بداعت شومپیترى؛ چگونگى خلق، نشر و اثرگذارى آن

نویسندگان

1 استاد اقتصاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران

2 دانشجوی دکترای کارآفرینی فناورانه دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

چکیده

این مقاله سعی دارد به یکی از اساسی‏ترین دغدغه‏های زندگی شومپیتر یعنی بداعت (نوآوری رادیکال با تأثیر اجتماعی وسیع) بپردازد. از نظر شومپیتر، بداعت در حوزه‏های مختلفی می‏تواند روی دهد، روتین‏های حاکم را متحول ساخته، سطحی دیگر از تعادل را رقم زند. در راستای فهم بهتر بداعت در این مقاله، سعی شده است نخست یکی از مقاله‌های جدید انتشاریافته از شومپیتر که در یک جستجوی دانشگاهی و به‌صورت اتفاقی به‌دست‌آمده، مرور شود. سپس برخی از مهم‌ترین نظریه‌های دیگر اندیشمندان پیرامون بداعت به بحث گذارده شده و از مجموع این دو، چارچوبی برای فهم بهتر بداعت معرفی شود. درنهایت، بداعت به سه بخش «خلق بداعت»، «نشر بداعت» و «اثرگذاری بداعت» شکسته شده است و در هر یک از آن‌ها، پرسش‌های اساسی بنا بر حوزه‏های مختلف بداعت همچون بداعت علمی، بداعت اقتصادی، بداعت هنری، بداعت ادبی وغیره مطرح می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Schumpeterian Novelty; creating, distributing and influencing

نویسندگان [English]

  • Mahmoud Motavaseli 1
  • Mohamadsadegh Baradaran 2
چکیده [English]

This article talks about‘novelty’ and‘radical innovation with wide social effects’, which areof the most basic  concerns of Schumpeter’s life. According to Schumpeter, novelty mayoccur in different areas andthis transforms governing routines that it canlead to another level of equilibrium. In order to understanding novelty closer, this paper begins with Schumpeter’s recently publishedarticle that has been found in a random search,which contains some other comments about the novelty. As a result, a framework for better understanding of the novelty has introduced. Actually, novelty is broken into three sections: "novelty creation",  novelty distribution", and "novelty consequence" and each of these sections leads to main  questions that present to various areas, such as scientific novelty, economic novelty, artistic novelty, and literary novelty.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Novelty
  • innovation
  • Entrepreneur