@article { author = {Khazdoozi, Leila and Ghazinori, Sepehr}, title = {Two Technology Parks in Shiraz: Two Different Paradigms}, journal = {Science and Technology Policy Letters}, volume = {10}, number = {4}, pages = {37-52}, year = {2020}, publisher = {Sharif University of Technology (Sharif Policy Research Institute)}, issn = {2476-7220}, eissn = {2717-1973}, doi = {}, abstract = {Technology parks have been introduced as tools in order to response the industry’s needs and to move towards the science-based economy employing the scientific power of the universities. In Iran, the ownership and the navigation of technology parks are often under control of the Ministry of Science, Research and Technology, so the centrality of parks performance are based on introduction of science, innovation and technology. Herein, economic perspective and wealth generation via parks has diminished. Also, industry and market needs role in innovation and technology generation has been neglected. In order to evaluate this contradiction between the concept and the operation of technology parks in Iran, in this article, during interviews with managers and experts of two technology parks in Shiraz with two different paradigms have been compared. These two parks are owned by Ministry of Defense and Ministry of Science, Research and Technology respectively. These two technology parks has been compared from three following respects; technology and innovation policy making from the perspective of supply and demand, technology parks implementation pattern and technology parks different generations properties. Based on the obtained results, one can observe the effective positive role of demand centrality and industry active presence in design, implementation and navigation of technology parks, which are properties of third generation of technology parks.}, keywords = {technology parks,demand-oriented technology parks,supply-side technology policy,Shiraz knowledge-based companies campus,Fars science and Technology Park}, title_fa = {دو پارک فنّاوری در شیراز: دو الگوواره متفاوت}, abstract_fa = {پارک های فناوری ابزاری برای پاسخگویی به نیازهای صنعت و حرکت به سمت اقتصاد دانش محور با استفاده از توان علمی دانشگاه ها درنظر گرفته شده اند. در ایران، به علت مالکیت و راهبری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اغلب پارک های فناوری، محوریت عملکرد پارک ها برمبنای عرضۀ علم، نوآوری و فناوری است. در این میان، رویکرد اقتصادی و تولید ثروت از راه پارک ها کم رنگ و اهمیت تقاضای صنعت و بازار در نوآوری و تولید فناوری نادیده گرفته شده است. به منظور بررسی تناقض میان مفهوم و عملکرد پارک های ایران، در این مقاله طی مصاحبه های انجام شده با مدیران و کارشناسان، دو پارک فناوری شهر شیراز، که در مالکیت وزارتخانه های دفاع و علوم اند، با دو الگوواره مختلف مقایسه شده اند. در این مطالعه، با استفاده از سه رویکردِ سیاستگذاری فناوری و نوآوری از جنبۀ عرضه و تقاضا، الگوی اجرای پارک ها و ویژگی نسل های متفاوت پارک های فناوری، این دو پارک بررسی و مقایسه شده است. براساس نتایج حاصله، می توان تأثیر مثبت و کارآمد، محوریت تقاضا و حضور فعال صنعت را در طراحی، اجرا و راهبری پارک های فناوری مشاهده کرد که از ویژگی های نسل سوم پارک های فناوری است.}, keywords_fa = {پارک فنّاوری,پارک فنّاوری تقاضامحور,سیاست فنّاوری عرضه محور,پردیس شرکت‌های دانش‌بنیان شیراز,پارک علم و فناوری فارس}, url = {https://stpl.ristip.sharif.ir/article_21942.html}, eprint = {https://stpl.ristip.sharif.ir/article_21942_654f5f1ff49d77751352bc1e3a01933c.pdf} } @article { author = {Safahieh, Hajar and Sharifi Fard, Zeinab}, title = {Comparative Study of Scientific and Technological Outputs of the Islamic Republic of Iran and other Members of D8 Countries}, journal = {Science and Technology Policy Letters}, volume = {10}, number = {4}, pages = {53-68}, year = {2020}, publisher = {Sharif University of Technology (Sharif Policy Research Institute)}, issn = {2476-7220}, eissn = {2717-1973}, doi = {}, abstract = {The achievements of science and technology in today’s world, considered as base of countries’ development. The aim of this study was to investigate the situation of the Islamic Republic of Iran in terms of science and technology outages over a period of 20 years and compare it with Islamic countries that are members of the D8 group. This applied research performed by descriptive-analytical method with scientometric approach. The research community included the scientific and technological outputs of the Islamic countries of the D8 group, indexed at the Scopus database and the international databases of patent licenses for the period 1997-2017. The findings showed that Iran ranks second among the D8 countries in terms of the number of scientific outputs and citations after Turkey. In terms of technological outputs, Iran ranked second after Egypt, third after Turkey and Malaysia, and fourth after Turkey, Malaysia and Egypt, respectively in three international databases: USPTO, EPO and WIPO. In terms of technological outputs to scientific outputs, Iran did not have a good position among the eight countries and in this respect; it was even behind Pakistan, Bangladesh or Nigeria. In most of the countries studied, there was a positive and significant relationship between the number of scientific outputs and the number of citations, as well as technological outputs. However, the results showed that a large increase in the number of scientific outputs in Iran did not necessarily lead to an appropriate increase. Gives a gap between science and technology in the country.}, keywords = {Scientific Outputs,Technological Outputs,Science production,D8 countries,Science and Technology}, title_fa = {دو دهه عملکرد کشورهای اسلامی در حال توسعه عضو گروه D8 در بروندادهای علمی و فناورانه: مطالعه تطبیقی}, abstract_fa = {اهمیت دستاوردهای علم و فناوری در دنیای امروز چنان است که بخش اعظمی از توسعۀ کشورها براساس آن ها ارزیابی می شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت جمهوری اسلامی ایران از منظر بروندادهای علم و فناوری در بازه زمانی بیست ساله و مقایسۀ آن با کشورهای اسلامی عضو گروه D8 انجام شد. این پژوهش کاربردی بوده و به روش تحلیلی - توصیفی با رویکرد علم سنجی ارائه شد. جامعۀ پژوهش شامل بروندادهای علمی و فناورانه کشورهای اسلامی گروه D8، نمایه شده در پایگاه اسکوپوس و پایگاه های بین المللی پروانه های ثبت اختراعات در بازه زمانی 1997 تا 2017 بود. یافته های پژوهش نشان داد که ایران در شاخص های تعداد بروندادهای علمی و استنادات، پس از ترکیه جایگاه دوم را در بین کشورهای گروه D8 به خود اختصاص داده است. در حوزۀ بروندادهای فناورانه در سه پایگاه بین المللی USPTO EPO  و WIPO ایران به ترتیب در جایگاه دوم پس از مصر، جایگاه سوم پس از ترکیه و مالزی و جایگاه چهارم پس از ترکیه، مالزی و مصر قرار داشت. با توجه به نسبت بروندادهای فناورانه به برونداد های علمی، ایران در بین هشت کشور جایگاه چندان مناسبی نداشت و از این حیث حتی از پاکستان، بنگلادش یا نیجریه عقب تر بود. در بیشتر کشورهای بررسی شده بین تعداد بروندادهای علمی با تعداد استنادات و همچنین بروندادهای فناورانه رابطۀ مثبت و معنی داری برقرار بود. با وجود این، نتایج نشان دادند که افزایش تعداد بروندادهای علمی ایران الزاماً به افزایش متناسب و شایستۀ بروندادهای فناورانه منجر نشده است. این موضوع نشان دهندۀ شکاف بین علم و فناوری در کشور است.}, keywords_fa = {تولید علم,بروندادهای علمی,بروندادهای فناورانه,گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه (D8),علم و فناوری}, url = {https://stpl.ristip.sharif.ir/article_21941.html}, eprint = {https://stpl.ristip.sharif.ir/article_21941_211e82a5b5d43c893678983fa759f868.pdf} } @article { author = {Jamshidi, Mohamad Javad and Armand, Shirin and Armand, Malieh}, title = {Analysis and Identification of Variables Affecting the Violation of Trademarks in the Field of E-Commerce in Iran}, journal = {Science and Technology Policy Letters}, volume = {10}, number = {4}, pages = {83-100}, year = {2020}, publisher = {Sharif University of Technology (Sharif Policy Research Institute)}, issn = {2476-7220}, eissn = {2717-1973}, doi = {}, abstract = {Today, competition in business has led to more and more businesses using the field of electronics in business. Businesses operate in the web environment under their own brand. This trademark leads to the differentiation of the business from other similar businesses. This is done as a result of protecting the business from copying business activities. In the meantime, the issues and challenges of trademarks threaten the business. The present study was conducted to identify the variables affecting trademark infringement in the field of e-commerce. The research is in the category of qualitative research in terms of applied purpose and paradigm, and in terms of methodology, it has used the grounded theory (fundamental theory) research method. The study community is experts in the field of business and lawyers in Kermanshah province. To select the members of the research community, first purposeful sampling method was used and then snowball method was used. The number of participants in the study using the theoretical saturation index was 14. The research findings indicate two main categories resulting from subcategories in trademark infringement in the field of e-commerce, which include; Legal field and business field which includes categories; Legal gaps in trademark infringement in e-commerce law, lack of competent court in dealing with trademark infringement, generality of trademark law, non-inclusion of new changes in the web environment in e-commerce law, problems of trademark principle, threat of rights Exclusivity of the trademark owner, the need to determine the trademark registration processes, the non-inclusion of trademark laws in relation to businesses in the market introduction phase, Loss of trust from consumers and users, reduction of brand credibility, theft of trademarks and trade secrets before legal registration, reduction of business productivity, accumulation of product inventory in the company's warehouse, lack of fair competition between businesses and illegitimate profits for violators. What the research findings indicate is a deep gap in the trademark e-commerce law. This vacuum creates trademark infringement and affects e-commerce businesses. Lack of clear definition of e-commerce laws in Iran and ambiguity in existing laws is itself the biggest factor in trademark infringement. As a result, what is clear is the need to redesign the e-commerce law in Iran and add basic elements in the field of trademarks. Finally, monitoring the strict implementation of laws and maintaining the security of businesses active in this field.}, keywords = {E-Commerce Management,Trademarks,challenges,E-Commerce Law}, title_fa = {واکاوی و شناسایی متغیرهای تأثیرگذار در نقض علائم تجاری در حوزۀ تجارت الکترونیک ایران}, abstract_fa = {امروزه رقابت در تجارت به استفادۀ هر چه بیشتر کسب وکارها از حوزۀ الکترونیک منجر شده است. کسب و کارها در محیط وب با علامت تجاری خاص خود فعالیت می کنند. علامت تجاریِ هر کسب و کار آن را از سایر کسب و کارها مشابه متمایز می کند. این تمایز نتیجۀ حفاظت از کسب و کار دربرابر کپی برداری از فعالیت هایش است. در این میان، مسائل و مشکلات مربوط به علائم تجاری کسب و کار را تهدید می کند. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی متغیرهای تأثیرگذار در نقض علائم تجاری در حوزۀ تجارت الکترونیک است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است و از نظر پارادایم در گروه تحقیقات کیفی قرار می گیرد و از نظر روش شناسی، از روش تحقیق گراندد تئوری (نظریۀ بنیادی) استفاده شده است. جامعۀ مطالعه شده را خبرگان در حوزۀ کسب و کار و حقوق دانان در استان کرمانشاه دربر می گیرند. برای انتخاب اعضای جامعۀ تحقیق، نخست از روش نمونه گیری هدفمند و در ادامه از روش گلوله برفی استفاده شده است. شمار مشارکت کنندگان در پژوهش، با استفاده از شاخص رسیدن به اشباع نظری، چهارده نفر بوده است. یافته های پژوهش نشان دهندۀ دو مقولۀ اصلی حاصل از خرده مقولات در نقض علائم تجاری در حوزۀ تجارت الکترونیک است که شامل حوزۀ قانونی و حوزۀ کسب و کار است. مقولات حوزۀ کسب و کار ۱۳ مورد است. آنچه از یافته های پژوهش حاصل می شود نشان دهندۀ شکاف و خلأ عمیق در قانون تجارت الکترونیک در حوزۀ علائم تجاری است. این خلأ زمینه ساز نقض علائم تجاری است و کسب و کارهای حوزۀ تجارت الکترونیک را تحت تأثیر قرار می دهد. فقدان تعریفی شفاف از قوانین تجارت الکترونیک در ایران و ابهام در قوانین موجود، خود بزرگ ترین عامل در نقض علائم تجاری است. درنتیجه آنچه واضح است، لزوم طراحی دوبارۀ قانون تجارت الکترونیک در ایران و افزودن موارد اساسی در حوزۀ علائم تجاری به آن و در نهایت نظارت بر اجرای دقیق قوانین و حفظ امنیت کسب و کارها فعال در این حوزه است.}, keywords_fa = {تجارت الکترونیک,علائم تجاری,کسب‌وکار الکترونیک,قانون تجارت الکترونیک}, url = {https://stpl.ristip.sharif.ir/article_21983.html}, eprint = {https://stpl.ristip.sharif.ir/article_21983_1f9543ffb572aa2faa1a6d5e58c80111.pdf} } @article { author = {Azari, Salman and Marvi, Ramazanali and Lessani Fesharaki, Mohammadali}, title = {Functional Analysis of Business Environment using Quran’s Thoughts}, journal = {Science and Technology Policy Letters}, volume = {10}, number = {4}, pages = {101-116}, year = {2020}, publisher = {Sharif University of Technology (Sharif Policy Research Institute)}, issn = {2476-7220}, eissn = {2717-1973}, doi = {}, abstract = {This article, using a thematic research method in the Holy Quran, has enumerated the implications of Quranic teachings for the business environment .Thematic research method In addition to the verse containing the keyword, the surrounding verses consider it as a thematic unit .To examine the components of the business environment from the perspective of the Holy Quran, the keywords “تجارۀ” "trade"، "بیع" "sale"، and "شراء""partnership" have been selected to make sense of the selected verses. Functional model was chosen to categorize the concepts. The Holy Quran, in addition to indicating the of business indicators, paints a favorable perspective .The combination of most verses related to business concepts in the Qur'an with deep monotheistic concepts shows that the Holy Qur'an depicts the economic environment in a way that ideally leads to the expansion and deepening of monotheism and at least does not conflict with it. The practical explanation of these propositions is possible using the functional model. Received concepts can be divided into four main functions: "business ethics", "facilitation", "regulation" and "policy making". The principle governing these functions is "trade Consensus." For each of these functions, sub roles are specified. Each of these sub roles is based on documented concepts that are taken directly from the verses. The realization of the above functions in the ideal business system should be such that it leads to "the expansion and deepening of monotheism in society" and "increasing human tranquility" and "promote human communication" and "reduce social gap".}, keywords = {Business environment’s indicator,Thematic research method in the Holy Quran,Functional model}, title_fa = {تحلیل کارکردی محیط کسب و کار با استفاده از مفاهیم قرآنی}, abstract_fa = {این مقاله با استفاده از روش تحقیق موضوعی در قرآن کریم، دلالت های آموزه های قرآنی برای فضای کسب و کار را احصا کرده است. روش تحقیق موضوعی علاوه بر آیۀ حاوی کلیدواژه، آیات پیرامونی آن را در حکم واحد موضوعی مدنظر قرار می دهد. برای بررسی مؤلفه های فضای کسب و کار از منظر قرآن کریم، کلیدواژه های تجارت، بیع و شراء  برای مفهوم یابی از آیات انتخاب شده اند. برای دسته بندی مفاهیم، مدل کارکردی انتخاب شد. قرآن کریم علاوه بر دلالت هایی درمورد شاخص های کسب و کار، فضای مطلوبی را حاکم بر این فضا ترسیم می کند. آمیختگی اغلب آیات مرتبط با مفاهیم کسب و کار در قرآن با مفاهیم عمیق توحیدی نشان می دهد قرآن کریم محیط اقتصادی را به نحوی ترسیم می کند که در حالت مطلوب ایدئال، به گسترش و تعمیق توحید منجر شود و در حالت حداقلی با آن در تعارض نباشد. تبیین کاربردی این گزاره ها با استفاده از مدل کارکردی امکان پذیر است. مفاهیم دریافتی ذیل چهار کارکرد اصلی اخلاق کسب وکار، تسهیل گری، تنظیم گری و خط مشی گذاری تقسیم می شود. اصل حاکم بر این کارکردها، تراضی در تجارت است. برای هریک از این کارکردها، زیرنقش هایی تعیین شده است. هریک از این زیرنقش ها به مفاهیمی مستندند که مستقیماً از آیات برداشت شده اند. تحقق کارکردهای فوق در نظام مطلوب کسب و کار ایدئال باید به گونه ای باشد که به بسط و تعمیق توحید در جامعه و افزایش آرامش انسان منجر شود و باعث ارتقای ارتباطات انسانی  و کاهش فاصلۀ طبقاتی باشد.}, keywords_fa = {مؤلفه‌های فضای کسب و کار,روش تحقیق موضوعی در قرآن کریم,مدل کارکردی}, url = {https://stpl.ristip.sharif.ir/article_21986.html}, eprint = {https://stpl.ristip.sharif.ir/article_21986_3be2a9271fe456d750de02b946d484c2.pdf} } @article { author = {Karimi Dehnashi, Amin}, title = {Nudging People to Give More to Charities, Foundations and NGOs}, journal = {Science and Technology Policy Letters}, volume = {10}, number = {4}, pages = {5-20}, year = {2020}, publisher = {Sharif University of Technology (Sharif Policy Research Institute)}, issn = {2476-7220}, eissn = {2717-1973}, doi = {}, abstract = {Nudge is an intervention that is derived from behavioral economics and behavioral science to design and implement policies. The affordability and ease of use are essential reasons for applying this new tool. One of the critical areas of using nudge is to increase donations and volunteer activities. Studies show that Iran has the potential for donations and endowments, as well as non-financial contributions such as volunteer activities. Nevertheless, the adopting of nudge in such activities has been neglected in Iran. In this study, effective nudges which are 1- Simplification, 2- Responsiveness, and 3- Social norms, are assessed in order to develop participation and sustainable donation for foundations, charities, and NGOs. This article introduces each of these nudges and their application and results in the real world. Meanwhile, it describes how we can implement these nudges in Iran.}, keywords = {Behavioral economics,Nudge,Philanthropy,Non-governmental organization (NGO),Fundraising,Impulsive Donor,Deliberative Donor}, title_fa = {تلنگرهایی برای جلب مشارکت نیکوکاران در تأمین مالی مؤسسات، بنیادهای خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن)}, abstract_fa = {در سال های اخیر سازمان های مردم نهاد و نیکوکاری بسیاری در کشور تأسیس شده اند. این موضوع سبب ایجاد رقابت میان آن ها برای جذب منابع شده است. با وجود اینکه ایران از نظر شاخص های نیکوکاری جزو ۳۰ کشور نخست به شمار می آید، اما بهره گیری از شیوه های سنتی تأمین مالی سبب شده است که از این ظرفیت به درستی استفاده نشود. بررسی ها نشان می دهد که به کارگیری یافته های اقتصاد رفتاری که تلنگر نام دارد، می تواند آثار درخور توجهی در افزایش مشارکت های خیرخواهانه داشته باشد. ازاین رو، در پژوهش حاضر سه تلنگر پرکاربرد شامل «ساده سازی»، «ارائۀ بازخورد» و «استفاده از هنجارها» معرفی و کاربردهای آن در ایران نیز بیان شده است تا علاوه بر بیشتر شدن پرداخت های نیکوکارانه، این کمک ها استمرار یابند. تلنگرهای گفته شده بر جلب مشارکت حامیان تکانشی، که عمدتاً کمک های کوچکی می کنند، تأکید دارد. این گروه از حامیان، بیشتر بر پایۀ شکل گیری احساسات لحظه ای کمک می کنند. در مقابل خیران کنکاشگر هستند که پس از تحقیق بسیار حمایت می کنند و بیشتر نیکوکاران بزرگ را شامل می شوند؛ هرچند که این تلنگرها به حامیان بزرگ نیز تعمیم می یابد.}, keywords_fa = {اقتصاد رفتاری,تلنگر,نیکوکاری,سازمان‌های مردم نهاد (سمن),تامین مالی,حامی تکانشی,حامی کنکاشگر}, url = {https://stpl.ristip.sharif.ir/article_21937.html}, eprint = {https://stpl.ristip.sharif.ir/article_21937_69ad6637a3967fa771b1466ee8ecce41.pdf} } @article { author = {Shahabi, Ali and Azar, Adel and Radfar, Reza and Asadi Fard, Reza}, title = {Analysis of Mode of Orchestration Structures of Formal Collaborative Network of Science and Technology in Iran}, journal = {Science and Technology Policy Letters}, volume = {10}, number = {4}, pages = {21-36}, year = {2020}, publisher = {Sharif University of Technology (Sharif Policy Research Institute)}, issn = {2476-7220}, eissn = {2717-1973}, doi = {}, abstract = {Networking is performed by physically aligning its members and, in a real network, the correct placement of network components and the interaction between them are based on the network perspective and complementary capabilities for achieving continuous growth and set goals. Therefore, it is necessary to assign a role to network orchestration in the network formation and configuration, the network collaborative management, and ultimately network success. Despite a notable volume of research done in this regard, the problem of managing collaborative networks, different types of such networks, and differences between them require further study. This study aims to compare the types of orchestration structures of formal collaborative networks in Iran. To this end, based on judicial sampling, 5 selected collaborative networks were compared with by content analysis method and modeling of a valid orchestration model. The research results showed that collaborative networks in Iran followed three types of Shared orchestration structure, Lead Organization (orchestration networks), and each of these structures has different performance according to the type of collaborative networks in different areas. Therefore, when forming a network, it is necessary to select an orchestration structure that fits the characteristics of the network. Accordingly, in the end, a number of suggestions were made for each of the structures.}, keywords = {Formal collaborative,Network Orchestrator,Shared orchestration,Lead Organization–orchestration Networks,Network Administrative Organization}, title_fa = {تحلیل انواع ساختارهای راهبری شبکه های رسمی همکاری علم و فناوری در ایران}, abstract_fa = {شبکه سازی فقط با در کنار هم قرارگرفتن فیزیکی اعضای آن انجام نمی شود. در شبکه های واقعی، جایگیری صحیح اجزا و تعاملات بین آن ها، براساس چشم انداز شبکه و توانمندی مکمل به منظور رشد مستمر و اهداف تعیین شده انجام می شود؛ بنابراین وجود نقشی برای راهبری شبکه در شکل دهی و پیکربندی شبکه، مدیریت همکاری شبکه ای و درنهایت موفقیت شبکه ضروری است. به رغم تحقیقات ارائه شده، مسئلۀ راهبری شبکه های همکاری، انواع و تفاوت های آن نیاز به مطالعات بیشتری دارد. هدف تحقیق حاضر، تحلیل مقایسه ای انواع ساختارهای راهبری شبکه های رسمی همکاری در ایران است. بدین منظور و براساس نمونه گیری قضاوتی، پنج شبکۀ همکاری منتخب، با روش تحلیل محتوا و الگو قراردادن یک مدل راهبری معتبر بررسی شد. نتایج تحقیق نشان داد شبکه های همکاری در ایران از سه نوع ساختار راهبری اشتراکی، سازمان راهبر و سازمان اداری شبکه پیروی می کنند که در نحوۀ ادارۀ شبکه ها تفاوت های اساسی دارند و هریک از این ساختارها با توجه به نوع شبکه های همکاری در حوزه های متعدد کارایی متفاوتی دارند؛ بنابراین لازم است در زمان شکل گیری شبکه، ساختار راهبری متناسب با ویژگی های شبکۀ مدنظر انتخاب شود. در پایان پیشنهادهایی براساس هریک از ساختار ها ارائه شده است.}, keywords_fa = {شبکه های همکاری,راهبری شبکه,راهبری اشتراکی,راهبری سازمان راهبر,راهبری سازمان اداری}, url = {https://stpl.ristip.sharif.ir/article_21938.html}, eprint = {https://stpl.ristip.sharif.ir/article_21938_0acdb3cf518322f610eaa5caec9b0ed5.pdf} } @article { author = {Bandarian, Reza}, title = {Explaining the Role of Specialized Catalysts as Protectors of Technological Knowledge of Refining and Petrochemical Processes}, journal = {Science and Technology Policy Letters}, volume = {10}, number = {4}, pages = {69-82}, year = {2020}, publisher = {Sharif University of Technology (Sharif Policy Research Institute)}, issn = {2476-7220}, eissn = {2717-1973}, doi = {}, abstract = {Innovative firms operating in the refining and petrochemical industry protect their innovative process technologies through patent; however, patents do not protect them completely. Because of the low effectiveness of patent for the protection of process technologies in the refining and petrochemical industries, these companies in order to consolidate and strengthen the protection and seizure economic benefits of their process technologies over a more extended period, using other protection methods simultaneously. The refining and petrochemical industry uses various technologies in a wide range of complexity, many of which are related to processes whose commercial exploitation requires public disclosure of the details of the technology due to the predominance of the licensing model in commercialization. Therefore, reverse engineering, which is used by licensee companies, is not complicated. As a result, in such cases, trade secrets cannot be a useful tool for protecting technological knowledge. The high cost of technology development, proof, and commercialization, along with the substantial benefits of technology utilization and the highly imitable nature of process technologies in the industry, cause the patent system to be used as a protection tool. However, because of its low effectiveness, process technology providers in this field use other protection methods simultaneously, including complementary technologies. One of these measures is to put its technology in a consulting engineering services company and is to provide a license associate with engineering, procurement, construction (EPC) and so on for customers as an integrated package. Another measure is to use complementary technologies in the form of specialized catalysts for their innovative processes. Accordingly, this paper examines the role of patent in the protection of process technologies in the refining and petrochemical industry and its effectiveness. Also, this research investigates the reasons for the action of innovative actors in the refining and petrochemical industry to protect their process technologies through specialized catalysts as a complementary technology.}, keywords = {Refining and Petrochemical Industry,Innovative Firms,Protection of Process Technologies,Patent,Specialized Catalysts}, title_fa = {نقش کاتالیست های اختصاصی در حفاظت از فناور ی های صنعت پالایش و پتروشیمی}, abstract_fa = {شرکت های نوآور فعال در صنعت پالایش و پتروشیمی، به رغم اینکه فناوری های فرایندی نوآورانۀ خود را از راه پتنت حفاظت می کنند، اما پتنت از آن ها به شکل کامل حفاظت نمی کند و آن ها به منظور تحکیم و تقویت حفاظت و تصاحب منافع اقتصادی فناوری های فرایندی خود در دورۀ طولانی تر، همزمان از سایر روش های حفاظت نیز بهره می گیرند. علت این امر، اثربخشی پایین پتنت در حفاظت از فناوری های فرایندی صنعت پالایش و پتروشیمی است. صنعت پالایش و پتروشیمی از انواع فناوری های ساده تا پیچیده استفاده می کند. بسیاری از این فناوری ها به فرایندهایی مربوط است که بهره برداری تجاری از آن ها به علت غالب بودن الگوی واگذاری لیسانس در تجاری سازی، نیازمند افشای عمومی جزئیات فناوری است؛ بنابراین مهندسی معکوس آن ها به دست شرکت های لیسانس گیرنده چندان دشوار نیست. در چنین مواردی، اسرار تجاری برای محافظت از دانش فناورانه ابزار مناسبی نیست. هزینه های بسیار بالای توسعه و اثبات و تجاری سازی فناوری در کنار منافع بالای بهره برداری از فناوری و همچنین ویژگی تقلیدپذیری بسیار بالای فناوری های فرایندی در این صنعت، موجب شده با وجود اینکه سیستم پتنت به منزلۀ ابزاری حفاظتی استفاده می شود، اما به علت اینکه اثربخشی لازم را ندارد، ارائه کنندگانِ فناوری های فرایندی در این حوزه از سایر روش های حفاظت (ازجمله فناوری های مکمل) نیز به شکل همزمان بهره گیرند. یکی از این اقدامات، قراردادن فناوری خود در یکی از شرکت های خدمات مهندسی مشاور و واگذاری لیسانس، به همراه ارائۀ خدمات مهندسی، تدارکات و ساخت (EPC)، و غیره به مشتریان در قالب بسته ای یکپارچه است. اقدام دیگر، استفاده از فناوری های مکمل در قالب کاتالیست های اختصاصی برای فرایندهای نوآورانۀ خود است. در این مقاله، تأثیر پتنت در حفاظت از فناوری های فرایندی در صنعت پالایش و پتروشیمی و میزان اثربخشی آن و همچنین علل حفاظت کنشگران نوآور صنعت پالایش و پتروشیمی از فناوری های فرایندی خود با استفاده از کاتالیست های اختصاصی به منزلۀ فناوری مکمل بررسی و تشریح شده است.}, keywords_fa = {صنعت پالایش و پتروشیمی,شرکت‌های نوآور,حفاظت از فناوری‌های فرایندی,پتنت,کاتالیست‌های اختصاصی}, url = {https://stpl.ristip.sharif.ir/article_21939.html}, eprint = {https://stpl.ristip.sharif.ir/article_21939_a21471b2e69bdd5d1a94904a85215456.pdf} } @article { author = {Daniali, Zahra and Tayebi Abolhasani, Amirhossein}, title = {The Power of PowerPoint: A Visual Perspective on Meaning Making in Strategy}, journal = {Science and Technology Policy Letters}, volume = {10}, number = {4}, pages = {117-142}, year = {2020}, publisher = {Sharif University of Technology (Sharif Policy Research Institute)}, issn = {2476-7220}, eissn = {2717-1973}, doi = {}, abstract = {Relying on ethnographic data from two consulting engagements, we find that strategists use three visual mechanisms (depiction, juxtaposition, and salience) to create PowerPoint slides. These visual mechanisms prompt meaning-making through the conversations they stimulate, creating strategic visibility. As participants react to visuals, they enact revised interpretations of the strategy, reflecting strategic resonance. Based on the interactions among these three subprocesses (visual mechanisms, strategic visibility, and strategic resonance), we develop a process model for how visuals influence meaning making in strategy engagements. We contribute to existing strategy practice and process studies by explaining how visuals help broker divergent interpretations of a strategy and give rise to new understandings, especially when issues are politically sensitive or analytically complex. Managerial Summary: The purpose of this study is to understand how strategists use visual information (specifically in PowerPoint slides), and its effects on the strategy process. We find that strategy conversations are influenced by the techniques strategists use to create slides, which in turn shape the kinds of follow-up actions taken. The implications are that: (a) PowerPoint slides can be designed to help tackle complex issues, for instance, when participants have divergent opinions or in politically sensitive situations, and (b) those who craft and edit PowerPoint slides strongly influence the direction of the strategy. The skillful use of PowerPoint is therefore crucial in allowing managers to shape the nature and speed of strategy engagements.}, keywords = {PowerPoint,strategy consulting,strategy as practice,Strategy process,visual semiotics}, title_fa = {تأثیرگذاری پاورپوینت:چشم اندازی بصری به معناسازی در استراتژی}, abstract_fa = {براساس داده های قوم نگاری از دو طرح مشاوره ای نتیجه می گیریم که استراتژیست ها از سه سازوکار بصری (نمایش، هم جواری و برجستگی) در ساخت اسلایدهای پاورپوینت استفاده می کنند. این سازوکارهای بصری ازطریق برانگیختن گفت و گوها و درنهایت با خلق وضوح استراتژیک موجب معناسازی می شوند. هنگامی که شرکت کنندگان به تصاویر واکنش نشان می دهند، استراتژی را به شکل اصلاح شده تفسیر می کنند که این تصویر پژواک استراتژیک را منعکس می کند. در این پژوهش، براساس تعامل بین این سه خرده فرایند (سازوکار های بصری، وضوح استراتژیک و پژواک استراتژیک)، مدلی فرایندی را به منظور درک چگونگی تأثیرگذاری تصاویر در معناسازی در تعاملات استراتژی بیان می کنیم و با تبیین چگونگی تأثیرگذاری تصاویر در پدید آمدن تعابیر متفاوت از یک استراتژی و خلق ادراک جدید، به مطالعات موجود در حوزۀ اجرا و فرایند استراتژی کمک می کنیم؛ به ویژه هنگامی که موضوعات از لحاظ سیاسی حساس یا از لحاظ تحلیلی پیچیده اند. هدف از این پژوهش شناخت روش استفادۀ استراتژیست ها از اطلاعات بصری (به شکل خاص در اسلایدهای پاورپوینت) و تأثیر آن در فرایند استراتژی است. گفت وگو دربارۀ استراتژی تحت تأثیر فنونی است که استراتژیست ها در ساخت اسلایدها به کار می برند، فنونی که نوع اقدامات پیگیری را شکل می دهند. یافته ها همچنین حاکی از آن است که: الف) طراحی اسلایدهای پاورپوینت می تواند در بررسی موضوعات پیچیده مؤثر باشد؛ برای نمونه در موقعیت های حساس سیاسی یا هنگامی که شرکت کنندگان دیدگاه های متفاوتی دارند؛ ب) کسانی که اسلایدهای پاورپوینت را تدوین و ویرایش می کنند به شدت در جهت گیری استراتژی تأثیر می گذارند. بنابراین، به کارگیری ماهرانۀ پاورپوینت در شکل دهی ماهیت و سرعت تعاملات استراتژی به دست مدیران بسیار مهم است.}, keywords_fa = {پاورپوینت,مشاوره استراتژی,استراتژی در عمل,فرآیند استراتژی,نشانه شناختی بصری}, url = {https://stpl.ristip.sharif.ir/article_21987.html}, eprint = {https://stpl.ristip.sharif.ir/article_21987_1fc4a80b20518b8291d1919f551ac430.pdf} } @article { author = {Shahvali, Mansoor}, title = {Spirituval Ecology Explanation for Muaniciplitory Development: Comparative Study of Macca Muaniciplitory}, journal = {Science and Technology Policy Letters}, volume = {10}, number = {4}, pages = {143-152}, year = {2020}, publisher = {Sharif University of Technology (Sharif Policy Research Institute)}, issn = {2476-7220}, eissn = {2717-1973}, doi = {}, abstract = {Macca historitical background was compared between Islam and Ecology, published by Harvard University; and Guardian Report about Macca in terms of municiplitory developments through 3 phases. Phase 1, was dedected to disasters indentification, ie, ecological, cultural and residents’ economy disasters happened in this city during municiplitory develpent progects run by Al-Saud Governece. In phase 2, the identified disasters were compered in terms of “utilitarianism” and “deontology: approaches; the results shwed that former approach was used during municiplitory development which is not accordace to Islam recommendations such as abuse of religious functions; prevention of human competencies development; family focalpoint distracts; and personal rights disorient. The phase 3 was done by document review method to find out how would be possible to revive holy authenticity? It will be possible by ecological monotheism. Generally, a transcendental paradigm is recommended for municiplitory development plans.}, keywords = {Multidisciplinary development,Spiritual ecology,Comparative study,Macca}, title_fa = {تبیین کارکردمحیط زیست معنوی برای برنامه ریزی توسعۀ شهری با مطالعۀ تطبیقی شهر مکه}, abstract_fa = {گذشتۀ شهر مکه از کتاب اسلام و محیط زیست، انتشارات دانشگاه هاروارد آمریکا، و گزارش روزنامۀ گاردین دربارۀ توسعۀ شهری مکه به درخواست حکومت آل سعود، با مطالعۀ تطبیقی و طی سه مرحله مقایسه شد. در مرحلۀ اول، آسیب های وارده بر این شهر از منظر «زیست محیطی؛ وضعیت و معیشت ساکنان؛ و نمادهای فرهنگ دینی» مشخص شدند. در مرحلۀ دوم، این آسیب ها با دو نظریۀ دینی «فاید هگرا» و «وظیفه گرا» تحلیل شدند. نتایج این دو مرحله نشان داد که توسعۀ شهری مکه، بر نظریۀ فاید هگرا منطبق است که با آموزه های اسلام سازگار نیست و برنامه های توسعۀ شهری مصداق بارز فساد در زمین است؛ زیرا دین را از کارکرد اجتماعی آن منحرف کرده، فرصت رشد و تعالی را از ساکنان سلب و کانون امت اسلامی یعنی خانواده را متلاشی کرده است و درمجموع، مالکیت مردم مکه، که ملازم معاد و معاش آن هاست، غصب شده است. به طور کلی، برنامه ریزی توسعۀ شهری مکه استدلال عقلیِ متضمنِ رفتار منطقیِ فردی و اجتماعی ندارد. مرحلۀ سوم، چگونگی احیای هویت شهری مکه، با روش اسنادی نشان داد که احیای این هویت با محیط زیست معنوی و اصل توحید، که قائل به وحدت وجود اجزای شهر است، امکان پذیر است. برای تحقق این مهم، الگوی «نظم متعالی توسعۀ شهری » پیشنهاد می شود.}, keywords_fa = {توسعه‌شهری,اکولوژی معنوی,مطالعات تطبیقی,مکّه}, url = {https://stpl.ristip.sharif.ir/article_22081.html}, eprint = {https://stpl.ristip.sharif.ir/article_22081_24e881928a52e09f03bb64f1150726b8.pdf} }