دانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
ناشر: پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسیاست نامه علم و فناوری2476-722011220210622Provide an internationalization model for small and medium-sized industrial businesses supported by the Omid Entrepreneurship Fundارائه الگوی بین المللی شدن کسب وکارهای کوچک و متوسط صنعتی مورد حمایت صندوق کارآفرینی امید51622217FAمحمدرضا حاتمیگروه مدیریت و حسابداری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایرانمحمودرضا چراغعلیگروه علوم اجتماعی و سیاسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایرانپرویز سعیدیگروه مدیریت و حسابداری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایرانمحمودرضا مستقیمیگروه مدیریت و حسابداری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایرانJournal Article20201104In recent decades, small and medium-sized businesses have played an important role in international business. However, insufficient familiarity of company managers with the indicators of internationalization is one of the most important factors that has caused Iran to report an unacceptable situation compared to other neighboring countries in terms of value of the activities of small and medium companies. Accordingly, the present study presents a model of internationalization of small and medium industrial businesses supported by the Omid Entrepreneurship Fund in 1398 using a quantitative research method using the structural equation method. The statistical population of the present study includes experts, elites, university professors in the field of business, entrepreneurship and internationalization and active experts in the field of entrepreneurship, as well as small and medium business managers who are members of the Omid Entrepreneurship Fund; 65 of them have been studied using the Cochran's formula. The results of this study indicate that the variables of product specificity, product diversity have a positive and significant effect on the internationalization of small and medium businesses. At the same time, international relations have a negative and significant effect on the internationalization of small and medium-sized businesses. It is suggested that small and medium business managers supported by Omid Entrepreneurship Fund try to increase and improve the quality, innovation and diversity of their products, which will increase their strength in global markets by increasing the credibility of their brand and customers.در دهههای اخیر، در کسب و کار بینالملل، کسب و کارهای کوچک و متوسط نقش مهمی ایفا مینمایند. اما عدم آشنایی کافی مدیران شرکتها با شاخصهای بین المللی شدن از جمله مهمترین عواملی است که موجب شده تا ایران نسبت به سایر کشورهای همسایه خود وضعیت غیرقابل قبولی را از نظر ارزشمندی فعالیتهای شرکتهای کوچک و متوسط گزارش نماید. برهمین اساس مطالعه حاضر به ارائه الگوی بینالمللی شدن کسبوکارهای کوچک و متوسط صنعتی مورد حمایت صندوق کارآفرینی امید در سال 1398 با بهرهگیری از روش تحقیق کمی با استفاده از روش معادلات ساختاری پرداخته است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل خبرگان، نخبگان، اساتید دانشگاه در حوزه کسبوکار، کارآفرینی و بینالمللی شدن و کارشناسان فعال در حوزه کارآفرینی و همچنین مدیران کسبوکارهای کوچک و متوسط عضو صندوق کارآفرینی امید تشکیل میدهد؛ که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 65 نفر از آنها مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این مطالعه حاکی از آن است که متغیرهای ویژگی محصول، تنوع در محصول تاثیر مثبت و معنادار بر بینالمللی شدن کسب و کارهای کوچک و متوسط دارند. این در حالی است که روابط بینالمللی تاثیر منفی و معنادار بر بینالمللی شدن کسب و کارهای کوچک و متوسط دارد. پیشنهاد میشود که مدیران کسب و کارهای کوچک و متوسط مورد حمایت صندوق کارآفرینی امید، سعی در بالا بردن و بهبود کیفیت، نوآوری و تنوع در محصولات خود نمایند که با افزایش اعتبار برند و مشتریان، قدرت آنها در بازارهای جهانی نیز افزایش مییابد.https://stpl.ristip.sharif.ir/article_22217_49acc56add96568d874ac40c134ac1cc.pdfدانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
ناشر: پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسیاست نامه علم و فناوری2476-722011220210622The Role of University and Industry Relationship in Improving Factors Affecting on Sustainable Performance of SMEsنقش تأثیر ارتباط دانشگاه و صنعت در بهبود عوامل مؤثر در عملکرد پایدار شرکتهای کوچک و متوسط173422022FAزهرا جعفریفارغ التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه گیلانمصطفی ابراهیم پور ازبریعضو هیات علمی دانشگاه گیلانمحسن اکبریمدیریت، ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانJournal Article20200825Increasing community attention to sustainability issues has created the need to pay attention to improving sustainable performance in SMEs. Different industries and companies for improve their sustainable performance need to effectively communicate with universities. So that they can take advantage of the competitive benefits of education and research. There are very importance in the different companies, that SMEs are not able to improve all performance criterions at the same time due to their inherent limitations. The purpose of this research is to identify the effective factors on improving the sustainable performance of SMEs using the Q method, and then ranking these factors by using the best - worst method. The statistical population of this research includes knowledgeable experts on the relationship between university and industry which is from the province of Guilan. Rasht SMEs were selected. and a total of 11 experts were used as samples. After the Q method, four subjective groups with the names of empowerment, leadership, market orientation and operation were identified, each having four sub-criteria. Finally, by performing the best - worst case analysis and data analysis using GAMZ software, the results showed that the most important factor affecting the sustainable performance of SMEs and improved through university and industry communication, is Leadership.افزایش توجه جامعه به مسائل مربوط به پایداری الزام توجه به بهبود عملکرد پایدار در شرکتهای کوچک و متوسط را ایجاد کردهاست. صنایع و شرکتهای مختلف برای بهبود عملکرد پایدار نیاز به ارتباط مؤثر و مداوم با دانشگاهها دارند تا بتوانند از مزایای رقابتی حاصل از آموزش و پژوهش استفاده کنند، معیارهای مختلفی برای بهبود عملکرد پایدار وجود دارند که ازنظر اهمیت ممکن است در شرکتهای مختلف متفاوت باشند، شرکتهای کوچک و متوسط به دلیل محدودیتهای ذاتی خود توانایی بهبود همزمان تمام معیارهای عملکرد را ندارند. هدف از این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر بهبود عملکرد پایدار شرکتهای کوچک و متوسط با استفاده از روش کیو و سپس رتبهبندی این عوامل با استفاده از روش بهترین_بدترین میباشد. جامعه آماری این پژوهش نیز شامل خبرگان آگاه در زمینه ارتباط دانشگاه و صنعت میباشد که از سطح استان گیلان، شرکتهای کوچک و متوسط شهر رشت انتخاب شدند و درمجموع از 11 خبره استفادهشدهاست. با انجام روش کیو چهار گروه ذهنی به نامهای توانمندسازی، رهبری، بازار گرایی و عملیات شناسایی شدند که هرکدام چهار زیرمعیار نیز داشتند. درنهایت با انجام روش بهترین_بدترین، نتایج نشان داد که مهمترین عاملی که بر بهبود عملکرد پایدار شرکتهای کوچک و متوسط تأثیر دارد و از طریق ارتباط دانشگاه و صنعت بهبود مییابد، رهبری میباشد.https://stpl.ristip.sharif.ir/article_22022_d6fec8fe84e2e01fc6a60735afb7e9f4.pdfدانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
ناشر: پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسیاست نامه علم و فناوری2476-722011220210622Identifying Block-chain Windows of Opportunity in Iran’s Banking Industryشناسایی پنجره های فرصت فناوری بلاکچین در صنعت بانکداری ایران355322210FAمسعود هاشمیکارشناسی ارشد مدیریت فناوری، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهرانمصطفی صفدری رنجبراستادیار دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران.عسگر نوربخشاستادیار دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران.Journal Article20201213Given the complexities, sensitivities, and extent of the banking system, it is necessary to identify the various dimensions of this industry from different perspectives. One of the key points in this field is the introduction of new technologies, recognizing the effects and opportunities resulting from the influence and acceptance of these technologies. As one of the most attractive and emerging technologies, block-chain can potentially change the businesses, roles, and structures of the banking industry. For this purpose, this research aims to identify the windows of opportunity of blockchain technology and its impact on the Iranian banking industry by using a qualitative approach and content analysis method. Therefore, in order to collect data, library studies (research articles, books, and other scientific documents from reputable databases) and field studies (semi-structured interviews with experts in the field of block-chain technology and banking) have been used. The findings of this study that are based on three windows of opportunity (market and demand, technology, policy, and institutional) indicate that elimination of intermediation, decentralized services in the field of authentication, and information sharing can be considered as a window of opportunity for demand. The ability to innovate and adapt to current banking services using the block-chain private network for major players and the block-chain public network for fin-techs is one of the issues associated with technology windows of opportunity. Also, the instructions issued by the Central Bank in the field of cryptocurrencies, international sanctions that, despite creating problems and restrictions, provide an incentive to provide some banking services such as international money transfers have been identified as policy-institutional windows of opportunitiesبا توجه به پیچیدگیها، حساسیتها و گستردگی نظام بانکی، شناسایی ابعاد مختلف این صنعت از منظرهای مختلف ضروری است. یکی از نکات کلیدی در این حوزه ورود فناوریهای نو، شناخت آثار و فرصتهای حاصل از نفوذ و پذیرش این فناوریهاست. بلاکچین به عنوان یکی از جذابترین و مطرحترین فناوری نوظهور، میتواند به طور بالقوه کسبوکارها، نقشها و ساختارهای صنعت بانکی را دستخوش تغییر نماید. بدین منظور این پژوهش با بهرهگیری از رویکردی کیفی و روش تحلیل مضمون به دنبال شناسایی پنجرههای فرصت فناوری بلاکچین و تاثیرگذاری آن بر صنعت بانکداری ایران است. از این رو به منظور گردآوری دادهها از مطالعات کتابخانهای (مقالات پژوهشی، کتابها و سایر مستندات علمی از پایگاههای معتبر) و مطالعات میدانی (مصاحبه نیمهساختاریافته با متخصصان حوزه فناوری بلاکچین و حوزه بانکداری) بهرهبرداری شده است. یافتههای این پژوهش، که مبتنی بر سه پنجره فرصت بازار و تقاضا، فناوری، سیاستی و نهادی دستهبندی شده است، بیانگر این است که حذف واسطهگری، ارائه خدمات غیرمتمرکز در حوزه احراز هویت و اشتراک اطلاعات را میتوان به عنوان پنجره فرصت تقاضا برشمرد. بعلاوه، قابلیت ایجاد نوآوری و انطباق با خدمات فعلی بانکی با استفاده از شبکه خصوصی بلاکچینی برای بازیگران بزرگ و شبکه عمومی بلاکچین برای فینتکها از موارد مرتبط با پنجرههای فرصت فناوری است. همچنین، دستورالعمل تدوین شده توسط بانک مرکزی در حوزه رمزارزها، تحریمهای بینالمللی که علیرغم ایجاد مشکلات و محدودیت ها، انگیزهای برای ارائه برخی خدمات بانکی مانند انتقال وجه بین المللی را مهیا میکند، به عنوان پنجرههای فرصت سیاستی – نهادی شناسایی شده اند.https://stpl.ristip.sharif.ir/article_22210_4f17f501f060b42178329537332a16f2.pdfدانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
ناشر: پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسیاست نامه علم و فناوری2476-722011220210622Analysis and explanation of key stakeholders in technology transfer (foreign direct investment) in the public sector of Iranتحلیل و تبیین ذینفعان کلیدی انتقال فناوری (سرمایهگذاری مستقیم خارجی) در بخش عمومی ایران546522277FAفرهاد صفایی کوچکسراییFarhad.دانشجوی دکتری خطمشیگذاری، گروه مدیریت دولتی، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران.afaei564@gmail.comمحمدرضا باقرزادهاستادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران.اسدالله مهرآراءاستادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران.یوسف قلی پور کنعانیاستادیار، گروه مهندسی صنایع، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایرانJournal Article20210305Given the position and importance of foreign direct investment in technology transfer, it is necessary to analyze the key stakeholders in the field of foreign direct investment to understand, anticipate, and meet the needs and expectations. The purpose of this study is to analyze and explain the key stakeholders of technology transfer (foreign direct investment) in the public sector of Iran.The statistical population of the study was the stakeholders in foreign direct investment of the Iranian public sector. Qualitative sample samples were selected by snowball sampling method and quantitative sample by available sampling method. The brainstorming technique was used to initially identify stakeholders related to foreign investment, the Brown & Clark (2006) theme analysis method was used to identify stakeholder expectations, and the interest-power matrix was used to identify key stakeholders.Findings indicated 19 primary stakeholder organizations in the field of foreign direct investment in the first stage and stakeholder expectations in the four main themes of economic factors, social factors, cultural factors and managerial and legal factors. Budget, Foreign Investment Center, Ministry of Industry, Mines and Trade, Central Bank, Ministry of Interior, NGOs, Mazandaran Chamber of Commerce, Free Trade Zones, President were identified as key stakeholders. As a result, paying attention to economic, social, cultural and managerial-legal factors was recommended to policy makers in order to meet the expectations of key stakeholders and attract more foreign investment in our country.با توجه به جایگاه و اهمیتی که سرمایهگذاری مستقیم خارجی در زمینه انتقال فناوری دارد، توجه به درک، پیشبینی، پاسخگویی به نیازها و انتظارات، تحلیل ذینفعان کلیدی حوزه سرمایهگذاری مستقیم خارجی ضروری است. هدف از پژوهش حاضر، تحلیل و تبیین ذینفعان کلیدی انتقال فناوری (سرمایهگذاری مستقیم خارجی) در بخش عمومی ایران است. جامعه آماری پژوهش، سازمانهای ذینفع در سرمایهگذاری مستقیم خارجی بخش عمومی ایران بودند. نمونه خبرگی بخش کیفی با روش نمونهگیری گلوله برفی و در بخش کمی با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. جهت شناسایی اولیه ذینفعان مرتبط با سرمایهگذاری خارجی از تکنیک طوفان فکری، جهت شناسایی انتظارات ذینفعان از روش تحلیل تم براون و کلارک (2006) و جهت شناسایی ذینفعان کلیدی از ماتریس علاقه _ قدرت استفاده شد. یافته ها حاکی از 19 سازمان اولیه ذینفع در حوزه سرمایهگذاری مستقیم خارجی در مرحله اول و انتظارات ذینفعان در 4 تم اصلی عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی، عوامل فرهنگی و عوامل مدیریتی و حقوقی بود و سازمانهای: وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه، مرکز سرمایهگذاری خارجی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی، وزارت کشور، سازمانهای غیردولتی، اتاق بازرگانی مازندران، مناطق آزاد تجاری، ریاست جمهوری به عنوان ذینفعان کلیدی شناسایی شدند. در نتیجه توجه به عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مدیریتی- حقوقی به خطمشیگذاران امر، در جهت برآوردن انتظارات ذینفعان کلیدی و جذب سرمایهگذاریهای بیشتر خارجی در کشورمان توصیه شد.https://stpl.ristip.sharif.ir/article_22277_c15621a25fd871aea9f64b6427b4e2d5.pdfدانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
ناشر: پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسیاست نامه علم و فناوری2476-722011220210622Evaluation of Indicators for Measuring and Accepting Mobile Commerceاولویت بندی و ارزیابی اثرات متقابل عوامل موثر بر پذیرش تجارت همراه توسط بنگاه های تجاری668022211FAاحرام صفریعضو هیات علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعاتمحمدکاظم صیادیعضو هیات علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعاتلیلا ساریخانیدانشگاه آزاد الکترونیک/واحد الکترونیکیJournal Article20201123With the increasing influence of the media in society, the need to use mobile commerce has become more important than ever. Due to the novelty of this field, the adoption of its use by individuals has faced various challenges. Therefore, it is necessary to identify the factors affecting the adoption of mobile commerce and their effects on each other to be carefully examined. To conduct the study, the factors affecting adoption were first identified through the literature and localized by expert review, and then analyzed using fuzzy cognitive mapping method. The data used for the analysis were collected by 15 experts in the field of mobile business, 7 of whom were in the field of academia and 8 of whom were active in the industry through an online questionnaire. The results showed that Customer satisfaction with the performance of mobile commerce, customer loyalty to the use of this technology, expanding wireless network coverage by mobile operators, increasing customer trust in online vendors, increasing management skills in using mobile commerce have a higher priority than other factors. Finally, according to the results, policy recommendations for the development of mobile commerce are provided to organizations, government, telecom operators, financial service providers, and mobile application developers.با افزایش نفوذ وسایل ارتباطی در جامعه ضرورت استفاده از تجارت همراه بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است. با توجه به جدید بودن این حوزه پذیرش استفاده از آن توسط افراد با چالشهای مختلفی روبرو بوده است. بنابراین لازم است تا عوامل تاثیر گذار بر پذیرش تجارت همراه شناسایی و اثرات آنها بر یکدیگر به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد. برای انجام پژوهش حاضر ابتدا عوامل موثر بر پذیرش با مطالعات کتابخانهای شناسایی و با بررسی خبرگانی بومی سازی شده است و سپس با استفاده از روش نگاشت ادارکی فازی مورد تحلیل قرار گرفت. دادههای مورد استفاده برای تحلیل توسط 15 نفر از کارشناسان حوزه تجارت همراه که 7 نفر از آنها در حوزه دانشگاهی و 8 نفر فعال در این صنعت بودن از طریق پرسشنامه آنلاین جمعآوری شد. نتایج نشان داد، شاخص های رضایتمندی مشتریان از عملکرد تجارت همراه، وفاداری مشتریان به استفاده از این فناوری، گسترش پوشش شبکه ای بی سیم توسط اپراتورهای تلفن همراه، افزایش اعتماد مشتریان به فروشندگان آنلاین، افزایش مهارت های مدیریتی در بکارگیری تجارت همراه، از اولویت بالاتری نسبت به دیگر مولفه ها در پذیرش تجارت همراه دارند. در نهایت، با توجه به نتایج بدست آمده توصیههای سیاستی جهت توسعه تجارت همراه به سازمانها، دولت، اپراتورهای مخابراتی، ارایه دهنده خدمات مالی و توسعه دهندگان اپلیکیشنهای تجارت همراه ارایه شد.https://stpl.ristip.sharif.ir/article_22211_ec5a047d27032bde1144aada491fb143.pdfدانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
ناشر: پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسیاست نامه علم و فناوری2476-722011220210622Investigating the status of bitcoin adoption in Iran by Integrated Acceptance and Use of Technology Meta modelبررسی وضعیت پذیرش بیت کوین در ایران توسط فرامدل یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری819622212FAکمیل غلامی معافموسسه آموزش عالی راهبرد شمال رشتمحمد رحیم رمضانیاندانشیار، گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلانمرضیه فریدی ماسولهاستادیار، گروه کامپیوتر، موسسه آموزش عالی احرار رشتJournal Article20201118Bitcoin is the most important and valuable digital currency based on China Blockchain technology. This currency is accepted and used in many countries. In this study, with the help of Meta-UTAUT meta-model, we intend to evaluate the factors affecting the adoption of bitcoin technology in Iran. An electronic questionnaire was sent to sites and groups in cyberspace that worked in the field of digital currencies and bitcoins to provide to their users. 420 questionnaires were analyzed. The statistical community includes users of associations and groups related to digital currency on the Internet and social media, which is considered an unlimited statistical community. Morgan table was also used to determine the minimum sample size The research consists of 6 hypotheses and the final results showed that compatibility, personal innovation in IT and resistance to change have a positive effect on behavioral intention, as well as behavioral intention has a positive effect on use behavior in accepting the use of bitcoin in Iran..بیت کوین مهمترین و ارزشمند ترین ارز دیجیتال است که بر مبنای فناوری بلاک چین کار می کند. این ارز در بسیاری از کشور ها پذیرفته شده و استفاده می شود. در این پژوهش با کمک فرامدل یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری قصد داریم عوامل موثر بر پذیرش فناوری بیت کوین در ایران را بسنجیم. پرسشنامه ای الکترونیکی برای سایت ها و گروه های موجود در فضای مجازی که در حوزه ارز های دیجیتال و بیت کوین فعالیت می نمودند، ارسال گردید تا در اختیار کاربران خود قرار دهند. 420 پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت. جامعه آماری، شامل کاربران انجمن ها و گروه های مرتبط با ارز دیجیتال در اینترنت و رسانه های اجتماعی است، که جامعه آماری نامحدود شمرده می شود. به منظور تعیین حداقل حجم نمونه نیز از جدول مورگان استفاده گردید. پژوهش شامل 6 فرضیه می باشد و نتایج نهایی حاکی از آن بود که سازگاری، نوآوری شخصی در فناوری و مقاومت در برابر تغییر تاثیر مثبتی بر قصد رفتاری، و همچنین قصد رفتاری تاثیر مثبتی بر رفتار استفاده در پذیرش استفاده از بیت کوین در ایران دارد.https://stpl.ristip.sharif.ir/article_22212_1ff7f4aca288ce0d40e06275e6ba3511.pdfدانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
ناشر: پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسیاست نامه علم و فناوری2476-722011220210622Analyze the evolution of strategyواکاوی سیر تطور استراتژی9712322216FAسیدامیرحسین طیبی ابوالحسنیدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی تهران0000-0002-6743-4976وحید خاشعی ورنامخواستیدانشیار مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی تهرانJournal Article20201029Over the past seven decades, strategic management has been one of the most important areas of study for business schools, as well as practical areas for business and commerce around the world. At the same time, it has seen significant progress in terms of developing covered areas. In order to know what a strategy is, it is best to be more familiar with its evolution. The periods of evolution and growth of strategic management can be examined from different angles. In this paper, an attempt is made to examine the evolution of strategy. The present research is applied in terms of purpose and is of the type of library studies with a review approach. The evolution of this research includes the study of historical developmental periods of strategy, the course of space related to strategic research, the course of thinkers and their proposed theories, the time course of strategic management and course in research journals in this field, which is mentioned in detail in the article.در هفت دهه گذشته، مدیریت استراتژیک یکی از مهمترین حوزههای مدنظر در دورههای تحصیلی برای مدارس کسبوکار و همچنین حوزههای عملی کسبوکار و تجارت در سراسر جهان بوده است. ضمن اینکه از منظر توسعه حوزههای تحت پوشش نیز شاهد پیشرفتهای قابلملاحظه بوده است. برای اینکه بدانیم استراتژی چیست، بهتر است با سیر تطور آن، بیشتر آشنا شد. دوره-های تکامل و رشد مدیریت استراتژیک از زاویههای مختلفی قابل بررسی است. در این مقاله، تلاش میشود سیر تطور استراتژی مورد بررسی قرار گیرد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نوع مطالعات کتابخانهای با رویکرد مروری است. سیر تطور مدنظر این پژوهش شامل بررسی دورههای تکامل تاریخی استراتژی، سیر مکانی مرتبط با پژوهشهای استراتژی، سیر اندیشمندان و نظریات مطرح شده آنان، سیر زمانی رشته تحصیلی مدیریت استراتژیک و سیری در مجلات پژوهشی این حوزه میباشد که در مقاله به تفصیل به آن اشاره میشود.https://stpl.ristip.sharif.ir/article_22216_bf0a7935574c5ad7e7537b00409779ec.pdfدانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
ناشر: پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسیاست نامه علم و فناوری2476-722011220210622Successful School Management Policies, Patterns and Principles (Overview of ISSPP International Project Findings)خط مشی ها، الگو ها و اصول مدیریت مدارس موفق(مروری بر یافته های پروژه بین المللی ISSPP)12413622218FAسارا عابدی کوشکیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه سمنان0000-0002-6552-7415حسن رضا زین آبادیدانشیار دانشکده مدیریت ، دانشگاه خوارزمی تهرانعلی اکبر امین بیدختیاستاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنانJournal Article20200930High drop-out rates, low test scores, and rising social disruptions in schools are prominent indicators that education should change based on that, and management should be considered as a solution to problems. This article reviews the successful school management literature. In fact, the main focus is on the international literature of successful schools, especially the findings of the ISSPP project. The main purpose is to review and summarize the main findings of the empirical study of successful school management. Some of these findings highlight characteristics of successful school principals that often increase their degree of homogeneity. These findings are categorized into several important principles, all of which are supported by very strong empirical evidence. The first two cases have the most evidence. The results of review studies suggest that we may need to correct and redefine today's school principals and what they are doing to achieve students' academic success.نرخ بالای ترک تحصیل، نمرات پایین آزمونها و افزایش اختلالات اجتماعی در مدارس، شاخصهای برجستهای هستند که نشان میدهند آموزشوپرورش باید برمبنای این شاخصها تغییر کند و مدیریت باید بهمنزلۀ راهحلی برای این مشکلات بهکار گرفته شود. در این مقاله، ادبیات مدیریت مدارس موفق بررسی میشود. درواقع، تمرکز اصلی این مقاله بر ادبیات بینالمللی مدارس موفق، بهویژه، یافتههای طرح ISSPP است. هدف اصلی بررسی و خلاصهکردن اصلیترین یافتههایی است که از مطالعۀ تجربی در زمینۀ مدیریت مدارس موفق بهدست آمده است. برخی از این یافتهها بر آن دسته از ویژگیهای مدیران مدارس موفق تأکید دارد که باعث افزایش میزان اشتراک این ویژگیها بین مدیران مدارس موفق شده است. این یافتهها در قالب چند اصل مهم دستهبندی شدهاند که همۀ آنها را شواهد تجربی بسیار محکمی پشتیبانی میکند. با بررسی مقالات مربوط به ویژگیهای مدیران موفق، مشخص شد دو اصل اول (مدیریت مدرسه دومین عامل تأثیرگذار در یادگیری دانشآموزان است و تقریباً همۀ مدیران مدارس موفق از همان شیوههای رهبری پایه استفاده میکنند) بیشترین شواهد را به خود اختصاص دادهاند. نتایج مطالعات مروری نشان میدهد که ما نیاز داریم ویژگیهای مدیران مدارس موفق در کشورمان و روش آنها برای رسیدن به موفقیتها و پیشرفتهای تحصیلی دانش آموزان را بازتعریف کنیم.https://stpl.ristip.sharif.ir/article_22218_7b6abcd6a3970ac12392839d353af7aa.pdfدانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
ناشر: پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسیاست نامه علم و فناوری2476-722011220210622Strategic alliance critical success factors in Iranian project based organizationsتبیین عوامل کلیدی موثر بر موفقیت اتحاد استراتژیک در سازمانهای پروژه محور در ایران13715122231FAسامره جدیدالااسلامیدانشجوی دکتری مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس0000-0002-3360-1967هانی اربابیاستادیار، عضو هیات علمی، گروه مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20201227In today's competitive environment, organizations are able to support the individual individually and simply by replenishing their resources to organize you for strategic use; And they have to partner with other companies and organizations. The purpose of this study is to succeed in the success of the strategic union in project organizations in Iran.<br />In this research, the key task of influencing the success of the strategic union in the organization of projects using the systematic review method; Identified and classified using descriptive analysis. Then, using a survey strategy and by distributing questionnaires among activists in the organization of political projects, these factors were caused and analyzed using the fuzzy Delphi technique by distributing 12 questionnaires among experts in this field.<br />The most effective factor used in the success of the strategic union is the existence of problem solving teams, which were classified in the source perspective group. The preference of this theory, as the most important theoretical support explaining the key factors of success in the strategic union of project production organizations can be the lack of transparency and confidence in the relations of industry actors and ineffectiveness.در محیط رقابتی امروز، سازمانها قادر نیستند به صورت انفرادی و تنها با تکیه بر منابع خود به اهداف استراتژیک سازمان دست یابند؛ و ناگزیر به مشارکت با شرکتها و سازمانهای دیگر هستند. هدف این پژوهش ارزیابی عوامل کلیدی موثر بر موفقیت اتحادهای استراتژیک در سازمانهای پروژهمحور در ایران میباشد. <br />در این پژوهش ابتدا عوامل کلیدی موثر بر موفقیت اتحادهای استراتژیک در سازمانهای پروژهمحور با استفاده از تحلیل محتوا؛ شناسایی شده و با استفاده از آنالیز توصیفی طبقهبندی گردیده است. سپس با استراتژی پیمایش و از طریق توزیع پرسشنامه بین مدیران فعال در سازمانهای پروژهمحور، این عوامل ارزیابی شد و با استفاده از تکنیک دلفی فازی با توزیع 12 پرسشنامه بین خبرگان این حوزه، تحلیل گردید. <br />موثرترین عامل شناخته شده در موفقیت اتحادهای استراتژیک، وجود تیمهای حل مشکل است، که در گروه دیدگاه منبعمحور طبقهبندی شده بود. ارجحیت این نظریه، به عنوان مهمترین پشتوانه نظری تبیینکننده عوامل کلیدی موفقیت در ائتلاف استراتژیک سازمانهای پروژهمحور میتواند نشانه عدم شفافیت و اعتماد حاکم بر روابط بازیگران صنعت و عدم اثربخشی اقدامات انجامشده باشد.https://stpl.ristip.sharif.ir/article_22231_9f587d9e248da24e74ba96f769c515e5.pdfدانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
ناشر: پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسیاست نامه علم و فناوری2476-722011220210622Three frames for innovation policy: R&D, systems of innovation and transformative changeسه پارادایم سیاست نوآوری: تحقیق و توسعه، نظامهای نوآوری و تغییر تحول آفرین15217822080FAکیارش فرتاشاستادیار دانشگاه شهید بهشتی0000-0003-0883-7588مریم جهانگیرنیادانشجوی کارشناسی ارشد سیاستگذاری علم و فناوری، دانشگاه شهید بهشتیعلی اصغر سعدآبادیاستادیار دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20200802Science, technology and innovation (STI) policy is shaped by persistent framings that arise from historical context. Two established frames are identified as co-existing and dominant in contemporary innovation policy discussions. The first frame is identified as beginning with a Post-World War II institutionalisation of government support for science and R&D with the presumption that this would contribute to growth and address market failure in private provision of new knowledge. The second frame emerged in the 1980s globalising world and its emphasis on competitiveness which is shaped by the national systems of innovation for knowledge creation and commercialisation. STI policy focuses on building links, clusters and networks, and on stimulating learning between elements in the systems, and enabling entrepreneurship. A third frame linked to contemporary social and environmental challenges such as the Sustainable Development Goals and calling for transformative change is identified and distinguished from the two earlier frames. Transformation refers to socio-technical system change as conceptualised in the sustainability transitions literature. The nature of this third framing is examined with the aim of identifying its key features and its potential for provoking a re-examination of the earlier two frames. One key feature is its focus on experimentation, and the argument that the Global South does not need to play catch-up to follow the transformation model of the Global North. It is argued that all three frames are relevant for policymaking, but exploring options for transformative innovation policy should be a priority.سیاست علم، فناوری و نوآوری را پاردایمهای پیوستهای شکل میدهد که در بافتار تاریخی ریشه دارند. دو پارادایم قدیمی در بحثهای سیاست نوآوری کنونی حاضر و غالباند. اولین پارادایم با نهادینهشدن حمایت دولتی از علم و نیز تحقیق و توسعۀ پس از جنگ جهانی دوم و با این فرض آغاز شد که میتواند به رشد کمک کند و به شکست بازار در تامین خصوصی دانش جدید بپردازد .پارادایم دوم در دنیایِ در حال جهانیشدن دهۀ 1980 و تاکید آن بر رقابتی پدیدار شد که با نظامهای ملی نوآوری برای خلق دانش و تجاریسازی شکل گرفته است. سیاست علم، فناوری و نوآوری بر ایجاد پیوندها، خوشهها و شبکهها و نیز برانگیختن یادگیری بین عناصر موجود در نظامها و تواناکردن کارآفرینی متمرکز است. سومین پارادایم که به چالشهای اجتماعی و محیطی معاصر مثل اهداف توسعۀ پایدار و درخواست برای تغییر تحولآفرین مربوط است، با دو پارادایم قبل تفاوت دارد. در ادبیات گذارهای پایداری، تحول به تغییر سیستم اجتماعی- فنی اشاره میکند. ماهیت پارادایم سوم با هدف شناسایی ویژگی-های اصلی و پتانسیل آن برای ترغیب بازنگری در دو پارادایم قبلی بررسی شده است. یکی از ویژگیهای اصلی این پارادایم تمرکز آن بر آزمایش و این استدلال است که جنوب جهانی برای پیروی از مدل تحول در شمال جهانی به تلاشهای فرارسی نیاز ندارد. گفته میشود که هر سه پارادایم به سیاستگذاری مرتبط است اما بررسی گزینههای موجود برای سیاست نوآوری تحولآفرین باید در اولویت قرار داشته باشد.https://stpl.ristip.sharif.ir/article_22080_38c05c1a7cacacb2e0d95b36afb9ee0b.pdf