واکاوی سیر تطور استراتژی

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی تهران

2 دانشیار مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی تهران

چکیده

در هفت دهه گذشته، مدیریت استراتژیک یکی از مهم‌ترین حوزه‌های مدنظر در دوره‌های تحصیلی برای مدارس کسب‌وکار و همچنین حوزه‌های عملی کسب‌وکار و تجارت در سراسر جهان بوده است. ضمن این‌که از منظر توسعه حوزه‌های تحت پوشش نیز شاهد پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه بوده است. برای این‌که بدانیم استراتژی چیست، بهتر است با سیر تطور آن، بیشتر آشنا شد. دوره-های تکامل و رشد مدیریت استراتژیک از زاویه‌های مختلفی قابل بررسی است. در این مقاله، تلاش می‌شود سیر تطور استراتژی مورد بررسی قرار گیرد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نوع مطالعات کتابخانه‌ای با رویکرد مروری است. سیر تطور مدنظر این پژوهش شامل بررسی دوره‌های تکامل تاریخی استراتژی، سیر مکانی مرتبط با پژوهش‌های استراتژی، سیر اندیشمندان و نظریات مطرح شده آنان، سیر زمانی رشته تحصیلی مدیریت استراتژیک و سیری در مجلات پژوهشی این حوزه می‌باشد که در مقاله به تفصیل به آن اشاره می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyze the evolution of strategy

نویسندگان [English]

  • Amirhossein Tayebi Abolhasani 1
  • Vahid khashei Varnamkhasti 2
1 PhD. Student of Business Management, Allameh Tabataba'i University of Tehran
2 Associate professor of Business Management, Allameh Tabataba'i University of Tehran
چکیده [English]

Over the past seven decades, strategic management has been one of the most important areas of study for business schools, as well as practical areas for business and commerce around the world. At the same time, it has seen significant progress in terms of developing covered areas. In order to know what a strategy is, it is best to be more familiar with its evolution. The periods of evolution and growth of strategic management can be examined from different angles. In this paper, an attempt is made to examine the evolution of strategy. The present research is applied in terms of purpose and is of the type of library studies with a review approach. The evolution of this research includes the study of historical developmental periods of strategy, the course of space related to strategic research, the course of thinkers and their proposed theories, the time course of strategic management and course in research journals in this field, which is mentioned in detail in the article.

کلیدواژه‌ها [English]

  • strategy
  • strategic management
  • Evolution
  • Education
  • Research

منابع

آقازاده، هاشم (1397). دستنامۀ مدیریت استراتژیک. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
ابراهیمی‏نژاد، مهدی (1394). مدیریت استراتژیک در بازرگانی و صنایع. تهران: انتشارات سمت.
اعرابی، سیدمحمد و منتی، حسین (1393). استراتژی تکنولوژی. تهران: مهکامه.
امینیان جزی، بهادر (1398). مسائل نظامی و استراتژیک معاصر، تهران: انتشارات سمت.
بابایی، علی و حمیدی مطلق، روح الله (1395). «برنامه‏ریزی استراتژیک، تاریخچه، مفروضات و میزان تأثیر آن بر عملکرد سازمانی». سیاست‌نامۀ علم و فناوری، دورۀ 6، شمارۀ 1، ص 31-44.
بکرا، مانوئل (1398). نظریۀ شرکت برای مدیریت استراتژیک: تجزیه و تحلیل ارزش اقتصادی. ترجمۀ علی پریشانی. تهران: انتشارات دنیای اقتصاد.
بنی‏اسد، رضا، باقری‏ میبدی، مهدی و بلادیان، سیدمصطفی (1397). «مطالعۀ نگاشت سیستماتیک پژوهش‏های مدیریت راهبردی در نشریات علمی ـ پژوهشی منتخب کشور: شناسایی خلأهای پژوهشی و رهنمود‏هایی برای پژوهش‏های آینده». پژوهش‌های مدیریت راهبردی، دورۀ 24، شمارۀ 71، ص 31-64.
بنی‌‌اسد، رضا (1390). مدیریت راهبردی با تأکید بر جهاد اقتصادی. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق.
پارساجم، محسن، حمیدی‌زاده، محمدرضا، حاجی‌پور، بهمن و فدایی‌نژاد، محمد اسماعیل (1398). «کارکردهای ریسک در تدوین استراتژی رشد بنگاه‏ها در صنایع با فناوری پیشرفته». مطالعات مدیریت راهبردی، دورۀ 10، شمارۀ 37، ص 19-39.
جنابی، شهاب (1391). «ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﮐﻠﯿﺪﯼ ﻣؤﺛﺮ ﺩﺭ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ‌آﻣﯿﺰ ﺑﺮﻧﺎمۀ ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﮋﯾﮏ». پایان‏نامۀ کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
ﺟﻤﺸﯿﺪﻭﻧﺪ، ﺍﺑﻮﺫﺭ (1394). «ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻭ ﺍﻭﻟﻮﯾﺖﺑﻨﺪﯼ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﮐﻠﯿﺪﯼ ﻣؤﺛﺮ ﺩﺭ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺭﺍﻫﺒﺮﺩ ﮐﻼﻥ ﻫﺴﺘۀ ﮐﻮﭼﮏ ﻭ شبکۀ ﺑﺰﺭﮒ ﺩﺭ ﺑﻮﻣﯽ‌ﺳﺎﺯﯼ ﻓﻨﺎﻭﺭﯼ ﻣﻮﺍﺩ». پایان‏نامۀ کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
جمشیدی، محمدحسین (1380). مبانی و تاریخ اندیشۀ نظامی در ایران. تهران: دانشکدۀ فرماندهی و ستاد.
حاجی‌پور، بهمن، طیبی ابوالحسنی، سیدامیرحسین و عزیزیان کلخوران، زهرا (1395). «تحلیل محتوای حوزۀ مدیریت راهبردی (مطالعۀ موردی: فصلنامۀ مطالعات مدیریت راهبردی)». پژوهش‏های مدیریت راهبردی، دورۀ 22، شمارۀ 62، ص 13-47.
حیدری، علی و سیدکلالی، نادر (1395). «ارائۀ مدل مزیت رقابتی شرکت‏های مشاورۀ مدیریت براساس نظریۀ قابلیت‏های پویا». مدیریت بازرگانی، دورۀ 8، شمارۀ 2، ص 317-338.
خاشعی ورنامخواستی، وحید، طیبی ابوالحسنی، سیدامیرحسین و اسدی خانقاه، شیرین (1397). «تبارشناسی مجلات مدیریت راهبردی در ایران و جهان». سیاست‏نامۀ علم و فناوری، دورۀ 8، شمارۀ 3، ص 33-49.
خلیلی شورینی، سهراب (1395). «استراتژی مرده است، زنده باد استراتژی». سیاست‌نامۀ علم و فناوری، دورۀ 6، شمارۀ 1، ص 9-18.
خلیلی، رضا (1393). «تبارشناسی مطالعات استراتژیک در ایران». فصلنامۀ مطالعات راهبردی، دورۀ 17، شمارۀ 65، ص 71-100.
خلیلی، رضا (1392). «تحول تاریخی-گفتمانی مفهوم استراتژی». فصلنامۀ مطالعات راهبردی، دورۀ 15، شمارۀ 58، ص 109-142.
خلیلی، رضا (1385). «ایدئولوژی و استراتژی؛ نسبت‏سنجی مفهومی نگرش ایدئولوژیک و تفکر استراتژیک». فصلنامۀ مطالعات راهبردی، دورۀ 9، شمارۀ 34، ص 759-789.
دیوید، فردآر (1395). مدیریت استراتژیک. ترجمۀ سیدمحمد اعرابی و محمد تقی‌زادۀ مطلق. تهران: دفتر پژوهش‏های فرهنگی.
رحمان سرشت، حسین، طیبی ابوالحسنی، سیدامیرحسین و روحانی راد، شاهین (1398). «تحلیل شبکه‏های همکاری علمی پژوهشگران حوزۀ مدیریت راهبردی در ایران». پژوهش‏های مدیریت در ایران، دورۀ 23، شمارۀ 3، ص 1-29.
رحمان سرشت، حسین (1383). مدیریت راهبردی در اندیشۀ نظریه‏پردازان. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
رضوانی، حمیدرضا و روحانی، امیررضا (1394). «الگوی گونه‌شناسی راهبردهای محصول در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط». چشم‏انداز مدیریت بازرگانی، دورۀ 14، شمارۀ 2، ص 179-200.
زاهدی وفا، محمدهادی و رضایی، محمدجواد (1394). «نظریۀ بازی‏های تکاملی و ارزیابی مجدد از ایدۀ ”پیشرفت در نظریۀ بازی‏ها“؛ بررسی از منظر روش‏شناسی علم اقتصاد». فلسفۀ علم، دورۀ 5، شمارۀ 10، ص 39-63.
سرتو، ساموئل و پیتر، پائول (1380). مدیریت استراتژیک. ترجمۀ علی شمخانی، تهران: انتشارات دورۀ عالی جنگ.
سلامی، سیدرضا، شجاعی، سیدمحمدحسین، طباطباییان، سید حبیب‏اله و بامداد صوفی، جهانیار (1395). «مدیریت فناوری: شکل‏گیری و تطور یک حوزۀ دانشی». مدیریت نوآوری، دورۀ 5، شمارۀ 1، ص 53-82.
شیرین، علی، فروزنده، لطف الله، دانایی فرد، حسن و حائف الهی، احمد (1396). «واکاوی تطور سازۀ توانمندسازی در ایران با رویکرد میان رشته‏ای». فصلنامۀ مطالعات میان رشته‏ای در علوم انسانی، دورۀ 10، شمارۀ 1، ص 27-56.
طیبی ابوالحسنی، سیدامیرحسین و روحانی راد، شاهین (1397). «تحلیل ساختار و روند شبکه‏های موضوعی مدیریت راهبردی در ایران (مورد مطالعه: مجلات مدیریت راهبردی)». مطالعات مدیریت راهبردی، دورۀ 9، شمارۀ 36، ص 85-112.
طیبی ابوالحسنی، سیدامیرحسین و روحانی راد، شاهین (1396الف). «مروری
.
عادل اسکندانی، فریبا و تاج مهر، وحید (۱۳۹۷). «مروری بر مکاتب مختلف تدوین استراتژی». دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت استراتژیک، تهران.
علی‏احمدی، علیرضا، فتح‏الله، مهدی و تاج‏الدین، ایرج (1382). نگرش جامع بر مدیریت استراتژیک (رویکردها، پارادایم‏ها، مکاتب و ...). تهران: انتشارات تولید دانش.
غفاریان، وفا و کیانی، غلامرضا (1380). استراتژی اثربخش. تهران: نشر فرا.
فدایی، مسلم (1387). «ﺳﯿﺮ ﺗﮑﺎﻣﻞ ﻣﻔﻬﻮ
قاسم پور، اکبر (1391). «ﺍﺭﺯﯾﺎﺑﯽ ﺗﻔﮑﺮ ﺍﺛﺮﺑﺨﺶ ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﮋﯾﮏ ﻣﺪﯾﺮﺍﻥ ﺷﺮﮐﺖ ﻣﻠﯽ ﭘﺎﻻﯾﺶ ﻭ ﭘﺨﺶ ﻓﺮﺍﻭﺭﺩه‌ای ﻧﻔﺘﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﻣﺪﻝ ﺟﯿﻦ ﻟﯿﺪﮐﺎ». پایان‏نامۀ کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
کامینگز، استیون (1395). بازآفرینی استراتژی، نقد و بررسی نظریه‏های سازمان و مدیریت. ترجمۀ سهراب خلیلی‏شورینی، تهران: یادوارۀ کتاب.
کفچه، پرویز (1388). «تبیین مدل سازمانی برای تفکر استراتژیک». رسالۀ دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید بهشتی.
گرنت، رابرت. ام. (1394). مدیریت استراتژیک با رویکردی امروزی. ترجمۀ آرش خلیلی نصر، تهران: آریانا قلم.
لافلی، ای. جی. و مارتین، راجر (1393). بازی برد: راهکارهای دستیابی به استراتژی برد. ترجمۀ سیدحسین جلالی، تهران: انتشارات آریانا قلم.
لشکربلوکی، مجتبی (1392). فنون و فرامین تفکر استراتژیک. تهران: نشر نص.
ﻟﻄﯿﻔﯽ ﺭﺳﺘﻤﯽ، ﻣﺤﻤﺪﻋﻠﯽ (1391). «ﺑﺮﺭﺳﯽ ﻣﻮﺍﻧﻊ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖآﻣﯿﺰ ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﮋﯼ ﺩﺭ ﮔﺮﻭﻩ ﻣﭙﻨﺎ، ﺷﺮﮐﺖ ﺍﺣﺪﺍﺙ ﻭ ﺗﻮﺳﻌۀ ﻧﯿﺮﻭﮔﺎﻩﻫﺎﯼ ﺳﯿﮑﻞ ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ». پایان‏نامۀ کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
مبینی دهکردی، علی و حیدری، حامد (1393). مبانی دانش محیط‏شناسی راهبردی (مفاهیم، تئوری‏ها، فنون و کاربردها). تهران: نشر صفار.
موقر رحیم‌آبادی، معصومه (1392). «آﺳﯿﺐ‏ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﮋﯼﻫﺎﯼ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﯽ ﺩﺭ ﺷﺮﮐﺖﻫﺎﯼ ﺍﻧﺮﮊﯼ ﮔﺴﺘﺮ ﭘﺎﺭﺱ، ﺟﻬﺎﻥ ﮔﺴﺘﺮ ﻭ ﻣﭙﻨﺎ ﻟﮑﻮﻣﻮﺗﯿﻮ». پایان‏نامۀ کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
نصیری‌ یار، مجتبی (1385). «سه رویکرد برتر در مدیریت استراتژیک». مجلۀ تدبیر، شمارۀ 173، ص 2-22.

منابعوتینگتون، ریچارد (1391). چیستی راهبرد. ترجمۀ بهمن حاجی‌پور و ماجد ناجی. تهران: انتشارات سمت.

Adobor, H. (2019). “Opening up strategy formulation: Benefits, risks, and some suggestions”. Business Horizons, 62(3), p. 383-393.
Amit, R., and Schoemaker, P.J.H., (1993). “Strategic Assets and Organizational Rent”. Strategic Management Journall, 14(1), p. 33-46.
Amrollahi, A., Ghapanchi, A. H., and Talaei-Khoei, A. (2014). “Using crowdsourcing tools for implementing open strategy: A case study in education”. In 20th Americas Conference on Information Systems, AMCIS 2014.
Andrews, K.R. (1965). “The Concept of Corporate Strategy Homewood, Illinois, Dow Jones-Irwin”.
 
Ansoff, H. I. (1965). Corporate Strategy: An Analytical Approach to Business Policy for Growth and expansion. Ney York: McGraw-Hill
Appleyard, M. M., and Chesbrough, H. W. (2017). “The dynamics of open strategy: from adoption to reversion”. Long Range Planning, 50(3), 310-321.
Azar, O.H., and Brock, D.M. (2008). “A citation-based ranking of StrategicManagement journals”. Journal of Economics and Management Strategy, 17(3), 781-802.
Barnard, C. (1938). The function of the executive, Boston: Harvard University Press
Barney, J.B. (1991), “Firm Resources and Sustained Competitive Advantage”. Journal of Management, 17(1), 99-120.
Bartlett, C. and Ghoshal, S. (1991). “Global strategic management: Impact on the New Frontiers of strategy research”. Strategic Management Journal, 12(1), 5-16
Becerra, M. (2009). Theory of the Firm for Strategic Management: economic value analysis, United Kingdom: Cambridge University Pres.
Bower, J. L., Bartlett, C. A., Christensen, C. R., Pearson, A. E., and Andrews, K. R. (1991). Business Policy: Text and Cases (7th Ed.), Irwin, Homewood, IL. Note: The first edition was published in 1965 Chandler, A.D. (1962), Strategy and Structure: Chapters in the History of the Industrial Enterprise, Cambridge, MIT Press
Child, J. (1972). “Organizational Structure, Environment and Performance: The Role of Strategic Choice”. Sociology, 6(1), 1.
Clutterbuck, D. and Crainer, S. (1990). Makers of Management: Men and Women Who Changed the Business World London, MacMillan.
David, F.R. (2010). Strategic Management: Concepts and Cases, Prentice Hall.
De Wit, B., and Mayer, R. (1998). Strategy: Process, Content. Context Melbourne, Thompson
De Wit, B., and Meyer, R. (2010). Strategy synthesis: Resolving strategy paradoxes to create competitive advantage. Cengage Learning EMEA.
Drucker, P.F. (1955). The Practice of Management. New York: Harper.
Fredrickson, J.W. (Ed.), (1990). Perspectives on Strategic Manage-ment. New York: Harper Business.
Furrer, O., Thomas, H.A., and Goussevskaia, A. (2008) “The structure andevolution of the strategic management field: a content analysis of 26 years of strategic management research”. International Journal of Management Reviews, 10(1), 1-23
García-Merino, T., and Santos-Álvarez, V. (2009). “Characterizing the topjournals in strategic management: orientation, style, originality, and readability”. Journal of Scholarly Publishing, 40(4), 420-439.
Grant, R. M. (2016). Contemporary strategy analysis: Text and cases edition. John Wiley and Sons
Grant, R.M., (1996), Towards a knowledge-based theory of the firm, Strategic Management Journal, 17 (Winter special issue), 109-122.
Gluck, FW, Kaufman, S.P., and Walleck, A.S. (1980). “Strategic management for competitive advantage”. Howard Business Review, 58(4), 154-161
Guerras-Martín, L.A., and Ronda-Pupo, G.A. (2013). Strategic management journal. In: Augier, M., Teece, D.J. (Eds.), The PalgraveEncyclopedia of Strategic Management. Palgrave Macmillan, Houndmills
Guerras-Martín, L.A., Madhok, A., and Montoro-Sánchez, A. (2014). “The evolution of strategic management research: Recent trends and current directions”. Business Research Quarterly, 17(2), 69-76.
Hambrick, D.C., and Chen, M.J. (2005). “What is strategic management, really? A consensus view on the essence of the field”. 65th Annual Meeting of the Academy of Management, AOM 2005 - Honolulu, HI, United States
Hautz, J., Seidl, D., and Whittington, R. (2017). “Open strategy: Dimensions, dilemmas, dynamics”. Long Range Planning, 50(3), 298-309.
Hax, A., and Majluf, N. (1983). “The use of the growth-share matrix in strategic planning”. Interfaces, 13(1), 54-71.
Henderson, B.D. (1979). Henderson on Corporate Strategy. Harpercollins College Div.
Henderson, B.D. (1989). The Origin of Strategy. Harvard Business Review, December.
Heracleous, L. (1998). “Strategic thinking or strategic planning”. Long Range Planning, 31(3), 481-487.
Hitt, M.A., Freeman, R. E., and Harrison, J.S. (2005). The Blackwell Handbook of Strategic Management. Blackwell Publishers.
Hoskisson R., Hitt M., Wan, WP., Yiu, D., (1999), Theory and research in strategic management: Swings of a pendulum. Journal of Managementm 25(3), 417-456
Johnson, G., and Scholes, K. (1999). Exploring Corporate Strategy. Londen, Pearson.
Lampel, J., and Baum, A.C. (2010). “The Globalization of Strategy Research: Permanent Pluralism or Prelude to a New Synthesis?”. Advances in Strategic Management, 27, 1-23.
Liedtka, J. M. (1998). “Linking Strategic Thinking with Strategic Planning”. Strategy and Leadership, 26(4), 30-35.
Lu. J.W. (2003), “The evolving contributions in international strategic management research”. Journal of International Management, 9(2), 193–213.
Mainardes, E.W., Ferreira, J.J., and Raposo, M.L. (2014). “Strategy and strategic management concepts: are they recognised by management students?”. Ekonomie a Management, 17(1), 43-61.
Makadok, R., Burton, R., and Barney, J. (2018). “A practical guide for making theory contributions in strategic management”. Strategic Management Journal, 39(6), 1530–1545.
Martin, R.L. (2015). “There are still only two ways to compete”. Available in: https://hbr.org/ 2015/04/ there-are-still-only-two-ways-to-compete
Mintzberg, H. (1990). “Strategy formation: schools of thought”. in Perspectives on Strategic Management. New York: Harper Business.
Mintzberg, H. (1994). Rise and Fall of Strategic Planning, Free Press.
Mintzberg, H., Ahlstrand, B., and Lampel, J. (1998). Strategy Safari New York, Prentice Hall.
Nambisan, S., and Sawhney, M. (2007). “A buyer's guide to the innovation bazaar”. Harvard Business Review, 85(6), 109-118.
Naylor, T.H. (1982). Corporate Strategy-the Integration of Corporate Planning Models and Economics Amsterdam, North-Holland Publishing.
Nerur, S.P., Rasheed, A.A., and Natarajan, V. (2008). “The intellectualstructure of the strategic management field: an author co-citation analysis”. Strategic Management Journal, 29(3), 319-336.
Neumann, J.V., and Morgenstern, M. (1944). Theory of Games and Economic Behavior, Princeton University Press.
Nketia, B.A. (2016). “The influence of open strategizing on organizational members’ commitment to strategy”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 235, 473-483.
Ohmae, K. (1982). The Mind of the Strategist. New York: McGraw-Hill
O'Shannassy, T. (2001). “Lessons from the evolution of the strategy paradigm”. Journal of the Australian and New Zealand Academy of Management, 1(7), 25-37.
Pearce, J.A., and Robinson, R.B., (1982). Strategic Management, Publisher: MCGRAW HILL.
Peters, T., and Waterman, R. (1982). In Search of Excellence New York. Harper and Row.
Peteraf, M. (1993). “The cornerstones of competitive advantage: A resource-based view”. Strategic Management Journal, 14(3), 179-191.
Pettigrew, A.M. (1992). “The Character and Significance of Strategy Process Research”. Strategic Management Journal, 13(52), 5-16.
Pettigrew, A., Thomas, H., and Wittington, R. (Eds.), (2002). Handbookof Strategy and Management, London, Sage.
Penrose, E. (1959). The Theory of the Growth of the Firm New York, Wiley.
Porter, M. E. (1980). Competitive Strategy: Techniques for Analysing Industries and Firms, New York: Free Press and Macmillan.
Porter, M. E. (1983). “Industrial organization and the evolution of concepts for strategic planning: the new learning”. Managerial and Decision Economics, 4(3), 172-180.Porter, M.E. (1985). Competitive Advantage:Creating and Sustaining Superior Performance. New York: Free Press.
Porter, M.E. (1990). The Competitive Advantage of Nations. London: Macmillan
Powell, T.C. (2001). “Competitive Advantage: Logical and Philosophical Considerations”. Strategic Management Journal, 22(9), 875-888.
Prahalad, C.K., and Hamel, G. (1990). “The Core Competence of the Corporation”. Harvard Business Review, 68(3), 79-91.
Raimond, P. (1996). “Two styles of foresight: Are we predicting the future or inventing it?”. Long Range Planning, 29(2), 208-214.
Ramos-Rodríguez, A.R., and Ruiz-Navarro, J. (2004), “Changes in theintellectual structure of strategic management research: a bibliometric study of the Strategic Management Journal 1980-2000”. Strategic Management Journal, 25(10), 981-1004.
Ronda-Pupo, G.A., and Guerras-Martin, L.A. (2010). “Dynamics of the scientific community network within the strategic management field through the Strategic Management Journal 1980-2009: the role of cooperation”. Scientometrics, 85(3), 821-848.
Ronda-Pupo, G.A., and Guerras-Martin, L.A. (2012). “Dynamics of the evolution of the strategy concept 1962-2008: a co-word analysis”. Strategic Management Journal, 33(2), 162-188.
Rumelt, R.P. (1991). “How Much Does Industry Matter?”. Strategic Management Journal. 12(3), 167-85
Rumelt, R. P., Schendel, D., and Teece, D. J. (1991). “Strategic management and economics”. Strategic Management Journal, 12(S2), 5–29.
Rumelt, R.P., Schendel, D., and Teece, D.J. (1994). Fundamental Issues in Strategy: a Research Agenda, Boston: Mass, Harvard Business School Press.
Rumelt, R.P. (1997). “The Evaluation of Business Strategy”, In H.Mintzberg and J.B.Quinn (Eds). The Strategy Process.Upper Saddle River, N.J.Prentice Hall
Selznick, P. (1957). Leadership in administration, Berkeley
Seidl, D., Krogh, G.V., and Whittington, R (2019). “Defining Open Strategy: Dimensions, Practices, Impacts, and Perspectives”. Cambridge Handbook of Open Strategy, 41–58
Scott, W., Mitchell, T., and Birnbaum, P. (1981). Organization Theory: a Structural Behavioural Analysis. Homewood IL: Irwin.
Shrader, C., Taylor, L., and Dalton, D. (1984). “Strategic planning and organizational performance: A critical appraisal”. Journal of Management, 10(2), 149-171.
Spender, J.C. (1989). Industry Recipes, Oxford: Blackwell.
Stacey, R. (1993). Strategic Thinking and the Management of Change, London: Kogan Page
Tavakoli, A., Schlagwein, D., and Schoder, D. (2017), “Open strategy: Literature review, re-analysis of cases and conceptualisation as a practice”. The Journal of Strategic Information Systems, 26(3), 163-184.
Van Alstyne, W., Parker, G.G., and Choudary, S.P. (2016). “Pipelines, Platforms, and the New Rules of Strategy”, Harvard Business Review, 94(4), 54-62.
Vasconcellos, J.A.S., and Hambrick, D.C. (1989), “Key Succes Factors: Test of a General Theory in the Mature Industrial Product Sector”. Strategic Management Journal, 10(4), 367-382.
Vuorinen, T., Hakala, H., Kohtamäki, M., and Uusitalo, K. (2018). “Mapping the Landscape of Strategy Tools: A Review on Strategy Tools Published in Leading Journals within the Past 25 Years”. Long Range Planning, 51(4), 586-605.
Wall, S. J., and Wall, S. R. (1995). “The evolution (not the death) of strategy”. Organizational Dynamics, 24(2), 7-19.
Wernerfelt, B. (1984). “A resource-based view of the firm”. Strategic Management Journal, 5(2), 171-180.
Wilson, I. (1994). “Strategic Planning Isn't Dead, It Changed”. Long Range Planning, 27(4), 12-24.
Whittington, R. (2019). Opening Strategy, United Kingdom: Oxford University Press
Whittington, R., Cailluet, L., and Yakis Douglas, B. (2011), “Opening strategy: Evolution of a precarious profession”. British Journal of Management, 22(3), 531-544
Whittington, R. (2006). “Completing the Practice Turn in Strategy Research”. Organization Studies, 27(5), 613–634.