بررسی وضعیت حکمرانی در بخش آموزش از منظر نظام ارتباطی آن در کشورهای جهان

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسنده

دانشجوی دکتری، پژوهشکدۀ سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

چکیده

در کشور ایران بخش آموزش حکمرانی منسجمی ندارد؛ زیرا تصدی امور مربوط به حوزه های آموزش عمومی، آموزش عالی و آموزش پزشکی به سه وزارتخانه واگذار شده است؛ درحالی که در بسیاری از کشورهای دنیا چنین تفکیکی دیده نمی شود. همچنین در این کشورها نه فقط این حوزه ها ذیل یک وزارتخانه (وزارت آموزش) مدیریت می شوند، بلکه گاهی حوزه های دیگری نیز نظیر علوم، پژوهش، فرهنگ، ورزش، فناوری، توسعۀ منابع انسانی، کارآموزی، دین، و جوانان زیرنظر این وزارتخانه قرار دارند؛ بنابراین هدف از مطالعۀ کنونی بررسی این نکته است که وضعیت حکمرانی بخش آموزش از منظر نظام ارتباطی آن در کشور ما و دیگر کشورهای جهان (زیرنظام های بخش آموزش و ارتباط آن با سایر بخش ها) چگونه است. بدین منظور با روش تطبیقی، نظام آموزش در برخی از کشورهای جهان از منظر نظام ارتباطی آن بررسی شد. نتایج حاکی از آن بود که در بسیاری از این کشورها، بخش آموزش حکمرانی منسجمی داشت و با برخی دیگر از حوزه ها هم افزایی نیز داشت؛ درحالی که در کشور ما این چنین نیست. در پایان پیشنهادهایی درمورد بهره مندی کشور از مزایای حکمرانی یکپارچه در بخش آموزش و نیز از تجمیع حوزۀ آموزش با سایر حوزه های هم افزا ارائه شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Study of the Governance of the Education Sector in Terms of Its Communication System in Different Countries of the World

نویسنده [English]

  • Amir Rajaee
Hekmat Institute for Policy Research and Strategic Studies
چکیده [English]

In our country, education has no coherent governance. Because the affairs of the field of general education, higher education, and medical education are assigned to three different ministries/departments, while there is no such division in many countries of the world. In addition, in these countries not only these areas are managed by one ministry/department (ministry/department of education), but also other the affairs of areas such as science, research, culture, sports, technology, human resource development, internship, religion, and youth are managed by this single ministry (or department). Therefore, the purpose of the present study is to examine the state of governance of the education sector in terms of its communication system in our country and other countries of the world (the sub-system(s) of education and its relationship with other sectors). For this purpose, the comparative method of educational system in some countries of the world was examined from the perspective of its communication system. The results indicated that in many of these countries, the education sector has a coherent and co-ordinated governance with some other areas, while this is not the case in our country. At the end, some suggestions for the benefit of the country were presented with the benefits of integrated governance in the education sector as well as the integration of the field of education with other areas of cooperation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Governance
  • Education Governance
  • Communication System of Education

منابع

ادیب حاج باقری، محسن، پرویزی، سرور و صلصالی، مهوش (1394). روش‌های تحقیق کیفی. تهران: انتشارات بشری.
الماسی، علی محمد (1389). آموزش و پرورش تطبیقی. تهران: انتشارات رشد.
خورسندی طاسکوه، علی (1385). نظام ارتباطی آموزش در ایران. تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی اجتماعی.
رستمی، ناصر؛ شریفی، راضیه کبری؛ و رستمی، ریحانه (1394). ورزش همگانی (ضرورت، چشم‌انداز و موانع). اولین همایش ملی دستاوردهای نوین تربیت بدنی و ورزش چابهار، دانشگاه بین المللی چابهار، https://www.civilica.com/Paper-
IUCSPORT01-IUCSPORT01_407.html
رشید حاجی خواجه لو، صالح (1396). «ادغام آموزش عالی و چند نکته». روزنامۀ فرهیختگان، ش 2350، 4/8/1396.
روزنامۀ تعادل. مورخ 16/11/1396. «سهم ناچیز علم و پژوهش در بودجۀ کشور». کد خبر 116408.
شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390). نقشۀ جامع علمی کشور. تهران: انتشارات شورای عالی انقلاب فرهنگی.
صادقی فسایی، سهیلا و عرفان‌منش، ایمان (1394). «پژوهش اسنادی ‌در‌ علوم‌ اجتماعی: مورد مطالعه تأثیرات مدرن‌شدن بر خانواده ایرانی». راهبرد فرهنگ، : 91-62.

قانعی‌راد، محمد امین (1396). «آموزش عالی به کجا می‌رود؟ اسطورۀ شتاب علمی و رشد تعداد مقالات». (یادداشت)، بازیابی‌شده در:

فراستخواه، مقصود (1388). سرگذشت و سوانح دانشگاه در ایران. تهران: مؤسسۀ خدمات فرهنگی رسا.
مرندی، سید علیرضا؛ عزیزی، فریدون؛ لاریجانی، باقر؛  جمشیدی، حمیدرضا؛ و همکاران. (1393). «سلامت در جمهوری اسلامی ایران 1393-1357: تولیت، نظام تأمین منابع، ارائه خدمات، آموزش و پژوهش»، مسائل مرتبط با سلامت و فرهنگ اسلامی ایرانی. تهران: انتشارات اطلاعات.
معاونت حقوقی ریاست جمهوری (1390). قانون برنامۀ پنج‌سالۀ پنجم توسعۀ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، 1395-1390. تهران: معاونت تدوین، تنقیح و انتشار قوانین و مقررات ریاست جمهوری.
ناصری، محمود (1395). «تجربۀ آموزش پزشکی و مسئلۀ دانشگاه: بررسی امکان الگوبرداری از آموزش پزشکی در ایران». بازیابی‌شده در:  http://jahanshahr.net/Post/24.
 
سخنرانی دکتر نیلی احمدآبادی در مراسم آغاز سال تحصیلی 1397-1396 با حضور ریاست جمهوری، بازیابی‌شده در:
Bevir, Mark (2013). Governance: A very short introduction. Oxford, UK: Oxford University Press.
Evans, J. (2012). Environmental Governance. Abingdon: Routledge.                                             
Hufty, Marc (2011). “Investigating Policy Processes: The Governance Analytical Framework (GAF)”. In: Wiesmann, U., Hurni, H., et al. )eds(. Research for Sustainable Development: Foundations, Experiences, and Perspectives. Bern: Geographica Bernensia.
Kooiman, J. (2003). Governing as Governance. Thousand Oaks: Sage publications.
Mcguinn, Patrick and and Manna, Paul. (2013). Education Governance for the Twenty-First Century: Overcoming the Structural Barriers to School Reform. Washington D. C.: Brooking Institution Press.
Onyango, P. and Jentoft, S. (2010). “Assessing Poverty in small-scale fisheries in Lake Victoria, Tanzania”. Fish and Fisheries. 11, 250–63.
Risteska, Marija, Mickovska, Ana, Mphill, Raleva, Kraja, Mirjana and Sejdini. (2010). Good governance in education: Case studies: Municipalities of Kisela Voda, Kriva Palanka, Vrapchishte, Bitola, Strumica, Shtip, Kicevo and Veles. Skopje: EJL University Publications.
Sorensen, E. (2006). “Metagovernance: The Changing Role of Politicians in Processes of Democratic Governance”. American Review of Public Administration, 36,. 98–114.
The World Bank. (1991). Managing Development: The Governance Dimension. Washington D.C.