@article { author = {Amiri, Jafartash}, title = {Typology of Islamic republic of Iran welfare system based on Anderson`s three welfare states model}, journal = {Science and Technology Policy Letters}, volume = {05}, number = {1}, pages = {5-13}, year = {2015}, publisher = {Sharif University of Technology (Sharif Policy Research Institute)}, issn = {2476-7220}, eissn = {2717-1973}, doi = {}, abstract = {In this paper we review the welfare system projected in the Iran constitution and revaluation Leader opinion in order to understand country ideal image of its welfare state. Then, using the available information and look at the historical development of welfare policies in the country, we did a typology of the welfare system by the framework of Anderson’s Three Worlds of Welfare Capitalism concept. The results shows differences between constitution expectations of the welfare system and the reality of these policies are significant; Second, dual structure of the State and Para-Governmental Organizations which are responsible for welfare policy makes welfare system analysis more complicated; Third, based on Anderson’s model comparison, Iran welfare system with regard to its focusing on the family's responsibility for welfare and providing minimal state support is a combines of Christian conservative and liberal welfare system. A conclusion that shows the immense distance between the reality of Iran’s welfare system and the ideals of the revolution, as well as the explicit prescription of the constitution.}, keywords = {welfare regime,welfare state. Anderson,welfare capitalism}, title_fa = {گونه شناسی نظام رفاهی جمهوری اسلامی ایران، براساس مدل سه دولت رفاه گوستا اندرسون}, abstract_fa = {در این مقاله سعی شده است با بررسی نظام رفاهی جمهوری اسلامی ایران در قانون اساسی کشور و دیدگاه های بنیان گذار انقلاب، تصویری از نظام رفاهی ایده آل کشور به دست آید. سپس با استفاده از اطلاعات موجود و نگاهی به سیر تاریخی توسعۀ سیاست های رفاهی در کشور و با استفاده از مدل سه دولت رفاه نوشتۀ اندرسون، گون هشناسی نظام رفاهی جمهوری اسلامی ایران مطرح شود. نتیجۀ بررسی نشان می دهد که اولاً میان واقعیت نظام رفاهی ایران با انتظارات قانون اساسی از آن فاصلۀ شایان توجهی وجود دارد؛ ثانیاً ساختار دوگانۀ دولتی  فرادولتی 5 نهادهای مسئول سیاست های رفاهی تحلیل این حوزه را پیچیده کرده است؛ ثالثاً براساس مدل اندرسون، سیستم رفاهی ایران با تکیۀ فراوان بر نهاد خانواده و تأمین حداقلی دولت، ترکیبی است از سیستم رفاهی محافظه کار مسیحی با سیستم رفاهی لیبرال؛ موضوعی که نشان دهندۀ فاصلۀ بسیار زیاد سیاست های رفاهی موجود در کشور با آرمان های انقلاب و همچنین متن صریح قانون اساسی کشور است.}, keywords_fa = {نظام رفاهی,دولت رفاه,اندرسون,دولت رفاه سرمایه داری}, url = {https://stpl.ristip.sharif.ir/article_1456.html}, eprint = {https://stpl.ristip.sharif.ir/article_1456_2adfeb0efb4187859bb8b891daa8c872.pdf} } @article { author = {Mosleh, Erfan and Alizadeh, Fariba}, title = {A review of some cultural policy models}, journal = {Science and Technology Policy Letters}, volume = {05}, number = {1}, pages = {15-26}, year = {2015}, publisher = {Sharif University of Technology (Sharif Policy Research Institute)}, issn = {2476-7220}, eissn = {2717-1973}, doi = {}, abstract = {In the new millennium this is a well-accepted fact that “culture” has a central importance in all areas of human life. Culture has even entered a pivotal role in economic and it means the fate of nations is linked to culture in national and global levels. On the other side concepts in this area like cultural policy has been taken into consideration by governments in all the world. Considering the importance of this issue and in order to effectively influence the government in the field of culture, some models develop in cultural policy and cultural management. The aim of paper is explaining key concepts of cultural policy and introducing models cultural policy in literature in order to better understanding of cultural policy.}, keywords = {culture,cultural policy,models}, title_fa = {مروری بر برخی از مدل های حوزۀ سیاست گذاری فرهنگی}, abstract_fa = {در هزارۀ جدید این واقعیت به خوبی پذیرفته شده است که «فرهنگ » در تمامی عرصه های زندگی بشری اهمیتِ محوری دارد. فرهنگ حتی در بطن موضوعات اقتصادی هم وارد شده و جایگاه محوری یافته است و این بدین معنی است که سرنوشت کشورها با تحولات فرهنگ در سطح ملی و فراملی پیوند خورده است. از طرف دیگر، نگاه به فرهنگ، به منزلۀ یکی از زمینه های اصلی توسعه و امکان مدیریت فرهنگی برای تغییر در عناصر فرهنگی و دستیابی به اهداف از پیش تعیی نشده، سبب شده است که حکومت ها در سراسر دنیا به موضوع فرهنگ و مفاهیمی همچون سیاست فرهنگی و سیاست گذاری فرهنگی در قرن اخیر توجه ویژه ای داشته باشند. با توجه به اهمیت این موضوع و به منظور تأثیر فعال دولت در حوزۀ فرهنگ، مدل هایی برای سیاست گذاری و مدیریت سیاست فرهنگی ارائه و از آن استفاده شده است. با توجه به توضیحات بالا، این مقاله در پی تبیین مفاهیم کلیدی و همچنین معرفی مدل های مطرح شده در ادبیات و اشاره به کارکرد های این مدل هاست. در پایان این مقاله، به منظور فهم بهتر، جمع بندی از مدل ها و کارکردهای آنها در قالب جدول ارائه شده است.}, keywords_fa = {فرهنگ,سیاست گذاری فرهنگی,مدل ها}, url = {https://stpl.ristip.sharif.ir/article_1457.html}, eprint = {https://stpl.ristip.sharif.ir/article_1457_5eec7b63076e0c473acbaa85dbadfd9f.pdf} } @article { author = {Yazdi, Najmoddin}, title = {Public Procurement of Innovation and Technology}, journal = {Science and Technology Policy Letters}, volume = {05}, number = {1}, pages = {27-39}, year = {2015}, publisher = {Sharif University of Technology (Sharif Policy Research Institute)}, issn = {2476-7220}, eissn = {2717-1973}, doi = {}, abstract = {Public procurement of innovation (PPI), and its antecedent public technology procurement (PTP), is one of modern demand-side innovation policies being bolded over the last decade, which could complement the classic approach of local content policies (LCPs). In Public procurement of innovation (PPI), the goal is to utilize the capacity of public procurement and to target development of innovation and technology in procured products, instead of procuring routine goods and services for public body. It should be said that the two concepts of innovationfriendly public procurement and pre-commercial procurement (PCP) are close but distinct to public procurement of innovation. Due to the changes required in public procurement process and behaviors and capabilities of procurer and also tenderers, there are considerable challenges before success of this demand-side innovation policy. Amongst them, we could point to risk management of public employees and managers, monitoring and evaluation of the policy and tender process and tenderers, need to promote tenderers’ capabilities, need to promote absorptive capacity of public procurer, need to define a multi-task interdisciplinary intermediation structure, compliance with routine temporal and financial obligations of tenders, legal challenges and compensation. Furthermore, in developing countries such as Iran where technology transfer needs are bolded more than technology and innovation development, it is necessary to develop a literature consistent with technology transfer needs. Fortunately, there have been a start of some researches and practices in oil industry of Iran, and previously in the defense industries.}, keywords = {Demand-side Innovation Policies,Public Procurement of Innovation (PPI),Public Technology procurement )PTP(,Technology Transfer}, title_fa = {فناورانه و نوآورانه کردن خریدهای دولتی}, abstract_fa = {فناورانه و نوآورانه کردن مناقصات و خریدهای دولتی، که با عنوان «خریدهای دولتی نوآورانه و فناورانه » نیز شناخته می شود، یکی از سیاست های نوین طرف تقاضای نظام نوآوری است که مکمل رویکرد کلاسیک سیاست های ساخت داخل است. هدف از خرید دولتی نوآورانه و فناورانه استفاده از ظرفیت خریدهای دولتی است و در آن به جای تأمین کالاها و خدمات روتین، توسعۀ فناوری و نوآوری مدنظر است. با توجه به تغییرات لازم در فرایند مناقصات و توانمندی های خریدار و نیز مناقصه گران، چالش های مهمی بر سر راه موفقیت این سیاست وجود دارد؛ از جمله مدیریت ریسک کارکنان و مدیران دولتی، پایش و ارزیابی سیاست و فرایند مناقصه و مناقصه گران، نیاز به ارتقای توانمندی مناقصه گران، نیاز به ارتقای ظرفیت جذب خریدار دولتی، نیاز به تعریف ساختار میانجی گر چند وظیفه ای و دارای تخصص های میا ن رشته ای، انطباق با تعهدات زمانی و مالی متداول در مناقصات، چالش های حقوقی، و نحوۀ جبران خدمات. همچنین در کشورهای در حال توسعه مانند ایران، که نیازهای انتقال فناوری برجسته تر از نیازهای توسعۀ فناوری و نوآوری است، ضروری است ادبیات موضوع با محوریت انتقال فناوری توسعه یابد، که خوشبختانه اخیراً شاهد آغاز پژوهش ها و کارهای اجرایی در صنعت نفت و پیش تر در صنایع دفاعی کشور بوده ایم.}, keywords_fa = {سیاست های نوآوری طرف تقاضا,خرید دولتی نوآورانه,خرید دولتی فناورانه,انتقال فناوری}, url = {https://stpl.ristip.sharif.ir/article_1458.html}, eprint = {https://stpl.ristip.sharif.ir/article_1458_0b875b07a965c92700968cccd6b64229.pdf} } @article { author = {Qaumi, Abbas}, title = {The development of science in the context of Islamic civilization}, journal = {Science and Technology Policy Letters}, volume = {05}, number = {1}, pages = {41-49}, year = {2015}, publisher = {Sharif University of Technology (Sharif Policy Research Institute)}, issn = {2476-7220}, eissn = {2717-1973}, doi = {}, abstract = {In this paper, the history behind the development of science in Islamic civilization infrastructures has been explained at the first place and then the causes of developments in science and technology among Muslims have been explored. Generally, Muslims invented a spectrum of science to meet the needs of Islamic society and to satisfy their thirst of knowledge. Besides they adopted another spectrum of science from other nations and tribes. Both fields of sciences grew to a remarkable level of development and excellence then. Islam encourages learning and gaining knowledge which is the basis of Muslims’ growth. Another reason for science and knowledge growth among Muslims was the patience and interactive resilient relations with lettered and knowing people. This resilience and patience was the social driving motor for obtaining the science of other nations and resulted in a decent atmosphere for research and the Scientifics’ development.}, keywords = {Science,science development,Islamic civilization}, title_fa = {توسعۀ علوم در بستر تمدن اسلامی}, abstract_fa = {مسلمانان برای پاسخ به نیازهای جامعۀ اسلامی و سیراب کردن عطش دانستن خود دسته ای از علوم را ابداع کردند و دست های را از سایر ملل و اقوام اقتباس کردند و در هر دو دسته علوم، به پیشرفت و تعالی شایان توجهی در زمان خود رسیدند. مبنای پیشرفت دانش میان مسلمانان را تشویق اسلام به علم آموزی باید دانست. مسئلۀ دیگری که موجب رشد علم و دانش نزد مسلمانان شد، تساهل و تسامح با اهل علم در عین حفظ مبانی اعتقادی خود بود. این تساهل زمینۀ اجتماعی استفاده از علوم سایر ملل را فراهم کرد و محیط مناسبی برای تحقیق و پژوهش و رشد دانشمندان ایجاد نمود.}, keywords_fa = {توسعۀ علم و فناوری,تمدن اسلامی}, url = {https://stpl.ristip.sharif.ir/article_1459.html}, eprint = {https://stpl.ristip.sharif.ir/article_1459_ced11120f047f17ef47228daeed297f3.pdf} } @article { author = {Maleki, Ali and Yazdi, Najmoddin}, title = {Criteria for Comparison and Categorization of M&E Models of STI Systems}, journal = {Science and Technology Policy Letters}, volume = {05}, number = {1}, pages = {51-61}, year = {2015}, publisher = {Sharif University of Technology (Sharif Policy Research Institute)}, issn = {2476-7220}, eissn = {2717-1973}, doi = {}, abstract = {In today’s world where knowledge-based economy is playing a major role in prosperity and welfare of nations toward a sustainable economic development, there is an increasing demand for monitoring and evaluation (M&E) of science, technology and innovation (STI) status of countries. Monitoring and evaluation (M&E) of science and technology (S&T) is intertwined with STI indicators and the conceptual model mapped on. The present research aid policy makers in designing national STI M&E models through providing comparison, categorization, benchmarking and systematic use of the plethora of diverse models available for monitoring and evaluation of STI systems being fragmentedly developed by countries and international organizations. In this regard, six criteria are suggested for comparison and categorization of these models, including coverage (comprehensiveness), implementation, simplicity, comparability, aims and functions (CISCAF framework). These criteria were developed by review of 22 well-known international and national models out of a research project on monitoring STI system of Iran during 2014-2016. Visual mapping of the first four criteria produced a Cartesian diagram composed of four main quadrants and 16 sub-quadrants. The aim and function criteria are composed of 7 and 8 states, respectively.}, keywords = {Science and Technology (S&T) Policy,Innovation Policy,Monitoring and Evaluation (M&E),National Models for Monitoring of STI Systems}, title_fa = {معیارهایی برای مقایسه و دسته بندی مدل های پایش و ارزیابی نظام های علم، فناوری و نوآوری}, abstract_fa = {در جهان امروز، که اقتصاد دانش بنیان در رفاه و رونق ملل و دستیابی به توسعۀ اقتصادی پایدار سهمی اساسی دارد، تقاضا برای ارزیابی وضعیت علم، فناوری و نوآوری در کشورها رو به افزایش است. پایش و ارزیابی علم و فناوری در سطح ملی با مبحث شاخص‏ های علم و فناوری و نوآوری و مدل مفهومی، که شاخص ها بر روی آن سوار می شوند، درهم آمیخته است. این پژوهشِ در پی کمک به سیاست گذار در طراحی مدل های ملی از طریق مقایسه، دسته بندی، الگوبرداری و استفادۀ روش مند از انبوهی از مد ل های متنوع ارزیابی نظام علم، فناوری و نوآوری است که سازما ن های بین المللی و کشورها آن ها را به شکلی گسسته از هم توسعه داده اند. برای این منظور شش معیار برای دسته بندی و مقایسۀ این مدل ها پیشنهاد شده اند که عبارت اند از پوشش (جامعیت)، پیاده سازی، سادگی، مقایسه پذیری، اهداف، و کارکردها (چارچوب سیسکاف) 3 این معیارها مبتنی بر مرور 22 مدل مطرح جهانی در قالب پروژۀ پژوهشی رصد وضعیت علم و فناوری ایران (طی سالهای 1393 - 1395) توسعه یافته اند. جانمایی تصویری این مدل ها برحسب چهار شاخص اول، منجر به طراحی دستگاه مختصات با چهار ربع و شانزده زیرربع شده است. برای معیارهای اهداف و کارکرد، به ترتیب 7 و 8 حالت خطی تعریف شده است.}, keywords_fa = {سیاست علم و فناوری,سیاست نوآوری,پایش و ارزیابی,مدل های ملی پایش نظام علم و فناوری و نوآوری}, url = {https://stpl.ristip.sharif.ir/article_1460.html}, eprint = {https://stpl.ristip.sharif.ir/article_1460_810a960e9561e7ec9f86aeff77db3a64.pdf} } @article { author = {Zolfagharzadeh, Mohammad Mahdi and Hajari, Mahdi and Hamidi, Mahdi}, title = {Science and Technology Experiences in the World: Exploring the Institutions, Priorities and Actions of Some Selected Countries}, journal = {Science and Technology Policy Letters}, volume = {05}, number = {1}, pages = {63-83}, year = {2015}, publisher = {Sharif University of Technology (Sharif Policy Research Institute)}, issn = {2476-7220}, eissn = {2717-1973}, doi = {}, abstract = {Today diplomatic and political relations between states are icreasing in order to strengthen science and technology, as well as scientific and technological relations among countries with the aim of improving diplomatic relations between them. This bilateral relations is mentioned as Science and Technology Diplomacy in the scientific and political literature. Codification of science and technology diplomacy policies and use of oppourtunities in order to enhance and develop science and technology and also achieving political goals of our country is only possible with enough recognition of STD aspects and also other countries performance in STD. Therefore, this study is tried to introduce the concept of science and technolgy diplomacy and to evaluate the performance of other countries in STD. United States of America, Germany, Japan, England, France and Islamic Republic of Iran are studied in this research. While there are similaritie, differences and initiatives are shown in the selected countries STD experiences. Obviously, identifying this initiatives will promote Islamic Reppubic of Iran optimal science and technology diplomacy policies.}, keywords = {Diplomacy,Science and Technoly Diplomacy,selected countries experiences}, title_fa = {تجربۀ دیپلماسی علم و فناوری در دنیا کاوشی در نهادها، اولویت ها و اقدام های چند کشور منتخب}, abstract_fa = {امروزه روابط سیاسی و دیپلماتیک میان دولت ها به منظور تقویت علم و فناوری و همچنین روابط علمی و فناوری بین کشورها، به قصد بهبود روابط دیپلماتیک، در حال افزایش است. در متون علمی و ادبیات دیپلماتیک از این روابط دوسویه با عنوان دیپلماسی علم و فناوری یاد می شود. تدوین دقیق و کارآمد خط مشی های این بخش و تلاش برای استفاده از فرصت های پیش رو در راستای استفاده از این مفهوم نسبتاً نوظهور با هدف تقویت و توسعۀ علم و فناوری و همچنین تحقق اهداف دیپلماتیک کشور جز با شناخت کافی از ابعاد و عملکرد سایر کشورها در این زمینه میسر نخواهد بود. بر این اساس، در پژوهش حاضر تلاش شده است ضمن معرفی مفهوم دیپلماسی علم و فناوری و ابعاد متنوع آن، به بررسی عملکرد سایر کشورها در چگونگی کاربست دیپلماسی علم و فناوری پرداخته شود. آمریکا، آلمان، ژاپن، انگلیس، فرانسه و جمهوری اسلامی ایران کشورهای ی هستند که در این پژوهش به بررسی آن ها پرداخته شده است. ضمن وجود اشتراکات، تفاوت ها و ابتکار عمل هایی نیز در تجربه های کشورهای مختلف مشاهده می شود. بی تردید شناسایی این ابتکار عمل ها بر پیشبرد بهینۀ خط مشی دیپلماسی علم و فناوری ایران اثرگذار است.}, keywords_fa = {دیپلماسی,دیپلماسی علم و فناوری,تجربه های کشورهای منتخب}, url = {https://stpl.ristip.sharif.ir/article_1461.html}, eprint = {https://stpl.ristip.sharif.ir/article_1461_f526b76e5625255cdced9d70c1bb24aa.pdf} }