ORIGINAL_ARTICLE
دعوت به مطالعه درباره مسائل خویش
https://stpl.ristip.sharif.ir/article_1182_e3953c390786d0078545528a0ac9ec2f.pdf
2014-01-21
3
6
ORIGINAL_ARTICLE
نسب تسنجى پارادایمیک نوآورى و اقتصاد تطورى؛ آیا پارادایم نوظهورى در راه است؟
پیشرفت چشمگیر مطالعات حوزة علم، فناوری و نوآوری در دو دهة گذشته این پرسش را مطرح کرده که آیا جریان پژوهشی این حوزه به سمت ایجاد یک دیسپلین علمی جدید حرکت میکند یا خیر؟ برای پاسخ به این پرسش، در این مقاله بر اقتصاد تطوری بهعنوان ساختارمندترین بخش مجموعه مطالعات حوزة علم، فناوری و نوآوری تمرکز شده است. از نظر پارادایمیک نیز پنج پارادایم کلان علمی مبنا قرار گرفته است. ساخت درونی اقتصاد تطوری با ابزار تحلیل پارادایمیک مبتنی بر سه حوزة اصلی هستیشناسی، شناختشناسی و روششناسی با پارادایمهای پنجگانة مذکور بررسی و نشان داده شده است که مجموعه مطالعات اقتصاد تطوری تناسب بسیاری با نظریة پیچیدگی و پارادایم تفسیری دارد. ادامة روند موجود نویدبخش انشقاق در مطالعات اقتصاد تطوری و تقسیم آن در دو پارادایم پیچیدگی و تفسیری است. البته برای نیل به پارادیم جدید، لازم است مطالعات بیشتری میان دو بخش اصلی برنامههای تحقیقاتی اقتصاد تطوری انجام شود.
https://stpl.ristip.sharif.ir/article_1183_2949fbdc606037f54b0783afcae22d9d.pdf
2014-01-21
7
16
اقتصاد تطوری
پارادایم تفسیری
نظریة پیچیدگی
مطالعات نوآوری
میثم
نریمانی
1
کارشناس مرکز همکاری های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
چه چیزى باعث رشد سریع اقتصادى می شود: نهادهاى مورد نیاز کدامند؟
در چند سال گذشته، بار دیگر نهادها در کانون توجه اقتصاددانان قرار گرفتهاند و دلیل تفاوت کشورها را در این مقوله جستجو میکنند. اما بهجز چند استثنا، بررسی نقش نهادها به یک تحلیل همگون متصل نشده که بتواند رابطة میان نهادها، تغییرات نهادی و پیشرفت فناورانه را بررسی کند. این مقاله راهی برای تحلیل این روابط ارائه میدهد. مفهوم فناوریهای اجتماعی که حامی فناوریهای فیزیکی هستند، نقشی کلیدی در این تحلیل دارد.
https://stpl.ristip.sharif.ir/article_1184_1840faef19ce4a55b1d55950e9dfe9ee.pdf
2014-01-21
17
26
شیرین
کتیرایی
1
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فناوری، دانشکده علوم و فنون نوین، دانشگاه تهران
AUTHOR
مهدی
محمدی
2
عضو هیئت علمی دانشکده علوم و فنون نوین، دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بداعت شومپیترى؛ چگونگى خلق، نشر و اثرگذارى آن
این مقاله سعی دارد به یکی از اساسیترین دغدغههای زندگی شومپیتر یعنی بداعت (نوآوری رادیکال با تأثیر اجتماعی وسیع) بپردازد. از نظر شومپیتر، بداعت در حوزههای مختلفی میتواند روی دهد، روتینهای حاکم را متحول ساخته، سطحی دیگر از تعادل را رقم زند. در راستای فهم بهتر بداعت در این مقاله، سعی شده است نخست یکی از مقالههای جدید انتشاریافته از شومپیتر که در یک جستجوی دانشگاهی و بهصورت اتفاقی بهدستآمده، مرور شود. سپس برخی از مهمترین نظریههای دیگر اندیشمندان پیرامون بداعت به بحث گذارده شده و از مجموع این دو، چارچوبی برای فهم بهتر بداعت معرفی شود. درنهایت، بداعت به سه بخش «خلق بداعت»، «نشر بداعت» و «اثرگذاری بداعت» شکسته شده است و در هر یک از آنها، پرسشهای اساسی بنا بر حوزههای مختلف بداعت همچون بداعت علمی، بداعت اقتصادی، بداعت هنری، بداعت ادبی وغیره مطرح میشود.
https://stpl.ristip.sharif.ir/article_1185_5b4fc89cfeb17ad498fd00ce3a4d480e.pdf
2014-01-21
27
40
بداعت
نوآوری
کارآفرین
محمود
متوسلی
1
استاد اقتصاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
AUTHOR
محمدصادق
برادران
2
دانشجوی دکترای کارآفرینی فناورانه دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رویکرد توانمندی هاى پویا به مدیریت راهبردی سازمان های پژوهش و فناوری
مدیریت اثربخش سازمانهای پژوهش و فناوری در دنیای پرتلاطم امروز، از مهمترین چالشهای مدیران این سازمانهاست که برای غلبه بر آن، نظریهها و دیدگاههای مختلفی مطرح شده است. توانمندیهای پویا، یکی از دیدگاههایی است که در دو دهة گذشته بر مبنا و بهعنوان مکمل نظریة منبعمحور ارائه شده است. این مطالعه رویکرد توانمندیهای پویا را به مدیریت راهبردی سازمانهای پژوهش و فناوری اتخاذ کرده است. نتایج تجزیه و تحلیلها با استفاده از رویکرد توانمندیهای پویا درک راهبردی از سازمانهای پژوهش و فناوری و بهطور خاص درک اینکه چگونه توانمندیهای پویا در یک سازمان پژوهش و فناوری پیشران سایر توانمندیها هستند را ارتقا میدهد. این مقاله در آغاز با نگاهی به پیدایش توانمندی پویا، به شرح مختصر دیدگاه منبعمحور روی میآورد و سپس ضمن بررسی دیدگاه توانمندی پویا و ارائة الگویی برای مدیریت راهبردی سازمانهای پژوهش و فناوری با استفاده از این دیدگاه، به جمعبندی و ارائة چند پیشنهاد بسنده میکند.
https://stpl.ristip.sharif.ir/article_1186_9439dc2aa04ae30c4e6508326c2efa32.pdf
2014-01-21
41
54
مدیریت راهبردی
رویکرد توانمندیهای پویا
سازمانهای پژوهش و فناوری مستقل
رضا
بندریان
1
استادیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه صنعت نفت
AUTHOR
مهدی
بندریان
2
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
سیاست ها و فرایندهاى ارتقاى اعضاى هیأت علمى در دانشگاه هاى منتخب جهان
نظام ارتقای اعضای هیأت علمی را میتوان فرایندی کیفی و کارشناسی در نظر گرفت که با اتخاذ رویکردها و معیارهای غنی و مستحکم، زمینة تحول بنیادین در فعالیتهای اعضای هیأت علمی را فراهم میکند. بازنگری نظام ارتقا بهگونهای که به معنای واقعی باعث ارتقای دانشگاه و جامعه و حرکت به سوی اهداف متعالی باشد، نیازمند بازنگری اساسی در سیاستها و فرایندهای شکلدهندۀ این نظام است. با طرح چنین دیدگاهی این پرسش مطرح میشود که برای عملیشدن این دیدگاهها و اتخاذ رویکردهای متفاوت، چه سازوکارهای اجرایی مورد نیاز است؟ مقالۀ حاضر سعی دارد برای دادن پاسخی مناسب به این پرسش، با نگاهی تطبیقی به بررسی فرایندهای اجرایی ارتقا در دانشگاههای کمبریج (انگلستان)، بریتیش کلمبیا (کانادا)، هاروارد (آمریکا)، ملبورن (استرالیا)، ایندراپراستا (هند) و کیپتون (آفریقای جنوبی) بپردازد. مسائل مورد بررسی عبارتند از: اهداف کلان تعیینشده برای فرایند ارتقا، فرایند تقاضای ارتقا، مراجع تصمیمگیری در سطوح مختلف، انواع مستندات مورد بررسی و فرایند بررسی تقاضاهای ارتقا و ارزیابی مستندات. یافتههای حاصل از مطالعۀ اسناد شش دانشگاه بر اساس این زمینههای موضوعی در کنار نگاهی به آییننامۀ ارتقای اعضای هیأت علمی دانشگاههای کشورمان مبنای طرح برخی دغدغهها و ارائۀ پیشنهادهایی دربارۀ بخشهای مختلف فرایند ارتقا در نظام آموزش عالی کشور در این مقاله قرار میگیرد. هرچند اقتباس مستقیم فرایندهای مورد بحث بدون توجه به ویژگیهای عام فرهنگی و اجتماعی و ویژگیهای خاص نظام آموزش عالی کشورمان مطلوب و در اصل امکانپذیر نیست، اما توجه به این فرایندها افقهای جدیدی را پیشروی دستاندرکاران و برنامهریزان نظام ارتقای اعضای هیأت علمی و سیاستگذاران آموزش عالی کشور میگشاید و دیدگاههای نوینی را برای ایجاد تحول مطلوب ارائه میکند.
https://stpl.ristip.sharif.ir/article_1187_336319355420f192fa6e195626e321f7.pdf
2014-01-21
55
70
سیاستگذاری آموزش عالی
فرایندهای ارتقا
بررسی تطبیقی
حسین
محمدی دوستدار
1
استادیار گروه ترویج علم مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
AUTHOR
عبدالحمید
میرحسینی
2
استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه الزهراء
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
به کاوى اولویت هاى فناورانی بالادستى صنعت نفت: تجربه هاى عربستان و ژاپن
شرایط ویژة حوزة بالادستی صنعت نفت ایران مانند نوع مخازن ایران (که اغلب از جنس کربناته شکافدار هستند) و ورود مخازن به نیمة دوم عمر خود، همچنین سایهافکندن مسائل خاص بینالملل مانند تحریم صنعت نفت و گاز ایران، پرداختن به مسائل فناورانة صنعت و تلاش جدیتر در جهت رفع نیازهای این صنعت را ضروری ساخته است. تبیین و تدوین استراتژی کلان در زمینة توسعة فناوری میتواند به سایر برنامههای بلندمدت و کوتاهمدت کشور در زمینة توسعة دانش و فناوری جهت داده و با تعیین اولویتها، روند رشد و توسعة فناوری را بیش از پیش تسهیل سازد. در این راستا توجه به محیط رقبا بهویژه آن دسته که تلاش ویژهای در جهت فراملی نشاندادن خود دارند، اهمیت ویژهای مییابد. مطالعة روند توسعه و استراتژی پیشرفت و چالشهای استخراجشده در حوزة فناوری این شرکتها میتواند مسیر آیندة جهان و نیازمندیهای آن را روشنتر سازد و صنعت نفت کشور را در برنامهریزی و تدوین استراتژیهای مؤثر و کارآمدتر یاری رساند. در این مقاله خلاصهای از پژوهش صورتگرفته در پژوهشگاه صنعت نفت دربارة استراتژی فناوری نمونههای برتر جهانی (عربستان و ژاپن) که بهنوعی رقیب جدی صنعت نفت ایران نیز تلقی میشوند، ارائه میشود.
https://stpl.ristip.sharif.ir/article_1188_cb594a6e6cf69a3ee62a0e05a475609b.pdf
2014-01-21
71
84
فناوری
استراتژی فناوری
بهکاوی
حوزههای هدف
صنعت نفت
مجتبی
کریمی
1
کارشناس ارشد مهندسی نفت، پژوهشکده مطالعات مخازن پژوهشگاه صنعت نفت
AUTHOR