TY - JOUR ID - 1308 TI - اندازه‌گیری اثر همراستایی استراتژی‌های کسب‌وکار و استراتژی‌های فناوری اطلاعات بر میزان موفقیت شرکت‌های بیمه در ایران JO - سیاست نامه علم و فناوری JA - STPL LA - fa SN - 2476-7220 AU - خلیلی شورینی, سهراب AU - اربابی, عباس AD - هیات علمی دانشگاه صنعت نفت AD - مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه گذاری آیکا Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 06 IS - 1 SP - 75 EP - 88 KW - استراتژی‌های کسب و کار KW - استراتژی‌های فناوری اطلاعات KW - همراستایی استراتژیک KW - مدل بلوغ لوفتمن و شرکت‌های بیمه DO - N2 - همراستایی استراتژی‌های کسب و کار و استراتژی‌های فناوری اطلاعات مفهومی است که نشان ‌دهنده ارتباط ایده‌آل و دوطرفه میان فعالیت‌ها و سازماندهی کسب‌ و کار از سویی و فناوری اطلاعات از سوی دیگر، به ‌منظور دستیابی به اهداف سازمانی است. از این رو در این مقاله سعی شد تا تأثیر همراستایی استراتژی‌های کسب و کار و استراتژی‌های فناوری اطلاعات بر میزان موفقیت شرکت‌های بیمه‌ای اندازه‌گیری و مورد بررسی قرار گیرد. در این مطالعه، میزان بلوغ همراستایی استراتژیک در 19 شرکت بیمه‌ای فعال، بر اساس مدل لوفتمن (2000)، اندازه‌گیری شد. همچنین از طریق مراجعه به آمار رسمی منتشر شده از طرف بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وضعیت سهم بازار، سودآوری و بازده سرمایه‌گذاری، به‌عنوان شاخص‌های موفقیت این شرکت‌ها، استخراج گردید. هدف از جمع‌آوری و تحلیل این اطلاعات پاسخگویی به این سوال اصلی بود که آیا همراستایی استراتژی‌های کسب‌کار و استراتژی‌های فناوری اطلاعات بر موفقیت شرکت‌های بیمه‌ای تأثیر مثبتی داشته است؟ نتایج تأثیر عوامل متعددی بر میزان همراستایی استراتژی‌های کسب و کار و استراتژی‌های فناوری اطلاعات و تأثیر این همراستایی استراتژیک بر موفقیت شرکت‌های بیمه‌ای را نشان داده است. UR - https://stpl.ristip.sharif.ir/article_1308.html L1 - https://stpl.ristip.sharif.ir/article_1308_2ae45eb34ad924ebaf34924d29932bab.pdf ER -