دانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
ناشر: پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسیاست نامه علم و فناوری2476-722009320191122The Effect of Intellectual Capital on Entrepreneurial Orientation and Innovation Orientation: The Mediating Role of Dynamic Capabilitiesتأثیر سرمایه فکری بر گرایشهای کارآفرینانه و نوآورانه: باتأکید بر نقش میانجی قابلیتهای پویا51521674FAشهرام خلیل نژاداستادیار دانشگاه علامه طباطبائی، گروه مدیریت بازرگانیحلیمه یوسفی طبسکارشناس ارشد گروه مدیریت دولتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدانعماد گلمحمدیکارشناس ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه آزاد سنندج، مدرس دانشگاه علمی کاربردی ایلام، مرکز ایلام (پارسیان)0000-0002-8822-4484نشاط محمدیکارشناس ارشد گروه مدیریت اجرائی، دانشگاه آزاد سنندجJournal Article20190827The purpose of this study was to study the effect of Intellectual Capital on dynamic capabilities, entrepreneurial orientation and Innovation orientation in knowledge-based companies. In addition, the mediating role of dynamic capabilities was also examined. This research is an applied research in terms of its purpose and uses descriptive-correlative methodology. The statistical population of the study, knowledge societies based in science and technology parks of Khorasan Razavi Provinces (170 companies). The method of sampling in this research is simple random sampling. The data gathering tool was a standard questionnaire whose validity was confirmed by the experts and its reliability was confirmed by the Composite Reliability and Cronbach›s alpha. The conceptual model and research hypotheses were tested using Structural Equation Modeling (SEM) in Smart PLS software. Findings show that intellectual capital has a effect on dynamic capabilities, entrepreneurial orientation and innovative orientation. In addition, intellectual capital indirectly influences the entrepreneurial orientation and innovative orientation through dynamic capabilities.<br /><br />هدف پژوهش حاضر، مطالعۀ تأثیر سرمایه فکری بر قابلیتهای پویا، گرایشهای کارآفرینانه و نوآورانه در شرکتهای دانشبنیان است. همچنین در این پژوهش سعی بر بررسی نقش میانجی قابلیتهای پویا شده است. این پژوهش از لحاظ هدف انجام، کاربردی و از نظر روش، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارکهای علم و فناوری استان خراسان رضوی (تعداد 170 شرکت) هستند. روش نمونهگیری از نوع تصادفی ساده و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد است که روایی آن از سوی خبرگان و پایایی آن از طریق روش پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ تأیید شده است. آزمون مدل مفهومی و فرضیههای پژوهش با استفاده مدلیابی معادلات ساختاری به وسیله نرمافزار اسمارت پیالاس انجام گرفته است. یافتهها نشان داده که سرمایه فکری بر قابلیتهای پویا، گرایش کارآفرینانه و گرایش نوآورانه تأثیرمعناداری دارد. همچنین سرمایه فکری بهصورت غیرمستقیم و از طریق قابلیتهای پویا بر گرایش کارآفرینانه و گرایش نوآورانه تأثیرگذار است.https://stpl.ristip.sharif.ir/article_21674_7702e84a4aa190aafad25311f3321336.pdfدانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
ناشر: پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسیاست نامه علم و فناوری2476-722009320191122A Look at Existing Laboratories in World Faculty of Managementنگاهی به آزمایشگاه های موجود در دانشکده های مدیریت جهان172621675FAمهدی گودرزیاستادیار مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبائیمحمدحسین قربانیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-9885-1035Journal Article20190917Around the world, the educational system of universities is changing to meet the needs of society. Research infrastructures have played an important role in all fields of science for the advancement of scientific knowledge, especially in the humanities and social sciences, and their research infrastructures have evolved over the last decade. One of the infrastructures that many humanities universities are trying to set up is a management lab. It is currently relying on the Management Laboratory as a valuable component in the research and education of universities. The development of the lab can promote products and products and thus make the university profitable. Examination of teaching and research facilities at many universities around the world, from top management universities such as Oxford and MIT to mid-level universities such as Nottingham and Utrecht, suggest that many of these universities have they have set up a local lab called the Laboratory of Management and Economics. The approach of this research is qualitative and library study methods have been used to collect the required information. The results show that laboratories in the field of world management can be classified into four laboratories of innovation, behavioral, financial and comprehensive. The results also show that setting up and using a management lab primarily requires a clear strategy and macro plan, collaboration between senior university and subordinate colleges, as well as the involvement of faculty and students.در سطح جهان، نظام آموزشی دانشگاه ها در پاسخگویی به نیازهای جامعه، دچار تغییر و تحول می شوند. در این راستا زیرساختهای تحقیق، نقش مهمی در تمامی زمینههای علمی به خصوص علوم انسانی برای پیشرفت دانش دارند. یکی از زیرساخت هایی که بسیاری از دانشگاه های علوم انسانی در تلاش برای راه اندازی آن هستند، آزمایشگاه مدیریت است. بررسی امکانات آموزشی و پژوهشی در بسیاری از دانشگاههای جهان اعم از دانشگاههای تراز اول در حوزه مدیریت مانند آکسفورد و امآیتی تا دانشگاههایی که در سطح متوسطی قرار میگیرند نظیر ناتینگهام و اوترخت، حاکی از این است که بسیاری از این دانشگاهها، اقدام به راهاندازی مکانی تحت عنوان آزمایشگاه در حوزه علوم مدیریت و اقتصاد نمودهاند. اطلاعات مورد نیاز در این تحقیق از روش مطالعه کتابخانه ای گردآوری شده است. نتایج نشان می دهد آزمایشگاه های موجود در حوزه مدیریت را میتوان در چهار قالب آزمایشگاههای نوآوری، رفتاری، مالی و جامع طبقهبندی کرد. همچنین نتایج نشان میدهد راهاندازی و استفاده از یک آزمایشگاه مدیریت در درجه اول نیازمند یک راهبرد مشخص، برنامه کلان، همکاری مدیران ارشد دانشگاه و دانشکدههای زیرمجموعه، اعضای هیأت علمی و دانشجویان شاغل به تحصیل میباشد.https://stpl.ristip.sharif.ir/article_21675_1a6fb4156b74a7ee26d51d8d4c3cb997.pdfدانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
ناشر: پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسیاست نامه علم و فناوری2476-722009320191122Identification and Prioritization Barriers to Implementing Resistance Economy: Best Worst Method Multi-Criteria Expert Driven Approachشناسایی و اولویتبندی موانع پیادهسازی اقتصاد مقاومتی: رویکرد چندمعیاره خبره محور بهترین ـ بدترین274421706FAفاطمه زهرا رجبی کفشگرکارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر0000-0002-3762-367Xعلیرضا عربدانشجوی دکتری تخصصی تحقیق در عملیات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران0000-0002-5024-2177Journal Article20190702Resistance Economy has been raised by the Supreme Leader for the first time as a major strategy in the field of country governance Resistance economy, that is, an economy that transforms the pressure, conspiracy and hostility of global domination into strategic and practical opportunities and promotes the development, growth, and self-fulfillment of the country. Unfortunately, despite the emphasis on the benefits of the Resistance economy in the country, we do not see the practical realization of it. This research aims to investigate and identify barriers to the implementation of the resistance economy. In this way first, the theoretical and conceptual framework of resistive economics discussed based on the library collection method and analytical approach. Then, the barriers to implementing Resistance economy were identified through study, literature review, interviews with academic and management experts in six dimensions including economic, political, administrative, cultural, social and artistic factors and 23 criteria. Then these barriers were weighed and prioritized through a paired criteria comparison questionnaire and by using the new method in multi-criteria decision making, the best-worst method, and the expert’s idea. The research is descriptive-analytical and Lingo software used to solve the model. The results indicated that economic and administrative dimensions and strong dependence policy of the country on the proceeds from the sale of crude oil, the lack of support for domestic production and the reduction of the quantity and quality of domestic production and rent criteria Respectively, are the most important dimensions and criteria of resistance economy barriers.اقتصاد مقاومتی بهعنوان یک راهبرد کلان در عرصه مدیریت کشور نخستین بار توسط مقام معظم رهبری مطرح شده است. اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که فشارها، توطئهها و دشمنیهای نظام سلطه جهانی را به فرصتهای راهبردی و عملی تبدیل کرده و موجبات ارتقا، رشد و خودشکوفایی کشور را فراهم میآورد. متأسفانه علیرغم تأکیداتی که بر فواید اقتصاد مقاومتی در کشور میشود ولی شاهد تحقق عملی آن نیستیم. هدف از این پژوهش، بررسی و شناسایی موانع پیادهسازی اقتصاد مقاومتی است. در این راستا با تکیه بر روش گردآوری کتابخانهای و با رویکرد تحلیلی، ابتدا به چارچوب نظری و مفهومی اقتصاد مقاومتی پرداخته شده و سپس موانع پیادهسازی اقتصاد مقاومتی از طریق مطالعه، مرور پیشینه، مصاحبه با کارشناسان و خبرگان دانشگاهی و مدیریتی، در شش بعد شامل عوامل اقتصادی، عوامل سیاسی، عوامل اداری، عوامل فرهنگی، عوامل اجتماعی و عوامل هنری و 23 معیار شناسایی شده است. سپس از طریق پرسشنامه مقایسه زوجی معیارها و با استفاده از روش نوین در تصمیمگیری چندمعیاره یعنی تکنیک بهترین-بدترین و نظرات خبرگان، وزندهی و اولویتبندی شدهاند. پژوهش به روش توصیفی تحلیلی بوده و در آن از نرمافزار لینگو برای حل مدل استفاده شده است. نتایج نشان دادند که ابعاد اقتصادی، اداری و معیارهای سیاست وابستگی شدید کشور به درآمدهای حاصل از فروش نفت خام، عدمحمایت از تولیدات داخلی و کاهش کمیت و کیفیت تولیدات داخلی و رانت، به ترتیب مهمترین ابعاد و معیارهای موانع اقتصاد مقاومتی در کشور هستند.https://stpl.ristip.sharif.ir/article_21706_ec36f7711fe7a55e968528f9f4f4ff7a.pdfدانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
ناشر: پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسیاست نامه علم و فناوری2476-722009320191122Transcendental Methodology for New Agricultural Technology Adoptionروششناسی متعالی الگوی پذیرش فناوریهای نوین کشاورزی455921680FAمنصور شاهولی استاد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه شیراز0000-0002-24208679آوا عاطفتدوست کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه شیرازمهسا فاطمی استادیار ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه شیرازJournal Article20191105New agricultural technologies models could be adopted, if local situations are under consideration; because the perspectives of sustainability are focused on humans with philosophical as well as technical aspects simultaneously. The adoption models for new technologies could be transcendental models including three systems of human, environmental and theology. For this reason, a comparative analysis of modern technologies adoption models, were the main purpose of this study. Abadeh County in the cold and semi-dry region of Northern Fars province was the research area. A random sample of 360 farmers (189 adopters and 171 non-adopters) was selected randomly for data collection. Based on the results, multiplicity models have been presented as the most appropriate adoption model which could differentiate the adopter and non-adopter groups with higher prediction degree. Those multiplicity models would lead to human welfare and sustainable community if the adoption of agricultural technologies don`t destroy the nature nor leading to the neglect of the owner of universe as well as class gap increase of which make the poor people poorer and the rich ones become wealthier. <br /><br />الگوهای پذیرش فناوریهای نوین کشاورزی، لزوم توجه به محیط زیست را یادآور میشود. زیرا، ناپایداری طبیعت در نگاه انسانها ریشه دارد. دیدگاههای نوین پایداری، علاوه بر عوامل فنی، متوجه انسان است که خواه ناخواه وجهه فلسفی دارد. بنابراین، الگوی پذیرش این فناوریها می تواند الگویی متعالی باشد که سه نظام الهی، انسان و طبیعت را همراستا نماید. مطالعه تطبیقی الگوهای پذیرش فناوریهای نوین با روش پیمایش در منطقه شهرستان آباده از مناطق سردسیر و نیمهخشک شمال استان فارس انجام گرفته است. نتایج نشان داد مناسبترین الگوی پذیرش فناوریهای نوین آبیاری، الگوهایی چندبُعدی است که با دقت بالاتر گروههای پذیرنده و نپذیرنده این فناوریها را متمایز و عوامل مؤثر بر پذیرش آنها توسط کشاورزان را با قدرت پیشبینی بالاتر مشخص مینماید. زمانی الگوهای چندبُعدی میتواند سعادت جامعه و پایداری آن، اصلاح امور ذینفعان و قَوام مَعاد و مَعاش جامعه را باعث شود که با پذیرش فناوریهای نوین، قِداست طبیعت خدشهدار نگردد؛ خالق طبیعت فراموش و به غفلت جامعه و ذینفعان آنها از خدا منجر نشود و معاش فقرا تنگترو رفاه مترفین تشدید نشود.https://stpl.ristip.sharif.ir/article_21680_bc3c4d3da160e2bb29415f9e47cc28ec.pdfدانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
ناشر: پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسیاست نامه علم و فناوری2476-722009320191122Identification of Effective Propellants on Digital Entrepreneurship in Small and Medium Businesses with Meta- Synthesis Approachشناسایی پیشرانهای مؤثر بر کارآفرینی دیجیتال در کسبوکارهای کوچک و متوسط با رویکرد فراترکیب617221678FAاسما تواضعی فردانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدانمهیم شیهکی تاشاستادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدانسهیلا کشاورز کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدانJournal Article20191021The present study aimed to identify the effective propellants on digital entrepreneurship in small and medium-sized businesses with a Meta-Synthesis approach. The Meta-Synthesis requires that the researcher perform an accurate and profound revision, combining the findings of relevant qualitative research. By using the Meta-Synthesis method, 140 articles in the field of digital entrepreneurship, evaluation and analysis of content, dimensions and related codes were extracted, and the significance and priority of each method was determined by a little Shannon entropy. The results showed that organizational culture codes, customer-oriented, social factors have the most important factor. Finally, after the study steps, the inference model was presented from qualitative findings that this model of 3 dimensions (Intra-organizational, Extra organizational, and the infrastructures), 6 concepts (organizational capabilities, organizational policy, supportive protection, environmental capabilities, IT infrastructure, environmental infrastructure) and 30 Code is composed. Shannon›s entropy result showed that the codes of organizational culture, customer orientation, and social factors ranked first and third, respectively, as effective propellants of digital entrepreneurship in small and medium-sized businesses, respectively.پژوهش حاضر باهدف شناسایی پیشرانهای مؤثر بر کارآفرینی دیجیتال در کسبوکارهای کوچک و متوسط با رویکرد فراترکیب انجامشده است. فراترکیب، مستلزم این است که پژوهشگر یک بازنگری دقیق و عمیق انجام داده و یافتههای پژوهشهای کیفی مرتبط را ترکیب کند. در این مطالعه با استفاده از روش فراترکیب،140 مقاله در حوزه کارآفرینی دیجیتال، ارزیابی شده و با تحلیل محتوا، ابعاد و کدهای مربوط، استخراج انجام شد و میزان اهمیت و اولویت هر یک به کمک روش کمی آنتروپی شانون تعیین شدند. نتایج یافتهها نشان میدهند که کدهای فرهنگ سازمانی، مشتری مداری و عوامل اجتماعی دارای بیشترین ضریب اهمیت میباشند. درنهایت، پس از طی گامهای پژوهش، مدل استنتاج شده از یافتههای کیفی ارائه گردید. مشخص شد که این مدل از 3 بعد (درونسازمانی، برونسازمانی و زیرساختها)، 6 مفهوم (قابلیتهای سازمانی، خطمشی سازمانی، مشوقهای حمایتی، توانمندیهای محیطی، زیرساختهای فناوری اطلاعات و زیرساختهای محیطی) و همچنین 30 کد تشکیل شده است. نتیجه حاصل از آنتروپی شانون نشان داد که کدهای فرهنگ سازمانی، مشتریمداری و عوامل اجتماعی به ترتیب رتبههای اول تا سوم را بهعنوان پیشرانهای مؤثر بر کارآفرینی دیجیتال در کسبوکارهای کوچک و متوسط کسب نمودهاند.https://stpl.ristip.sharif.ir/article_21678_715941ec60f9cceb7f3593151c325b7e.pdfدانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
ناشر: پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسیاست نامه علم و فناوری2476-722009320191122Investigating the Impact of IT Capability and Marketing Capability on Supply Chain Performance of Nikan Kimia Teb Co.بررسی تأثیر ظرفیت های فناوری اطلاعات و بازاریابی بر عملکرد زنجیره تأمین شرکت نیکان طب کیمیا738421677FAپریسا حمزوی پوردانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبمعصومه شجاعی دانشیار دانشگاه الزهراءابوتراب علیرضایی استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبJournal Article20191002This study was conducted with aims of Investigation to The Effect of IT capability and marketing capability on Supply Chain Performance of Nikan Kimia Teb Company in the years of 2019. Research Method was applied based on aim and also was descriptive- correlation based on data collecting method. The population consisted of all managers and experts of Nikan Teb Kimia Company (104 persons). The statistical sample of the study was 82 people using simple random sampling and Cochran formula.Data were collected using a standard questionnaire of research by Yu et al. (2017) with 39 items. Using Cronbach’s alpha method, the reliability of the questionnaire was more than 0.7 for all the dimensions, which this shows an acceptable reliability for the research instrument. Moreover, content validity was employed in order to assess the validity, which the results indicated the validity of the survey instrument (AVE>0.5). The obtained data was analyzed using Structural Equation Modelling (SEM) and Smart PLS software and the final model was presented. The results indicated proper fit of the conceptual model based on indices of acceptable and significant values for path coefficients, factor loadings, explained variances and GOF index. The results showed the confirmation of the impact of information technology capacities and their indicators, infrastructure capabilities, infrastructure capabilities and IT compatibility on supply chain performance of Nikan Teb Kimia at 99% confidence level. The assumptions were also based on the impact of marketing capacity and its indicators, customer relationship capability and market capability on supply chain performance.پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ظرفیتهای فناوری اطلاعات و بازاریابی بر عملکرد زنجیره تأمین شرکت نیکان طب کیمیا در سال 1398 صورت گرفته است. روش پژوهش بر اساس هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارشناسان شرکت نیکان طب کیمیا به تعداد 104 نفر است. نمونه آماری پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و فرمول کوکران، 82 نفر درنظر گرفته شده است. روش جمعآوری دادهها، با اقتباس از پرسشنامههای استاندارد پژوهش Yu و همکاران (2017) با 39 گویه صورت گرفت. پایایی این پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای تمامی ابعاد پرسشنامه بیش از 7/0 بهدست آمد که نشان از پایایی مناسب ابزار پژوهش داشت. برای محاسبه روایی از روایی سازه استفاده شد که نتاج بیانگر روا بودن ابزار تحقیق است (AVE> 5/0). دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری و استفاده از نرمافزار SmartPLS تحلیل و مدل نهایی ارائه گردید. نتایج پژوهش حاکی از برازش مناسب مدل مفهومی، بر مبنای شاخصهای مقادیر قابل قبول و معنادار ضرایب مسیر، بارهای عاملی، واریانس تبیین شده و شاخص GOF بود. نتایج نشان دهنده تایید تأثیر ظرفیتهای فناوری اطلاعات و شاخصهای آن یعنی قابلیتهای زیرساخت و قابلیت همسانسازی فناوری اطلاعات بر عملکرد زنجیره تأمین شرکت نیکان طب کیمیا در سطح اطمینان 99 درصد بود. همچنین فرضیات مبتنی بر تأثیر ظرفیتهای بازاریابی و شاخصهای آن یعنی قابلیتهای ارتباط با مشتری و قابلیت سنجش بازار بر عملکرد زنجیره تأمین بود.https://stpl.ristip.sharif.ir/article_21677_d6db2607c55ec595c8b5067feebca18f.pdfدانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
ناشر: پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسیاست نامه علم و فناوری2476-722009320191122Innovation, the State and Patient Capitalنوآوری، دولت و سرمایۀ صبور8510221676FAکیارش فرتاشاستادیار پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری، دانشگاه شهید بهشتی0000-0003-0883-7588مریم جهانگیرنیادانشجوی کارشناسی ارشد سیاستگذاری علم و فناوری، دانشگاه شهید بهشتیامیر ملک محمدیکارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه دانشگاه آزاد اراکJournal Article20190702The study examines the role of government, financing policies in particular, in the long - run innovation and growth of firms and countries, subsequently. Mentioning the deficiencies of Orthodox economic schools, especially the neoclassical model, in analyzing and perceiving innovation through limiting policy interventions to the market failure, the author introduces Evolutionary and Schumpeter economic schools as appropriate analysis frameworks in this case. The pivot role of government in developing innovation and its active role in financing innovation are among the other critical issues that are analyzed in this paper based on evidence from developed countries. The findings indicate that the role of government is beyond fixing market failure, but forming and creating new markets; and, in other words, governments are supporting innovation process in the form of a high-risk “entrepreneurial government”. In contrast, since firms and private sectors mainly assume that innovation creation and its achievements belong to them and are derived from their actions, they are following a stronger risk-aversion behavior than the government in supporting innovation and financing. Development and investment banks are among the most important governmental means to actively support innovation –along with the risks- mainly in contexts and areas where firms and private sector are not willing to invest. Finally, there are some suggestions and considerations regarding government intervention in favor of innovation development.مطالعه حاضر به بررسی نقش دولت و خصوصاً نقش سیاستهای تأمین مالی در نوآوری و رشد در بلندمدت بنگاهها و متعاقباً کشورها میپردازد. بر این اساس، نویسنده با بیان کاستیهای مکاتب اقتصادی جریان غالب و خصوصاً نئوکلاسیک در تحلیل و درک پدیده نوآوری از طریق محدود شدن مداخلات سیاستی به شکست بازار، مکاتب اقتصادی تکاملی و شومپیتری را چارچوبهای تحلیل مناسبی برای این امر معرفی میکند. نقش محوری دولت در توسعه نوآوری و نقش فعال دولت در تأمین مالی نوآوری از دیگر مسائل حائز اهمیتی است در این مقاله مبتنی بر شواهدی از کشورهای توسعه یافته مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتههای این بررسی حاکی از نقش دولت فراتر از رفع شکستهای بازار، بلکه شکلدهی و خلق بازارهای جدید و به عبارتی دیگر امروز دولتها در قالب "دولت کارآفرین" با ریسک پذیری بالا به حمایت از فرآیند نوآوری میپردازند. در مقابل، عموماً بنگاهها و بخش خصوصی که خلق نوآوری و دستاوردهای حاصل از آن را متعلق و در نتیجه اقدامات خود میدانند، دارای رویکردی ریسک گریزتر از دولت در حمایت از نوآوری و تأمین مالی آن هستند. بانکهای توسعهای و سرمایهگذاری از مهمترین ابزارهای دولتها در حمایت فعال و همراه با ریسک از نوآوری عموماً در شرایط و حوزههایی است که بنگاهها و بخش خصوصی تمایلی به سرمایهگذاری در آنها ندارد. در انتها نیز چند پیشنهاد و ملاحظه در خصوص مداخله دولت به نفع توسعه نوآوری ارائه شده است.https://stpl.ristip.sharif.ir/article_21676_0d9387deb4219ac554e86c6eb5c22623.pdfدانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
ناشر: پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسیاست نامه علم و فناوری2476-722009320191122ADL reportمروری اجمالی بر گزارش آینده آموزش عالی- بررسی مگاترندهای آموزش عالی تهیه شده در مؤسسه ADL10311721768FAروح الله حمیدی مطلق هیئت علمی پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفمحمد اسماعیل زادهدکترای سیاست گذاری علم و فناوری دانشگاه علم و صنعت و پژوهشگر پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفسعید سلیمانیپژوهشگر پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفامین یوسفیپژوهشگر پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفمحسن اشعاریپژوهشگر پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریفJournal Article20200311آموزش عالی در سطح جهان، بازاری 3 هزار میلیارد دلاری (در هر سال) را در اختیار دارد که انتظار میرود ارزش سالانه آن در طول پنج سال آینده 9 درصد (سالانه) رشد کند. این بازار با 9 مگاترند پیشرو(شناسایی شده توسط این مؤسسه)، تحولی پرشتاب را در چشمانداز آموزشی رقم خواهد زد و برای دانشگاههایی که بخواهند رقابتی باقی بمانند، چالشهایی را به دنبال خواهد شد.https://stpl.ristip.sharif.ir/article_21768_bc280dbc90d0bd19dde0cd71fbb7a283.pdf