سیاست گذاری مبتنی بر تعادل نقطه ای در سازمان های آموزشی

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 استاد یار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان

2 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه سمنان

چکیده

ریشه تئوری تعادل نقطه ای به نظریه تکامل انواع گونه ها بازمی گردد. تکامل موجودات، فرآیندی آهسته و زمانبر است که در مدت زمان طولانی ادامه یافته است. در الگوی تعادل نقطه ای ممکن است در ابتدا در پاسخ به شرایط محیطی یک تغییر بنیادی و یکباره رخ دهد و سپس در طول زمان تغییرات تدریجی در بخش های مختلف سازمان برای تطابق و سازگاری بیشتر رخ دهد. گاهی نیز دیگر تغییرات فزاینده در سازمان پاسخگو نیستند و سازمان از طریق این تغییرات کوچک به خروجی و نتایج مورد نظر خود نمی رسد. در این حالت است که سازمان نیاز به تغییرات رادیکالی را احساس می کند. از آنجا که هدف اصلی این تحقیق بررسی سیاست گذاری بر اساس مدل تعادل نقطه ای است، ابتدا به بررسی مقدمات، مبانی نظری و چگونگی پیدایش تعادل نقطه ای پرداخته و نظریات دانشمندان در این باره تحلیل خواهد شد. سپس سیاست گذاری هایی که بر اساس مدل تعادل نقطه ای در سازمان های آموزشی انجام پذیرفته، ذکر و نتایج آنها مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در نهایت برخی محدودیت های پیش روی تحقیقات تعادل نقطه ای در فرآیندهای تصمیمات سازمانی به طور مختصر ذکر خواهد شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Punctuated Equilibrium Policy-Making in Educational Organizations

نویسندگان [English]

  • S.Abbas Ebrahimi 1
  • Sara Abedi Kooshki 2
1 Semnan univercity
2 Semnan Univercity
چکیده [English]

The Punctuated-Equilibrium theory is originated from the evolution theory of a variety species. Creature’s evolution is a slow and timely process that has been going on for a long time. In a Punctuated-Equilibrium pattern, a radical change may occur initially in response to environmental conditions, and then, gradual changes occur in different parts of the organization for more adaptation and compatibility over time. Sometimes, incremental changes in the organization are not sufficient indeed, and the organization does not achieve its goals through these small changes. In this case, the organization feels the need for radical changes. Since the main objective of this research is to examine policy-making based on the Punctuated-Equilibrium model, the first step is to examine the basics, theoretical foundations, and how the Punctuated-Equilibrium emerges, and the scientists› ideas will be analyzed in this regard. Then, policy-makings based on the equilibrium model in educating organizations will be cited and their results will be examined. Ultimately, some limitations of Punctuated-Equilibrium research in organizational decisionmaking processes will be briefly mentioned.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Policy
  • Punctuated Equilibrium
  • Evolution
منابع
حضوری، محمد جواد و حضوری، الهام (1390). «مدل تعادل نقطه‌ای در نظام بودجه‌ریزی ایران». پژوهش‌های مدیریت در ایران، 15(1).
Baumgartner, Frank R., Sylvain Brouard, Christoffer Green-Pedersen, Bryan D. Jones, and Stefaan Wal-grave, ed. (2011). “The Dynamics of Policy Change in Comparative Perspective”. Comparative Political Studies 44.
Baumgartner, Frank R., Martial Foucault, and Abel, François (2009). “Public Budgeting in the French Fifth Republic: The End of La République Des Partis?” West European Politics. 32(2): 404–22.
Chubb, J. E. and Moe, T. M. (1990). Politics, Markets, and America’s Schools , Brookings Institution, Washington DC.
Prindle, David F. (2012). “Importing Concepts from Biology into Political Science: The Case of Punctuated Equilibrium”. Policy Studies Journal. 40(1): 21–43.
Douglass, J.A. (1999). “The Cold War, technology, and the American University. University of California, Berkeley”. Retrieved from:  http://escholarship.org/uc/item/9db970dq
Eldredge, N. and Gould, S. (1972). “Punctuated Equilibria: An Alternative to Phyletic Gradualism”, in T.J. Schopf (Ed.), Models in Paleobiology, 82-115, San Francisco: Freeman, Cooper & Co. Érdi, Peter. 2008. Complexity Explained. Berlin: Springer.
Erixon, P.-O. (2014). “On the remediation, relativisation and refl exivity of mother tongue education”. Education Inquiry. 5(2), 171–194.
Gersick, C.J.G. (1991). “Revolutionary Change Theories: A Multi-Level Exploration of the Punctuated Equilibrium Paradigm”. Academy of Management Review, 16(1), 10-36.
Jones, Bryan D., Baumgartner, Frank R., Breunig, Christian, Wlezien, Christopher, Stuart Soroka, Martial Foucault, Francois, Abel, Green-Pederson, Christoffer,  Koski, Chris, Peter John, Peter, Varone, Frederic, and Walgrave, Steffan (2009). “A General Empirical Law of Public Budgets: A Comparative Analysis”. American Journal of Political Science. 53: 855–73.
Peterson, P. (1995). The Price of Federalism , Brookings Institution, Washington, DC.
Reese, W. J. (1995). The origins of the American high school. New Haven, CT: Yale University Press.
Robinson, Scott, Carla M., Flink, and Chad M., King. (2014). “Organizational History and Budgetary Punc-tuation”. Journal of Public Administration Research and Theory. 24(2): 459–471.
Romanelli, E. and Tushman, M. (1994). “Organizational Transformation as Punctuated Equilibrium: An Empirical Test”, Academy of Management Journal, 37(5), 1141-1166.
Sizer, T. R. (1964). Secondary schools at the turn of the century. New Have
Rutherford, Amanda (2014). “Organizational Turnaround and Educational Performance: The Impact of Performance-Based Monitoring Analysis Systems.” American Review of Public Administration, 44(4): 440–58.n, CT: Yale University Press.
Sastry, M. A. (1997). “Problems and Paradoxes in a Model of Punctuated Organizational  Change”. Administrative Science Quarterly, 42(2): 237-275 
True, J.L., Jones, B.D. and Baumgartner, F.R. (2007). “Punctuated Equilibrium Theory” in (ed) P. Sabatier, Theories of the Policy Process 2 nd  Edition (Cambridge MA: Westview Press).
Marshall, R., and Tucker, M. (1992). Thinking for a living: Wo rk, skills, and the future of the American economy. New York: Basic Books.