بررسی تأثیر سرمایۀ اجتماعی در نوآوری تیمی با نقش میانجی اشتراک گذاری دانش (مورد مطالعه: شرکت های هلدینگ توکا فولاد اصفهان)

نوع مقاله : مطالعه موردی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه، اصفهان

2 استادیار، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه، اصفهان

چکیده

امروز سازمان ها برای بقا و تداوم حیاتشان به نوآوری و کار تیمی نیازمندند و یکی از پیش نیازهای نوآوری، توجه کردن به سرمایۀ اجتماعی و نیروی انسانی در سازمان است. ازاین رو پژوهش حاضر، تأثیر ابعاد سرمایۀ اجتماعی، یعنی سرمایۀ ساختاری، شناختی و ارتباطی را در نوآوری تیمی از راه به اشتراک گذاری دانش در شرکت «هلدینگ توکا فولاد » بررسی می کند. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی - همبستگی است و به شیوۀ پیمایشی انجام شده است. جامعۀ آماریِ پژوهش شامل کلیۀ پرسنل شرکت هلدینگ توکا فولاد در شهر اصفهان به تعداد 400 نفر است که نمونه های بررسی شده براساس جدول مورگان، 196 نفر برآورد شد. این نمونه به روش نمونه گیری تصادفی سادۀ در دسترس انتخاب شد. از این تعداد، 192 نفر به پرسش نامه پاسخ کامل دادند. برای گردآوری داده ها در این تحقیق از پرسشنامه با طیف لیکرت استفاده شد که روایی آن به تأیید کارشناسان رسید و پایایی آن نیز براساس آلفای کرونباخ به میزان 0/769 تأیید شد. براساس نتایج به دست آمده با تحلیل داده ها به روش مدل سازی معادلات ساختاری، مشخص شد که ابعاد سرمایۀ اجتماعی، هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم و با اشتراک گذاری دانش، در نوآوری تیمی کارکنان شرکت هلدینگ توکا فولاد تأثیر مثبت و معنی داری دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Impact of Social Capital on Team Innovation with the Mediating Role of Knowledge Sharing (Case Study: Isfahan Tuka Steel Co.)

نویسندگان [English]

  • Maryam Sayadi 1
  • Seyyed Mohammad Reza Mir Ahmadi 2
1 MSc. Student, Mobarakeh Azad University, Isfahan, Iran
2 Assistant Professor, Mobarakeh Azad University, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Today’s organizations need innovation and teamwork for survival and one of the pre-requisites for innovation is the attention to social capital and human resources in the organization. Therefore, the present study investigates the impact of structural, cognitive and communication social capital on team innovation through knowledge sharing, in Tuka Steel holding company. This research belongs to descriptive-correlational researches and conducted by survey method. The statistical population of the study consisted of 400 employees of Tuka Steel holding company in Isfahan. The sample was 196 people based on Morgan’s table. This sample was selected through simple random sampling method. 192 respondents completed the questionnaire. Validity of questionnaire was confirmed by experts and its reliability was confirmed by Cronbach’s alpha of 0.769. Based on the results obtained by analyzing the data by structural equation modeling, it was determined that the dimensions of social capital, both indirectly and indirectly, through knowledge sharing, had a positive and significant impact on the innovation of the employees.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Team Innovation
  • Knowledge Sharing
  • Cognitive Social Capital
  • Structural Social Capital
  • Communicative Social Capital
  1. . حسن‌زاده، محمدصادق؛ صادقی، سارا. (1394). بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی در تمایل به تسهیم دانش (موردمطالعه: کارکنان شرکت‌های صنایع دارویی استان گیلان)، مدیریت سرمایه اجتماعی، دوره 2، شماره 3: صفحه 347-365

    1. حسینی نثار، مجید؛ شب افروزان، صغری؛ شفیعی، سید محمد. (1395). بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در فرهنگی استان گیلان، مجله مدیریت فرهنگی، سال یازدهم، شماره سی و دوم، صفحه 33-47
    2. حمیدی زاده، علی؛ شهید زاده، فریبا؛ موحدی فر، عرفان. (1393). بررسی تأثیر مؤلفه های سرمایه اجتماعی بر نوآوری سازمانی (مورد مطالعه اداره کل مخابرات شهرستان قم)، مدیریت سرمایه اجتماعی، دوره 1، شماره2، صفحه 203-223
    3. خوراکیان، علیرضا؛ کدخدا، نگار؛ ملازاده یزدانی، بهاره. (1395). بررسی نقش سرمایه فکری بر رفتار نوآورانه با تأکید بر نقش میانجیگری اشتراک دانش (مورد مطالعه پژوهشکده هوا خورشید)، مدیریت نوآوری، سال ششم، شماره 1، صفحه 134-101
    4. خلیی­پور، حاتم؛ خنیفر، حسین. (1396). بررسی ساختاری تأثیر عدالت رویه­ای و اشتیاق شغلی بر اشتراک­گذاری دانش و رفتار کاری نوآورانه، فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، سال ششم، شماره4، صفحه 51-27
    5. رستگار، عباسعلی؛ دهقانی سلطانی، مهدی؛ فارسی زاده، حسین. (1395). تأثیر سرمایه اجتماعی خریدار / فروشنده بر عملکرد نوآوری با بکارگیری توسعه دانش مشتری و تعهد به نوآوری، فصلنامة نوآوری و ارزش آفرینی، سال پنجم، شماره نهم، صفحه 63-82
    6. قاسمی طارمسری، مسعود؛ کیاکجوری، کریم. (1396). بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر اشتراک گذاری دانش (مورد مطالعه: فرهنگیان شهرستان رودبار)، کنفرانس ملی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی، کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون.
    7. قربانی، محمود؛ نیشابوری، وحیدرضا؛ عرفانیان خانزاده، حمید. (1395). بررسی نقش میانجی قابلیت یادگیری سازمانی در رابطه بین تسهیم دانش و قابلیت نوآوری سازمانی، پژوهش­های مدیریت عمومی، سال نهم، شماره 34، صفحه 154-125
    8. کریمی، فریبا؛ احمدی دستجردی، سمیه؛ رجایی پور، سعید. (1392). اﻟﮕﻮی ﺳﺎﺧﺘﺎری رواﺑﻂ ﺑﯿﻦ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﺎ ﻧﻮآوری ﮐﺎرﮐﻨﺎن، مدیریت بهره‌وری، شماره 27، 182-165.
    9. کیذوری، امیر حسین؛ صادقی، سمرجانی امیر. تاثیر اشتراک‌گذاری دانش بر نوآوری تیمی اعضای هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد. (1396); ۵ (۱۰) :۴۵-۵۶
    10. مهارتی، یعقوب؛ کاظمی، مصطفی؛ حسنی توابع، عبداله. (1393). بررسی نقش واسط مدیریت دانش بر رابطه بین عدم اطمینان محیطی و نوآوری سازمانی (مورد مطالعه شرکت­های متوسط و بزرگ شهرک­های صنعتی شهرستان مشهد)، پژوهش­نامه مدیریت تحول، سال ششم، شماره 12، صفحه 112-91
    11. موسوی خامنه، مرضیه: کمالی، افسانه: عزیزی، ساره. (1396). تأثیر سرمایه اجتماعی سازمانی بر عملکرد سازمانی کارکنان (مورد مطالعه کارکنان سازمان مخابرات شهر تهران)، مجله مطالعات اجتماعی ایران، دوره دهم، شماره 2 و 3: صفحه 232-260
    12. نصر اصفهانی، علی؛ انصاری، محمد اسماعیل؛ شائمی برزکی، علی؛ آقا حسینی، حسین. (1390). بررسی سرمایه اجتماعی سازمانی در سازمان‌های خدماتی استان اصفهان با رویکرد آموزه‌های مدیریت در آثار سعدی، جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، شماره 41، صفحه 107-134.
    13. نعمتی، لیلا؛ نوشین فرد، فاطمه؛ باب الحوائجی، فهیمه؛ اباذری، زهرا. (1391). عوامل فردی مؤثر بر اشتراک دانش میان اعضاء هیأت علمی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی، مدیریت اطلاعات سلامت؛ 10(5): 714-725.
    14. نیاکان، نازیلا. (1386). سرمایه اجتماعی و جنسیت در محیط کار، ترجمه اکبر حسن پور، نشریه تدبیر، شماره 183.
    15. ولی­بحرینی، حسین؛ خیاط مقدم، سعید. (1394). شناسایی عوامل مؤثر بر نوآوری مبتنی بر دانش با روش دلفی. سومین کنفرانس بین­المللی پژوهش­های نوین در مدیریت – اقتصاد و حسابداری، استانبول، 25/04/1394

     

    1. Akram, T., Lei, S., Haider, M. J., Hussain, S. T. & Puig, L. C. M. (2017). The effect of organizational justice on knowledge sharing: An empirical evidence from the Chinese telecommunication sector. Journal of Innovation & Knowledge, 2(3), 134-145
    2. Chang, H. H., & Chuang, S. S. (2011). Social capital and individual motivations on knowledge sharing: Participant involvement as a moderator. Information & management, 48(1), 9-18.
    3. Chen, M. H. Chang, Y. C. & Hung, S. C. (2008). Social capital and creativity in R&D project teams. R&D Management, 38(1), pp. 21-34
    4. Chen, L, Zheng, W., Yang, B., & Bai, S. (2016). Transformational leadership, social capital and organizational innovation. Leadership & Organization Development Journal, 37(7), pp.843-859.
    5. Jacob, M; Hellstrom, T; Adler, N; Norrgren, F. (2000). From sponsorship to partnership in academy–industry relation, R&D Management, 30 (3), 255-262
    6. Liao, S., Chang, J., Cheng, S., & Kuo, C. (2004). Employee relationship and knowledge sharing: a case study of a Taiwanese finance and securities firm. Knowledge Management Research and Practice 2, pp. 24-34
    7. Martinez-Perez, Á, García-Villaverde, P. M., García-Villaverde, P. M., Elche, D., & Elche, D. (2016). The mediating effect of ambidextrous knowledge strategy between social capital and innovation of cultural tourism clusters firms. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 28(7), 1484-1507.
    8. Waster, D., & Jeorg, P. R. (2013). Information processing and strategic decision-making in small and medium-sized enterprises: The role of human and social capital in attaining decision effectiveness. International Small Business Journa l, 31(2), 192-216.
    9. Maurer, I., Bartsch, V., Ebers, M. (2011). The Value of Intra-Organizational Social Capital: How it Fosters Knowledge Transfer, Innovation Performance, and Growth. Organization Studies Journal, 32 (2), 157-185