Analyzing the Effects of Effective Strategic Thinking on Organizational Learning and Intellectual Capital of Employees (Case Study: One of the Executive Agencies of Qom Province)

Document Type : Case study

Authors

1 Assistant professor of public administration department, Payame Noor university, Tehran, Iran

2 M. A. Student in Public Administration Department, Payamenoor University, Markazi province, Iran

Abstract

Strategic thinking is now recognized as a winner in many different economic and social fields, and the emphasis is placed on the need for staff to be equipped with an important tool called effective strategic thinking in order to enhance organizational learning and expand intellectual capital with it. This research  was designed to investigate the effect of effective strategic thinking on organizational learning and  intellectual capital of employees. The research method was descriptive-survey. Data were collected by a  library study method for reviewing the literature and field research using three standard questionnaires and  analyzed by SPSS software 22. The sampling method used is a census method that the total population of  86 people was considered as a statistical sample. Findings of the research show that effective strategic  thinking on intellectual capital has a positive and significant effect among employees of Qom province  planning and management organization, but it has no significant effect on organizational learning. So,  managers with effective strategic thinking and their five-dimensional indicators can enhance their strategic thinking ability and skill and help develop their intellectual capital in the organization.

Keywords


  • بشیر بنائم، یاسر (1390)، تفکر استراتژیک بستر توسعه استراتژیک منابع انسانی در سده 21، فصلنامه علمی ترویجی منابع انسانی ناجا، شماره: 26 دوره ششم، صص 39-64.
  • بنای شاهانی, تقی و جعفر محمدی فراز، ۱۳۹۶، ارایه مدل سنجش تاثیر یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی بر نوآوری در صنعت بانکداری ایران، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و حسابداری، تهران، موسسه آموزش عالی صالحان.
  • تیمور نژاد، کاوه، صریحی اسفستان، رسول(1389)، تأثیر یادگیری سازمانی بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان ستادی وزارت امور اقتصادی و دارایی، فصلنامه مطالعات مدیریت بهبود و تحول شماره 62 ، صص 37-59.
  • توکلی، غلامرضا، رمضان، مجید، معیا، عباس (1394)، تحلیل رابطه ظرفیت تغییر سازمانی و تفکر استراتژیک، فصلنامه مطالعات مدیریت بهبود و تحول سال بیست و سوم، شماره 77، صص 153-169.
  • رهی، سمیه، رحیم پور، امیر(1397)، بررسی رابطه بین تفکر استراتژیک، رهبری تحول گرا و یادگیری سازمانی با فرایند حمایت ایده توسعه محصول جدید (مطالعه موردی شرکت های دانش بنیان مرکز رشد جامع دانشگاه فردوسی مشهد) نشریه صنعت و دانشگاه، شماره 38، صص 57-74
  • زارعی، ابراهیم، قلی‌ها، علی محمد، (1389)، مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک، نشر پیام، تهران.
  • عطاپور، عباس، علیرضائی، اسداله، احمدی زیدآبادی، مهسا (۱۳۹۴)، بررسی رابطه بین تفکر استراتژیک مدیران و سرمایه فکری با تعالی سازمان مورد مطالعه: شهرداری های سیرجان، دومین کنفرانس بین المللی آینده پژوهی، مدیریت و توسعه اقتصادی، مشهد، دانشگاه تربت حیدریه.
  • عمران زاده، اسماعیل، خوش چهره، محمد، منوریان، عباس، علائی، حسین(1396)،تبیین الگوی یادگیری سازمانی در کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی کشور، فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت سازمان های دولتی، دوره 5، شماره3، صص95-112.
  • قربانی؛ محمود، نیشابوری؛ وحید رضا، عرفانیان خانزاده؛ یعقوبی، حمید محسن(1395)، بررسی نقش میانجی قابلیت یادگیری سازمانی در رابطه بین تسهیم دانش و قابلیت نوآوری سازمانی، فصلنامه پژوهش های مدیریت عمومی، دوره 9، شماره 34، زمستان 1395، صص 135-168.
  • کریمی، جواد، عباسی، همایون(1396)، تبیین رابطه یادگیری سازمانی و مدیریت دانش با تفکر استراتژیک در کارشناسان وزارت ورزش و جوانان ایران، مطالعات مدیریت رفتار ورزشی، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 14، تابستان 1396، صص 21-28
  • محمدی حسینی، احمد، امین بیدختی، علی اکبر، جمشیدی، لاله(1393)، بررسی نقش یادگیری سازمانی در افزایش عملکرد نوآوری، دوره ۲، شماره ۴، صص84-95.
  • محمدی، نشاط، هیرش، سلطان پناه، پرویز، کفچه(۱۳۹۲)، بررسی تاثیر یادگیری سازمانی بر تفکر استراتژیک، دهمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک، تهران، انجمن مدیریت راهبردی ایران،
  • مشبکی، اصغر، خزاعی، آناهیتا (1387)، طراحی مدل عناصر تفکر استراتژیک در سازمان‌های ایرانی، فصل‌نامه مدیریت بازرگانی، سال اول، شماره1، صص118-105.
  • منوریان، هاشم، آقازاده، عباس، شهامت نژاد، مینا(1391)، سنجش تفکر استراتژیک در مدیران شهرداری تهران، فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره 4، شماره 12، صص 129-146.
  • موسی خانی، مرتضی، ایران نژاد پاریزی، مهدی، قاسم پور، اکبر (1394)، ارزیابی تفکر استراتژیک اثر بخش در مدیران شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، سال هفتم، شماره 25 (پیاپی 32)، صص 125-144.
  • نجاتی آجی بیشه، مهران، منصوری، حسین(1390)، بررسی و اندازه گیری وضعیت سرمایه فکری در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی (مطالعه موردی: مجتمع های آموزشی دانشگاه یزد)، نشریه نامه آموزش عالی، سال چهارم، شماره 14، صص 49-70.
  • هومن، حیدرعلی (1397)، مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل، انتشارات سمت، تهران.
  • Akgün, A. E., İmamoğlu, S. Z., Koçoğlu, İ., İnce, H., & Keskin, H. (2014). Bridging Organizational Learning Capability and Firm Performance through Customer Relationship Management. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 150, 531-540.
  • Alegra, J. & Chiva, R (2008) Assessing the Impact of Organizational Learning Capability on Product Innovation Performance: An Emprical Test, Technovation, 28: 315-326.
  • Bontis, N., (1998), “Intellectual Capital: an exploratory study that develops measure and models, Management Decision, Vol. 36, No.2, pp.63-76.
  • Chang, S.-L., (2007) “Valuing intellectual capital and firms’ performance: Modifying Value Added Intellectual Capital Coefficient (VAIC) in Taiwan IT industry”, Thesis for the degree of doctoral of Business Administration, AGENO School of Business, Golden Gate University.
  • Dufour, Yvon, Peter Steane, (2014) "Creative strategic thinking and sustainable leadership: lessons from Picasso", Journal of Global Responsibility, Vol. 5 Iss: 2, pp.219 – 225.
  • European Commision (2005), mobilising the Brainpower of Europe: Enabling Univercity to make their full Contribution to the Lisbon Strategy COM (2005) 152 Final, 20 April, Eropean Comission, and Brussels.
  • Gazor, H.; Kohkan, F.; Kiarazm, A., & Rastegari, H. (2013). Impact of intellectual capital on performance in audit institutes. Asian Journal of Finance & Accounting, 5(1), 60-72.
  • Gilbert, N.,Petra Ahrweiler and Andreas Pyka,(2007) “Learning in innovation networks: Some simulation experiments”, Physica A, 378, pp 100-109
  • Goldman, Ellen, Scott, Andrea Richards, (2016) "Competency models for assessing strategic thinking", Journal of Strategy and Management, Vol. 9 Iss: 3, pp.258 – 280.
  • Graetz, F., (2002), “Strategic Thinking Versus Strategic Planning (Towards Understanding The Complementarities)”, Management Decision: Vol,40/50
  • Huang, Ching Choo, Luther, Robert& Tayles, Michael. (2007).” An evidence- based taxonomy of Intellectual Capital “Journal of Intellectual Capital No.3
  • Jyotsna Bhatnagar, (2006) "Measuring organizational learning capability in Indian managers and establishing firm performance linkage: An empirical analysis", The Learning Organization, Vol. 13 Issue: 5, pp.416-433, https://doi.org/10.1108/09696470610679965.
  • Judge, W. (2011). Building Organizational Capacity for Change: The Strategic Leader’s New Mandate. New York: Business Expert Press.
  • Kaufman, R. (1991), «Strategic Planning Plus: An Organizational Guide», Scott Foresman, Glenview,
  • Liedtka, J. M., (1998), “Strategic Thinking: Can it be thought?” Long Range Planning, Vol 31, pp 120-129.
  • Marquard, M. (2002). “Bulding the learning organization”. Davis –Black publishing,19(5),
  • Mavridis, D. (2005). Intellectual capital performance drivers in the Greek banking sector. Management Research News, 28(5), 43-62.
  • Phang, chee Wei, kankanhalli, Atreyi and Ang, caizuan (2008), investigating organizational learning in e-Goverment projects: A multi-theoretic approach; Journal of strategic Information systems 17, pp: 99-123.

Roos, J. (2005). Intellectual capital: Navigating in the new bisiness landscape. Macmillan Business London.

  • Slater, S. F., & Narver, J. C. (1995). “Market orientation and the learning organization”. Journal of Marketing, 59(3), 63–74.

-strwart t. (1997), intellectual capital: the new wealth of nations; Doubleday dell publishing group, New York, NY.

  • Zamini, Soheila, Samira Zamini, Leila Barzegary. (2011), The relationship between organizational culture and job burnout among the professors and employees in the University of Tabriz, Social and Behavioral Sciences 30 (2011) 1964 – 1968.