نویسندگان

1 کارشناس ارشد مدیریت تکنولوژی، دانشگاه تهران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه تهران

چکیده

امروزه سیاست‌گذاری صنایع فرهنگی به یکی از کلیدی‌ترین حوزه‌های مورد توجه دولت‌ها تبدیل شده است و با رشد پرشتاب تولید و مصرف محصولات صنایع فرهنگی و خلاق و همچنین تعدد نوآوری در فناوری‌های این حوزه از جمله در فناوری‌های شبکه اجتماعی، بازی‌های رایانه‌ای، مد و لباس و طراحی اهمیت این حوزه از صنایع، چندین برابر شده است. با این حال با توجه به شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی هر کشور یا منطقه، سیاست‌گذاری‌های متفاوتی انجام شده و حتی در تعاریف و مفاهیم اختلاف نظر وجود دارد. در تحقیق حاضر سعی شده است ضمن مروری بر مفاهیم و تعاریف کلیدی این حوزه از جمله فناوری فرهنگی، کالاها، خدمات و صنایع فرهنگی و صنایع خلاق و در نهایت اشاره‌ای بر نحوه سیاست گذاری فرهنگی در دو کشور بریتانیا و استرالیا انجام دهیم که می‌تواند درس‌هایی برای سیاست گذاری فرهنگی در کشور داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Review on Key Concepts of Creative and Cultural Policy Making

نویسندگان [English]

  • Fariba Alizade 1
  • Erfan Mosleh 2

چکیده [English]

Nowadays, cultural industries policy making is turned to be one of the most important fields considered by governments. Rapid growing rate of creative and cultural industries production and consumption along with variable innovations of these contexts especially in social networks technologies, computer-based games, fashion and design have multiplied the importance of these industries. However, considering cultural, economic, and social conditions of each country or region, different policies has been made and there is even a difference among the implications and attitudes. In this study, a review on key concepts and implications of this field in the realm of cultural technology, goods and services, and creative and cultural industries has been executed. Also, cultural policy making procedures are indicated in Britain and Australia which can provide lessons for country’s cultural policies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cultural technology
  • Cultural industries
  • Creative industries
  • Products policies
  • Creative and cultural industries and products’ policy making