, 18(2), p. 1