رویکرد جریان دانش و نقش آن در کارآفرینی سازمانی

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر

2 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علم و صنعت

چکیده

جریانِ دانش رصد مستمر راهبرد و فناوری است که به منظور کسب، انتخاب، سازمان دهی و به کارگیری تخصص ها و اطلاعاتِ حیاتی برای کسب و کار درجهت بهبود کیفیت تصمیم گیری و کسب وکار استفاده می شود. کارآفرینی در سازمان های امروزی مستلزم ایجاد خلاقیت و نوآوری است و در بیشتر کشورهای توسعه یافته سازمان ها از دیوان سالاری (بوروکراسی) به وضعیت کارآفرینی سازمانی درحال انتقال اند. هدف اصلی از این پژوهش بررسی رویکرد جریانِ دانش و نقش آن در کارآفرینی سازمانی است. روش تحقیق مرور اسناد و مدارک کتابخانه ای است. نتایج تحقیق و بررسی مدل های موجود در زمینۀ جریان دانش نشان می دهد که جریانِ دانش بستری برای تأمین نیاز کارآفرینانۀ سازمان و پرورش ایده های مناسب سازمان است. همچنین از منظر مدل های کارآفرینی سازمانی مشخص شده که مجرای اصلی تأثیرگذاری جریان دانش بر کارآفرینی سازمانی توسعۀ دانش در سازمان و توسعۀ ایده ها و اختراعات و اکتشافات است. درنهایت پیشنهاد می شود، برای افزایش توان توسعۀ دانش و ایجاد رویکردهای جدید در جریان دانشِ سازمان، بخش های تحقیق و توسعه در سازمان ها و شرکت ها تأسیس شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Knowledge flow approach and its role in enterprise entrepreneurship

نویسندگان [English]

  • Mohammad Reza Zahedi 1
  • Sakineh Javadi Kamni 2
1 Malek Ashtar University of Technology
2 Iran University of Science and Technology
چکیده [English]

The flow of knowledge is the continuous observation of strategy, process, and technology that is used to acquire, select, organize, decide, and apply specialties and vital information for businesses to improve the quality of decision making and business. Entrepreneurship in today's organizations requires creativity and innovation, and organizations in most developed countries are moving from bureaucratic to organizational entrepreneurship. The main purpose of this study was to investigate the knowledge flow approach and its role in organizational entrepreneurship. The research method is a review of library documents. The results of the research showed that the study of existing models in the flow of knowledge revealed that the flow of knowledge in order to develop the organization's needs for entrepreneurial needs is the appropriate ideas of the organization. Also from the perspective of organizational entrepreneurship models, it became clear that the main channel of influencing the flow of knowledge on organizational entrepreneurship is the development of knowledge in the organization and the development of ideas, inventions and discoveries. Finally, it was suggested that research and development departments in organizations and companies be established to increase the capacity for developing knowledge and create new approaches in the knowledge of the organization.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Entrepreneurship
  • Knowledge Stream
  • Knowledge Management
منابع
آقاجانی، طهمورث، شوقی، بهزاد، دهقان‎نجم‎آبادی، عامر و رضازاده، آرش (1391). «تبیین ارتباط میان سازمان یادگیرنده و کارآفرینی سازمانی (مورد مطالعه: شرکت بهینه تکنیک)». اولین کنفرانس بین‌المللی مدیریت، نوآوری و تولید ملی. قم، 23 و24 شهریور 1391.
آقاجانی، طهمورث، عزیزی، غلامرضا و شوقی، بهزاد (1391). «تبیین ارتباط میان هوش سازمانی و کارآفرینی سازمانی (مورد مطالعه: شرکت کاریزان خودرو)». همایش ملی علوم مدیریت نوین، 5 شهریور 1391، گرگان.
اخوان، پیمان، حیدری ‌دهویی، جلیل و زاهدی، محمدرضا (1396). استخراج دانش فنی کارکنان. تهران: دانشگاه صنعتی مالک اشتر، چاپ اول.
اخوان، پیمان، زاهدی، محمدرضا و نجفی یارندی، محمدعلی (1392). کارآفرینی از ایده تا عمل. همدان: نشرمدیر، چاپ اول.
برگرون، برایان (1387). اصول مدیریت دانش. ترجمۀ منوچهر انصاری. تهران: انتشارات مؤسسۀ کتاب مهربان نشر، چاپ دوم.
تاج‎گردون، محمدقائم، منظوری ‌شلمانی، محمدتقی و حبیبی، جعفر (1393). «مدل جریان دانش در ارتباط دانشگاه و صنعت». فصلنامۀ انجمن آموزش عالی ایران، دورۀ 6، شمارۀ 1، ص 55-85
جعفرزاده، مرتضی (1386). «مسائل آغاز به کار در شرکت‏های کارآفرین». مدیریت دانش سازمانی، سال سوم، شمارۀ 25، ص 91-103.
حسین‎زاده، داوود و شوقی، بهزاد (1392). «ارتباط میان روش حل مسئلۀ شهودی با رفتار نوآورانه و کارآفرینی سازمانی (مطالعۀ موردی: شرکت رانیران)». چهارمین کنفرانس ملی مهندسی و مدیریت نوآوری، 7 و 8 خرداد 1391، هتل المپیک تهران.
حیدری ‌تفرشی، مهرزاد (1386). «ارتباط بین ساختار سازمانی و خلاقیت مدیران ستادی سازمان تربیت بدنی». توسعۀ کارآفرینی. شمارۀ 8، ص 18-40.
داوودی، امیرحسین و شوقی، بهزاد (1391).«بررسی ارتباط میان اثربخشی سازمان با خلاقیت کارکنان (مطالعۀ موردی: شرکت کاوه الیاف)». چهارمین کنفرانس ملی مهندسی و مدیریت نوآوری، هتل المپیک تهران، 1 و 2خرداد 1391.
سالاریان، محسن و کیاکجوری، داود (پاییز 1394). «بررسی رابطۀ بین مدیریت دانش و کارآفرینی سازمانی (مطالعۀ موردی: ادارۀ کل بنادر و دریانوردی استان مازندران)». صنعت حملونقل دریایی، دورۀ 1، شمارۀ 2، ص 65-73.
شفیع‌زاده، رضا و شوقی، بهزاد (1391). «بررسی ارتباط میان سرمایۀ اجتماعی و کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی: صنایع ریخته‌گری شهرصنعتی کاوه)». اولین همایش ملی مدیریت و کارآفرینی، خوانسار، 27 و 28 مرداد 1391.
شفیع‌زاده، رضا، داوودی، امیرحسین و شوقی، بهزاد (1390). «ارتباط میان روش حل مسئلۀ شهودی و خلاقیت کارکنان (مطالعۀ موردی: شرکت کاریزان خودرو)». دومین کنفرانس بین‎المللی استراتژی‏ها و تکنیک‏های کشف و حل مسئله. تهران، مجتمع فرهنگی آموزشی راهبردی، 3 و 4 اسفند 1390.
شفیع‎زاده، رضا، فخاریان، محمد و شوقی، بهزاد (1390). «بررسی ارتباط میان عوامل سازمانی مدیریت دانش و کارآفرینی سازمانی (مطالعۀ موردی شرکت آلومینیوم پارس)». چهارمین کنفرانس مدیریت دانش، 25 و26 بهمن 1390، مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی تهران.
شوقی، بهزاد، حسین‎زاده، داوود و مولایی، علی (1391). «بررسی ارتباط میان ابعاد مدیریت دانش و عوامل کلیدی مؤثر بر آن با خلاقیت کارکنان (مطالعۀ موردی: شرکت کاریزان خودرو شهرصنعتی کاوه)». اولین همایش ملی حسابداری و مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور، 27 اردیبهشت 1391.
شوقی، بهزاد، شفیع‌زاده، رضا و حسین‎زاده، داوود (1391). «تبیین ارتباط میان هوش هیجانی و کارآفرینی سازمانی (مطالعۀ موردی: شرکت کاریزان خودرو)». همایش ملی علوم مدیریت نوین، گرگان، 5 شهریور 1391.
شوقی، بهزاد، شفیقی، فاطمه و فخاریان، محمد (1390). «ارتباط میان روش حل مسئلۀ شهودی و کارآفرینی سازمانی (مطالعۀ موردی: شرکت آلومینیوم پارس)». دومین کنفرانس بین‎المللی استراتژی‏ها و تکنیک‏های کشف و حل مسئله، 3 و 4 اسفند 1390، مجتمع فرهنگی آموزشی راهبردی تهران.
شوقی، بهزاد، صالحی، سید محمد و هویدا، احمد (1391). «بررسی ارتباط میان رهبری خدمتگزار و خلاقیت کارکنان (مطالعۀ موردی: شرکت آلومینیوم پارس شهر صنعتی کاوه)». چهارمین کنفرانس ملی مهندسی و مدیریت نوآوری، هتل المپیک تهران، 7 و 8 خرداد 1391.
شفیع‌زاده، رضا ، شوقی، بهزاد، رضازاده، آرش ، دهقان نجم‌آبادی ، عامر (1391). «تبیین ارتباط میان هوش سازمانی و خلاقیت کارکنان (مطالعۀ موردی: شرکت بهینه تکنیک)». اولین کنفرانس بین‌المللی مدیریت، نوآوری و تولید ملی، قم، 23 و24 شهریور 1391.
 
شوقی، بهزاد، نظری، ستار و رضازاده، آرش (1391). «تبیین ارتباط میان هوش سازمانی و خلاقیت کارکنان (مطالعۀ موردی: شرکت بهینه تکنیک)». اولین کنفرانس بین‌المللی مدیریت، نوآوری و تولید ملی، قم، 23 و24 شهریور 1391.
صالحی، سیدیوسف و شوقی، بهزاد (1391). کارآفرینی سازمانی (مفاهیم، تعاریف و نظریه‌ها). تهران: انتشارات راز نهان.
صمدآقایی، جلیل (1382). سازمانهای کارآفرین. تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
عربیون، ابوالقاسم، رضازاده، آرش، دهقان ‌نجم‌آبادی، عامر و شوقی، بهزاد (1391). «تبیین ارتباط میان مهارت‏های کارآفرینی و کارآفرینی سازمانی (مطالعۀ موردی: شرکت آلومینیوم پارس)». همایش ملی علوم مدیریت نوین، گرگان، 5 شهریور 1391.
عربیون، ابولقاسم، آقاجانی، طهمورث، شوقی، بهزاد و رضازاده،آرش (1391). «تبیین ارتباط میان رهبری تحول‏آفرین و کارآفرینی ‏سازمانی (مورد مطالعه: کاوه الیاف)». اولین کنفرانس بین‏المللی مدیریت، نوآوری و تولید ملی، قم، 23 و24 شهریور 1391.
عزتی، منصور و سیدنقوی، میرعلی (1388). مبانی کارآفرینی. تهران: مؤسسه کار و تأمین اجتماعی.
فخاریان، محمد و شوقی، بهزاد (1391). «بررسی ارتباط میان فناوری اطلاعات و خلاقیت کارکنان سازمان (مطالعۀ موردی: شرکت لاستیک پارس شهر صنعتی کاوه)». چهارمین کنفرانس ملی مهندسی و مدیریت نوآوری، هتل المپیک تهران، 7 و 8 خرداد 1391.
قناتی، سوسن، کردنائیچ، اسدالله و یزدانی، حمیدرضا (1396). «بررسی وضعیت فرهنگ سازمانی کارآفرینانه در دانشگاه تهران». توسعۀ کارآفرینی، دورۀ 3، شمارۀ 4، ص 115-123.
مقیمی، سیدمحمد (1387). کارآفرینی در نهادهای جامعۀ مدنی (پژوهش در سازمان های غیردولتی ایران). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
منصوری، سمیه (1387). «بررسی و شناخت ویژگی‏های شخصیتی مدیران زن باشگاه‏های ورزشی شهر تهران». پایان‎نامۀ کارشناسی‌ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس تهران.
 
Aktan, B. and Bulut, C. (2008). “Financial Performance Impacts of Corporate Entrepreneurship in Emerging Markets: A case of Turkey”. European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences, available at: www.eurojournalsn.com.
Antoncic, B. and Pordan, I. (2008). “Alliances, Corporate Technological Entrepreneurship and Firm Performance: Testing a Model on Manufacturing Firms”. www.elsevier.com/locate/technovation.
Arabiun, A., Shoghi, B., Dehghan Najm Abadi, A. and Rezazadeh, A. (2012). “The Relationship between Organizational Structure and Corporate Entrepreneurship”. 1st International Conference On Management, Innovation, and National Production, Qom, 14 and 15 September.
Blackler, F. (2013). “The Knowledge, Knowledge Work and Organization: An Overview and Interpretation”. Organization Studies”, Vol. 6, No.16, pp.1021-1046.
Boisot, M. H. (2014). Knowledge Assets: Securing Competitive Advantage in the Information Economy. Oxford University Press.
Bordetsky, A. and Dolk, D. (2013). “A Conceptual Model for Network Decision Support Systems”. In System Sciences (HICSS), 2013 46th Hawaii International Conference on IEEE, pp. 1212-1221.
Cornwall, J. and Perlman, B. (1990). Organizational Entrepreneurship. Richard Irwin.
Cortes, A. F. (2012), “Thinking Carefully about Knowledge Management”, Available at: www.forbs.com
Dalkir, (2011). Entrepreneurship: a Planning Approach. West puplishing Copmany.
Dawson, M. and Claudia, A. (2017). “Some Organizational Factors Affecting Creativity: A Case Study in Spain Companies”. Journal of Management Development, 28 (3), pp.19-38.
Dong, S, Johar, M. and Kumar, R. (2012). “Understanding Key Issues in Designing and Using Knowledge Flow Networks: An Optimization-based Managerial Benchmarking Approach”. Decision Support Systems, 53 (3), pp. 646-659.
Dong, D, Edvinson, L. and Malon, M. (2012). Intellectual Capital: The Proven Way to Establish Your Companys Real Value by Mrasuring Its Hidden Brainpower. London: Pitkus.
Echoles, A. and Neck, C. (2015). “The Impact of Behavior and Structure on Corporate Entrepreneurial Success”. Journal of Managerial Psychology, Vol. 13, pp. 38-46.
Furst, R. M. (2005). “An Exploration of Corporate Entrepreneurship: Venturing Signatures and Their Underlying Dynamics”. From www.Wilkes.Edu/Include/Academics/Gradbulletin_0304.Pdf
Harris, J.D. (2009). “Ethics and Entrepreneurship”. Journal of Business Venturing, 24 (3).pp.19-28.
Heinonen, J. and Korvela, K. (2004). How about Measuring Intrapreneurship?.Turku School of Economics and Business Administration, Turku, Finland, pp.1-18.
Jakobsone, A. and Cakula, S. (2013). “Information Flow Modeling to Provide Sustainable Cooperation between Educational Institutions and Entrepreneurs”. Recent Advances in Educational Technologies. WSEAS Press, pp. 88-93.
Jarrahi, A. and Kangavari, M. R. (2012). An Architecture for Context- Aware Knowledge Flow Management Systems. arXiv preprint arXiv:1206.0184.
Kelley, D. (2011). “Sustainable Corporate Entrepreneurship”. Business Horizons, Vol. 54, pp. 73-83.
Kiangen, M. and Cheng, D. E. (2018). “The Impact of Knowledge Processes on the Effectiveness of Organizations”, Organization Studies, Vol.4, No14, pp. 335-343Kuratko, D. F., Hornsby, J. S. and Bishop, J. W.  (2005). “Managers Corporate Entrepreneurial Actions and Job Satisfaction”. International Entrepreneurship and Management Journal, 7 (4), pp. 271-291.
Kuratko, D. and Hodgetts, R. (2001). Entrepreneurship: A Contemporary Approach. Harcourt College Publisher.
Lingxi, C. (2006). Teaching Smart People How to Learn. Harvard Business Review, Vol. 3, No. 69, pp. 99-109.
Oliver, G. R. (2013). “A Micro Intellectual Capital Knowledge Flow Model: a Critical Account of IC Inside the Classroom”. Journal of Intellectual Capital, 14 (1), pp. 145-162.
Onuoha, G. (2007). “Entrepreneurship”. AIST International Journal, 10 (5), pp. 20–32.
Valkmann, C. k., Tokarski, K. O. and Grunhagen, M. (2010). Entrepreneurship in a European Perspective Concepts for the Creation and Growth of New Ventures. Germany, Berlin: Gabler Verlag
Volpeol, G. D. (2016). “Encouraging Organizations to Innovate and Create Value”. Journal of Knowledge Management, Vol. 1, No. 5, pp. 68-75.
Yousif, A. (2010). “Defining a Knowledge Exchange Model: Exploring Knowledge Transfer Activities of Internationally Oriented High-tech SMEs”.  Master‟s Thesis, University of Twente.
Zahedi, M. R., Ramezan, M. and Hajighasemi, R. (2019). “Prioritizing the Components of Intellectual Capital in Technology-based Organizations Using the FGAHP Method”. International Academic Journal of Organizational Behavior anHuman Resource Management, Vol. 6, No. 1, pp. 1-23
Zahedi, M. R. and Papoli, Sh (2018). “Studying the Relationship between the Knowledge Management Processes and Intellectual Capital in a Knowledge-Based Research Center”. International Journal of Research in Business Studies and Managent, vol 5, no. 12, pp. 1-19.
Zheng, W., Yang, B. and Mclean, G. N. (2009). “Linking Organizational Culture, Atructure, Strategy and Organizational Effectiveness: The Mediating Role of Knowledge Management”. Journal of Business Research, No.9, pp. 65-76.