ارائه الگوی بین المللی شدن کسب وکارهای کوچک و متوسط صنعتی مورد حمایت صندوق کارآفرینی امید

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت و حسابداری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران

2 گروه علوم اجتماعی و سیاسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران

چکیده

در دهه‌های اخیر، در کسب و کار بین‌الملل، کسب و کارهای کوچک و متوسط نقش مهمی ایفا می‌نمایند. اما عدم آشنایی کافی مدیران شرکت‌ها با شاخص‌های بین المللی شدن از جمله مهمترین عواملی است که موجب شده تا ایران نسبت به سایر کشورهای همسایه خود وضعیت غیرقابل قبولی را از نظر ارزشمندی فعالیت‌های شرکت‌های کوچک و متوسط گزارش نماید. برهمین اساس مطالعه حاضر به ارائه الگوی بین‌المللی شدن کسب‌وکارهای کوچک و متوسط صنعتی مورد حمایت صندوق کارآفرینی امید در سال 1398 با بهره‌گیری از روش تحقیق کمی با استفاده از روش معادلات ساختاری پرداخته است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل خبرگان، نخبگان، اساتید دانشگاه در حوزه کسب‌وکار، کارآفرینی و بین‌المللی شدن و کارشناسان فعال در حوزه کارآفرینی و همچنین مدیران کسب‌وکارهای کوچک و متوسط عضو صندوق کارآفرینی امید تشکیل می‌دهد؛ که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 65 نفر از آنها مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این مطالعه حاکی از آن است که متغیرهای ویژگی محصول، تنوع در محصول تاثیر مثبت و معنادار بر بین‌المللی شدن کسب و کارهای کوچک و متوسط دارند. این در حالی است که روابط بین‌المللی تاثیر منفی و معنادار بر بین‌المللی شدن کسب و کارهای کوچک و متوسط دارد. پیشنهاد می‌شود که مدیران کسب و کارهای کوچک و متوسط مورد حمایت صندوق کارآفرینی امید، سعی در بالا بردن و بهبود کیفیت، نوآوری و تنوع در محصولات خود نمایند که با افزایش اعتبار برند و مشتریان، قدرت آنها در بازارهای جهانی نیز افزایش می‌یابد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Provide an internationalization model for small and medium-sized industrial businesses supported by the Omid Entrepreneurship Fund

نویسندگان [English]

  • Mohammadreza Hatami 1
  • Mahmoodreza Cheraghali 2
  • Parviz Saeedi 1
  • Mahmoodreza Mostaghimi 1
2 Department of Social and Political Sciences, Faculty of Humanities, Golestan University, Gorgan, Iran
چکیده [English]

In recent decades, small and medium-sized businesses have played an important role in international business. However, insufficient familiarity of company managers with the indicators of internationalization is one of the most important factors that has caused Iran to report an unacceptable situation compared to other neighboring countries in terms of value of the activities of small and medium companies. Accordingly, the present study presents a model of internationalization of small and medium industrial businesses supported by the Omid Entrepreneurship Fund in 1398 using a quantitative research method using the structural equation method. The statistical population of the present study includes experts, elites, university professors in the field of business, entrepreneurship and internationalization and active experts in the field of entrepreneurship, as well as small and medium business managers who are members of the Omid Entrepreneurship Fund; 65 of them have been studied using the Cochran's formula. The results of this study indicate that the variables of product specificity, product diversity have a positive and significant effect on the internationalization of small and medium businesses. At the same time, international relations have a negative and significant effect on the internationalization of small and medium-sized businesses. It is suggested that small and medium business managers supported by Omid Entrepreneurship Fund try to increase and improve the quality, innovation and diversity of their products, which will increase their strength in global markets by increasing the credibility of their brand and customers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Pattern
  • International
  • Business
  • Entrepreneurship
منابع
امینی، علیرضا و فتاحی، حمیدرضا (1397). «طراحی الگوی بین‏المللی‎سازی بنگاه‏های کوچک و متوسط در شرکت‏های دانش‏بنیان مبتنی بر نانو». مدیریت بازرگانی، دورۀ 10، شمارۀ 3، ص ۵۸۳-۶۰۲.
امین بیدختی، علی‌اکبر و زرگر، مجتبی (1390). «بررسی موانع موجود در توسعۀ بنگاه‏های کوچک و متوسط (SMEs) و ارائۀ چارچوب حمایت از این بنگاه‏ها». مجلۀ کار و جامعه، دورۀ 32، شمارۀ 138، ص 34-۴۸.
پرارین، امیر (1395). «تأثیر جهانی‌شدن بر عملکرد صادراتی محصولات نرم‏افزاری شرکت همکاران سیستم در بخش صنایع به کشورهای حوزۀ خلیج فارس». پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی.
خاکی، غلامرضا (1390). روش تحقیق در مدیریت. انتشارات بازتاب.
خواجه‏وند. س. (1392). «بررسی عوامل مؤثر بر توسعۀ رفتار شهروند سازمانی در سازمان امور مالیاتی تهران با استفاده از روش دلفی». پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی.
رضااسمعیلی، س. ف. (1395). «بررسی تأثیرات نوآوری در بین‏المللی‌کردن کسب‏وکارهای کوچک کاشی و سرامیک (مورد مطالعه: کاشی و سرامیک البرز)». پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی.
رضوانی، مهران و کلابی، امیرمحمد (1391). «مفهوم‏پردازی راهبردهای کارآفرینانه در بازاریابی بنگاه‏های کوچک و متوسط کارآفرین صنایع غذایی». چشمانداز مدیریت بازرگانی (چشمانداز مدیریت ̓پیام مدیریت̔)، دورۀ 11، شمارۀ 10، ص ۱۳۷-۱۵۸.
رمضانیان، محمدرحیم، نصیر، ابوالقاسم و عبدی، عبدالله (1391). «تحلیل ریسک توسعۀ محصول جدید (NPD) با استفاده از شبکه‏های بیز (BNs)». فصلنامۀ علمی_تخصصی بازاریابی نوین، سال دوم، شمارۀ 1، ص 185-202.
صنوبر، ناصر، سروری، رحیم و جبارزاده، یونس (1397). «بین‌المللی‌شدن شرکت‌های دانش بنیان: نقش دانش بازار خارجی و تشخیص فرصت کارآفرینانۀ بین‌المللی». توسعۀ کارآفرینی، دورۀ 11، شمارۀ 3، ص 461-479.
عباسی اسفنجانی، حسین، سلیمی باهر، مینو و خدایی گرگری، محمدتقی (1398). «بررسی تأثیر دانش بازرگانی بر فرایند بین‌المللی‌شدن کسب‌وکارها». رشد فناوری، دورۀ 15، شمارۀ 58، ص ۱۳-۲۲.
فتاحی، حمید رضا (1396). «طراحی مدل بین‏المللی‏سازی کسب‏وکارهای کوچک و متوسط دانش‏بنیان فعـال در حـوزۀ نـانو فنـاوری ایران». پایان‏نامۀ کارشناسی ارشد. کاشان: دانشگاه کاشان.
قاسمی، وحید (1389). مدلسازی معادلۀ ساختاری در پژوهش‏های اجتماعی با کاربرد Amos Graphics. تهران: انتشارات جامعه‏شناسان.
قلندری، ع. ا. (1392). «شناسایی و رتبه‏بندی عوامل تأثیرگذار بر توسعۀ کسب‏وکارهای صنعتی کوچک و متوسط در استان مازندران بر اساس مدل تاپسیس». پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی.
ملاحسینی، علی و فتحی، فرید (1390). «بررسی متغیرهای مؤثر بر الگوی نوآوری در شرکت‏های متوسط و کوچک شهر کرمان». دوفصلنامۀ برنامه و بودجه، دوره 14، شماره 108، ص ۵۹-۷۴.
Etemad, H. (1999). “Globalization and the small and medium-sized enterprises: Search for potent strategies”. Global Focus, 11(3), pp. 85-104.
Genc, E., Dayan, M., and Genc, O. F. (2019). “The impact of SME internationalization on innovation: The mediating role of market and entrepreneurial orientation”. Industrial Marketing Management, 82 (2019), pp. 253-264.
Hsieh, L., Child, J., Narooz, R., Elbanna, S., Karmowska, J., Marinova, S., and Zhang, Y. (2019). “A multidimensional perspective of SME internationalization speed: The influence of entrepreneurial characteristics”. International Business Review, 28(2), pp. 268-283.
Hymer, S.H. (1960). The international operations of national firms: A Study of Direct Foreign Investment (Doctoral dissertation, Massachusetts Institute of Technology), MIT Press, Cambridge, MA.
Karadeniz, E. E., and Göçer, K. (2007). “Internationalization of small firms: a case study of Turkish small‐and medium‐sized enterprises”. European Business Review. 19(5), pp. 387– 403.
Martínez-Román, J.A., Gamero, J., de Loreto Delgado-González, M., and Tamayo, J.A. (2019). “Innovativeness and internationalization in Small and medium businesses: An empirical analysis in European countries”. Technological Forecasting and Social Change, 148, pp. 119716.
Mockaitis A.I., Vaiginiene, E., and Giedraitis, V. (2006). “The internationalization efforts of Lithuanian manufacturing firms—strategy or luck?” Research in International Business and Finance, 20(1), pp. 111–126.
Ratten, V., Ramadani, V., Dana, L. P., Hoy, F., and Ferreira, J. (2017). “Family entrepreneurship and internationalization strategies”. Review of International Business and Strategy, 27(2), pp. 150-160.