2024-03-29T14:06:41Z
https://stpl.ristip.sharif.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1056
سیاست نامه علم و فناوری
سیاست نامه
2476-7220
2476-7220
1396
07
4
رابطۀ میان زیرساخت ها و سرمایۀ انسانی با رشد اقتصادی: نقش تعدیل کنندۀ شاخص های اقتصاد دانش بنیان
محسن
اکبری
مهسا
فرخنده
زهرا
ایاغ
سرمایه گذاری در زیرساخت ها، در حکم رکن زیربنایی و سرمایۀ انسانی به منزلۀ رکن اجرایی از پیش شرط های اصلی برای کمک به کشورهای در حال توسعه، برای سرعت بخشیدن به رشد و توسعۀ اقتصادی، است. از سوی دیگر، رشد اقتصادی کشورها مرهون خلق ایدۀ نو و تولید دانش در حوزه های گوناگون اقتصادی است. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر سرمایۀ انسانی و زیرساخت در رشد اقتصادی با تعدیل گری شاخص های اقتصاد دانش بنیان در کشورهای درحال توسعه در بازۀ زمانی 2011 تا 2016 است. اطلاعات مربوط به کشورهای نمونه از گزارش های شاخص جهانی نوآوری استخراج شده است. روش برازش مدل ها در مطالعۀ حاضر، روش داده های تابلویی است که برای اجرای آن از نرم افزار Eviews بهره برده شده است. نتایج نشان می دهد که زیرساخت و سرمایۀ انسانی در رشد اقتصادی تأثیر مثبت و معنا داری دارد. همچنین نتایج حاکی از آن است که شاخص های اقتصاد دانش بنیان در رابطۀ میان زیرساخت و سرمایۀ انسانی با رشد اقتصادی نقش تعدیل کننده ایفا می کند.
زیر ساختارها
سرمایه انسانی
رشد اقتصادی
شاخصهای اقتصاد دانشبنیان
شاخص جهانی نوآوری
2018
01
21
5
16
https://stpl.ristip.sharif.ir/article_20583_cfa875280f84fbb640e0e4d0928ce59f.pdf
سیاست نامه علم و فناوری
سیاست نامه
2476-7220
2476-7220
1396
07
4
آینده نگاری مشارکتی؛ راهبردی اثربخش در سیاستگذاری های نهاد دانشگاه
اکرم
طالبی
محمدعلی
نعمتی
هدف از این پژوهش بررسی جایگاه راهبرد آینده نگاری مشارکتی در فرایند سیاست گذاری های نهاد دانشگاه است که به روش کیفی و از راه تحلیل محتوا انجام شده است. شرایط بسیار پیچیدۀ عصر حاضر و تغییرات پرشتاب و فزایندۀ علم و فناوری، دانشگاه هایی هوشمند و پویا را می طلبد که نه فقط شیوۀ مواجهه با این تغییرات را بدانند، بلکه با معماری علمی آینده، جهان مطلوبِ خود را ترسیم کنند. درحقیقت، رهبران بسیاری از دانشگاه ها پیش از آنکه در تغییرات زیست بوم خود حل و موجب ناکارآمدی سیستم شوند، آن ها را شناخته و با تشکیل شبکه ای از ذی نفعان و به کارگیری راهبرد آینده نگاری در سیاست گذاری های این نهاد، به تدوین چشم انداز مناسب و سیاست های مدنظر آن همت گماشته اند. تدوین سیاست به شیوۀ مشارکتی موجب شناسایی نقاط قوت و ضعف و تهدید و فرصت هایی شده است که دانشگاه با آن ها مواجه بوده و برای دستیابی به رسالت خویش از آن ها بهره برده یا با تأمل و دقت بیشتری تصمیم گیری کرده است. سیاست گذاری های اعمال شده در این شبکه به علت مشارکت ذی نفعان در اتخاذ آن ها قابلیت اجرایی دارد و سیستم دانشگاه را به سمت تضمین کیفیت هدایت می کند.
آینده نگاری
آینده نگاری مشارکتی
راهبرد اثر بخش
سیاستگذاری
2018
01
21
17
24
https://stpl.ristip.sharif.ir/article_20670_e79bbf378e8a78ce5d47df867f908e0e.pdf
سیاست نامه علم و فناوری
سیاست نامه
2476-7220
2476-7220
1396
07
4
بررسی وضعیت حکمرانی در بخش آموزش از منظر نظام ارتباطی آن در کشورهای جهان
امیر
رجائی
در کشور ایران بخش آموزش حکمرانی منسجمی ندارد؛ زیرا تصدی امور مربوط به حوزه های آموزش عمومی، آموزش عالی و آموزش پزشکی به سه وزارتخانه واگذار شده است؛ درحالی که در بسیاری از کشورهای دنیا چنین تفکیکی دیده نمی شود. همچنین در این کشورها نه فقط این حوزه ها ذیل یک وزارتخانه (وزارت آموزش) مدیریت می شوند، بلکه گاهی حوزه های دیگری نیز نظیر علوم، پژوهش، فرهنگ، ورزش، فناوری، توسعۀ منابع انسانی، کارآموزی، دین، و جوانان زیرنظر این وزارتخانه قرار دارند؛ بنابراین هدف از مطالعۀ کنونی بررسی این نکته است که وضعیت حکمرانی بخش آموزش از منظر نظام ارتباطی آن در کشور ما و دیگر کشورهای جهان (زیرنظام های بخش آموزش و ارتباط آن با سایر بخش ها) چگونه است. بدین منظور با روش تطبیقی، نظام آموزش در برخی از کشورهای جهان از منظر نظام ارتباطی آن بررسی شد. نتایج حاکی از آن بود که در بسیاری از این کشورها، بخش آموزش حکمرانی منسجمی داشت و با برخی دیگر از حوزه ها هم افزایی نیز داشت؛ درحالی که در کشور ما این چنین نیست. در پایان پیشنهادهایی درمورد بهره مندی کشور از مزایای حکمرانی یکپارچه در بخش آموزش و نیز از تجمیع حوزۀ آموزش با سایر حوزه های هم افزا ارائه شد.
حکمرانی
حکمرانی آموزش
نظام ارتباطی آموزش
2018
01
21
25
34
https://stpl.ristip.sharif.ir/article_20669_1da5523c2769b102ed1f73b16988bd18.pdf
سیاست نامه علم و فناوری
سیاست نامه
2476-7220
2476-7220
1396
07
4
بررسی نقش نظام آماری در حکمرانی؛ مطالعه موردی حوزه فناوری و نوآوری
روح اله
ابوجعفری
سیدمحمدحسین
شجاعی
مجتبی
نصراللهی نسب
حکمرانی روش اعمال قدرت برای رسیدن به اهداف جامعه است، به گونه ای که همۀ کنشگران در آن دخیل اند. برای رسیدن به اهداف، تبیین وضعیت موجود و مسیرهای بهینۀ دستیابی به آن ها اهمیت بسیاری دارد. اگر جامعه ای نداند که در چه جایگاهی قرار دارد و موقعیت آن در جامعۀ جهانی و در مقایسه با سایر جوامع چگونه است، همچون رهروی که با چشمان بسته درحال حرکت است، به مقصد نخواهد رسید. در این مقاله، ابتدا نقش و جایگاه نظام های آماری و چارچوب های مفهومی در حکمرانی بررسی شده است. سپس، با استفاده از روش مطالعۀ موردی، وضعیت نظام های آماری ایران در سه حوزه از قلمرو اقتصاد فناوری و نوآوری کشور بررسی شده است. نتایج نشان می دهد که طراحی چارچوب های مفهومی، نظام آماری و شاخص گذاری برای سیاستگذاری در ابتدای فرایند حکمرانی و برای رصد و پایش سیاست ها در ادامۀ این فرایند مغفول مانده است.
سیاست گذاری
نظام آماری
حکمرانی
چارچوب مفهومی
فناوری
2018
01
21
35
42
https://stpl.ristip.sharif.ir/article_20507_ae7dad8fb97643734ca6a9af940af0f0.pdf
سیاست نامه علم و فناوری
سیاست نامه
2476-7220
2476-7220
1396
07
4
بررسی رویکرد تلفیقی در سیستم های هوش کسبوکار با تمرکز بر دادهکاوی
زینب
سعادتی
محمدجعفر
تارخ
در دنیای کسب وکار و عصر دانایی، هوشمندی یکی از الزامات انکارناپذیر برای اغلب سازمان ها است تا بتوانند از راه افزایش دانش و خلق آگاهی بر قابلیت هایشان بیفزایند و خود را برای سازگاری با تغییرات و تحولات محیط آماده کنند. هوشمندی کسب وکار، مجموعه توانایی ها، فناوری ها، ابزارها و راهکارهایی است که به درک بهتر از شرایط کسب وکار و سازگاری با آن کمک می کند. داده کاوی درحکم ابزار قدرتمند هوش کسب و کار برای کشف دانش شناخته شده، اما هنوز کاملاً با آن یک پارچه نشده است. با توجه به بررسی ادبیات موضوع، رویکردی جامع و کاملی که همۀ ابعاد هوش کسب و کار را دربر گیرد کمتر یافت شده است. هدف از این مطالعه بررسی رویکردی تلفیقی است که با مرور مدل های معتبر و ارزیابی شده به دست آمده است و در آن به ابعاد گوناگون مطرح شده در موضوع هوشمندی کسب وکار، ازجمله پیاده سازی مقرون به صرفه ، به کارگیری مؤثر و ارزیابی سیستم پرداخته شده است. در فاز پیاده سازی، استفاده از عامل های هوشمند و زبان داده کاوی کسب و کارگرا مطرح شده است. در فاز به کارگیری فرایند، به اشتراک گذاری دانش میان متخصصان و مدیران سازمان و در فاز آخر نیز ارزیابی سیستم ها مطرح شده است.
مدیریت دانش
هوشمندی کسبوکار
هوشتجاری
دادهکاوی
سیستم های چند عامله
2018
01
21
43
56
https://stpl.ristip.sharif.ir/article_20682_ce28bc77d0499893ef9ff7b8ac0fe44a.pdf
سیاست نامه علم و فناوری
سیاست نامه
2476-7220
2476-7220
1396
07
4
بررسی تأثیر تغییرات سطح کارایی فناوری بر افول و ظهور شرکت های فناورانه "صنعت تولید تلفن های هوشمند در جهان"
آرمان
فاطمی
مهدی
کیامهر
صنعت تولید گوشی های همراه جزو صنایع با فناوری بالا در بخش کالاهای مصرفی الکترونیک است، اما طی دهۀ گذشته با افول شرکت های صاحب توانمندی های فناورانۀ بالا و ظهور تولیدکنندگان جدید مواجه بوده ایم. در این مقاله برای بررسی دلایل این افول و ظهور از مدل مفهومی کریستینسن بهره گرفته شده است. بدین منظور، در این مقاله تأثیر تغییرات بر سطح کارایی فناوری دستگاه ها و تأثیر آن در رضایت مشتریان، که از عوامل تعیین کنندۀ قدرت رقابت اند، بررسی شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که تأثیر سطح کارایی دستگاه های هوشمند در رضایت مشتریان پس از سال 2011 رفته رفته کاهش یافته و به همین ترتیب، زمینه برای ظهور مزیت های رقابتی جدید فراهم شده است. به علاوه نتایج این بررسی نشان می دهد که با خارج کردن اثر برند، در شرایط مازاد کارایی، شرکت هایی که یکپارچگی کمتری را انتخاب کرده بودند توانسته اند عملکرد بهتری در رضایت مشتری داشته باشند. الزامات این تحقیق برای ادبیات مدیریت نوآوری و کاربردهای مدیریتی آن در بخش نتیجه گیری مقاله بحث شده است.
تلفن های هوشمند
کارایی فناوری
رضایت مشتریان
مدیریت نوآوری
2018
01
21
57
64
https://stpl.ristip.sharif.ir/article_20898_54367c3b931d2c04e3e81f4456564963.pdf
سیاست نامه علم و فناوری
سیاست نامه
2476-7220
2476-7220
1396
07
4
چگونگی پاسخ شرکت های بین المللی نفت و گاز به سیاست های توان داخل در کشورهای درحال توسعۀ تولیدکنندۀ نفت؛ تحقیق روایتی
سید امیرحسین
طیبی ابوالحسنی
شاهین
روحانی راد
در این مقاله، با استفاده از روش تحلیل روایتی، به بررسی شیوۀ کسب وکار پنج شرکت بین المللی نفت و گاز (شِورون، اِکسون موبیل، شِل، بی پی و توتال) پرداخته شده است؛ شرکت هایی که توانسته اند به سیاست های توان داخلی کشورهای درحال توسعۀ تولیدکنندۀ نفت و گاز (نیجریه، آنگولا، ونزوئلا، قزاقستان، برزیل، یمن و اندونزی)، در طی سال های 2000 تا 2012، متناسب با نیاز آن ها پاسخ دهند. این فعالیت ها شامل تدوین راهبرد هایی بر اساس توان داخل است که از طریق برنامه ها و ابتکارات توسعه ای به منظور استفاده از تأمین کنندگان و نیروی کار کشور میزبان اجرا می شود. این قبیل فعالیت ها و روایت ها، با هدف برقراری ارتباط، به منظور انعکاس ضمنی زمینه ای است که بتوان در آن اثربخشی سیاست های توانمندی در توسعۀ اقتصادی را قابل سنجش کرد. در کنار توجه به ادبیات گستردۀ این حوزه، با مقایسۀ این فعالیت ها در بین اقدامات انجام شده در پنج شرکت بین المللی نفت و گاز، چهار راهبرد که به توجیه شیوه کسب وکار شرکت های بین المللی نفت و گاز می پردازند تعیین و تجزیه و تحلیل شدند: 1. مشارکت مستقیم برای بازنگری در الزامات توان داخل مدنظر دولت ها؛ 2. چارچوب انطباق قانونی؛ 3. کسب وکار با هدف دنبال کردن راهبرد هایی با توان داخل؛ 4. ابتکارات و فعالیت های مسئولیت اجتماعی مشارکتی. نتایج تحقیق نشان دهندۀ تأثیر پیامدهای سیاستی بر توسعۀ توان داخلی در کشورهای درحال توسعۀ تولیدکنندۀ نفت است.
سیاست های توان داخل
شیوه های کسب و کار
شرکت های بین المللی نفت و گاز
کشورهای درحال توسعۀ تولیدکنندۀ نفت
2018
01
21
65
77
https://stpl.ristip.sharif.ir/article_20671_6b3dc75a50e92543e9c539ce138c6ad1.pdf