ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر سرمایه فکری بر گرایشهای کارآفرینانه و نوآورانه: باتأکید بر نقش میانجی قابلیتهای پویا
هدف پژوهش حاضر، مطالعۀ تأثیر سرمایه فکری بر قابلیتهای پویا، گرایشهای کارآفرینانه و نوآورانه در شرکتهای دانشبنیان است. همچنین در این پژوهش سعی بر بررسی نقش میانجی قابلیتهای پویا شده است. این پژوهش از لحاظ هدف انجام، کاربردی و از نظر روش، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارکهای علم و فناوری استان خراسان رضوی (تعداد 170 شرکت) هستند. روش نمونهگیری از نوع تصادفی ساده و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد است که روایی آن از سوی خبرگان و پایایی آن از طریق روش پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ تأیید شده است. آزمون مدل مفهومی و فرضیههای پژوهش با استفاده مدلیابی معادلات ساختاری به وسیله نرمافزار اسمارت پیالاس انجام گرفته است. یافتهها نشان داده که سرمایه فکری بر قابلیتهای پویا، گرایش کارآفرینانه و گرایش نوآورانه تأثیرمعناداری دارد. همچنین سرمایه فکری بهصورت غیرمستقیم و از طریق قابلیتهای پویا بر گرایش کارآفرینانه و گرایش نوآورانه تأثیرگذار است.
https://stpl.ristip.sharif.ir/article_21674_7702e84a4aa190aafad25311f3321336.pdf
2019-11-22
5
15
نوآوری
سرمایه انسانی
سرمایه اجتماعی
شرکت دانش بنیان
شهرام
خلیل نژاد
sh.khalilnezhad@atu.ac.ir
1
استادیار دانشگاه علامه طباطبائی، گروه مدیریت بازرگانی
AUTHOR
حلیمه
یوسفی طبس
ha937923@gmail.com
2
کارشناس ارشد گروه مدیریت دولتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان
LEAD_AUTHOR
عماد
گلمحمدی
emadg818@gmail.com
3
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه آزاد سنندج، مدرس دانشگاه علمی کاربردی ایلام، مرکز ایلام (پارسیان)
AUTHOR
نشاط
محمدی
ne.mohamadi@yahoo.com
4
کارشناس ارشد گروه مدیریت اجرائی، دانشگاه آزاد سنندج
AUTHOR
-منابع
1
افخمی اردکانی، مهدی (1394). توسعه سرمایه اجتماعی در پرتو سبک زندگی اسلامی، مدیریت سرمایه اجتماعی، دوره2، شماره 4، صفحات 565-584.
2
اکبری، محسن، اسماعیلزاده، محمد(1392). نقش قابلیتهای پویا در خلق مزیت رقابتی، چشمانداز مدیریت بازرگانی، شماره15، صفحات 127-144.
3
بورقانی فراهانی، سهیلا، آبدارزاده، پدرام، فتوت، بنفشه(1395). اثرسرمایههای فکری بر نوآوری سازمانی با میانجیگیری مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در رسانههای نوشتاری، پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، دوره6، شمار1، صفحات 23-48.
4
چوپانی، حیدر، زارعخلیلی، مجتبی، قاسمی، عقیل، غلامزاده، حجت(1391). بررسی رابطه بین سرمایه فکری و نوآوری سازمانی(مطالعه موردی: شرکت سهامی بیمه توسعه)، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره دوم، شماره 1، صفحات 27-58.
5
دهدشتی شاهرخ،زهره، بیابانی،حسن(1393). مدل جهتگیری استراتژیک شرکت با استفاده از تکنینک دلفی، پژوهشهای مدیریت راهبردی، سال بیستم، شماره54، صفحات 9-35.
6
دهقانان، حامد، هرندی، عطاءالله (1393). بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر عملکرد نوآورانه: با تأکید بر نقش میانجی انتقال دانش(مطالعه موردی شرکتهای دانش بنیان ایرانی فعال در حوزۀفناوری اطلاعات)، مدیریت نوآوری، سال سوم، شماره1، صفحات1-22.
7
دیانتی دیلمی، زهرا (1391). تأثیر سرمایه فکری بر حسابداری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، حسابداری مدیریت، سال پنجم، شماره 14، صفحات85-99.
8
رحیمنیا، فریبرز، سجاد، عاطفه (1394). تأثیرجهتگیریهای راهبردی برعملکردشرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری خراسان بواسطه نوآوری سازمانی، مدیریت نوآوری، سال چهارم، شماره 2، صفحات 87-114.
9
رضوانی، مهران، طغرایی،محمدتقی(1390). نقشآفرینی سرمایهاجتماعی سازمانی در گرایش به نوآوری سازمانی در شرکت های دانش بنیان(موردمطالعه: شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران)، پژوهشنامه مدیریت تحول، سال سوم، شماره6، صص28-53.
10
سلطانیه، فرزاد، حاجیپور، بهمن(1393). بررسی تأثیر قابلیتهای پویا بر قابلیتهای نوآوری با استفاده از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری در صنایع غذایی، مهندسی تصمیم، شماره1، صفحات129-165.
11
صالحی، علی، داناییفرد، حسن(1394). بررسی نقش تسهیم دانش در رابطه میان اجزای سرمایههای فکری و رفتار نوآورانه، پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، دوره5، شماره1، صفحات1-20.
12
طوطیفر طهرانپور، محمدمهدی، ضیاء، بابک(1393). تأثیر سرمایه فکری برنوآوری کسبوکارهای کوچک ورزشی استان تهران، توسعه کارآفرینی، دوره7، شماره 2، صفحات 231-245.
13
عباسزاده، حسن، درویش، حسن، الوانی، سیدمهدی و صالحیصدقیانی، جمشید(1390). الگوی استراتژی گرایش به کارآفرینی در نظام بانکی ایران. مطالعات مدیریت راهبردی، شماره7، صفحات99-116.
14
قاضینوری، سید سروش، بامداد صوفی، جهانیار، ردائی، نیلوفر(1395). بررسی رفتار و عملکرد شرکتهای دانشبنیان ایرانی با رویکرد تکسونومی، مدیریت توسعه و فناوری، دوره چهارم، شماره2، صفحات 9-32.
15
کلر، اسکات، پرایس، کولین(1393). فراتر از عملکرد، سازمانهای برتر چگونه بالاترین مزیت رقابتی را خلق میکنند؟، ترجمه رضا صادق، آریانا قلم، تهران.
16
محسنین، شهریار، اسفیدانی، رحیم (1393). معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک نرمافزار SMART- PLS.، موسسه کتاب مهربان نشر، چاپ اول. تهران.
17
مهدیوند، میرمحسن، زالی، محمدرضا (1390). تأثیر سرمایه فکری بر گرایش کارآفرینانه و عملکرد سازمانی در کسب و کارهای نانو، توسعه کارآفرینی، سال چهارم، شماره14، صفحات 47-66.
18
نقیزاده، محمد، سیدنقوی، میرعلی، احسانی، راضیه (1392). تأثیر قابلیت های پویا بر توانمندی نوآوری محصول در بنگاههای بخش دارویی ایران، مدیریت نوآوری، سال دوم. شماره3، صفحات 27-51.
19
Chin, W., W, 1998, Overview of the PLS Method.Available at: http://discnt.cba.uh.edu/chin/ PLSINTRO.HTM. 1-3.
20
Chen, J., Zhu, Z. & Xie, H. Y, 2004, Measuring Intellectual Capital: A new Model and Empirical Study, Journal of Intellectual Capital, 5(1),pp195-212.
21
Ellonen, H., Wikstr_m, P.,Jantunen, A, 2009, Linking Dynamic Capability portfolios and innovation outcomes, technovation, 29(11), 753-762.
22
Hsu, L.C., Wang, C.H, 2012, “Clarifying the effect of intellectual capital on performance: the mediating role of dynamic capability”, British Journal of Management, Vol. 23 No. 2, pp. 179-205.
23
Kong, E, 2007, The strategic importance of intellectual capital in the non-profit sector, Journal of Intellectual Capital, Vol. 8 No. 4,pp, 721-731.
24
Mačerinskienė, I., Aleknavičiūtė, G, 2011, The evaluation of intellectual capital influence on entrepreneurship, Journal of Economics and Management, 16,pp. 558-566.
25
Pizarro, I., Real, J., Dolores, M., 2009, “The role of entrepreneurial culture and human capital in innovation”, Department of Business Administration,Universidad Pablo de Olavide.
26
Pew Tong, H, Plowman, D & Hancock, Phil, 2007, "IntellectualCapital and Financial Returns of Companies", Journal of Intellectual Capital, No. 1, PP. 76-95.
27
Singh, k., 2008, Relationship between learning organization and transformational leadership: banking organizations in India, International Journal of Business and Management Science, 1(1),pp. 97-111.
28
Singh, B., Rao, M.K., 2016, Effect of intellectual capital on dynamic capabilities, Journal of Organizational Change Management, Vol. 29.No 2. pp. 129 – 149.
29
Ritala, P., Henttonen, K., Saloja¨rvi, H., Sainio, L. M., Saarenketo, S, 2013, Gone fishing for knowledge? The effect of strategic orientations on the scope of open knowledge search, Baltic Journal of Management, Vol. 8 No. 3, pp. 328-348.
30
Rodrigo-Alarcon, J., García-Villaverde, P. M., Ruiz-Ortega, M . J., & Parra-Requena, G, 2017, From social capital to entrepreneurial orientation: The mediating role of dynamic capabilities, European Management Journal, http://dx.doi.org/10.1016/j.emj.2017.02.006
31
Teece, D. J., Pisano, G., and Shuen, A., 1997, Dynamic capabilities and strategic management. Strategic Management Journal, 18 (7), pp.509-533.
32
Theodosiou, M., Kehagias, J., & Katsikea, E, 2012, Strategic orientations, marketing capabilities and firm performance: An empirical investigation in the context of frontline managers in service organizations, Industrial Marketing Management,doi:10.1016/j.indmarman.2012.01.001
33
Wetzels, M., Odekerken-schroder, G., & Van Oppen, C, 2009, Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration, MIS quarterly, 33(1), 177.
34
Yadollahi Farsi, J., Rezazadeh, A., & Dehghan Najmabadi, A, 2013, Social Capital And Organizational Innovation: The Mediating Effect of Entrepreneurial Orientation, Journal of Community Positive Practices, XIII(2).pp.22-40.
35
Zhou, K. Z. Gao, G. Y., Yang, Z., & Zhou, N,2005, Developing strategic orientation in China: antecedents and consequences of market and innovation orientations, Journal of Business Research ,58, pp. 1049-1058. doi:10.1016/j.jbusres.2004.02.003
36
Zollo, M., & Winter, S. G, 2002, "Deliberate learning and the evolution of dynamic capabilities", Organization science, 13 (3), 339-351.
37
ORIGINAL_ARTICLE
نگاهی به آزمایشگاه های موجود در دانشکده های مدیریت جهان
در سطح جهان، نظام آموزشی دانشگاه ها در پاسخگویی به نیازهای جامعه، دچار تغییر و تحول می شوند. در این راستا زیرساختهای تحقیق، نقش مهمی در تمامی زمینههای علمی به خصوص علوم انسانی برای پیشرفت دانش دارند. یکی از زیرساخت هایی که بسیاری از دانشگاه های علوم انسانی در تلاش برای راه اندازی آن هستند، آزمایشگاه مدیریت است. بررسی امکانات آموزشی و پژوهشی در بسیاری از دانشگاههای جهان اعم از دانشگاههای تراز اول در حوزه مدیریت مانند آکسفورد و امآیتی تا دانشگاههایی که در سطح متوسطی قرار میگیرند نظیر ناتینگهام و اوترخت، حاکی از این است که بسیاری از این دانشگاهها، اقدام به راهاندازی مکانی تحت عنوان آزمایشگاه در حوزه علوم مدیریت و اقتصاد نمودهاند. اطلاعات مورد نیاز در این تحقیق از روش مطالعه کتابخانه ای گردآوری شده است. نتایج نشان می دهد آزمایشگاه های موجود در حوزه مدیریت را میتوان در چهار قالب آزمایشگاههای نوآوری، رفتاری، مالی و جامع طبقهبندی کرد. همچنین نتایج نشان میدهد راهاندازی و استفاده از یک آزمایشگاه مدیریت در درجه اول نیازمند یک راهبرد مشخص، برنامه کلان، همکاری مدیران ارشد دانشگاه و دانشکدههای زیرمجموعه، اعضای هیأت علمی و دانشجویان شاغل به تحصیل میباشد.
https://stpl.ristip.sharif.ir/article_21675_1a6fb4156b74a7ee26d51d8d4c3cb997.pdf
2019-11-22
17
26
آزمایشگاههای دانشکده مدیریت
آزمایشگاه نوآوری
آزمایشگاه مالی
آزمایشگاه رفتاری
آزمایشگاه جامع
مهدی
گودرزی
m.goodarz@yahoo.com
1
استادیار مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
محمدحسین
قربانی
h_ghorbani91@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
ودرزی، مهدی و قربانی، محمدحسین (1397). پیشنهاد تاسیس مجموعه آزمایشگاههای دانشکده مدیریت و حسابداری، طرح پژوهشی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی.
1
ملک زاده، غلامرضا. کیانی نژاد، آزاده (1390). بررسی شاخصهای فردی موثر مدیران شرکتهای فناور نوپا (مطالعه موردی شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری خراسان)، فصلنامه تخصصی پارکها و مراکز رشد، 7 (26).
2
وایسما، یوهان جی؛ اتزکوویتز، هنری؛ گیب، آلن(1395). دانشگاه نسل سوم و دانشگاه کارآفرین، (ترجمه ایرج نبیپور)، چاپ اول، انتشارات دانشگاه علوم پزشکی بوشهر.
3
Australian Academy of the Humanities (2018). INTEGRATED RESEARCH INFRASTRUCTURE FOR HUMANITIES, ARTS & CULTURE DISCUSSION PAPER. March 2018 Retrieved: https://www.humanities.org.au/wp-content/uploads/2018/03/AAH-HAC-Data-Summit-Discussion-Paper.pdf.
4
Bhan Ahuja, S (2019). Why Innovation Labs Fail, and How to Ensure Yours Doesn’t, Harvard Business Review, July 22.
5
Barrow, C. (2001). Incubators: A Realist’s Guide to the World’s New Business Accelerators. New York: Wiley.
6
Berlin (2011). Recommendations on Research Infrastructures in Humanities and Social Sciences, Drs. 10465-11, Berlin 28 01 2011, wissenschaftsrat.
7
Hansen, M. T., Chesborugh, H. W., Nohria, N., and Sull, D. N. (2000). Newwork incubators: Hothouses of the new economy. Harvard Business Review, Septermber-October: 7-1-84.
8
Shulman, L. S., & Tamir, P. (1973). Research on teaching in the natural sciences.” In R.M.W. Travers, (Ed.), Second handbook of research on teaching. Rand McNally.
9
https://www.merriam-webster.com/dictionary/laboratory
10
Susan R. Singer, Margaret L. Hilton, and Heidi A (2006). America's Lab Report: Investigations in High School Science, the national academies press.
11
(2012). Innovation labs. A Do-It-Yourself Guide.
12
ana (1397). Retrieved: www. ana.ir/fa/news/10/319507.
13
Tehran (1397). Retrieved: www. ir/
14
(1397). Retrieved: www.economics.alzahra.ac.ir/ Index.aspx? page_=form&lang=1&sub=9 &tempname= economics & PageID=12464.
15
Khatam (1397). Retrieved: www.khatam.atu.ac.ir/ content/ خاتم-راهاندازی-آزمایشگاه-محاسبات-مالی
16
Marshal (2018). Retrieved: https://innovationlabs.harvard.edu
17
https://www.marshall.usc.edu/faculty-research/centers-excellence/brittingham-social-enterprise-lab.
18
uottawa (2017). Retrieved: http://uottawa.libguides.com
19
lund (2018). Retrieved: http://www.humlab.lu.se/en/about/
20
aueb.gr (2018). Retrieved: https://msl.aueb.gr/
21
sdabocconi (2018). Retrieved: https://www.sdabocconi.it/en/site/management-science-lab.
22
Topuniversities (2019). Retrieved: www.topuniversities.com/university-rankings/university-subject-rankings/2019/business-management studies.
23
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی و اولویتبندی موانع پیادهسازی اقتصاد مقاومتی: رویکرد چندمعیاره خبره محور بهترین ـ بدترین
اقتصاد مقاومتی بهعنوان یک راهبرد کلان در عرصه مدیریت کشور نخستین بار توسط مقام معظم رهبری مطرح شده است. اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که فشارها، توطئهها و دشمنیهای نظام سلطه جهانی را به فرصتهای راهبردی و عملی تبدیل کرده و موجبات ارتقا، رشد و خودشکوفایی کشور را فراهم میآورد. متأسفانه علیرغم تأکیداتی که بر فواید اقتصاد مقاومتی در کشور میشود ولی شاهد تحقق عملی آن نیستیم. هدف از این پژوهش، بررسی و شناسایی موانع پیادهسازی اقتصاد مقاومتی است. در این راستا با تکیه بر روش گردآوری کتابخانهای و با رویکرد تحلیلی، ابتدا به چارچوب نظری و مفهومی اقتصاد مقاومتی پرداخته شده و سپس موانع پیادهسازی اقتصاد مقاومتی از طریق مطالعه، مرور پیشینه، مصاحبه با کارشناسان و خبرگان دانشگاهی و مدیریتی، در شش بعد شامل عوامل اقتصادی، عوامل سیاسی، عوامل اداری، عوامل فرهنگی، عوامل اجتماعی و عوامل هنری و 23 معیار شناسایی شده است. سپس از طریق پرسشنامه مقایسه زوجی معیارها و با استفاده از روش نوین در تصمیمگیری چندمعیاره یعنی تکنیک بهترین-بدترین و نظرات خبرگان، وزندهی و اولویتبندی شدهاند. پژوهش به روش توصیفی تحلیلی بوده و در آن از نرمافزار لینگو برای حل مدل استفاده شده است. نتایج نشان دادند که ابعاد اقتصادی، اداری و معیارهای سیاست وابستگی شدید کشور به درآمدهای حاصل از فروش نفت خام، عدمحمایت از تولیدات داخلی و کاهش کمیت و کیفیت تولیدات داخلی و رانت، به ترتیب مهمترین ابعاد و معیارهای موانع اقتصاد مقاومتی در کشور هستند.
https://stpl.ristip.sharif.ir/article_21706_ec36f7711fe7a55e968528f9f4f4ff7a.pdf
2019-11-22
27
44
اقتصاد مقاومتی
عوامل اقتصادی
عوامل اداری
عوامل سیاسی
روش بهترین – بدترین
فاطمه زهرا
رجبی کفشگر
fz.rajabik@umz.ac.ir
1
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر
LEAD_AUTHOR
علیرضا
عرب
alireza.arab@ut.ac.ir
2
دانشجوی دکتری تخصصی تحقیق در عملیات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
AUTHOR
ابراهیمی، رحمت؛ آزادی، عباس (1395). «شناسایی ابعاد و ضرورت اقتصاد مقاومتی و موانع موجود برای اجرایی شدن آن»،دومین کنفرانس بینالمللی حسابداری، اقتصاد و مدیریت مالی، شهرکرد.
1
امام خامنهای (مد ظله العالی) (1392). «سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی»، نامه اتاق بازرگانی، سال 85، شماره 86.
2
بیات، بهرام؛ کاشیان، عبدالمحمد (1394). «اقتصاد دانشبنیان در منظومه فکری مقام معظم رهبری با تأکید بر الزامات اقتصاد مقاومتی»، نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان، 5(1)، ص 58-31.
3
پژوهنده محمدحسین (1394). «موانع تحقق اقتصاد مقاومتی»، پژوهشهای اجتماعی اسلامی، دوره 21، شماره 3، ص 238-185.
4
پورحسن سالکویه، هادی؛ کریم بخنوه (1393). «بررسی جرم شناسانه قاچاق کالا و ارز از موانع اصلی اقتصاد مقاومتی»،همایش ملی اقتصاد دانشبنیان معبر اقتصاد مقاومتی، تهران، موسسه سفیران فرهنگی مبین.
5
تربتی، سروناز (1396). «تحلیل نشانهشناختی موانع تحقق اقتصاد مقاومتی و ارائه راهکارها»، مجله مطالعات میان فرهنگی، 12(32)، (1396)، ص 34-9.
6
تشکری، اشرف؛ رحیم سرور؛ مجید صفری یزد و فاطمه رحمانی؛ «اقتصاد مقاومتی الزامات اجرایی موانع و ظرفیتهای این سیاست»،پنجمین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری، (1396).
7
جمشیدی، رسول؛ علی اکبر، سعید (1396). ارزیابی و انتخاب تأمینکننده و شرکای تجاری در راستای پیادهسازی اقتصاد مقاومتی.سیاستهای راهبردی و کلان، 5(ویژه نامه اقتصاد مقاومتی)، 81-100.
8
حبیبی، رحمان؛ صناعی، علی (1397). لزوم بازنگری سیاست ارزی برای تحقق اقتصاد مقاومتی با توجه به تراز تجاری و تولید ملی ایران (۱۳۹۵-۱۳۸۰). سیاستهای راهبردی و کلان.
9
حجازی نیا، رویا(1395). «شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش با رویکرد تحقق اقتصاد مقاومتی»، رشد فناوری،دوره 12، شماره 47، ص 20-12.
10
حسنوند، علی اکبر؛ حسنوند، داریوش و نادمی، یونس (1397). تأثیر تحریمها بر صادرات غیرنفتی ایران.سیاستهای راهبردی و کلان، 6(24), 121-140.
11
حسین پور، داوود؛ محمدی سیاهبومی، حمیدرضا (1395). «سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی برای برونرفت از بحران»، فصلنامه سیاستهای مالی و اقتصادی، ۴ (۱۶)، ص ۱۲۱-۱۵۰.
12
حسین زاده، محمد؛ فراهانی فرد، سعید (1395). «موانع اقتصادی اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن»،دومین کنفرانس بینالمللی علوم انسانی با رویکرد بومی - اسلامی و با تأکید بر پژوهشهای نوین، بهشهر.
13
خاندوزی، سیداحسان (1396). «نقد عملکرد سیاست اقتصاد مقاومتی در ایران: بررسی پدیدۀ شکست هماهنگی»، پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، 17(9)، ص 100-79.
14
خزائی، علی؛ هنری، حبیب و جواد، شهلایی باقری (1397)، شناسایی چالش های پیاده سازی اقتصاد مقاومتی در صنعت ورزش کشور،دوماهنامه مطالعات مدیریت ورزشی 10 (49).
15
خلیلی، فرزانه (1397). بررسی عوامل و سیاست های موثر بر اشتغال نیروی کار. سیاستهای راهبردی و کلان.
16
رنجبر اردکانی، صمد (1396). «موانع تحقق اقتصاد مقاومتی در جمهوری اسلامی ایران»، رهیافت انقلاب اسلامی، 11(39)، ص 160-141.
17
سرمد، ز. بازرگان، ع؛ و حجازی، ا. (1393). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. چاپ بیست و ششم, تهران: نشر آگه.
18
شجاعی، پیام؛ جاجرمی زاده، محسن؛ علیمحمدلو، مسلم و مهرکی، حسین (1396). اولویت بندی شاخص های کیفیت تولیدات داخلی منطبق با اصول اقتصاد مقاومتی.سیاستهای راهبردی و کلان، 5(ویژه نامه اقتصاد مقاومتی)، 141-160.
19
شقاقی شهری، وحید؛ امیری، حسین و روشن معز، مریم. (1397). بررسی اثرات درونزایی بر تقویت برون نگری اقتصاد ایران (درچارچوب سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی)، سیاستهای راهبردی و کلان.
20
شقاقی شهری، وحید؛ کریم، محمدحسین (1395). اقتصاد مقاومتی، درونزایی اقتصاد ایران و فساد مالی.سیاستهای راهبردی و کلان، 4(ویژه نامه اقتصاد مقاومتی)، 63-90.
21
شیروی، عبدالحسین، خداپرست، ناصر. (1398). اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار در اسناد بین المللی.فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران، 49(1).
22
فرهمندی، ایمان؛ شمس، سید جعفر، نیشابوری، علیاصغر و طلایی، علی عباسی (1396). «بررسی جامع چالشها و موانع پیادهسازی اصول اقتصاد مقاومتی و ارائه راهکارهای مؤثر»،پنجمین کنفرانس بینالمللی اقتصاد، مدیریت، حسابداری با رویکرد ارزشآفرینی، شیراز.
23
فضلعلی، علیاصغر (1394). «مروری بر موانع و مشکلات پیادهسازی اقتصاد مقاومتی و ارائه راهکاری برای آن»،اولین کنفرانس بینالمللی مدیریت، اقتصاد، حسابداری و علوم تربیتی، ساری.
24
فهام، الهام؛ پرهیزکار، مرتضی (1397). جایگاه توسعه کارآفرینی در سیاست ها و برنامه های ملی کشور. سیاستهای راهبردی و کلان، 6(22)، 41-60.
25
قربانی، اکرم؛ کرمانی، وحید (1395). «تعیین و اولویتبندی موانع فرهنگی و اجتماعی در تحقق اقتصاد مقاومتی»،سومین کنفرانس جهانی روانشناسی و علوم تربیتی، حقوق و علوم اجتماعی در آغاز هزاره سوم، شیراز.
26
محمدی سیاهبومی حمیدرضا؛ صالحی، فرخنده، قربانی پاجی، عقیل (1396). «تحقق اقتصاد مقاومتی با استفاده از راهبرد مدیریت جهادی (موردمطالعه: سازمان تأمین اجتماعی استان اصفهان)»، فصلنامه پژوهشها سیاستهای اقتصادی. ۲۵ (۸۳)، ص ۸۵-۱۱۳.
27
منصوری حسنآبادی، مجتبی؛ شمسی، میلاد و شمسی، علی (1395). «موانع و چالشهای پیش روی اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل»،کنفرانس ملی دانش و فناوری روانشناسی، علوم تربیتی و جامع روانشناسی ایران، تهران.
28
موهبتی، یاسر؛ ضیائیان، مهدیه (1397). بررسی ضرورت پیاده سازی اقتصاد مقاومتی در ایران. شماره ویژه، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت، کارآفرینی و توسعه اقتصادی، ص 85-76.
29
میرمعزی، سید حسن (1391). «اقتصاد مقاومتی و ملزومات آن»، اقتصاد اسلامی، 12(47)، ص 76-49.
30
میهمی، حسین؛ حسینی، فاطمه (1395). «تربیت نیروی انسانی خلاق برای تحقق مفهوم ناب اقتصاد مقاومتی: موانع و راهکارها»، دهمین کنگره پیشگامان پیشرفت، تهران.
31
نظرپور، محمدنقی؛ عبادی، روحاله و بنیجمالی، فاطمه (1396). «آثار اجرای سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی بر بازار سرمایه به روش AHP»، دوفصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات مالی اسلامی، 7(1)، ص 90-57.
32
نوفرستی، محمد (1395). اقتصاد مقاومتی و راه های دست یابی به آن. سیاست های راهبردی و کلان: پاییز 1395 , دوره 4، شماره ویژه نامه (اقتصاد مقاومتی)، 168-157.
33
ولی زاده، منصور؛رستمی، منا و همتی، الهام(1396). «جایگاه اکوتوریسم در دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی»، فصلنامه تحقیقات جدید در علوم انسانی، شماره 20، ص 184-167.
34
Ahmari, H., , H, (2015). »Guidelines for the Discourse on the Resistance Economy«. Journal of Applied Environmental.
35
Aliahmadi Jeshfaghani, H., Iran no, M (2016). »The use of Resistive Economy Policies in the Management of Household Electricity Consumption in Iran«. African Journal of Environmental Assessment and Management. 21(5), 219-225.
36
Bakhtiari, S., & Sajjadieh, F. (2018). Theoretical and Empirical Analysis of Economic Resilience Index. Iranian Journal of Economic Studies, 7(1), 41-53.
37
Baxter, P., & Jack, S. (2008). Qualitative case study methodology: Study design and implementation for novice researchers. The qualitative report, 13(4), 544-559.
38
Brinkmann, H., Harendt, C., Heinemann, F., & Nover, J. (2017). Ökonomische Resilienz—Schlüsselbegriff für ein neues wirtschaftspolitisches Leitbild?. Wirtschaftsdienst, 97(9), 644-650.
39
Dizgarani, A. H., & Shokri, N(2017). »Global Experiences of Financial Systems in Dealing with Economic Shocks: Provide an Appropriate Strategy for the Iranian Economy to Move Towards a Resistive Economy«. International Journal of Resistive Economics, 5(2), 44-56.
40
Ghalei, F(2016). »Determining an Index to Evaluate the Resistance of the Iranian Economy«. International Journal of Resistive Economics, 4(1), 48-65.
41
Ghasemian Sahebi, I., Arab, A., & Sadeghi Moghadam, M. R, (2017). »Analyzing the barriers to humanitarian supply chain management: A case study of the Tehran Red Crescent Societies«. International Journal of Disaster Risk Reduction, 24, 232-241.
42
Giudice, G., Hanson, J., & Kontolemis, Z. (2018). Economic Resilience in EMU. Quarterly Report on the Euro Area (QREA), 17(2), 9-15.
43
Hallegatte, S. (2014). Economic resilience: definition and measurement. The World Bank.
44
Jacobi, S. K., & Hobbs, B. F. (2007). Quantifying and mitigating the splitting bias and other value tree-induced weighting biases. Decision Analysis, 4(4), 194–210.
45
Kheybari, S., Kazemi, M., & Rezaei, J. (2019). Bioethanol facility location selection using best-worst method. Applied Energy, 242, 612–623.
46
Marttunen, M., Belton, V., & Lienert, J. (2018). Are objectives hierarchy related biases observed in practice? A meta-analysis of environmental and energy applications of Multi-Criteria Decision Analysis. European Journal of Operational Research, 265(1), 178–194
47
Mohammadi, M., & Rezaei, J. (2019). Bayesian Best-Worst Method: A Probabilistic Group Decision Making Model. Omega.
48
Montibeller, G., & Von Winterfeldt, D. (2015a). Cognitive and motivational biases in decision and risk analysis. Risk Analysis, 35(7), 1230–1251.
49
Montibeller, G., & von Winterfeldt, D. (2015b). Biases and debiasing in multi-criteria decision analysis. In System Sciences (HICSS), 2015 48th Hawaii International Conference on (pp. 1218–1226).
50
Rezaei, J (2016). »Best-worst multi-criteria decision-making method: Some properties and a linear model«. Omega, 64, 126-130.
51
Rezaei, J, (2015)» . Best-worst multi-criteria decision-making method«. Omega, 53, pp.49-57.
52
Rose, A. (2017). Defining and measuring economic resilience from a societal, environmental and security perspective. Springer.
53
Saunders, M., Lewis, P., & Thornhill, A. (2009). Understanding research philosophies and approaches. Research Methods for Business Students, 4, 106-135.
54
Tartir, A., Bahour, S., & Abdelnour, S. (2012). Defeating dependency, creating a resistance economy.
55
Toumaj, A, (2014). »Iran's Economy of Resistance: Implications for Future Sanctions«. American Enterprise Institute
56
Zhou, M., Liu, X. B., Chen, Y. W., & Yang, J. B, (2018). »Evidential reasoning rule for MADM with both weights and reliabilities in group decision making«. Knowledge-Based Systems, 143, 142-161.
57
ORIGINAL_ARTICLE
روششناسی متعالی الگوی پذیرش فناوریهای نوین کشاورزی
الگوهای پذیرش فناوریهای نوین کشاورزی، لزوم توجه به محیط زیست را یادآور میشود. زیرا، ناپایداری طبیعت در نگاه انسانها ریشه دارد. دیدگاههای نوین پایداری، علاوه بر عوامل فنی، متوجه انسان است که خواه ناخواه وجهه فلسفی دارد. بنابراین، الگوی پذیرش این فناوریها می تواند الگویی متعالی باشد که سه نظام الهی، انسان و طبیعت را همراستا نماید. مطالعه تطبیقی الگوهای پذیرش فناوریهای نوین با روش پیمایش در منطقه شهرستان آباده از مناطق سردسیر و نیمهخشک شمال استان فارس انجام گرفته است. نتایج نشان داد مناسبترین الگوی پذیرش فناوریهای نوین آبیاری، الگوهایی چندبُعدی است که با دقت بالاتر گروههای پذیرنده و نپذیرنده این فناوریها را متمایز و عوامل مؤثر بر پذیرش آنها توسط کشاورزان را با قدرت پیشبینی بالاتر مشخص مینماید. زمانی الگوهای چندبُعدی میتواند سعادت جامعه و پایداری آن، اصلاح امور ذینفعان و قَوام مَعاد و مَعاش جامعه را باعث شود که با پذیرش فناوریهای نوین، قِداست طبیعت خدشهدار نگردد؛ خالق طبیعت فراموش و به غفلت جامعه و ذینفعان آنها از خدا منجر نشود و معاش فقرا تنگترو رفاه مترفین تشدید نشود.
https://stpl.ristip.sharif.ir/article_21680_bc3c4d3da160e2bb29415f9e47cc28ec.pdf
2019-11-22
45
59
روششناسی متعالی
فناوری نوین کشاورزی
آبیاری تحت فشار
منصور
شاهولی
shahvali@shirazu.ac.ir
1
استاد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
آوا
عاطفتدوست
avaatefatdust@gmail.com
2
کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه شیراز
AUTHOR
مهسا
فاطمی
mahsa.fatemi65@gmail.com
3
استادیار ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه شیراز
AUTHOR
منابع
1
ابراهیمی، ح. (1376). واکاوی گزینش روشهای آبیاری: کاربرد AHP.(پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه شیراز).
2
ابراهیمی، ح، و کرمی، ع. (1378). تعیین کنندههای گزینش روش آبیاری: کاربرد الگو کلگرایانه. نشریه اقتصاد کشاورزی و توسعه، شماره 7، 168-141.
3
اکبریان، ر. (1386). حکمت متعالی و تفکر فلسفی معاصر. شهر، ایران: انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
4
باقری، ا.، و ملکمحمدی، ا. (1384). پذیرش آبیاری بارانی در میان کشاورزان استان اردبیل. مجله علوم کشاورزی، شماره 36، 1479-1488.
5
تقوایی، م، بسحاق، م، و سالاروند، ا. (1389). تحلیلی بر عوامل مؤثر در عدم استفاده از سیستمهای آبیاری تحت فشار در روستاهای ایران (مطالعه موردی: مناطق روستایی شهرستان ازنا). فصلنامه مطالعات جغرافیایی مناطق خشک، شماره1، 23-11.
6
توحیدیانفر، س، و رضائیمقدم، ک. (1391). الگوی مناسب پیشبینی پذیرش کانالهای مدرن آبیاری (مورد مطالعه: منطقه سیاخ دارنجان در استان فارس). مجله پژوهشهای حفاظت آب و خاک، شماره20، 54-29.
7
جوادی آملی، ع. (1386). سیاست حکمت متعالی، پگاه حوزه، 4-5.
8
حبیبپور گتابی، ک، و صفری شالی، ر. (1395). راهنمای جامع کاربرد SPSS در تحقیقات پیمایشی (تحلیل دادههای کمی)، چاپ هفتم. تهران، ایران: نشر لویه.
9
خوشنویس، ی. (1388). دینیگرایی در علم، یک وظیفه معرفتی. فصلنامه روششناسی علوم انسانی، سال 15، شماره 3، صص 22-7.
10
سعدنیا، ا. (1394). بررسی وضعیت زمین کشاورزی در جهان. وزارت جهادکشاورزی، تهران، ایران: مؤسسه پژوهشهای برنامهریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی.
11
شاهولی، م. (1398ب)، مطالعه تطبیقی توسعه شهری مکّهاز منظر زیستمحیطی و حیات اجتماعی – فرهنگی، فصلنامه الهیات تطبیقی، دانشگاه اصفهان، در دست داوری.
12
شاهولی، م. (1398الف)،پیشران الگوی پایه محیطزیست اسلامی ایرانی پیشرفت، هشتمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، دانشگاه تهرا، 23 و 24 خردادماه 1398.
13
شاهولی، م. (1396)، محیط زیست متعالی: نظر و عمل، طرح پژوهشی شماره 4701/110/ت ح/1396، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
14
شاهولی، م. (1392). تبیین پارادایم نظام متعالیه نوآوری برای تحقق پایداری.دومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت. 1245-1267. مفاهیم، مبانی و ارکان پیشرفت.
15
شاهولی، م. (1389). تبیین نظام متعالیه نوآوری کشاورزی، مؤسسه پژوهشی، برنامهریزی و توسعه روستایی، وزرات جهاد کشاورزی، گزارش نهایی طرح پژوهشی شماره 2279/3/89.
16
شاهولی، م. (1375). آیا کشاورزی پایدار ریشه در توصیههای فنی و یا مذهب و فلسفه دارد؟ مجموعه مقالات اوّلین سمینار اقتصاد کشاورزی ایران، دانشکده کشاورزی زابل، صص 692-676.
17
شاهولی، م. و فروزانی، م. (1388)، آموزش مستمر کشاورزی، انتشارات دانشگاه شیراز.
18
شایانفر، ح. (1381). بررسی بهرهوری آب کشاورزی در تولید اقتصادی محصولات. یازدهمین سمینار کمیته ملی آبیاری و زهکشی. تهران: کمیته ملی آبیاری و زهکشی.
19
شبانی، س. (1390). عوامل مؤثر بر پذیرش دستگاه خاکورزی مرکب در بین کشاورزان استان فارس. (پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز).
20
ضیائی، س. (1379). ارزیابی اقتصادی سیستمهای آبیاری تحت فشار و کاربرد متد برنامهریزی توافقی در انتخاب روش مناسب آبیاری. (پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز.)
21
طباییان، ن.، آجیلی، ع. و رضایی مقدّم، ک. (1389). عوامل مؤثر بر پذیرش بیمه محصول سیب در بین باغداران سیب شهرستان سمیرم: مقایسه الگو ها. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 41، 392-379.
22
عابدی سروستانی، ا. (1387). تبیین نظریه اخلاق زیستطبیعی دانشجویان و استادان دانشگاه شیراز با نظریه رویهها. (رساله دکتری در رشته ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه شیراز).
23
عاطفت دوست، آ. (1397). تحلیل الگوهای پذیرش فناوری آبیاری تحت فشار با تأکید بر محیطزیست در شهرستان آباده. (پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه شیراز).
24
عباسی، ف.، ناصری، الف.، سهراب، ف.، باغائی، ج.، عباسی، ن.، و اکبری، م. (1394). ارتقای بهرهوری مصرف آب. تهران، ایران:سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی.
25
عزیزی، ا. (1393). تحلیلی معناشناختی از کعبه معظّمه؛ در فصلنامه علمی ترویجی میقات حج، دوره 23، شماره 90 زمستان، ص. 6-26.
26
علیزاده، الف. (1393). طراحی سیستمهای آبیاری. مشهد، ایران: دانشگاه امام رضا(ع).
27
فاطمی، م، و شاهولی، م. (1392). تبیین نظام ارتباطات و اطلاع رسانی ترویج کشاورزی ارگانیک بر مبنای حکمت توحیدی. فصلنامه مدرس علوم انسانی- برنامهریزی و آمایش فضا، 17، 155-129.
28
کرمی، ع، رضائیمقدم، ک. و ابراهیمی، ح. (1385). پیشبینی پذیرش آبیاری بارانی: مقایسه الگوها. نشریه علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی، 10، 89-71.
29
کرمی، ع، و فنائی، ا. (1373). بررسی نظریه پردازیها در ترویج. تهران، ایران: انتشارات معاونت ترویج و مشارکت مردمی وزارت جهاد سازندگی.
30
کلانی، ع. (1396). بررسی الزامات فنی، اقتصادی و اجتماعی در تحقق اهداف سامانههای نوین آبیاری. تهران، ایران: وزارت جهاد کشاورزی، مؤسسه پژوهشهای برنامهریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی.
31
موحدی، ر، ایزدی، ن. و وحدت ادب، ر. (1396). بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری آبیاری تحت فشار بین کشاورزان شهرستان اسد آباد. نشریه پژوهش آب در کشاورزی، 31، 300-287.
32
نجفی، ب، قائمی، ع، طرازکار، م، و رحمتی، د. (1386). بررسی اقتصادی سیستم آبیاری قطرهای در استان فارس. فصلنامه اقتصاد و کشاورزی، 2، 87-102.
33
نصر، س. ح. (1386).دین و نظم طبیعت. چاپ دوّم، تهران: انتشارات حکمت.
34
وزارت جهاد کشاورزی. (1395). سیمای بخش کشاورزی شهرستان آباده. سازمان جهاد کشاورزی استان فارس.
35
وزارت نیرو، (1394). گزارش تمدید ممنوعیت محدوده مطالعاتی آباده – اقلید. شرکت مدیریت منابع آب ایران، شرکت سهامی آب منطقهای فارس، دفتر مطالعاتی پایه منابع آب، کد 4402.
36
Garret, R. (1996). Three definitions of wisdom, in: Lehrrer K, Lum B., Smith, N. (Eds), Knowledge, Teaching and Wisdom, 147-163.
37
Golding, j. (1996). The question of wisdom in the contemporary. In: Lehrer K, Lum B, Slichta B, smith N. (Eds). Knowledge, Teaching and Wisdom, 92-113.
38
Hooks, G. M., Napier, T. L., & Carter, M. V. (1983). Correlates of adoption behaviors: the case of farm technologies. Rural Sociology, 48(2): 308-323.
39
Karami, E. (1986). Agricultural extension in development theory: Some conceptual and empirical considerations. Journal of Extension, 2, 61-69.
40
Karami, E. (1995). Models os soil conservation technology adoption in developing countries: The case of Iran. Iran Agricultural Research, 14(1): 39-62.
41
Napier, T. L., Thraen, C. S., Gore, A., & Goe, W. R. (1984). Factors affecting adoption of conventional and conservation tillage practices in Ohio. Journal of Soil and Water Conservation, 39(3): 205-209.
42
Nowak, P. J. (1987). The adoption of agricultural conservation technologies: Economic and diffusion explanations. Rural Sociology, 52(2): 208-220.
43
Saltiel, J., Bauder, J. W., & Palakovich, S. (1994). Adoption of sustainable agricultural practices: Diffusion, farm structure, and profitability. Rural sociology, 59(2): 333-349.
44
Samiee, S., & Rezaei-Moghaddam, K. (2017). The proposed alternative model to predict adoption of innovations: The case of no-till technology in Iran. Journal of the Saudi Society of Agricultural Sciences, 16(3): 270-279
45
Shahvali, M. (1994) Decisions and Attitudes in Two Local Government Shires of New South Wales- Australia, Ph.D. Thesis.
46
World Bank. (2007). Enhancing Agricultural Innovation: How to Go Beyond the Strengthening of Research Systems. The World Bank.Washington, DC.
47
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی پیشرانهای مؤثر بر کارآفرینی دیجیتال در کسبوکارهای کوچک و متوسط با رویکرد فراترکیب
پژوهش حاضر باهدف شناسایی پیشرانهای مؤثر بر کارآفرینی دیجیتال در کسبوکارهای کوچک و متوسط با رویکرد فراترکیب انجامشده است. فراترکیب، مستلزم این است که پژوهشگر یک بازنگری دقیق و عمیق انجام داده و یافتههای پژوهشهای کیفی مرتبط را ترکیب کند. در این مطالعه با استفاده از روش فراترکیب،140 مقاله در حوزه کارآفرینی دیجیتال، ارزیابی شده و با تحلیل محتوا، ابعاد و کدهای مربوط، استخراج انجام شد و میزان اهمیت و اولویت هر یک به کمک روش کمی آنتروپی شانون تعیین شدند. نتایج یافتهها نشان میدهند که کدهای فرهنگ سازمانی، مشتری مداری و عوامل اجتماعی دارای بیشترین ضریب اهمیت میباشند. درنهایت، پس از طی گامهای پژوهش، مدل استنتاج شده از یافتههای کیفی ارائه گردید. مشخص شد که این مدل از 3 بعد (درونسازمانی، برونسازمانی و زیرساختها)، 6 مفهوم (قابلیتهای سازمانی، خطمشی سازمانی، مشوقهای حمایتی، توانمندیهای محیطی، زیرساختهای فناوری اطلاعات و زیرساختهای محیطی) و همچنین 30 کد تشکیل شده است. نتیجه حاصل از آنتروپی شانون نشان داد که کدهای فرهنگ سازمانی، مشتریمداری و عوامل اجتماعی به ترتیب رتبههای اول تا سوم را بهعنوان پیشرانهای مؤثر بر کارآفرینی دیجیتال در کسبوکارهای کوچک و متوسط کسب نمودهاند.
https://stpl.ristip.sharif.ir/article_21678_715941ec60f9cceb7f3593151c325b7e.pdf
2019-11-22
61
72
کارآفرینی دیجیتال
کسبوکارهای کوچک و متوسط
آنتروپی شانون
فناوری اطلاعات و ارتباطات
اسما
تواضعی فر
at.star69@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان
LEAD_AUTHOR
مهیم
شیهکی تاش
mohimtash@entp.usb.ac.ir
2
استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان
AUTHOR
سهیلا
کشاورز
keshavarz.soheila94@gmail.com
3
کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان
AUTHOR
منابع
1
اراکی، م. توسعه کسب وکارهای کوچک و متوسط در ایران. فصلنامه رشد و فناوری، 1385.
2
ارفعی، ع.، محمدی، ر.، اکبری، پ. ارائه الگوی مفهومی برای عوامل موثر در ایجاد موفقیت کارآفرینی الکترونیکی (مطالعه موردی:شرکت های کارآفرینی الکترونیک)، مطالعات اقتصاد مدیریت مالی و حسابداری، دوره 2، شماره1/2، 1395.
3
رضایی، ب.، نعمان موسی، س. کارآفرینی در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات. کنفرانس بین المللی کسب وکار: فرصت ها و چالش ها، خرداد 1395.
4
رضایی،م.، مبینی، ع. ایران آینده در افق چشم انداز (سند چشم انداز). تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.1385.
5
رضاییان، ع. میکائیلی، ف. تاجیک، م. احمدی زاده، آ. 1389. بررسی ارتباط راهبردهای رقابتی عام و پذیرش کسب وکار الکترونیکی بین شرکت های کوچک و متوسط. مطالعات مدیریت راهبردی، 120- 107.
6
رئیسی نافچی، س.، مروری بر مدل های کسب و کار الکترونیک:بررسی عومل موثر بر پیاده سازی مدل کسب و کار الکترونیک در SMEها، سومین کنفرانس بین المللی کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری، 1396.
7
محقر، ع. جعفر نژاد، ا. مدرس یزدی، م و صادقی مقدم، م. (1392). ارائه الگوی جامع هماهنگی اطلاعاتی شبکه تأمین خودروسازی با استفاده از روش فراترکیب، مجله مدیریت فناوری اطلاعات،شماره4، 194-161.
8
محمدی، سمیه؛ نورایی، طهمورث؛ شریفیان، اسماعیل. اراﺋﻪ ﻣﺪل ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬار ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺧﺮﯾﺪ اﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ ﮐﺎﻻﻫﺎی ورزﺷﯽ. پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی، دوره 4، شماره 16، 54-43، 1395.
9
ﻣﻮﺳﺴﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت و ﭘﮋوﻫﺶ های ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ، بررسی چگونگی رقابت کردن بنگاههای کوچک و متوسط در راستای توسعه صادرات. ﺗﻬﺮان، 1386.
10
میرپارسا، س. شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در ایجاد و توسعه اثربخش در کارآفرینی دیجیتالی. همایش ملی دانشگاه کارآفرین، صنعت دانش محور، دانشگاه مازندران، 15-1، 1392.
11
یعقوبی فرانی، ا.، معتقد، م.، کریمی، س. نقش دانش و مهارت کارآفرینانه در توسعه قصد کارآفرینی دیجیتالی دانشجویان دانشگاه های دولتی استان همدان. فصلنامه علمی پژوهشی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، دوره 31، شماره 3، 785-802، 1395.
12
Ahmad, SZ., Abu Bakar, AR., Faziharudean,TM., Mohamad Zaki, KA. An empirical study of factors affecting ecommerce adoption among small- and medium-sized enterprises in a Developing Country: Evidence from Malaysia. Information technology for Development, 21(4), 555–572. https://doi.org/10.1080/02681102.2014.899961, 2015.
13
Anwar, M. Mobile Phones and the Livelihoods of Indonesian Micro-Entrepreneurs: evidence of Capability Expansion. Pacific Asia Conference on Information Systems, 2015.
14
Dawson,L.,Van Belle,J-P. Critical success factors for business intelligence in the south African financial services sector. SA Journal of Information Management, 15(1), 12 pages, 2013.
15
Gide,E.,Wu,M.X. A study of e-commerce business satisfaction model to measure e-commerce success in service SMEs. Journal of Electronic Commerce Research, 5(2), pp. 223-228, 2006.
16
Kendall,J. Receptivity of singapore's SMEs to electronic commerce adoption. Journal of Strategic Information System, 10(2), pp. 223-242, 2001.
17
Klaiber,U.,Hermanus,T.,Mason,R.B. E-business Developments and Skills requirements in the Retail Sector. Wholesale and Retail Leadership Chair, Cape peninsula University of Technology, 2014.
18
Motoshige, I., Shujiro, U. Small And Medium-Size Enterprises Support Policies in Japan. World Bank, 1994.
19
Mutula,S.M.,Brakel,P.V. E-readiness of SMEs in the ICT sector in Botswana with respect to information access. The Electronic Library, 24(3), pp.402-417, 2006.
20
Ongori, H., Migiro, S. O. Information and communication technologies adoption in SMEs: literature review. Journal of Chinese Entrepreneurship, 2(1), pp. 93-104, 2010.
21
Ratten V. Social entrepreneurship through digital communication in farming. Word journal of Entrepreneurship, Management link to this document. 2018.
22
Sameni,M.K.,Khoshalhan,F. E-business adoption in iranian small and medium enterprises: analyzing and prioritizing the extraorganizational factors. Paper presented at PICMET, USA, 2009.
23
Sameni,M.K.,Khoshalhan,F. E-business adoption in iranian small and medium enterprises: analyzing and prioritizing the extraorganizational factors. Paper presented at PICMET, USA, 2009.
24
Sangar,Amin Babazadeh.,Iahad,Noorminshah Binti A. Critical Factors That Affect the success Of Business Intelligence Systems (BIS) Implementation In An Organization. intelligence, 12, pp. 14-16, 2013.
25
Todd,P.R.,Javalgi,R.G. Internationalization of SMEs in India: Fostering entrepreneurship by leveraging information technology. International Journal of Emerging Markets, 2(2), pp. 166-180, 2007.
26
Tumbas S., Berente N., Brocke J.V. Digital innovation and institutional entrepreneurship: Chief Digital Officer perspectives of their emerging role. Journal or information Technology. 2018.
27
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر ظرفیت های فناوری اطلاعات و بازاریابی بر عملکرد زنجیره تأمین شرکت نیکان طب کیمیا
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ظرفیتهای فناوری اطلاعات و بازاریابی بر عملکرد زنجیره تأمین شرکت نیکان طب کیمیا در سال 1398 صورت گرفته است. روش پژوهش بر اساس هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارشناسان شرکت نیکان طب کیمیا به تعداد 104 نفر است. نمونه آماری پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و فرمول کوکران، 82 نفر درنظر گرفته شده است. روش جمعآوری دادهها، با اقتباس از پرسشنامههای استاندارد پژوهش Yu و همکاران (2017) با 39 گویه صورت گرفت. پایایی این پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای تمامی ابعاد پرسشنامه بیش از 7/0 بهدست آمد که نشان از پایایی مناسب ابزار پژوهش داشت. برای محاسبه روایی از روایی سازه استفاده شد که نتاج بیانگر روا بودن ابزار تحقیق است (AVE> 5/0). دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری و استفاده از نرمافزار SmartPLS تحلیل و مدل نهایی ارائه گردید. نتایج پژوهش حاکی از برازش مناسب مدل مفهومی، بر مبنای شاخصهای مقادیر قابل قبول و معنادار ضرایب مسیر، بارهای عاملی، واریانس تبیین شده و شاخص GOF بود. نتایج نشان دهنده تایید تأثیر ظرفیتهای فناوری اطلاعات و شاخصهای آن یعنی قابلیتهای زیرساخت و قابلیت همسانسازی فناوری اطلاعات بر عملکرد زنجیره تأمین شرکت نیکان طب کیمیا در سطح اطمینان 99 درصد بود. همچنین فرضیات مبتنی بر تأثیر ظرفیتهای بازاریابی و شاخصهای آن یعنی قابلیتهای ارتباط با مشتری و قابلیت سنجش بازار بر عملکرد زنجیره تأمین بود.
https://stpl.ristip.sharif.ir/article_21677_d6db2607c55ec595c8b5067feebca18f.pdf
2019-11-22
73
84
ظرفیت فناوری اطلاعات
قابلیت بازاریابی
عملکرد زنجیره تأمین
ارتباط با مشتری
سنجش بازار
شرکت نیکان طب کیمیا
پریسا
حمزوی پور
parisa.hamzavi@yahoo.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
LEAD_AUTHOR
معصومه
شجاعی
2
دانشیار دانشگاه الزهراء
AUTHOR
ابوتراب
علیرضایی
3
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
AUTHOR
ابراهیم پور ازبری، مصطفی، مرادی، محمود، میرفلاح دموچالی، رضوانه. (1397). تاثیر قابلیت فناوری اطلاعات و قابلیت یکپارچگی زنجیره تامین بر عملکرد توسعه محصول جدید: نقش تعدیل گری ظرفیت جذب دانش. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
1
ابراهیم پور ازبری، مصطفی؛ محمود مرادی و رضوانه میرفلاح دموچالی .(1396).تاثیر قابلیت فناوری اطلاعات بر عملکرد شرکت: با نقش میانجی گری با ظرفیت جذب دانش، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت صنعتی
2
داوری، علی، رضازاده .و آرش . (1392). مدل سازی ساختاری با نرم افزار PLS ، چاپ اول ، تهران ، انتشارات جهاد دانشگاهی
3
شمسی، نصیبه و فرشته لطفی زاده. (1393). بررسی تاثیر قابلیت های نوآوری و بازاریابی بر عملکرد شرکت های کوچک ومتوسط، کنفرانس بین المللی مدیریت در قرن 21، تهران، موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ویرا
4
عالم تبریز، اکبر. و عباسی، مهرانگیز. (1395). تاثیر قابلیت های فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی از طریق ظرفیت جذب دانش و یادگیری سازمانی. مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند، 5(17)، 1-27.
5
کاویانی، سهراب و فریدون امیدی .(1395). بررسی تاثیر قابلیت های بازاریابی بر عملکرد مالی بنادر با نقش میانجی بازارگرایی و قابلیتد های عملیاتی (مورد مطالعه: بنادر استان خوزستان)، سومین همایش بین المللی مدیریت، اقتصاد و توسعه، تهران
6
Colin, M.Galindo, R.& Hernandez, O.(2015) “Information and communication technology as a key strategy for efficient supply chain management in manufacturing SMEs”, Procedia Computer Science, 55, 833-842.
7
Fang, S. R., Chang, E., Ou, C. C., & Chou, C. H. (2014). Internal market orientation, market capabilities and learning orientation. European journal of marketing, 48(1/2), 170-192.
8
Hair Jr, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C., & Sarstedt, M. (2016). A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). Sage Publications.
9
Jin, Y., Vonderembse, M., Ragu-Nathan, T. S., & Smith, J. T. (2014). Exploring relationships among IT-enabled sharing capability, supply chain flexibility, and competitive performance. International Journal of Production Economics, 153, 24-34.
10
Li, G., Yang, H., Sun, L., & Sohal, A. S. (2009). The impact of IT implementation on supply chain integration and performance. International Journal of Production Economics, 120(1), 125-138.
11
Liu, H., Ke, W., Wei, K. K., & Hua, Z. (2013). The impact of IT capabilities on firm performance: The mediating roles of absorptive capacity and supply chain agility. Decision Support Systems, 54(3), 1452-1462.
12
Tan, F.T.C., Tan, B., Wang, W.& Sedera, D.(2017) “IT-enabled operational agility: An interdependencies perspective”, Information & Management, 54(3), 292-303.
13
Wu, L., Chuang, C. H., & Hsu, C. H. (2014). Information sharing and collaborative behaviors in enabling supply chain performance: A social exchange perspective. International Journal of Production Economics, 148, 122-132.
14
Yu, W., Jacobs, M. A., Chavez, R., & Feng, M. (2017). The impacts of IT capability and marketing capability on supply chain integration: a resource-based perspective. International Journal of Production Research, 55(14), 4196-4211
15
ORIGINAL_ARTICLE
نوآوری، دولت و سرمایۀ صبور
مطالعه حاضر به بررسی نقش دولت و خصوصاً نقش سیاستهای تأمین مالی در نوآوری و رشد در بلندمدت بنگاهها و متعاقباً کشورها میپردازد. بر این اساس، نویسنده با بیان کاستیهای مکاتب اقتصادی جریان غالب و خصوصاً نئوکلاسیک در تحلیل و درک پدیده نوآوری از طریق محدود شدن مداخلات سیاستی به شکست بازار، مکاتب اقتصادی تکاملی و شومپیتری را چارچوبهای تحلیل مناسبی برای این امر معرفی میکند. نقش محوری دولت در توسعه نوآوری و نقش فعال دولت در تأمین مالی نوآوری از دیگر مسائل حائز اهمیتی است در این مقاله مبتنی بر شواهدی از کشورهای توسعه یافته مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتههای این بررسی حاکی از نقش دولت فراتر از رفع شکستهای بازار، بلکه شکلدهی و خلق بازارهای جدید و به عبارتی دیگر امروز دولتها در قالب "دولت کارآفرین" با ریسک پذیری بالا به حمایت از فرآیند نوآوری میپردازند. در مقابل، عموماً بنگاهها و بخش خصوصی که خلق نوآوری و دستاوردهای حاصل از آن را متعلق و در نتیجه اقدامات خود میدانند، دارای رویکردی ریسک گریزتر از دولت در حمایت از نوآوری و تأمین مالی آن هستند. بانکهای توسعهای و سرمایهگذاری از مهمترین ابزارهای دولتها در حمایت فعال و همراه با ریسک از نوآوری عموماً در شرایط و حوزههایی است که بنگاهها و بخش خصوصی تمایلی به سرمایهگذاری در آنها ندارد. در انتها نیز چند پیشنهاد و ملاحظه در خصوص مداخله دولت به نفع توسعه نوآوری ارائه شده است.
https://stpl.ristip.sharif.ir/article_21676_0d9387deb4219ac554e86c6eb5c22623.pdf
2019-11-22
85
102
نوآوری
سرمایهگذاری صبور
سرمایهگذاری دولتی
دولت کارآفرین
اقتصاد تکاملی
کیارش
فرتاش
kiarash.fartash@yahoo.com
1
استادیار پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری، دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
مریم
جهانگیرنیا
maryam.jahangirnia65@gmail.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد سیاستگذاری علم و فناوری، دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
امیر
ملک محمدی
amir.mine1983@gmail.com
3
کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه دانشگاه آزاد اراک
AUTHOR
منابع
1
Abbate, J., (1999). Inventing the Internet Cambridge, MA, MIT Press.
2
Angell, M., (2004). The Truth about the Drug Companies New York, Random House.
3
Arora, A., Belenzon, S., and Patacconi, A., (2015). Killing the Golden Goose? The Decline of Science in Corporate R&D, NBER, January.
4
Arrow, K., (1951). An Extension of the Basic Theorems of Classical Welfare Economics. Presented at the Second Berkeley Symposium on Mathematical Statistics and Probability, Berkeley.
5
BNDES, (2012). Apoio A Inovacao, Rio de Janeiro, BNDES, 2012.
6
Block, F. L. and Keller, R. M. (2011). State of Innovation: The U.S. Government’s Role in Technology Development Boulder, CO, Paradigm Publishers.
7
Branco, C. E., (2012). Apoio as Pequenas e Medias Empresas de Base Tecnologica: A Experi^encia do Contec, Revista do BNDES, vol. 1, 1994, pp. 129–142.
8
Buchanan, J. M., (2003). Public Choice: The Origins and Development of a Research Program. Champions of Freedom, vol. 31, pp. 13–32.
9
Cozzi, G., & Griffith-Jones, S. (2015). Investment-led growth: a solution to the European crisis.
10
Duve, T., (2007). Financing Environmental Protection & Energy Efficiency, KfW Institutional Presentation; Schroder et al., ‘The Kfw Experience in the Reduction of Energy Use’.
11
EuroWeek, (2011). KfW Domination of ECP Ends Fears of SSA Crowding-out’. Euro- Week, March.
12
Falck, O., Gollier, C. and Woessmann, L. (2001). Arguments for and against Policies to Promote National Champions, in O. Falck, C. Gollier and L. Woessmann, eds, Industrial Policy for National Champions, Cambridge, MA, MIT Press, pp. 3–9.
13
Foray, D., Mowery, D. and Nelson, R. R., (2012). Public R&D and social challenges: What lessons from mission R&D programs? Research Policy, vol. 41, no. 10, pp. 1697–902.
14
Freeman, C. (1987). Technology Policy and Economic Performance: Lessons from Japan, London, Pinter.
15
Fried, L. S., Shukla, S., and Sawyer, S., eds, (2012). Global Wind Report: Annual Market Update 2011, Brussels, Global Wind Energy Council, March.
16
Friedman, M., (1979). ‘Crowding Out or Crowding In? The Economic Consequences of Financing Government Deficits, Brookings Papers on Economic Activity, no. 3, pp. 593–654.
17
Gordon, R. J., (2012). Is US economic growth over? Faltering innovation confronts the six headwinds, Centre for Economic Policy Research, Policy Insight No 63, September. http://www.cepr.org/sites/default/files/policy_insights/ PolicyInsight63.pdf (accessed 13 June 2015).
18
Griffith-Jones, S. and Tyson, J., (2012). The European Investment Bank and Its Role in Regional Development and Integration, in M. A. Cintra and K. D. R. Gomes, eds, The Transformations of the International Financial System, Brasılia, IPEA.
19
Haldane, A. G. (2015). 4. The Costs of Short‐termism. The Political Quarterly, 86, 66-76.
20
Hall, P. A., and Soskice, D., (2001). Varieties of Capitalism and Institutional Complementarities (pp. 43–76), New York, Springer US.
21
Hanson, J. A., (2004). Public Sector Banks and Their Transformation, in 6th Annual Financial Markets and Development Conference: The Role of State-Owned Financial Institutions—Policy and Practice Washington, DC, Brookings Institute Press.
22
Hirschman, A. O., (1967). Development Projects Observed Washington, DC, Brookings Institute Press.
23
Johnston, D. C. (2014). How Google and Apple make their taxes disappear. Newsweek, 14 December 2014. http://www.newsweek.com/2014/12/26/ how-google-and-apple-make-their-taxes-disappear-291571.html (accessed 22 April 2016).
24
Kay, J. (2012). The Kay review of UK Equity Markets and Long-term Decision Making, Final Report (July).
25
Keller, M. R. and Block, F. (2012). Explaining the transformation in the US innovation system: the impact of a small government program, Socio-Economic Review, mws021.
26
Kelton, S. (2015). 2. The Failure of Austerity: Rethinking Fiscal Policy. The Political Quarterly, 86, 28-46.
27
Keynes, J. M., (1926). The End of Laissez-faire London, England, Prometheus Books, p. 46.
28
Keynes, J. M., (1973). The Collected Writings of John Maynard Keynes, vol. 7, Cambridge, UK, Cambridge University Press, pp. 164, 378.
29
Knight, F. H. (1921). Risk, Uncertainty and Profit New York, Hart, Schaffner and Marx.
30
Krueger, A., (1974). The Political Economy of the Rent-seeking Society, The American Economic Review, vol. 64, no. 3, pp. 291–303.
31
Lazonick, W., and O’Sullivan, M., (2000). Maximizing Shareholder Value: A New Ideology for Corporate Governance, Economy and Society, vol. 29, no. 10, pp. 13–35.
32
Lazonick, W., and Tulum, O., (2011). US biopharmaceutical finance and the sustainability of the biotech business model, Research Policy, vol. 40, pp. 1170–87.
33
Lazonick, W., (2014). Profits without Prosperity, Harvard Business Review, vol. 92, no. 9, pp. 46–55.
34
Lazonick, W. (2015). 5. Innovative Enterprise and the Theory of the Firm. The Political Quarterly, 86, 77-97.
35
Louw, A., (2012). Development banks: less for green in 2013? Renewables Research note, Bloomberg New Energy Finance.
36
Luna-Martinez, D. and Vicente, L., (2012). Global Survey of Development Banks, World Bank Policy Research Working Paper.
37
Lundvall, B.-A., (1992). Introduction, in B.-A. Lundvall, ed. National Systems of Innovation: Towards a Theory of Innovation and Interactive Learning, London, Pinter, pp. 1–20.
38
Mazzucato, M., and Dosi, G., (2006). eds, Knowledge Accumulation and Industry Evolution: The Case of Pharma-biotech Cambridge, UK, Cambridge University Press.
39
Mazzucato, M. (2013). The Entrepreneurial State, London, Anthem Press.
40
Mazzucato, M. (2013). Financing innovation: creative destruction vs. destructive creation. Industrial and Corporate Change, 22(4), 851-867.
41
Mazzucato, M., (2015). Innovation Systems: From Fixing Market Failures to Creating Markets, Intereconomics, vol. 50, no. 3, pp. 120–25.
42
Mazzucato, M (2015). The Innovative State. Foreign Affairs, January/ February, pp. 61–8.
43
Mazzucato, M., and Penna, C., (2015). State investment banks and mission-oriented finance for innovation, in L. Burlamaqui, R. Sobreira and M. Vianna, eds, The Present and the Future of Development Financial Institutions: Theory and History, Minds, Rio de Janeiro.
44
Mazzucato, M. and Perez, C., (2015). Innovation as Growth Policy, in J. Fagerberg, S. Laestadius and B. Martin, eds, The Triple Challenge: Europe in a New Age, Oxford, Oxford University Press.
45
Mazzucato, M., and Semieniuk, G., (2016). Financing renewable energy: who is financing what and why it matters, paper presented at Bloomberg New Energy Finance conference, 11 February. (http://missionorientedfinance.com/wp-content/uploads/2016/02/SemMaz_ESRC-SPRU_feb11.pdf (accessed 9 May 2016).)
46
Mazzucato, M. (2016). From market fixing to market-creating: a new framework for innovation policy. Industry and Innovation, 23(2), 140-156
47
Minsky, H. P., (1992). The Capitalist Development of the Economy and the Structure of Financial Institutions, The Jerome Levy Economics Institute Working Paper, no. 72, p. 2.
48
Muro, M. and Andes, S. (2015). U.S. R&D: A Troubled Enterprise. Metropolitan Policy Program, Brookings Institute, May 2015.
49
Nelson, R. and Winter, S., (1984). An Evolutionary Theory of Economic Change, 1984, Cambridge, MA, Harvard University Press.
50
Pisano, G. P., (2006). Can Science Be a Business? Lessons from Biotech, Harvard Business Review, October, pp. 114–25.
51
Polanyi, K., (2001). The Great Transformation: The Political and Economic Origins of Our Time (2nd ed.), Boston, MA, Beacon Press, 2001 [1944], p. 144.
52
Rodrik, D., (2014). From Welfare State to Innovation State, https://www.project-syndicate.org/commentary/labor-saving-technology-by-danirodrik- 2015-01? Barrier=true (accessed 11 October 2015).
53
Romer, P. M., (1994). The Origins of Endogenous Growth. The Journal of Economic Perspectives, vol. 8, no. 1, pp. 3–22.
54
Sanderson, H. and Forsythe, M. (2013). China’s superbank: Debt, oil and influence – how China Development Bank is rewriting the rules of finance, Singapore, John Wiley & Sons.
55
Schroder, M., Ekins, P., Power, A., Zulauf, M. and Lowe, R., (2011). The Kfw experience in the reduction of energy use in Co2 emissions from buildings: Operation, impacts and lessons for the UK, London, UCL Energy Institute, University College London and LSE Housing and Communities, London School of Economics.
56
Schumpeter, J. A., (1934). The Theory of Economic Development: An Inquiry into Profits, Capital, Credit, Interest, and the Business Cycle, Cambridge, MA, Harvard University Press, 1934 [1912], p. 74.
57
Sousa, F. L. D., (2012). ed., ‘Bndes 60 Anos: Perspectivas Setoriais’, Rio de Janeiro, BNDES.
58
Stiglitz, J., and Weiss, A., (1981). ‘Credit Rationing in Markets with Imperfect Information’, American Economic Review, vol. 3, no. 71, pp. 393–410.
59
Stirling, A., (2014). Making Choices in the Face of Uncertainty, Themed Annual Report of the Government Chief Scientific Adviser, Chapter 2, June, draft mimeo.
60
Teulings, C. and Baldwin, (2014). R. eds, Secular Stagnation: Facts, Causes and Cures, London, CEPR Press. http://www.voxeu.org/ content/secular-stagnation-facts-causes-and-cures (accessed 20 May 2015).
61
Torres Filho, E. T., and Costa, F. N. D., (2012). ‘BNDES E O Financiamento Do Desenvolvimento’, Economia e Sociedade, vol. 21, pp. 975–1009.
62
Trembath, A., Nordhaus, T., Shellenberger, M. and Jenkins, J. (2016). US government role in shale gas fracking history: an overview. Breakthrough Institute Report, http://thebreakthrough.org/archive/shale_gas_fracking_history_and (accessed 13 April).
63
Tullock, G., Seldon, A., and Brady, G. L., (2002). Government Failure: A Primer in Public Choice, Washington, DC, Cato Institute.
64
Turner, A., (2015). Between Debt and the Devil: Money, Credit, and Fixing Global Finance, Princeton, NJ, Princeton University Press.
65
Vallas, S. P., Kleinman, D. L. and Biscotti, D., (2006). Political Structures and the Making of US Biotechnology, in Block and Keller, State of Innovation: pp. 57–76.
66
Wolf, C., (1988). Markets or Governments: Choosing between Imperfect Alternatives, Cambridge, MA, MIT Press.
67
ORIGINAL_ARTICLE
مروری اجمالی بر گزارش آینده آموزش عالی- بررسی مگاترندهای آموزش عالی تهیه شده در مؤسسه ADL
آموزش عالی در سطح جهان، بازاری 3 هزار میلیارد دلاری (در هر سال) را در اختیار دارد که انتظار میرود ارزش سالانه آن در طول پنج سال آینده 9 درصد (سالانه) رشد کند. این بازار با 9 مگاترند پیشرو(شناسایی شده توسط این مؤسسه)، تحولی پرشتاب را در چشمانداز آموزشی رقم خواهد زد و برای دانشگاههایی که بخواهند رقابتی باقی بمانند، چالشهایی را به دنبال خواهد شد.
https://stpl.ristip.sharif.ir/article_21768_bc280dbc90d0bd19dde0cd71fbb7a283.pdf
2019-11-22
103
117
آموزش عالی
مگاترند
ADL
روح الله
حمیدی مطلق
1
هیئت علمی پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف
AUTHOR
محمد
اسماعیل زاده
esmailzadehmohammad@yahoo.com
2
دکترای سیاست گذاری علم و فناوری دانشگاه علم و صنعت و پژوهشگر پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف
LEAD_AUTHOR
سعید
سلیمانی
soleymany@gmail.com
3
پژوهشگر پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف
AUTHOR
امین
یوسفی
4
پژوهشگر پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف
AUTHOR
محسن
اشعاری
asharymo@gmail.com
5
پژوهشگر پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف
AUTHOR
منابع و مراجع
1
گزارش مروری اجمالی بر گزارش آینده آموزش عالی- بررسی مگاترندهای آموزش عالی تهیه شده در مؤسسه ADL
2
Raetzsch, A., Thuriaux-Alemán, B., Rogers, S., Berguiga, M., Sandeberg, I., Bricout, V., 2016. The future of higher education: Transforming the students of tomorrow. Arthur D Little. https://www.adlittle.com/en/Thefutureofhighereducation
3