دانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
ناشر: پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسیاست نامه علم و فناوری2476-722004120140421Lead articleدر باب اقتصاد دانش بنیان361189FAابراهیم سوزنچی کاشانیاستادیار دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه صنعتی شریفJournal Article20160810https://stpl.ristip.sharif.ir/article_1189_6e524f2c6e92460c222b96a1746cd471.pdfدانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
ناشر: پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسیاست نامه علم و فناوری2476-722004120140421Technological revolutions and techno-economic paradigmsانقلاب های فناورانه و پارادایم های فنی اقتصادی7261190FAپریسا علیزادهدانشجوی دکترای مدیریت فناوری دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20160810This paper locates the notion of technological revolutions in the neo-Schumpeterianeffort to understand innovation and to identify the regularities, continuities anddiscontinuities in the process of innovation. It looks at the microand mesofoundationsof the patterns observed in the evolution of technical change and at theinterrelations with the context that shape the rhythm and direction of innovation. Onthis basis it defines technological revolutions, examines their structure and the rolethat they play in rejuvenating the whole economy through the application of theaccompanying techno-economic paradigm. This over-arching metaparadigm orshared best practice ‘common sense’ is in turn defined and analyzed in itscomponents and its impact, including its influence on institutional and socialchange.این مقاله نظریة انقلابهای فناورانه را در قالب نئوشومپیتری مطرح میکند تا از این رهگذر درک نوآوری و شناسایی قواعد آن، تداومها و انقطاعهای فرایند نوآوری حاصل شود. در این مقاله به بنیانهای خرد و میانی الگوهای مشاهدهشده در تکامل تغییر فناورانه و مناسبات مشترک با بستر و شکل ریتم و جهت نوآوری پرداخته شده است. بر این اساس، انقلابهای فناورانه تعریف شده و ساختار آنها با توجه به نقش مهمشان در دوباره جوان ساختن کل اقتصاد از طریق بهکارگیری پارادایم همراه خود یعنی پارادایم فنی ـ اقتصادی، بررسی شدهاند. خود این متاپارادایم دربرگیرنده یا "منطق"ی که بهترین روش مشترک است، در قالب اجزا و تأثیراتش مانند تأثیری که بر تغییر نهادی و اجتماعی اعمال میکند، تعریف و تحلیل میشود.https://stpl.ristip.sharif.ir/article_1190_6da82d90e8ac15297f789610fdadeea3.pdfدانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
ناشر: پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسیاست نامه علم و فناوری2476-722004120140421The evolution of evaluation models: from Frascati manual to innovation surveysتطور مدل هاى ارزیابى: از راهنماى فراسکاتى تا پیمایش هاى نوآورى27461191FAعلی باباییکارشناس ارشد MBA، دانشگاه صنعتی مالک اشترابراهیم سوزنچی کاشانیاستادیار دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه صنعتی شریفJournal Article20160810Models and indicators which are based on ‘Research and Development’, ‘patent’, and ‘bibliometrics’ could be considered as the oldest, best known and most widely used models and indicators among policy makers in most of the countries. Among these models and indicators, the most famous one is the Frascati manual. These R&D and patent based models (especially the Frascati manual) are mainly extracted from so-called ‘linear Science-Push’ theories. However, these linear theories have been criticized for three decades, seriously by well-known science, technology, and innovation scholars such as Richard Nelson, Nathan Rosenberg, and Chris Freeman. The achievement of these criticisms isthat in the two recent decades we could see the rising of alternative models and indicators,above of which the surveys entitled‘Innovation Surveys’. The main aim of this article is to review these emerging models more closely.In this article, first of all we will take a brief look at the history of science, technology, and innovation studies, especially the rise of major criticisms on thelinear science-push theories. After that it will be reviewedthat how the innovation surveys stood against the inefficiencies of science-push models. Then we will take a look at different types of innovation surveys, especially ‘Community Innovation Survey (CIS)’ which is the most widely accepted and standardized version of innovation surveys. Finally we will show in brief the considerable extent that these surveys are accepted and welcomed by academic community.Due to the widespread use of innovation surveys in many countries, there is an increasingly necessity to pay more attention to these surveys in our country Iran, especially as a basis for policy making.مدل ها و شاخصهای مبتنی بر «تحقیق و توسعه (R&D)»، «پتنت» و «انتشارات علمی»، قدیمیترین، شناخته شدهترین و پرکاربردترین مدلها و شاخصها، به خصوص در میان سیاستگذاران کشورها بوده است که از مشهورترین آنها میتوان به راهنمای فراسکاتی اشاره کرد. سنگ بنای اصلی مدلها و شاخصهای مبتنی بر R&D و پتنت (به خصوص راهنمای فراسکاتی) را باید نظریههای موسوم به نظریههای خطی «فشار علم» محسوب کرد؛ اما نزدیک به سه دهه است که از طرف جامعۀ دانشگاهی و پژوهشگران بزرگ حوزۀ علم، فناوری و نوآوری، مانند ریچارد نلسون، ناتان روزنبرگ و کریس فریمن، انتقادهایی جدی به این مدلها و شاخصها وارد شده است. دستاورد این انتقادها، ظهور مدلها و شاخصهای دیگری در دو دهۀ گذشته بوده است که مهم ترین آنها را باید پیمایشهایی تحت عنوان «پیمایشهای نوآوری» دانست. مقالۀ پیشرو بهمنظور معرفی همین مدلهای نوظهور و درحالگسترش به نگارش در آمده است. در این مقاله، ابتدا مروری بر تاریخچۀ تحولات نظری رخداده در حوزۀ علم، فناوری و نوآوری و انتقادهای وارد بر نظریههای خطی «فشار علم» صورت خواهد گرفت و سپس به مرور چگونگی ظهور پیمایشهای نوآوری (تحت تأثیر همین تحولات نظری) پرداخته خواهد شد. سپس در ادامه، این مقاله به معرفی انواع پیمایشهای نوآوری و همچنین معتبرترین و استانداردترین این پیمایشها یعنی «پیمایش نوآوری اتحادیۀ اروپا» (CIS) خواهد پرداخت و در پایان نیز بهطور مختصر، به میزان استقبال جامعۀ دانشگاهی از این پیمایشها اشاره خواهد شد. با توجه به گستردگی استفاده از پیمایشهای نوآوری در سطح کشورهای جهان، توجه به این نوع پیمایشها در کشورمان ایران نیز، بهویژه به عنوان مبنایی برای سیاستگذاری، ضرورتی روزافزون مییابد.https://stpl.ristip.sharif.ir/article_1191_f00d857e7c0822e22fa0f79387531508.pdfدانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
ناشر: پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسیاست نامه علم و فناوری2476-722004120140421Indicators and models for measuring researchers’ scientific productivityشاخص ها و مدل هاى سنجش بهره ورى علمى پژوهشگران47621192FAهاجر ستودهاستادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شیرازمریم یقطیندانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شیرازJournal Article20160810The global increase in scientific production gave rise to a criticalneed for methods and tools formeasuring the scientific productivity of researchers, as accurately and objectively as possible, to ensure the quality of their scientific performance. There is several indicators and models proposed by scientometricians, each of them is<br />reflecting just a partial image of the scientific productivity. The indicators and models derived from thequantity of scientific papers published in prestigious journals are the most objective and accessible tools ever devised to measure the scientific productivity. However, they, alone, cannot completely reflect scientific productivity. Such indicators as publication rate and publication speed, which take time or publication frequencies into account, can be employed to get a more accurate image. Thispaperattempts to present and discuss some of the most important indicators and models proposed for measuring researchers’ scientific productivity.افزایش تولید علم در سطح جهان، نیاز جدی به روشها و ابزارهای دقیق و تا حد امکان عینی را برای سنجش بهرهوری علمی پژوهشگران به منظور تضمین کیفیت عملکرد آنان پدید آورده است. روشها و مدلهای بسیاری در این زمینه ابداع شده که هریک تنها بخشی از واقعیت را منعکس میسازند. تعداد مقالههای علمی منتشرشده در مجلات علمی معتبر و شاخصها و مدلهای برگرفته از آن، عینیترین و در عین حال آمادهترین ابزارهایی هستند که میتوانند برای بازنمون بهرهوری علمی و درنتیجه واحد سنجش آن بهکار گرفته شوند. با این حال، این شاخص و مدلهای مبتنی بر آن بهتنهایی نمیتوانند تصویری کامل را از بهرهوری علمی، بازتاب دهند. نرخ و سرعت انتشار، از شاخصهایی هستند که با دخالت دادن عامل زمان در محاسبة تولید علم میتوانند در سنجش دقیقتر بهرهوری علمی به خدمت گرفته شوند. در پژوهش حاضر تلاش میشود برخی از مهمترین شاخصها و مدلهای ارائهشده برای سنجش بهرهوری علمی پژوهشگران مورد بررسی قرار گیرد.https://stpl.ristip.sharif.ir/article_1192_4390c216227f6054bcb72fd308e39ae7.pdfدانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
ناشر: پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسیاست نامه علم و فناوری2476-722004120140421How has science journalism developed and grown in the national and international level?چگونگى رشد و توسعة روزنامه نگارى علم در سطح ملى و بین المللى63781193FAعلی اکبر اسدیدانشجوی دکتری سیاستگذاری عمومیمحمد توحیدیکارشناس مطالعات فناوری شبکه تحلیلگران فناوری ایرانJournal Article20160810The paper answers this question, with institutional approach and qualitative method, that how science journalism has developed and grown from the second half of the twentieth century. We can give an answer to the question: science journalists have established the national and international institutions in other to train, create incentive, support other journalists, connect them together and reinforce this occupation in the media. In the mid-twentieth century in developed countries, such as United States, Britain and France, these institutions were established in the form of science journalist associations. Also the international associations of science journalism were formed after the second half of sixties. The science journalists constituted World Federation of Science Journalists (WCSJ) for centralizing the development of their occupation in global level.WCSJis the latest specialist institution in science journalism and represents 40 national and international associations in 2002. Also it is already developing and growing activities.این مقاله با رویکردی نهادگرایانه و روشی کیفی، به این سؤال پاسخ میدهد که «روزنامهنگاری علم چگونه از نیمة دوم قرن بیستم رشد و توسعه یافت؟»<br /> در پاسخ به این پرسش میتوان گفت روزنامهنگاران علم، برای آموزش، ایجاد انگیزه، حمایت روزنامهنگاران و همبستگی بین آنها و پررنگ شدن این حرفه در رسانهها، به تشکیل نهادهای ملی و بینالمللی اقدام کردند. این نهادها در قالب انجمنهای روزنامهنگاران علم در سطح ملی در کشورهای توسعهیافته مانند امریکا، انگلستان و فرانسه، در میانة قرن بیستم تشکیل شدند و بعد از نیمة دوم دهة شصت، انجمنهای بینالمللی روزنامهنگاری علم برای ایجاد ارتباط بین روزنامهنگاران علم در سطح جهانی شکل گرفتند. همچنین روزنامهنگاران علم به منظور متمرکز ساختن رشد و توسعة این حرفه در سطح جهانی «فدراسیون جهانی روزنامهنگاران علم» را که جدیدترین نهاد تخصصی روزنامهنگاری علم و نمایندة حدود 40 انجمن ملی و بینالمللی است، در سال 2002 تأسیس کردند و این نهاد با فعالیتهایی همانند انجمنها اما در سطح جهانی، در حال رشد و توسعة روزنامهنگاری علم است.https://stpl.ristip.sharif.ir/article_1193_4f6aa052e0cb4153d37a226c6e414572.pdfدانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
ناشر: پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسیاست نامه علم و فناوری2476-722004120140421Recognizing the entrepreneurial intelligence developed in veteran entrepreneurs’ experiencesشناسایى تجربه هاى مرتبط با توسعة هوشیارى کارآفرینانة کارآفرینان کارکشته79921194FAقنبر محمدی الیاسیدانشیار دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهراننوشین داهیمدانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی، دانشگاه تهرانJournal Article20160810Exploring the opportunities in the knowledge and practices of entrepreneurs has a great importance. Entrepreneurial alertness is a critical and effective factor in discovering opportunities. Despite the undeniable importance of alertness in entrepreneurial activities, there is not any valuable research conducted on how to develop this human ability of entrepreneurs. Hence, this study aims to recognize the entrepreneurial alertness developing inveteran entrepreneurs. This study is using the narrative research method and technique derived from deep and meaningful interviews with 10 entrepreneurs in the food industry. It results that there is seven major categories describing the development of entrepreneurial alertness were identified as follows: Acquisition and use experience, create and the social networks, acting in consultation and dialogue, field visit, study the documents, create the relation and communicate with the markets andbenchmarking of leading foreign and domestic companies. کشف فرصتها، در دانش و عمل کارآفرینی جایگاه ارزشمندی دارد و «هوشیاری کارآفرینانه» عاملی حیاتی و مؤثر در این زمینه محسوب میشود. با وجود اهمیت انکارناپذیر هوشیاری در فعالیتهای کارآفرینانه، تاکنون پژوهش درخوری دربارة چگونگی پرورش این قابلیت انسانی در کارآفرینان صورت نگرفته است؛ بنابراین پژوهش حاضر سعی دارد به شناسایی تجربههای کارآفرینان دربارة روشهای توسعة «هوشیاری کارآفرینانه» در «کارآفرینان کارکشته» بپردازد. این پژوهش با روش تحقیق روایتی و با تکنیک مصاحبة عمیق و هدفمند با ده نفر از کارآفرینان کارکشته در صنایع غذایی انجام شده است. هفت مقولة اصلی مورد بررسی در این مطالعه، تحت عنوان تجربههای توسعة هوشیاری کارآفرینانه عبارت است از: «کسب تجربه و بهکارگیری آن، ایجاد شبکههای اجتماعی و استفاده از آنها، مشورت و گفتگو، بازدید میدانی، شناسایی و مطالعة اسناد و مدارک، ایجاد ارتباط با بازار و الگوبرداری از شرکتهای برتر خارجی و داخلی».https://stpl.ristip.sharif.ir/article_1194_5ecc7be387187494810f7dc94dc90468.pdfدانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
ناشر: پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسیاست نامه علم و فناوری2476-722004120140421Obstacles for International Academic Collaboration: Case Study of Members of Tehran University Scientific Board in Co-Authorship of ISI indexed papersبررسى موانع بازدارندة همکارى هاى علمى بین المللى: مطالعة موردى اعضاى هیأت علمى دانشگاه تهران در تألیف مشترک مدارک علمى پایگاه اطلاعاتى ISI931061195FAعارف ریاحیدانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، داتشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقاتمحمد امین قانعی راددکترای جامعه شناسی، دانشگاه تهرانالهام احمدیکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20160810Objective: investigatingabout theobstacles forinternational academic collaboration and co-authorship from the point ofview of members ofTehran University scientific board. Research method: it is an applied research with a surveymethod byresearchermade questionnaire. The study population consists of 270 members of Tehran Universityacademic board. Reliability ofquestionnaire is assessed byCronbach's alpha coefficient for each variable separately; the results show its high reliability. Findings: the surveyshows that ‘political variable’ with mean of 3/53 is recognized as the most effective barrier to international academic collaboration. Cultural variable, in comparison with other elements, has had the lowest mean (2/21) and effectiveness. Findings, also, indicates a significant and negative correlation between individual’s international joint scientific products and three political, organizational and motivational variables. In other words,regarding these three variables, the lower number of co-authorship, the higher number of problems and barriers to researchers and vice versa.هدف: بررسی موانع همکاریهای علمی بینالمللی تألیف مدارک علمی مشترک، از دیدگاه اعضای هیأتعلمی دانشگاه تهران.<br /> روش پژوهش: نوع پژوهش، «کاربردی» و روش آن، «پیمایشی» است. ابزار پژوهش، پرسشنامهای محققساخته است. جامعهی پژوهش 270 نفر از اعضای هیأتعلمی دانشگاه تهران بوده است. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای هر متغیر بهطور جداگانه محاسبه شده است که نتایج، از سطح بالای پایایی آن حکایت دارد.<br /> یافتهها: نتایج نشان میدهد که متغیر سیاسی با میانگین 53/3، تأثیرگذارترین مانع همکاریهای علمی بینالمللی از دیدگاه جامعة پژوهش است. متغیر فرهنگی نیز در مقایسه با سایر عوامل، کمترین میزان میانگین 21/2 اثرگذاری را داشته است. همچنین یافتهها نشان داد همبستگی منفی و معناداری میان تولیدات علمی مشترک بینالمللی افراد و سه متغیر «سیاسی، سازمانی و انگیزشی» وجود داشته است؛ بدین معنا که هرچه میزان تولیدات علمی مشترک افراد کمتر باشد، میزان موانع و مشکلات پژوهشگران پاسخدهنده به پرسشنامه در رابطه با این سه متغیر بیشتر بوده است و بهعکس.https://stpl.ristip.sharif.ir/article_1195_0af47e590d9a4ed30179f762dd7d73ca.pdf