TY - JOUR ID - 1206 TI - عوامل موثر بر نوآوری در بنگاه های موچک و متوسط JO - سیاست نامه علم و فناوری JA - STPL LA - fa SN - 2476-7220 AU - مجیدی کلیبر, مرضیه AU - سمیعی نصر, محمود AU - محمد خانی, کامران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فناوری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات AD - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب AD - مدیرکل ریاست دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 05 IS - 2 SP - 35 EP - 49 KW - نوآوری KW - نوآوری فناورانه KW - عوامل مؤثر KW - بنگاه های کوچک و متوسط KW - پارک‌های علم و فناوری DO - N2 - در پژوهش حاضر سعی شده عوامل مؤثر بر نوآوری بنگاه‌های کوچک و متوسط بررسی شود. این تحقیق از آن نظر مورد توجه است که با شناسایی عوامل مؤثر بر نوآوری می‌توان سیاستگذاری مناسب در جهت بهبود نوآوری در بنگاه‌های کوچک و متوسط را جهت بخشد. برای این منظور، پس از مرور ادبیات و دسته‌بندی عوامل مؤثر بر نوآوری در دو گروه «عوامل درونی» و «عوامل محیطی» و تأیید این مدل از طریق مصاحبه با خبرگان حوزه نوآوری، مدل پژوهش از طریق روش معادلات ساختاری و تحلیل مسیر، مورد آزمون قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق را مدیران عالی و مشاوران شرکت های کوچک و متوسط مستقر در پارک های علم و فناوری تشکیل می دهند. همچنین پژوهش حاضر بر مبنای هدف کاربردی و برحسب روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام شده است و هدف آن در درجه اول شناسایی عوامل مؤثر بر نوآوری فناورانه شرکت‌های کوچک و متوسط و در درجه دوم، اولویت‌بندی این عوامل است. نتایج این پژوهش نشان مى دهد که بین «عوامل درون‌بنگاهی» سرمایه انسانی، سیستم ارزیابی عملکرد، استراتژی سازمان، فعالیت‌های تحقیق و توسعه داخلی، فرهنگ سازمانی، سیستم مدیریت دانش و در بین «عوامل محیطی بنگاه» وجود خوشه‌های قوی و تخصصی، همکاری با مشتریان و عرضه‌کنندگان، ارتباط با مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری و نهاد‌های تأمین مالی خطرپذیر بیشترین تأثیر را بر نوآوری فناورانه بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌گذارد. UR - https://stpl.ristip.sharif.ir/article_1206.html L1 - https://stpl.ristip.sharif.ir/article_1206_0b46ec6e3f04156a17196226c87e6865.pdf ER -