دانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
ناشر: پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسیاست نامه علم و فناوری2476-722012320220923Identification and Root Cause Analysis of the Macro Patterns of the Credit Guarantee System of the technology-based firmsشناسایی و ریشهیابی الگوهای کلان نظام ضمانت اعتبار شرکتهای دانشبنیان53222786FAسید علی فاطمی خوراسگانیدانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.سید حبیب اله طباطبائیاندانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.فرهاد تقیزاده حصاریدانشیار دانشکده اقتصاد، دانشگاه توکای، توکیو، ژاپن.وجهالله قربانیزادهدانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.0000-0001-7621-7597Journal Article20210724Due to the importance of financing the issue of technological and innovative activities in moving towards a technology-based economy, different countries have used different institutional arrangements to solve the problem of financing technology-based firms. The limited efficiency of conventional methods such as government direct financing and venture capital has led to the focus of credit guarantee instruments in recent decades. Accordingly, in Iran, despite the prevalence of the use of credit guarantees, the full capacity of this tool is still not used. Therefore, in the present study, first, the macro patterns of the credit guarantee system based on the study of documents and structured interviews with the representatives of the funds have been identified. Then, the root causes of the identified patterns are extracted based on open interviews with experts. Based on the findings, the most important macro models of credit guarantee system of technology-based firms were identified as follows: 1) non-use of various capacities of the executive framework in the credit guarantee system, 2) non-use of various models of the ownership structure of credit guarantee service providers, 3) focus of existing institutions on contract guarantee, 4) Lack of specialized financial institution providing guarantee service in the private sector, 5) Limited selection of technology-based firms to receive guarantee service, 6) Simultaneous use of two facilities to facilitate initial capital financing and risk coverage for most government funds, 7) non-use of risk-sharing instruments for private funds, 8) non-use of other facilitators by the government, 9) lack of macro-law for financial oversight of the activities of credit guarantee institutions, and 10) existence of several responsible institutions in credit guarantee system.با توجه به اهمیت مساله تامین مالی فعالیتهای فناورانه و نوآورانه در حرکت به سمت اقتصاد دانشبنیان، کشورهای مختلف ترتیبات نهادی مختلفی را برای رفع مشکل تامین مالی شرکتهای دانشبنیان مورد استفاده قرار دادهاند. در این راستا کارایی محدود روشهای مرسوم باعث شده است در چند دهه اخیر ابزار ضمانت اعتبار نیز در کانون توجهات سیاستگذاران قرار گیرد. برایناساس در ایران نیز علیرغم رواج بکارگیری ضمانت اعتبار، کماکان از ظرفیت کامل این ابزار بهرهبرداری نشده است. بنابراین در پژوهش حاضر ابتدا الگوهای کلان نظام ضمانت اعتبار مبتنی بر مطالعه اسناد و مصاحبه ساختاریافته با نمایندگان صندوقها شناسایی شده است و سپس ریشهیابی الگوهای شناساییشده با تکیه بر مصاحبههای باز با خبرگان در دستور کار قرار گرفته است. برایناساس مهمترین الگوهای کلان نظام ضمانت اعتبار شرکتهای دانشبنیان به شرح زیر شناسایی شد: 1) عدم استفاده از ظرفیتهای متنوع چارچوب اجرایی در نظام ضمانت اعتبار، 2) عدم استفاده از مدلهای متنوع ساختار مالکیت نهادهای ارائهدهنده خدمت ضمانت اعتبار، 3) تمرکز بیشتر نهادهای موجود بر ضمانت مبتنی بر قرارداد، 4) فقدان نهاد مالی تخصصی ارائهدهنده خدمات ضمانتنامه در بخش خصوصی، 5) انتخاب محدود شرکتهای دانشبنیان برای دریافت خدمت ضمانت تسهیلات، 6) استفاده همزمان از دو ابزار تسهیلگری تامین سرمایه اولیه و مشارکت در پوشش ریسک برای اکثر صندوقهای دولتی، 7) عدم استفاده از ابزار مشارکت در پوشش ریسک برای صندوقهای خصوصی، 8) عدم بکارگیری سایر ابزارهای تسهیلگری توسط دولت، 9) فقدان قانون کلان برای نظارت مالی بر فعالیت نهادهای ضمانت اعتبار و 10) وجود چند نهاد متولی برای نهادهای ضمانت اعتبار.https://stpl.ristip.sharif.ir/article_22786_16b95234ab754a0dce361cb173b3942a.pdfدانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
ناشر: پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسیاست نامه علم و فناوری2476-722012320220923Analyzing the evolution of conceptual linkages between Innovation Systems and Global Value Chainتحلیل تطور ارتباطات مفهومی میان ادبیات نظامهای نوآوری و زنجیره ارزش جهانی335222688FAحسین قلیزادهدانشجوی دکتری، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانعلی بنیادی نایینیرییس مرکز برنامه، بودجه و طرح دانشگاه علم و صنعت ایران0000-0003-3119-551XJournal Article20211208Co-citation analysis as a powerful tool is used in order to find the evolution of conceptual linkages between two important streams of the literature: Innovation Systems (IS) and Global Value Chains (GVC) since 1990s. Their initial connection was the importance of industrial clusters both in improving innovation and in their role in the GVC. The literature evolved to consider the role of tacit knowledge as well as global factors in enhancing the performance of industrial clusters. While the first points to the importance of geographical agglomeration, the second emphasizes the benefits from becoming global. The emergence of Technological Innovation Systems (TIS) paved the way for new conceptual linkages by considering sustainable development as a main target as well as the importance of space in technological development and the role of technology in geographical diversification. Recent trends are rooted in new insights from evolutionary economics as well as catching-up that calls for more structured interactions in the future.در این پژوهش از تحلیل هم استنادی بهعنوان یک ابزار قدرتمند به منظور یافتن تکامل پیوندهای مفهومی بین دو جریان مهم در ادبیات نظام های نوآوری و زنجیرههای ارزش جهانی از دهه 1990 استفاده میشود. ارتباط اولیه آنها حاکی از اهمیت خوشه های صنعتی در بهبود نوآوری و ایضا نقش مهم در زنجیرههای ارزش جهانی بود. ادبیات به منظور در نظر گرفتن نقش دانش ضمنی و همچنین عوامل جهانی در افزایش عملکرد خوشههای صنعتی تکامل یافته است. در حالی که اولی به اهمیت تراکم جغرافیایی اشاره می کند، دومی بر مزایای جهانی شدن تأکید دارد. ظهور سیستمهای نوآوری فناورانه با در نظر گرفتن توسعه پایدار به عنوان هدف اصلی و همچنین اهمیت مکان در توسعه فناوری و نقش فناوری در تنوع جغرافیایی، راه را برای پیوندهای مفهومی جدید هموار کرد. روندهای اخیر ریشه در بینش های جدید از اقتصاد تکاملی و همچنین همپایی دارد که نیازمند تعاملات ساختارمندتر در آینده است.https://stpl.ristip.sharif.ir/article_22688_2f0a4ecbdb35ade3a3b51f7f7bc275c0.pdfدانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
ناشر: پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسیاست نامه علم و فناوری2476-722012320220923Analysis of Interaction and Prioritization of Economic Determinants of Capital Flight from Iranتحلیل تعامل و اولویتبندی علل اقتصادی فرار سرمایه از ایران536823104FAسجاد رجبیدانشگاه امام صادق(ع)0000-0003-4431-6704محمدهادی هاشمی فریددانشجوی دکتری علوم اقتصادی، دانشکده اقتصاد، دانشگاه امام صادق (ع). تهران، ایرانJournal Article20201227This study is carried out to identify, evaluate and rank the causes and factors of capital flight in Iran, derived from ideas of a group of experts in the capital and investment field, including managers, scholars, and other elites. The present research is applied in terms of purpose and duration of data collection, considered a descriptive-survey. After reviewing the literature, a set of ten economic causes for the capital flight were identified. After the collected data's fuzzy expression, its de-fuzzy numbers are considered the DEMATEL matrix's direct effect. Using this technique, the indirect effects matrix and total effects were calculated. To evaluate each factor's position, based on Interpretation Structural Modeling (ISM), the MICMAC chart was derived, and the results indicated that none of the elements were recognized as dependent variables. Among these, "problems of transferring funds and opening an account in the international framework" and "the dual exchange rate system in the country" are independent variables with low dependence but high penetration. Two autonomous elements and the six linkages are also identified. Finally, through Analytical Network Process (ANP) method, all economic causes of the country's capital flight were ranked. The results show that the highest priority of capital flight in Iran is "low investment return in Iran, and on the contrary, high-profit incentives for investment," "high financial and economic risks, inappropriate risk hedging," "Fundraising obstacles (including fixed interest rates, quotations, failure to provide allocated financial credits)," "problems to establish ideas and business plans, and complex processes of setting up a business" and "low degree of economic openness and problems to export and import" respectively. Finally, strategies to address the capital flight were addressed, including creating a secure and stable economic space and adopting valid macroeconomic policies with appropriate interest rates.این پژوهش با هدف شناسایی، ارزیابی و رتبه بندی علل و عوامل فرار سرمایه از کشور از طریق پیمایش در جامعهای متشکل از مدیران، اساتید، نخبگان و کارشناسان مباحث سرمایه و سرمایهگذاری، به دنبال راهبردهایی است تا زمینه ماندگاری سرمایه در داخل کشور را تقویت نماید. در این مقاله پس از مروری بر مطالعات و مبانی انجام گرفته در این حوزه و با تکیه بر روش کتابخانهای، مجموعه دهگانه علل اقتصادی فرارسرمایه احصا شدند. به منظور ارزیابی جایگاه هر عامل، مبتنی بر مدلسازی ساختاری-تفسیری، با استفاده از نمودارMICMAC این نتیجه به دست آمد که هیچ یک از عوامل به عنوان متغیر وابسته شناختهنشدهاست اما دو عامل«مشکلات نقل و انتقال وجوه و افتتاح حساب در فضای بین الملل» و «سیستم دو نرخی ارز در کشور» متغیرهای مستقلی هستند که وابستگی پایین اما میزان نفوذ بالایی دارند. دو مولفه خودمختار و 6 مولفه پیوندی نیز شناسایی شدهاند. در نهایت و به منظور رتبهبندی و اولویتدهی مجموع علل اقتصادی فرار سرمایه از کشور از روش تحلیل فرایند شبکهای استفاده شد. نتایج نشان داد که بالاترین اولویت عوامل فرار سرمایه از ایران بهترتیب متعلق است به «پایین بودن بازده سرمایه گذاری در داخل و در مقابل مشوق های پرسود پذیرنده سرمایه در خارج»، «ریسکهای بالای مالی و اقتصادی، عدم امکان پوشش مناسب ریسک»، «مشکلات مربوط به اخذ اعتبارات (از جمله نرخ بهره دستوری، سهمیه بندی، عدم تامین اعتبارات مالی مصوب)»، «مشکلات در پیگیری ایده ها و برنامه ها و فرایندهای پیچیده آغاز کسب و کار» و «درجه آزادی پایین و مشکلات صادرات و واردات». در نهایت به سیاستها و راهبردهایی پرداخته شد تا زمینه کنترل فرارسرمایه فراهم شود که از جمله آنها میتوان به ایجاد محیط اقتصادی مطمئن و با ثبات و همچنین اتخاذ سیاستهای معتبر کلان اقتصادی همراه با نرخهای بهره مناسب اشاره کرد.https://stpl.ristip.sharif.ir/article_23104_afdc2a0bdb4f03c58bc41983752782db.pdfدانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
ناشر: پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسیاست نامه علم و فناوری2476-722012320220923An overview of the missions and important achievements of the US national laboratories.مروری بر ماموریت ها و دستاوردهای مهم آزمایشگاههای ملی ایالات متحده آمریکا698522637FAرضا یوسفیاستاد دانشکده علوم دانشگاه شیراز0000-0001-7396-7720Journal Article20210901The difficulty of scattered studies, facilities and specializations at the level of universities and industrial centers to meet serious needs or to overcome great challenges has been the beginning of the emergence of the national laboratories. Although national laboratories have been established around the world, especially in developed countries, the United States of America has established 17 national laboratories throughout the country for about 75 years, which have played an important role in the scientific and technological developments of that country. The purpose of this article is to review the role of 17 US National Laboratories in the development of science and technology, their missions and their important achievements. The US Seventeen National Laboratories is home to leading scientists, elite engineers, skilled technical staff, and the location of advanced and expensive equipment and facilities that are beyond the capacity of American universities. Scientists at the American National Laboratories have not only been honored to receive more than 80 Nobel Prizes, but in some cases their achievements have changed the fate of some wars and brought a new way of life and interaction to human society. In addition to addressing important missions in science and technology, US National Laboratories support academic and industrial projects, train the next generation of leading scientists and engineers, and assist the government and various agencies in emergencies, assist in the transfer of technology to industrial sectors and active markets, commit to the advancement of basic science and its integration with the fields of technology, and provide strategic resources and solutions to meet national and international challenges. However, the point that should not be overlooked is that the creation and operation of such a large infrastructure requires the overcoming of major obstacles, challenges and constraints.دشواری مطالعات، امکانات و تخصص های پراکنده در سطح دانشگاهها ومراکز صنعتی جهت پاسخگویی به نیازهای جدی و یا جهت غلبه بر چالش های بزرگ سرآغاز پیدایش آزمایشگاههای ملی بوده است. اگر چه آزمایشگاههای ملی در سراسر دنیا و به ویژه در کشور های پیشرفته ایجاد شده است ولی ایالات متحده آمریکا از حدود ۷۵ سال پیش اقدام به تشکیل ۱۷ آزمایشگاه ملی در سراسر کشور نموده است که نقش مهمی در تحولات علمی و فناوری آن کشور داشته اند. از همین رو در این نوشتار ضمن تاکید بر جایگاه و نقش آزمایشگاههای ملی هفده گانه آن کشور تعهدات و دستاوردهای مهم آنها نیز مرور می شود. آزمایشگاههای ملی هفده گانه آمریکا محل فعالیت دانشمندان برجسته⸲ مهندسان نخبه⸲ کادر فنی ماهر و محل استقرار تجهیزات و امکانات پیشرفته و گرانقیمتی است که تهیه و تکرار آنها نیز از توان دانشگاههای آن کشور خارج می باشد. دانشمندان آزمایشگاه ملی آمریکا نه تنها تاکنون مفتخربه دریافت بیش از ۸۰ جایزه نوبل شده اند بلکه در مواردی دستاوردهای آنها نیز سرنوشت برخی جنگ ها را تغییر داده است و سبک زندگی و نحوه تعامل جدیدی را برای جامعه بشری به ارمغان آورده است. آزمایشگاههای ملی آن کشورعلاوه بر پرداختن به ماموریت های مهمی که در حوزه های علم و فناوری بر عهده دارند پروژه های دانشگاهی و صنعتی را پشتییبانی می نمایند⸲ در پرورش نسل بعدی دانشمندان و مهندسان برجسته مشارکت دارند⸲ به دولت و آژانس های مختلف در شرایط اضطراری کمک می کنند⸲ در انتقال فناوری به بخش های صنعتی و بازار فعالند⸲ به پیشرفت علوم بنیادی و تلفیق آن با حوزه های فناوری متعهدند و منابع و راه حل های استراتژیک برای مقابله با چالش هایی ملی و بین المللی را فراهم می نمایند.https://stpl.ristip.sharif.ir/article_22637_f2cc5294de0a99973de3ed933f602200.pdfدانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
ناشر: پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسیاست نامه علم و فناوری2476-722012320220923Meta-synthesis of "soft technology"studies: moving towards a new approach to solving social and governance problemsفراترکیب مطالعات حوزۀ «فناوری نرم»؛ حرکت بهسوی رویکردی نوین در حل مسائل اجتماعی و حکمرانی8610722472FAحیدر نجفی رستاقیدانشگاه تهراننیما عرب حسینی(دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی)Journal Article20210424Changes in the social and managerial system in recent decades have been accompanied by an explosion of knowledge, softening of the economy and changes in values, based on which we need to redefine the concept of technology. Among the new approaches that have been proposed in the field of solving public problems is the concept of "soft technology", which requires a fundamental understanding of this field and knowledge of related research dimensions. The concept of governance and policy-making in different areas, under the influence of this kind of soft view, needs to be reviewed and changed, and in this regard, using these concepts, a new approach to solving social problems and governance can be presented. The purpose of this study is " Meta-synthesis of studies in order to identify theoretical and practical implications in the field of soft technology."In this regard, the method of documentary studies and Meta-synthesis was used and studies related to the field of "soft technology" were reviewed. Finally, in the summary section, theoretical implications in the epistemological, social and institutional axes and practical implications in the axes of soft social, political, economic, technological, fundamental and managerial components have been classified.تغییرات در نظام های اجتماعی و مدیریتی در در دهه های اخیر ، با انفجار دانش، نرم شدن اقتصاد و تغییر ارزشها همراه گردیده است که مبتنی بر این تحولات نیازمند بازتعریف مفهوم فناوری هستیم. از جمله رویکردهای نوینی که در زمینه حل مسائل عمومی مطرح گردیده است، مفهوم «فناوری نرم» که نیازمند فهم بنیادین این حوزه و شناخت ابعاد تحقیقاتی مرتبط می باشیم. مفهوم حکمرانی و خط مشی گذاری نیز در حوزه های مختلف، تحت تاثیر این نوع نگاه نرم، نیازمند بازنگری و تغییر است و از این حیث میتوان با بهره گیری از این مفاهیم ، رویکردی نوین در حل مسائل اجتماعی و حکمرانی ارائه داد. هدف از این پژوهش را میتوان «بررسی مبانی بنیادین و فراترکیب مطالعات پیشین در راستای شناسایی دلالت های نظری و کاربردی حوزه فناوری نرم » بیان نمود. در این راستا از روش مطالعات اسنادی و فراترکیب بهره گیری گردید و مطالعات مرتبط با حوزه «فناوری نرم» مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت در بخش جمع بندی نیز دلالت های نظری در محورهای معرفتی ، اجتماعی و نهادی و دلالتهای کاربردی در محورهای مولفه های نرم اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فناورانه، بنیادین و مدیریتی دسته بندی گردیده است.https://stpl.ristip.sharif.ir/article_22472_d56d410ae010c13756dfab13589fdc39.pdfدانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
ناشر: پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسیاست نامه علم و فناوری2476-722012320220923Toward a dynamic capability theory of economic growthنظریهای برای توانمندیهای پویای رشد اقتصادی10812722547FAکیارش فرتاشاستادیار پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری، دانشگاه شهید بهشتی0000-0003-0883-7588مهدی تمیزی فردانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی، دانشگاه تهرانJournal Article20210504New theories of economic growth that are policy-relevant and connect with the histories of success and failure in economic development are urgently needed. This article compares the neoclassical (or market efficiency) school of thought with the production-capability school of thought which included Alexander Hamilton, Friedrich List, and Joseph Schumpeter. Many affirmative, industrial policy steps by governments to promote economic development have been historically recorded—including in the UK and the United States. Meanwhile the neoclassical school has ignored the role of government in helping to create competitive advantage. It has also chosen to ignore how firms are formed, how technologies are acquired, and how industries emerge. The dynamic capability theory of economic growth developed here assigns the central role in economic growth to firms but also an important role to governments. The rate at which a country’s economy grows depends critically on whether its firms can build the capabilities to generate and take advantage of “windows of opportunity” that exist for innovation and new markets, and whether over time they are able to enhance their capabilities to move into higher value-added activities.ارائه نظریههای جدید برای توضیح رشد اقتصادی کشورها و دلایل موفقیت و شکست آنها در توسعه اقتصادی ضروری به نظر میرسد. در این راستا در مقاله حاضر، مکتب فکری نئوکلاسیک یا کارایی بازار با مکتب فکری تولید-توانمندی که اندیشمندانی نظیر الکساندر همیلتون، فردریک لیست و جوزف شومپیتر از صاحب نظران آن هستند، مقایسه میشود. اگرچه بسیاری از تجارب موفق و تلاشهای سیاستگذاری صنعتی کشورهایی نظیر انگلستان و ایالاتمتحده آمریکا برای هدایت و تسریع توسعه اقتصادی با شواهد تاریخی ثبت شدهاند؛ با این حال مکتب نئوکلاسیک این شواهد و به طور دقیقتر نقش دولت در خلق مزیت رقابتی را نادیده میگیرد. مکتب نئوکلاسیک همچنین در ارائه توضیح چگونگی شکلگیری بنگاهها، دستیابی به فناوریها و ظهور صنایع جدید ناتوان است. نظریه توانمندی پویای رشد اقتصادی که در این مقاله به آن پرداخته میشود، نقش اصلی در رشد اقتصادی برای بنگاهها متصور شده و در عین حال نقش دولتها را مهم و تأثیر گذار میداند. بر اساس یافتههای این مقاله، سرعت رشد اقتصاد یک کشور، تا حد زیادی به توانمندی خلق و بهرهبرداری از پنجرههای فرصت نوآوری و خلق بازارهای جدید توسط بنگاههای آن وابسته میباشد. به علاوه توانایی بنگاهها در توسعه توانمندی خود و ورود به فعالیتهای با ارزش افزوده بالاتر، از دیگر عوامل تعیینکننده سرعت رشد اقتصادی کشورها محسوب میشود.https://stpl.ristip.sharif.ir/article_22547_92ca11dac65007d27f531fa6001457c0.pdfدانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
ناشر: پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسیاست نامه علم و فناوری2476-722012320220923Legislation for Blockchain-Based Decentralized Systemsجستاری در قانونمندسازی سیستمهای غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین12813922546FAمهدی مددیکارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه کاشان0000-0002-5103-3051Journal Article20210518One of the important issues raised in the field of blockchain networks and decentralized systems is the subject of legislation of these systems. Generally, governments can take action for legislation of these systems through five methods including “establishing rules for participants”, “establishing rules for intermediates”, “establishing rules for developers”, “establishing rules for blockchain-based markets”, and “establishing rules through social norms”. However, it should be noted that all these approaches for legislation are imperfect strategies and the governments would not be able to completely stop all the illegal activities on blockchain network and the mentioned strategies would help in reducing the related crimes and hazards.قانونمندسازی سیستمهای غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین، یکی از موضوعات مهم در عرصه شبکههای بلاکچینی و سیستمهای غیرمتمرکز میباشد چراکه تمرکززدایی این سیستمها سبب کاهش توان نظارتی دولتها گردیده است و در سایه تقلیل توان نظارت دولتی، برخی بزهکاریها و جرایم در حال بروز میباشند. مقالة حاضر ضمن به دنبال پاسخگویی به این سؤال بوده است که از چه روشهایی میتوان این سیستمهای غیرمتمرکز بلاکچینی را قانونمند ساخت و در این راه به بررسی روشهای تنظیمگری از قبیل «وضع قوانین برای مشارکتکنندگان»، «وضع قوانین بر واسطهها»، «وضع قوانین بر توسعه دهندگان»، «تنظیم گیری از طریق مداخله در بازارهای مبتنی بر بلاکچین» و «قانونمندسازی از طریق اثرگذاری بر گروههای اجماع ساز» پرداخته است. اگرچه طرق فوق تا حدود زیادی به قانونمندسازی سیستمهای غیرمتمرکز بلاکچینی کمک خواهند نمود لکن بایستی عنایت داشت که همه این رویکردهای قانونگذاری راهکارهای ناقصی میباشند و دولتها قادر نخواهند بود که تمامی فعالیتهای غیرقانونی را به طور کامل بر روی شبکه بلاکچین متوقف کنند و راهکارهای مزبور به کاهش جرایم و مخاطرات مربوطه کمک خواهد نمود.https://stpl.ristip.sharif.ir/article_22546_a52533323a5b9b1bbcf1131554c6a50b.pdf