دانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
ناشر: پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسیاست نامه علم و فناوری2476-722011120210321Impact of Foresight on Policy Making and Anticipatory Governance with a Global Perspectiveتأثیرات آینده نگاری در تقویت سیاست گذاری و حکمرانی پیش نگر با تأکید بر چشم اندازهای جهانی183421984FAمهکامه طاعتیدانشجوی دکتری آیندهپژوهی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)عین الله کشاورز ترکعضو هیئت علمی گروه آیندهپژوهی دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)حاکم قاسمیعضو هیئت علمی گروه آیندهپژوهی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)فرهاد درویشی سه تلانیعضو هیئت علمی گروه آیندهپژوهی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)Journal Article20200530The acceleration of science and technology development and the expansion of international communications in the twenty-first century have presented the world with numerous complexities and uncertainties in terms of global, regional, and national governance and policymaking. The Millennium Project identified the most significant challenges facing the millennium and their long-term prospects, as well as provided solutions to incorporate these perspectives into decision-making through the use of futures studies and broad participation of futurists and researchers. The Millennium Project's 15 global challenges are briefly discussed in this paper, utilizing previous studies (mostly published by the Millennium Project) and a descriptive-analytical research method. It first discusses the benefits of foresight in decision making. The strategies and activities proposed by global experts to integrate global perspectives and foresight with global decision making will then be reported based on the Millennium Project results. Finally, after reporting on some countries' efforts to integrate foresight and decision making, some suggestions for how to link foresight and long-term perspectives with policy making in Iran are made. The findings of this paper can leverage incorporation of foresight into policy formulation and governance, as well as develop what is referred to as 'anticipatory governance' for Iran's context.شتاب علم و فناوری و توسعه ارتباطات بین المللی، جهان را با پدیده پیچیدگی و عدم قطعیت های فراوان برای تصمیمگیریهای جهانی و محلی مواجه کرده است. با ورود به هزاره جدید، پروژه بین المللی هزاره (میلنیوم) با بهرهگیری از آیندهپژوهی و با مشارکت گسترده آیندهپژوهان سراسر جهان، به شناسایی مهمترین چالشهای پیش روی هزاره و چشماندازهای بلندمدت آنها پرداخته و راهکارهایی را برای دخالت دادن این چشماندازها در تصمیمگیریها و سیاست گذاریها ارائه نموده است. در این مقاله، با استفاده از مطالعات کتابخانهای (عمدتاً منابع منتشر شده از سوی پروژه هزاره) و شیوه پژوهش توصیفی–تحلیلی، به طور مختصر موضوعات طرح شده در چالشهای پانزدهگانه جهانی مرور شده و نکات مربوط به ضرورت کاربست آیندهنگاری در تصمیمگیری و سیاستگذاری ارائه خواهد گردید. در ادامه، با توجه به نتایج پروژه هزاره، راهکارهای ارائه شده از سوی صاحبنظران جهانی برای برقراری ارتباط چشماندازهای جهانی و کاربست آینده نگاری در سیاستگذاری و تصمیمگیریهای جهانی پرداخته خواهد شد. سپس، برخی اقدامات انجام شده توسط کشورها بیان، و در انتها پیشنهاداتی برای ایران ارائه خواهد شد. نتایج حاصله میتواند در به-کارگیری آینده نگری در سیاستگذاری و حکمرانی در ایران، و توسعه آنچه حکمرانی پیش نگرانه قلمداد می شود، مورد بهره برداری قرار گیرد.https://stpl.ristip.sharif.ir/article_21984_a7344fe510e0e231cba9aea99ccc4283.pdfدانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
ناشر: پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسیاست نامه علم و فناوری2476-722011120210321Challenges and Barriers of Education Policy in Air Transportation: Case Study of Civil Aviation Technology Collegeواکاوی موانع و چالشهای سیاستگذاری آموزشی حوزه حمل و نقل هوایی (مورد مطالعه: دانشکده صنعت هواپیمایی)12913922090FAعلی چنگیزیدانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران0000-0002-1549-1960حیدر تورانیسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی/تهران/ایرانJournal Article20201016Iran's aviation sector has the capacity to increase its global standing, however this capability is underutilized in our country. One approach to compensate for this is to place a premium on educational quality. The goal of this study is to identify the challenges and impediments to aviation educational policies. This is a mixed-method study. Qualitative analysis is carried by using the content analysis technique. Ten managers, professors, and experts were interviewed in a semi-structured manner to ascertain the barriers and challenges associated with aviation training. Seven major themes emerged from the data analysis: inefficient human resources, a lack of comprehensive policies, weak management, an unstable workplace, a lack of technology, inadequate training, and insufficient communication all contribute to this situation. In the quantitative section, the statistical population consisted of 280 students from the College. The sample size was 169 individuals, which was sufficient per Cochran's formula. The effectiveness and significance of factors were tested using the t-test and Friedman test, respectively. The most significant policy impediment was found to be poor communication between the aviation industry's various subsectors.صنعت هوانوردی ایران ظرفیت کافی برای ارتقای جایگاه خود در جهان را دارد، اما ضریب استفاده از این ظرفیتها در کشورمان ناچیز است. یکی از راههای جبرانش توجه به کیفیت آموزشهاست هدف از این تحقیق شناسایی چالشها و موانع سیاستگذاریهای آموزشی حوزه حمل و نقل هوایی است. این تحقیق از نوع آمیخته است. تحلیل کیفی با روش تحلیل مضمون انجام شده است. مصاحبهها به طریق نیمه ساختار یافته به وسیله نمونه گیری هدفمند، تا رسیدن به اشباع نظری با 10 نفر از مدیران، استادان و کارشناسان برای یافتن موانع و چالشهای پیش روی آموزش در حوزه حمل و نقل هوایی انجام شد، با تجزیه و تحلیل دادهها پنج مضمون اصلی شناسایی شد: منابع انسانی ناکارآمد، فقدان سیاستگذاری جامع، ضعف مدیریت، محیط ناپایدار، به روز نبودن فناوری، ضعف آموزش و ارتباطات ناموثر. در بخش کمی، جامعه آماری شامل دانشجویان دانشکده صنعت هواپیمایی و به تعداد 280 است حجم نمونه 169 نفر محاسبه شد که با توجه به فرمول کوکران کافی است، تحلیل کمی با استفاده از آزمون تی و فریدمن انجام شد. با استفاده از آزمون تی تاثیرگذاری عوامل بررسی و تائید شد و با استفاده از آزمون فریدمن میزان تاثیر و اهمیت هر کدام معین شد، از بین مضامین اصلی ارتباط ناموثر بین بخشهای مختلف صنعت هواپیمایی مهم ترین چالش و مانع سیاستگذاری در حوزه آموزش صنعت حمل و نقل هوایی است.https://stpl.ristip.sharif.ir/article_22090_e31edf276371d337e48843a57e57f6a7.pdfدانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
ناشر: پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسیاست نامه علم و فناوری2476-722011120210321Cluster Analysis of Iran’s Global Position Based on Sustainable Economic Development Frameworkتحلیل خوشه ای جایگاه ایران در جهان مبتنی بر توسعه پایدار اقتصادی8310021985FAمنا آهنیدکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران0000-0003-1175-6922محمدعلی افشارکاظمیدانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزJournal Article20200528Economic development refers to the processes and policies that a society employs to ensure its citizens' economic, political, and social well-being. To assess Iran's economic development status and global ranking, the World Bank determined eight indicators effective in assessing Iran's sustainable economic development status using the Delphi method and expert opinions, among other methods. The indicators are Gross National Product (GDP); merchandise exports; merchandise imports; gross savings; GDP per capita; taxes on income, profits, and capital gains; broad money growth; and PPP conversion factor. The purpose of this research is to investigate Iran's economic status and global position using these indicators and the clustering technique; Then it identifies the most similar countries in the last 18 years to Iran. The results showed that Iran has been co-clustered mostly with Indonesia, Vietnam, Sao Tomé and Príncipe, i.e., 13 times between 1996 and 2016; seven times with Nigeria, and six times with Colombia and Paraguay. Following research findings, a number of policy recommendations are presentedتوسعه اقتصادی شامل فرآیند و خط مشی هایی است که در یک جامعه به منظور رفاه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مردم، به کار گرفته می شود. به منظور بررسی وضعیت توسعه اقتصادی در کشور و تعیین جایگاه ایران در بین دیگر کشورهای جهان، شاخص های اقتصادی ارائه شده بر روی سایت بانک جهانی مورد بررسی قرار گرفت، که با بکارگیری روش دلفی و استفاده از نظر خبرگان، 8 شاخص در وضعیت توسعه پایدار ایران، موثر شناخته شد. به منظور بررسی توسعه پایدار اقتصادی بر مبنای هشت شاخص منتخب (تولید ناخالص داخلی GDP))؛ صادرات کالا؛ واردات کالا؛ پس انداز ناخالص؛ درآمد سرانه؛ مالیات بر درآمد، سود و سود سرمایه؛ نقدینگی بخش خصوصی؛ قدرت خرید برابر)، دیتاها از بانک جهانی برای 186 کشور جهان، استخراج گردید. هدف از این پژوهش، بررسی وضعیت ایران بر مبنای هشت شاخص منتخبِ حوزه اقتصادی و تعیین جایگاه ایران در بین دیگر کشورهای جهان، با استفاده از تکنیک خوشه بندی؛ و سپس شناسایی شبیه ترین کشورها در طی 18 سال گذشته با وضعیت توسعه پایدار اقتصادی در ایران، است. یافته های پژوهش نشان میدهد، کشور ایران از منظر شاخص های اقتصادی توسعه پایدار بیشترین هم خوشه گی را با کشورهای اندونزی، ویتنام، سائوتومه و پرنسیپ دارد که 13 بار در طی سال های 1996 تا 2016، در یک گروه قرار گرفتند؛ و 7 بار با کشور نیجریه در یک خوشه قرار گرفته است؛ و با کشور کلمبیا و پاراگوئه 6 بار هم خوشه بوده است. در پایان بر مبنای یافته های پژوهش پیشنهادهایی برای پژوهش های آتی ارائه شده است.https://stpl.ristip.sharif.ir/article_21985_87748470830f5b67786ea9abdf21af54.pdfدانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
ناشر: پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسیاست نامه علم و فناوری2476-722011120210321Unveiling a New Roadmap for Digital Transformationرهنگاشتی نوین برای تحقق تحول دیجیتال51722012FAسجاد صالحی پور باورصاددانشگاه شهید بهشتیسعید کاظم پوریاندانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-5453-1320Journal Article20200902Digital transformation is a global issue that has gained prominence in recent years. It is particularly relevant to the majority of public and private organizations, as it will affect customer relationships, internal processes, and value creation. The primary concern of stakeholders in digital transformation is to define the roadmap and vision that will guide future steps in this direction. This study's objective is to assist organizations in implementing digital transformation through the use of predefined phases and stages. In this regard, a systematic review of recent research and frameworks was conducted. After retrieving 47 studies and 11 frameworks, a thorough analysis was conducted on them. Selected articles were first analyzed using the VOSViewer software, and the results indicated that the majority of research in recent years has focused on processes in the field of digital transformation. However, the trend is shifting toward developing a strategy for digital transformation. Then, by combining the selected studies and frameworks, a roadmap for digital transformation was developed, consisting of six major phases: initiation, idea, assessment, commitment, implementation, and sustainability, as well as twenty activities within each phase. By gradually implementing these steps, organizations can ensure the effective deployment of digital transformation.تحول دیجیتال مسئلهای است که در سالیان اخیر در دنیا مطرح شده است و از اهمیت ویژهای برای اکثر سازمانهای دولتی و خصوصی برخوردار است. ثمره تحول دیجیتال، تغییر در روابط با مشتریان، فرآیندهای داخلی و ارزشآفرینی خواهد بود. دغدغه اصلی ذینفعان تحول دیجیتال، تعریف رهنگاشت و چشماندازی است که گامهای پیشروی در این مسیر را مشخص سازد. هدف از پژوهش حاضر، کمک به سازمانها در راستای پیادهسازی تحول دیجیتال در قالب فازها و گامهای مشخص و از پیش تعیینشده است. در این راستا، مروری نظاممندی روی پژوهشها و چارچوبهای ارائهشده در سالهای اخیر انجام گرفت و پس از استخراج 47 پژوهش و 11 چارچوب مناسب برای این مطالعه، تحلیلی جامع روی آنها صورت پذیرفت. ابتدا مقالات منتخب با استفاده از نرمافزار VOSviewer مورد تحلیل قرار گرفتند و نتایج حاصل از این تحلیل نشان دادند که موضوع فرآیندها در حوزه تحول دیجیتال، اکثریت پژوهشهای سالهای اخیر را به خود اختصاص داده است. با این وجود، روند مقالات در حال تغییر مسیر به سوی موضوع تدوین راهبرد تحول دیجیتال است. سپس با ترکیب پژوهشها و چارچوبهای انتخابی، رهنگاشتی برای تحول دیجیتال تدوین شد که شامل 6 فاز اصلی با نامهای شروع، ایده، ارزیابی، تعهد، پیادهسازی و پایداری و نیز 20 فعالیت در این فازها بود. سازمانها با طی کردن این مراحل به صورت گامبهگام میتوانند از استقرار اثربخش تحول دیجیتال، اطمینان حاصل کنند.https://stpl.ristip.sharif.ir/article_22012_9b4671f4bec36d246f3f822681003568.pdfدانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
ناشر: پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسیاست نامه علم و فناوری2476-722011120210321Identifying elements of social construction of innovation in knowledge enterprise using memory-work methodشناسایی عناصر سازنده واقعیت اجتماعی نوآوری در شرکتهای دانش بنیان با استفاده از روش حافظهران10111222214FAمحمد صالح ترکستانیاستادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائیسید سروش قاضی نوریدانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری- دانشگاه علامه طباطباییپدرام جاهدیمدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20201113When confronted with new or old challenges, humans are inevitably forced to create new solutions or new formulations of existing solutions. The practice of issue solving in the physical world or the concept of innovation in the mental world have varying connotations across cultures and languages. The present study is an attempt to identify the constituent elements of the social reality of innovation in knowledge-based companies in the context of Persian language in Iran. This study takes an applied, descriptive approach. The research is qualitative in nature and employs the memory-work method in accordance with the social constructivist perspective. The statistical population consists of individuals employed in knowledge-based firms in Guilan Province's Science and Technology Park. Seventy participants were sampled using a non-random sampling procedure. The study showed that the factors of social construction of innovation in knowledge companies fall into two categories. The first consisted of subject-related elements, including patience, exhaustion, curiosity, observing, drive for problem solving, calmness, partiality, fearing, struggling, doubting, and having a personal purpose. The second consisted of object-related elements, including Internet surfing, time passing, changing decor, joking, a noisy setting, a working group, silence, and experimenting. The examination of the elements revealed a conflict between motion and stillness in the subject-related aspects, which has not been observed in past research where stillness in the present time and deferring change to a later time are not present. An analysis of the object-related components revealed that the primary source of innovation was Internet surfing.<br /> <br /> دانش انسان مجموعهای از مسئلهها و چارهها در مواجهبا دنیای پیرامون است. انسان در مواجهبا مسئلههای جدید یا قدیم ناگریز از خلق چارههای جدید یا خلق صورتبندی جدید از چارههای قدیم است. فرآیند چارهجویی انسانی در مواجهبا مسئلهها در دنیای واقع یا مفهوم نوآوری در دنیای ذهنی در فرهنگها و زبانهای متفاوت دارای بار معنایی متفاوت است. پژوهش حاضر تلاشی برای شناسایی عنصرهای سازنده واقعیت اجتماعی نوآوری در شرکتهای دانشبنیان در بستر زبان فارسی است. پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی با رویکردی توصیفی است. صبغه پژوهش کیفی و برمبنای رویکرد برساختگراییاجتماعی از روش حافظهران استفاده میشود. جامعهی آماری پژوهش افراد شاغل در شرکتهای دانشبنیان فعال در پارک علموفناوری استان گیلان است. روش نمونهگیری غیرتصادفی از نوع در دسترس و حجم نمونه شامل هفتاد نفر است. براساس یافتههای پژوهش عناصر سازنده واقعیت اجتماعی نوآوری در شرکتهای دانشبنیان در دو دستهی عناصر مربوطبه سوبژه شامل صبرکردن، خستگی، کنجکاوی، مشاهدهکردن، انگیزه حلمشکل، حفظآرامش، جزئینگری، ترساز شکست، تلاشکردن، شککردن، هدفشخصی و عناصر مربوطبه ابژه شامل جستوجو در اینترنت، گذرزمان، تغییر ترکیب اجزا، شوخیکردن، محیط پرسروصدا، تغییر ترتیب اجزا، گروهکاری، محیط ساکت و آزمایشکردن هستند. بررسی عنصرهای پدیدارشده نشان از تضاد بین میل به تغییر و میل به سکون در زمان حال و موکول کردن تغییر به آینده در عناصر مربوطبه سوبژه دارد، که نمونهای از عناصر مربوطبه سکون در زمان حال و موکول کردن تغییر به آینده در تحقیقات پیشین یافت نمیشود. بررسی عناصر مربوطبه ابژه نیز نشان میدهد که عنصر اینترنت مهمترین منبع الهام افراد برای نوآوری است.https://stpl.ristip.sharif.ir/article_22214_1dc39a0079e2696d6f3f601d0194a42f.pdfدانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
ناشر: پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسیاست نامه علم و فناوری2476-722011120210321Entrepreneurship and Foresight: A Review of Certain Conceptual Studiesارتباط کارآفرینی و آیندنگاری: مروری بر برخی از تحقیقات مفهومی698222013FAمهدی زیوداراستادیار، گروه کارآفرینی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20200901Foresight is a systematic, continual, and permanent approach that employs a wide range of tested strategies and techniques. This process addresses the future of science and technology, markets, customers, and society, with a primary focus on business intelligence for strategic decision making, sustaining future competitiveness, and strengthening business learning and innovation capabilities. In a nutshell, foresight's objective is to propel the business forward. On the other hand, entrepreneurship is an art of investigating future principles, revealing a close connection between foresight and theories of creation and implementation in entrepreneurship. Foresight is critical in the process of establishing, growing, and consolidating entrepreneurial enterprises. Thus, while introducing and describing the concept of foresight, as well as the psychological foundations of foresight and entrepreneurial decision making, this paper discusses foresight in two distinct stages of business evolution (before and after the establishment of the business). The article then discusses foresight in three distinct stages of business evolution in order to present a distancing argument (before, during, and after the establishment of the business).آیندهنگاری رویکردی نظاممند، پیوسته و دائمی است که بر اساس مجموعهای از روشها و روششناسیهای آزمونشده انجام میشود. این فرایند، آینده علم و فناوری، بازارها، مشتریان و جامعه را مینگرد و وظیفه محوری آن، مهیاسازی کسب و کار جهت تصمیمگیریهای راهبردی، حفظ توان رقابتپذیری آتی، و تقویت قابلیتهای کسب و کار در یادگیری و نوآوری است. بهطور خلاصه، هدف آیندهنگاری، آیندهگرا نمودن کسب و کار است. از دیگر سو، کارآفرینی هنر و کارکردی است که واکاوی ارتباط آن با مبانی آیندهنگاری، رابطهای تنگاتنگ میان آیندهنگاری و نظریههای خلق و اثرسازی در کارآفرینی را آشکار میسازد. آیندهنگاری در فرایند خلق، توسعه و تثبیت کسب و کارهای کارآفرینانه، نقش محوری ایفا میکند. بر همین اساس در این مقاله، ضمن معرفی و تشریح مفاهیم مرتبط با آیندهنگاری و همچنین، مبانی روانشناختی آیندهنگاری و تصمیمگیری کارآفرینانه، آیندهنگاری در دو مرحله مجزا و تعیینکننده از مراحل تکامل کسب و کار (پیش از تثبیت کسب و کار و پس از تثبیت کسب و کار) مورد بررسی قرار میگیرد و آنگاه بهمنظور ارائه یک دستهبندی متمایز و مجزا، نتایج پراکنده برخی مطالعات پیرامون موضوع آیندهنگاری در کسب و کار، به لحاظ مفهومی، تلفیق میشود.https://stpl.ristip.sharif.ir/article_22013_3ed8aacb2b81199b339aca6af5190561.pdfدانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
ناشر: پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسیاست نامه علم و فناوری2476-722011120210321Technology Intelligence in High Tech Organizationsهوشمندی فناوری در سازمانهای فناوری پیشرفته516822219FAفاطمه محمدیدانشگاه علامه طباطبائی، تهرانسعید کاظم پوریاندانشگاه علامه طباطبائی، تهران0000-0002-5453-1320محمدرضا تقوادانشگاه علامه طباطبائی، تهرانJournal Article20200929Technology has evolved into a significant and critical phenomenon for societies and organizations over the last few decades, and it is critical to identify and monitor its changes. Increased access to information and various technologies has also resulted in a shift in the business environment and increased complexity in the world of competition. Only organizations that can enhance their technological capabilities and abilities and implement technologically intelligent approaches within their organization will survive in this complex competitive environment. In recent years, numerous researchers have examined the issue of technology intelligence. A review of the available literature in this field contributes significantly to our understanding of technology intelligence and can result in enhanced organizational planning and decision-making processes in the field of technology. The purpose of this paper is to examine the theoretical underpinnings and historical context of technology intelligence researches using the library method. The definitions, position, goals, and challenges of technology intelligence are discussed in detail from the perspectives of various researchers, as well as applications and examples of technology intelligence implementation in Iran and across a variety of industries.در دهههای اخیر، فناوری به پدیدهای مهم و کلیدی برای جوامع و سازمانها تبدیل شده که شناسایی و رصد تغییرات آن، امری ضروری است. همچنین، افزایش دسترسی به اطلاعات و فناوریهای مختلف باعث تغییر فضای کسبوکارها و پیچیدگی روزافزون دنیای رقابت شده است. در این محیط پیچیده رقابتی تنها سازمانهایی قادر به بقا هستند که تواناییها و ظرفیتهای فناورانه خود را بهبود بخشیده و رویکردهای هوشمندی فناوری را در سازمان خود به کار بگیرند. موضوع هوشمندی فناوری طی سالهای اخیر مورد توجه پژوهشگران بسیاری قرار گرفته است. بررسی ادبیات موجود در این زمینه، سهم بسزایی در فهم بهتر هوشمندی فناوری خواهد داشت و میتواند منجر به بهبود فرآیندهای برنامهریزی و تصمیمگیری سازمانی در حوزه فناوری شود. هدف از نگارش این مقاله، بررسی مبانی نظری و پیشینه پژوهشهای هوشمندی فناوری با روش کتابخانهای است. تعاریف، جایگاه، اهداف و چالشهای هوشمندی فناوری از دیدگاه محققان مختلف به تفصیل مورد بررسی قرار میگیرند و کاربردها و نمونههای پیادهسازی هوشمندی فناوری نیز در داخل کشور و در چندین صنعت مختلف ارائه میشود.https://stpl.ristip.sharif.ir/article_22219_7259a13c6836491b44bf6a501b94ed4c.pdfدانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
ناشر: پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسیاست نامه علم و فناوری2476-722011120210321Evaluation Of Success Factors of Knowledge-Based Companies of Fars’ Science and Technology Park Using Structural Equation Modelingارزیابی عوامل موفقیت شرکتهای دانشبنیان پارک علم وفناوری فارس با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری355022215FAسهیلا کشاورزگروه آموزشی کارآفرینی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستاننورمحمد یعقوبیاستاد گروه آموزشی مدیریت، دانشگاه سیستان و بلوچستانعادله دقتیگروه آموزشی مدیریت، دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20201030The present research measures and ranks the success drivers of knowledge-based companies located in Fars' Science and Technology Park. The research was descriptive, correlational and applied. The statistical population for the first questionnaire was comprised of all experts and managers of knowledge-based businesses in Fars Science and Technology Park, a total of 135 individuals. n order to prioritize the dimensions, components, and indicators of the successful knowledge-based companies, the second questionnaire was designed, with the top managers of the companies serving as the sample population for hierarchical analysis. Confirmatory factor analysis and structural equation modelling (SEM) with SMART PLS software were used to analyze the data. The method of hierarchical analysis was used to prioritize dimensions and components using Expert Choice software. The findings indicate that all identified indicators had an effect on the success of the companies, with the organizational dimension ranked as the most critical, followed by the environmental and individual dimensions. Among the seven components, organizational culture was ranked first, followed by organizational capability, support mechanisms, organizational policy, personality traits, environmental infrastructure, and demographic characteristics. Information technology infrastructure (software, hardware, network, and brain), patents and intellectual property, and government support policies were among the top to third-ranked model indicators.درپژوهش پیشرو، به سنجش و رتبهبندی پیشرانهای موفقیت شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری فارس پرداخته شده است. این پژوهش از نظر هدف، جزو تحقیقات توصیفی، پیمایشی و همبستگی است و به لحاظ تقسیمبندی بر مبنای نتیجه و کاربرد، پژوهشی کاربردی به شمار میآید. جامعه آماری پژوهش برای پرسشنامه شماره 1، شامل تمامی خبرگان و مدیران شرکتهای دانشبنیان در پارک علم وفناوری فارس به تعداد 135 نفر میباشد. همچنین بهمنظور اولویتبندی ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای پیشرانهای موفقیت شرکتهای دانشبنیان، پرسشنامه شماره 2 طراحی شد که برای استفاده از تحلیل سلسله مراتبی، مدیران عالی شرکتهای دانشبنیان بهعنوان جامعه نمونه انتخاب شدند. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از تحلیل عاملی تأییدی و الگوسازی معادلات ساختاری با نرمافزار SMART PLS، نسخه 2 و بهمنظور اولویتبندی ابعاد و مؤلفهها، از روش تحلیل سلسله مراتبی با استفاده از نرمافزار Expert choice استفادهشده است. نتایج نشان میدهد تمامی شاخصهای شناسایی شده بر موفقیت شرکتهای دانشبنیان پارک علم وفناوری فارس تأثیرگذار است و بعد سازمانی بهعنوان مهمترین بعد شناختهشده است و ابعاد محیطی و فردی به ترتیب در رتبههای دوم و سوم قرار دارند. از میان 7 مؤلفه پیشرانهای موفقیت شرکتهای دانشبنیان، فرهنگسازمانی بهعنوان مهمترین مؤلفه شناختهشده است و پسازآن به ترتیب مؤلفههای توانمندی سازمانی، سازوکارهای حمایتی، خطمشی سازمانی، ویژگیهای شخصیتی، زیرساختهای محیطی و ویژگیهای جمعیت شناختی در اولویتهای بعدی قرارگرفتهاند. زیرساختهای مرتبط با فناوری اطلاعات (نرمافزار، سختافزار، شبکه و مغزافزار)، ثبت اختراع و مالکیت فکری، سیاستهای پشتیبان دولت در بین شاخصهای مدل رتبههای اول تا سوم را دارا میباشند.https://stpl.ristip.sharif.ir/article_22215_0b2338832d6a4ef3518fc47dd1c87fb6.pdfدانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
ناشر: پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسیاست نامه علم و فناوری2476-722011120210321mission oriented innovation policy: challenge and opportunitiezسیاست نوآوری ماموریت گرا؛ چالش ها و فرصت ها11312822078FAمحمدعلی صادقی کیادانشجوی دکتری خطمشیگذاری عمومی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20200708This article focuses on the broader lessons from mission-oriented programs for innovation policy— and indeed policies aimed at investment-led growth. While much has been written about case studies on missions, this has not resulted in an alternative policy making toolkit. Missions—in the least— require those tools to be just as much about market cocreating and market shaping, as they are about market fixing. The article reviews the characteristics of mission-oriented programs, ooks at key features of those programs that can provide lessons, and discusses how to choose and implement mission-oriented policies, with an example.این مقاله روی آموزههای وسیعتری از برنامههای ماموریتگرای سیاست نوآوری –و در واقع سیاست هایی که هدفشان رشد سرمایه محور است- تمرکز دارد. هر چند در مورد مطالعات موردی ماموریت ها زیاد نوشته شده، اما این نوشتهها به یک جعبه ابزار سیاست گذاری جایگزین ختم نشده است. ماموریتها –حداقل- نیازمند ابزارهایی هستند تا به همان اندازه که در مورد تثبیت بازار میباشند، در مورد خلق مشترک بازار و شکل دادن به بازار هم باشند. این مقاله ویژگیهای برنامه های ماموریت گرا را مرور کرده، به ویژگیهای اصلی برنامههای آموزنده نگاهی میاندازد، و با ارائه یک مثال، در مورد این که چگونه میتوان سیاست های ماموریتگرا را انتخاب و اجرا کرد بحث و گفتگو می کند.https://stpl.ristip.sharif.ir/article_22078_b592d18cde842621f7afb17c0e6bb827.pdf